Επίκαιρα Θέματα:

Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2015

Δέκα χρόνια χωρίς τον Κωνσταντίνο Σιαμπανόπουλο – Συμβολή στη μνήμη του Δασκάλου

Toυ Γιώργου Τζέλλου-Πρώην δημάρχου Αιανής. kozanimedia.gr
Στις 25 Νοεμβρίου 2015 συμπληρώθηκαν δέκα χρόνια από την ημέρα που έφυγε από τη ζωή ο Δάσκαλος Κωνσταντίνος Σιαμπανόπουλος.
Ο Σύνδεσμος Γραμμάτων και Τεχνών Νομού Κοζάνης και η Δημοτική Κοινότητα Αιανής διοργάνωσαν στις 2 και στις 22 Νοεμβρίου 2015 αντίστοιχα εκδηλώσεις στη μνήμη του , στις οποίες παραβρέθηκα και αντί άλλου χαιρετισμού ή ομιλίας θέλοντας να τιμήσω και να συμβάλλω στη μνήμη του ανέγνωσα επιστολή που είχα γράψει το 1981
(σε ηλικία είκοσι πέντε χρονών) και έστειλα ως ανώνυμος προς τον αείμνηστο Δάσκαλο. Παράλληλα ανέγνωσα και την απαντητική του προς εμένα επιστολή, η οποία αποτέλεσε «οδηγό» στη ζωή μου.

Τις επιστολές αυτές για τριάντα τέσσερα χρόνια δεν τις είχα κάνει γνωστές , παρότι θα ενδιέφεραν και άλλους, για το μοναδικό λόγο ότι δεν ήθελα να σκεφθεί και να πει κανείς ότι ήθελα να ωφεληθώ πολιτικά και εκλογικά από μια σχέση με έναν επώνυμο , αφού από το 1982 σχεδόν συνεχώς μέχρι και το 2014 και για οκτώ φορές ήμουνα υποψήφιος σε κοινοτικές και δημοτικές εκλογές. Τις δημοσιοποίησα τώρα που δεν είμαι στα κοινά απαλλαγμένος από την παραπάνω σκέψη .
Η ανώνυμη επιστολή μου στον αείμνηστο Δάσκαλο Κωνσταντίνο Σιαμπανόπουλο
30-05-1981
Αγαπητέ Κε Σιαμπανόπουλε,
Σας είμαι σίγουρα άγνωστος , αλλά αυτό δεν μ’ εμποδίζει και τολμώ να σας γράψω δύο λόγια. Αφορμή στάθηκε το βιβλίο σας με τον τίτλο «ΑΙΑΝΗ» που διάβασα αυτές τις μέρες. Είμαι Αιανιώτης νέος που τα τελευταία χρόνια απουσιάζω από το χωριό μου. Υπηρετώ την θητεία μου σε ένα από τα Αιγαιοπελαγίτικα νησιά και στον ελεύθερο χρόνο μου διαβάζω οτιδήποτε. Είχα πολλά χρόνια υπόψη μου το πιο πάνω βιβλίο σας, αλλά ποτέ δεν είