Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, τα κινητά τηλέφωνα και το Ίντερνετ έχουν ενταχθεί στην καθημερινότητα των παιδιών στη χώρα μας. Το 85% των παιδιών 8-15 ετών χρησιμοποιεί Η/Υ, τα παιδιά παρουσιάζουν διπλάσια ποσοστά χρήσης του Διαδικτύου σε σχέση με το γενικό πληθυσμό, ενώ σημαντικά υψηλότερη είναι η χρήση των νέων τεχνολογιών στα παιδιά ηλικίας 12-15 ετών, σύμφωνα με έρευνα του Παρατηρητηρίου για την Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ).
Υψηλή είναι και η διείσδυση των κινητών τηλεφώνων. Η χρήση του κινητού τηλεφώνου από τα παιδιά αγγίζει το 72%, σημειώνοντας σημαντική αύξηση με την είσοδό τους στο Γυμνάσιο, γεγονός που αντικατοπτρίζεται στην ηλικία 12-15 ετών, όπου το ποσοστό αγγίζει το 94%, έναντι της ηλικίας 8-11 ετών όπου φτάνει το 44%. Η συντριπτική πλειονότητα (89%) των παιδιών διαθέτει καρτοκινητό τηλέφωνο, ενώ το 52% μιλά στο κινητό λιγότερο από μια ώρα την εβδομάδα.
Αναλυτικότερα, απόλυτα εξοικειωμένα φαίνεται να είναι τα παιδιά ηλικίας 8-15 ετών με τις νέες τεχνολογίες σε πανελλαδικό επίπεδο. Διαπιστώνεται ότι το επίπεδο της χρήσης των ηλεκτρονικών υπολογιστών και του διαδικτύου από τα παιδιά είναι πολύ υψηλότερο σε σχέση με τους ενήλικες. Τα παιδιά ηλικίας 12-15 ετών που είναι στο Γυμνάσιο, χρησιμοποιούν πολύ περισσότερο τον Η/Υ και το Διαδίκτυο (εννέα στα δέκα) από τα παιδιά ηλικίας 8-11 ετών που φοιτούν στις τάξεις του Δημοτικού.
Το σπίτι (και ακολούθως το σχολείο) συνεχίζει να αποτελεί τον κύριο τόπο πρόσβασης στο Διαδίκτυο ενώ τα παιδιά το χρησιμοποιούν για λόγους επικοινωνίας, διασκέδασης, αλλά και για την αναζήτηση πληροφοριών. Οι ηλεκτρονικές τους δεξιότητες αποκτήθηκαν κυρίως με την βοήθεια συγγενών και φίλων.
Το 85% των παιδιών 8-15 ετών χρησιμοποιεί Η/Υ και, ενώ δεν παρατηρούνται διαφορές μεταξύ αγοριών και κοριτσιών, διαφοροποίηση παρατηρείται ως προς την ηλικία, με τα παιδιά ηλικίας 12-15 ετών να εμφανίζουν σαφώς μεγαλύτερα ποσοστά χρήσης (91%) σε σχέση με τα μικρότερα (75%). Ο υπολογιστής χρησιμοποιείται εντατικά τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα από εννέα στους δέκα νεαρούς χρήστες, ενώ οι μισοί από αυτούς τον χρησιμοποιούν σε καθημερινή ή σχεδόν καθημερινή βάση.
Από τα παιδιά που χρησιμοποιούν τον Η/Υ, οκτώ στα δέκα κάνουν χρήση του Διαδικτύου, αναλογία σχεδόν διπλάσια του γενικού πληθυσμού.
Διαφοροποιήσεις ως προς τα ποσοστά χρήσης του Ίντερνετ εμφανίζονται μεταξύ:
Ά Μαθητών του Γυμνασίου (89%) έναντι αυτών του Δημοτικού (68%)
Ά Αγοριών (82%) έναντι κοριτσιών (79%)
Ά Παιδιών από Αθήνα/ Θεσσαλονίκη (86%) και αστικά κέντρα (81%) έναντι αγροτικών περιοχών (71%)
Η πλειονότητα των νεαρών χρηστών συνδέονται στο Διαδίκτυο σε τουλάχιστον εβδομαδιαία βάση (88%), ενώ πολλοί είναι καθημερινοί χρήστες (47%). Η καθημερινή χρήση του Διαδικτύου καταγράφεται σημαντικά υψηλότερη στους χρήστες ηλικίας 12-15 ετών (56%) σε σύγκριση με τους αντίστοιχους ηλικίας 8-11 ετών (32%), ενώ τα κορίτσια εμφανίζουν ένα ελαφρύ προβάδισμα στην καθημερινή χρήση (49%) έναντι των αγοριών (45%).
Όσο συχνότερα χρησιμοποιούν τα παιδιά το Διαδίκτυο, τόσο αυξάνονται και οι ώρες απασχόλησής τους με αυτό. Έτσι, οι καθημερινοί χρήστες περνούν κατά μέσο όρο τέσσερις ώρες στο Διαδίκτυο, οι εβδομαδιαίοι τρεις ώρες και οι μηνιαίοι δύο ώρες.
Τα παιδιά έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο κυρίως από το σπίτι (79%) και σε μικρότερο βαθμό από το σχολείο (35%), τα Ιnternet cafe (23%) και τα σπίτια φίλων (22%).
Ο κύριος λόγος χρήσης του διαδικτύου από τα παιδιά είναι η ψυχαγωγία (παίζουν, κατεβάζουν παιχνίδια, φωτογραφίες κλπ.). Επίσης χρησιμοποιείται για αναζήτηση πληροφοριών για τα μαθήματα (68%) και για αποστολή/ λήψη e-mail (44%).
Το 11% των νεαρών χρηστών του Διαδικτύου διαθέτει δικό του ιστολόγιο (blog), ενώ η συμμετοχή τους σε websites κοινωνικής δικτύωσης (όπως πχ. τα Facebook, Youtube, MySpace, Hi5) ανέρχεται στο 42%.
Αναφορικά με τις ηλεκτρονικές δεξιότητες, συνολικά τέσσερις στους δέκα νεαρούς χρήστες του Διαδικτύου του τελευταίου τριμήνου, κυρίως μαθητές του Γυμνασίου, παρακολούθησαν κάποιο εκπαιδευτικό σεμινάριο.
Όσον αφορά στο Διαδίκτυο, η βασικότερη ενέργεια που πραγματοποιούν τα παιδιά, είναι η χρήση μιας "μηχανής αναζήτησης" για να βρουν πληροφορίες (72%). Περίπου τέσσερα στα δέκα στέλνουν e-mail και έχουν προχωρήσει σε ενέργειες σχετικά με την προστασία του υπολογιστή από ιούς και επιβλαβή προγράμματα, ενώ τρία στα δέκα στέλνουν μηνύματα σε chat-rooms, newsgroups, ή online συναντήσεις. Οι συγκεκριμένες ηλεκτρονικές δεξιότητες αποκτήθηκαν κυρίως με άτυπη βοήθεια από συγγενείς και φίλους (55%).
Πηγή: ΑΠΕ
Σχόλιο ai-vreS: Θέλουμε WI-FI τώρα....
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου