Λίγους μήνες μετά, τον Δεκέμβριο του 2019 υποβάλλεται για έγκριση στην Ε.Ε.
το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), στο οποίο προβλέπονταν η εκπόνηση του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Master Plan).Στην υπ.αριθμ.4 Απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ τον Δεκέμβριο του 2019 (ΦΕΚ 4893/τ. Β΄/31-12-2019), με την οποία εγκρίθηκε το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) γινόταν ρητή αναφορά για την εκπόνηση ενός Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Master Plan).
Η εκπόνησή του ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2020 με την πρόσληψη συμβούλων (Boston Consultans / Grant Thornton) ενώ πραγματοποιήθηκαν τοπικές επισκέψεις από τον συντονιστή του ΣΔΑΜ κ. Μουσουρούλη και τους συνεργάτες του.
· Απουσιάζει το πλαίσιο κινήτρων που καθιστά την περιοχή ελκυστικό επενδυτικό προορισμό, ώστε να ξεπεραστούν οι στρεβλώσεις που προκύπτουν από το πλασματικό ΑΕΠ της περιοχής λόγω της δραστηριότητας της ΔΕΗ ΑΕ.
· Η συνεισφορά των επιδοτήσεων φαίνεται να ανέρχεται μόλις στο 16%, ενώ τα δάνεια σε 65%, με την ιδιωτική συμμετοχή να αφορά το υπόλοιπο κομμάτι. Δεν διασφαλίζεται η δανειοδοτική δυνατότητα ούτε τεκμηριώνεται η διασφάλιση του ποσοστού της μόχλευσης των πόρων που προσδοκά πως θα κινητοποιήσει ο μηχανισμός χρηματοδότησης του Master Plan.
· Δεν υφίσταται κανενός είδους αναφορά στον χωροταξικό σχεδιασμό και τις χωρικές συνιστώσες του αναπτυξιακού σχεδιασμού.
· Δεν γίνεται καμιά αναφορά, στην ολοκλήρωση σημαντικών υποδομών όπως η αποκατάσταση της σιδηροδρομικής σύνδεσης, ο κάθετος άξονας της Εγνατίας προς Νίκη και Λάρισα, ο εμπορευματικός σταθμός, η αναβάθμιση του αεροδρομίου, το χρονοδιάγραμμα έλευσης του φυσικού αερίου.
· Συνιστά έλλειμμα η απουσία σχεδιασμού για τις αποκαταστάσεις των απαλλοτριωμένων εδαφών από τη ΔΕΗ, την επανάχρησή τους και την επαναπόδωσή τους στην τοπική κοινωνία, δεδομένης της πολύ μεγάλης επιφάνειάς τους. Από το σχεδιασμό αυτό θα προέκυπτε ενδεχομένως και η άμεση διαθεσιμότητα γης που απαιτούνται για τις μεγάλες επενδύσεις.
· Δεν προτείνεται κανένας αποτελεσματικός μηχανισμός διαχείρισης τωνπόρων της μετάβασης.
· Δεν λαμβάνονται υπόψη οι πλήρως τεκμηριωμένες προτάσεις των τοπικών κοινωνιών, καθώς ο σχεδιασμός γίνεται σε γραφεία μακριά από τους πολίτες και τους φορείς της περιφέρειας. Ο Δήμος Κοζάνης κατέθεσε μια ολοκληρωμένη και πλήρως τεκμηριωμένη πρόταση, που δεδομένου του μεγέθους του (αποτελεί το 25% του πληθυσμού της περιφέρειας), της έκτασής του, της κεντροβαρούς του θέσης αλλά και του κομβικού χαρακτήρα σε σχέση με τους οδικούς άξονες που διασχίζουν τη Δυτική Μακεδονία, προσδιορίζει καθοριστικά τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της δίκαιης μετάβασης .
· Δεν αποτυπώνονται στο σχεδιασμό οι υποχρεώσεις της ΔΕΗ ΑΕ προς την περιοχή (μετεγκατάσταση Ακρινής, πυλώνες υψηλής τάσης πάνω από τη νέα Ποντοκώμη, περιβαλλοντικές αποκαταστάσεις κ.α.) δεδομένου, ότι αποτελούν επενδύσεις, που προφέρουν εισόδημα και απασχόληση στην περιοχή.
· Προβλέπεται να οριστικοποιηθεί η επίλυση της τροφοδοσίας των Τηλεθερμάνσεων, για το μετά την 31-12-1923 χρονικό διάστημα, μέσα σε ένα εξαιρετικά σφιχτό και πιθανόν ανέφικτο χρονοδιάγραμμα, καθώς μόλις εντός του Νοεμβρίου οριστικοποιείται το μέγεθος των μονάδων παροχής θερμικής ενέργειας.
· Δεν γίνεται καμία αναφορά σχετικά με τη μεταβατική περίοδο λειτουργίας των Τηλεθερμάνσεων (2020-2023) και της εξασφάλισης της τροφοδοσίας τους, ώστε οι πολίτες να μην απολέσουν αυτό το αγαθό.
·
Όλες
οι εμβληματικές ιδιωτικές επενδύσεις τελούν υπό καθεστώς προϋποθέσεων και σίγουρα
δεν μπορούν να ξεκινήσουν από το 2021, με αποτέλεσμα να είναι εντελώς ανέφικτη η άμεση δημιουργία θέσεων εργασίας από
την υλοποίησή τους.
· Απουσιάζουν παντελώς οι εξωηλεκτρικές χρήσεις λιγνίτη.
· Απουσιάζουν πλήρως οι αναφορές σε Αστικές Αναπλάσεις και Υποδομές Υγείας.
· Απουσιάζει η αναφορά στην πανδημία του covid-19 καθώς και στις επιπτώσεις της.
· Οι δημιουργούμενες από τον σχεδιασμό που προβλέπεται στο Master Plan νέων θέσεων εργασίας υπολείπονται σημαντικά αυτών που χάνονται από τη απολιγνιτοποίηση.
Συμπερασματικά επισημαίνουμε ότι :
· Η συρρίκνωση της λιγνιτικής δραστηριότητας εξελίσσεται ραγδαία
· Το υπό εκπόνηση Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Master Plan), δεν πληροί τις προϋποθέσεις για μια πραγματικά δίκαιη και ομαλή μετάβαση της περιοχής, διότι ακόμη και αν καλυφθούν οι ελλείψεις – προϋποθέσεις, που αναφέρθηκαν παραπάνω, θα εξακολουθεί να είναι μη “συγχρονιζόμενο”, χρονικά, με τη συρρίκνωση της λιγνιτικής δραστηριότητας.
· Η μη ενσωμάτωση στο Master Plan των προτάσεων των τοπικών φορέων, ιδίως μάλιστα αυτών που είναι στην ίδια στρατηγική κατεύθυνση, είναι ανεξήγητη και αποδεικνύει ότι η διαβούλευση και οι συζητήσεις με τους φορείς ήταν παντελώς προσχηματικές.
Κάτω από αυτές τις συνθήκες είναι μαθηματικά βέβαιο ότι η οικονομική και πληθυσμιακή συρρίκνωση της περιοχής θα είναι δραματική και πολύ πιθανόν μη αναστρέψιμη.
Για να προλάβουμε δυσμενείς εξελίξεις θα πρέπει άμεσα :
· να επιλυθούν οι θεσμικές εκκρεμότητες
· να χρηματοδοτηθεί η μεταβατική περίοδος με εθνικούς πόρους
· να επιδιωχθεί ευρύτερη κοινωνική και πολιτική συναίνεση
· να αξιοποιηθεί το target model στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, ώστε να στηριχθεί η ηλεκτροπαραγωγή από λιγνίτη, οι Τ/Θ και όλη η περιοχή.
· να προωθηθούν έργα, δράσεις, πρωτοβουλίες που θα δώσουν απασχόληση και εισόδημα στην περιοχή άμεσα.
· να υιοθετηθούν οι προτάσεις των τοπικών κοινωνιών, διότι είναι αναγκαίο να νιώθουν το master plan “δικό” τους.
· να σχεδιαστεί σε ρεαλιστική βάση το master plan, ώστε να καταστεί εφικτό και να γίνει αποδεκτό από το τοπικό παραγωγικό και ανθρώπινο δυναμικό.
· να κατευθυνθούν επενδύσεις στην περιοχή μέσω διακρατικών συμφωνιών
· να υιοθετηθεί η αρχή των αναπτυξιακών ισοδυνάμων για
-την οικονομική ανάπτυξη
-τις θέσεις εργασίας
-Τηλεθερμάνσεις
Κοζάνη 10-11-2020
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου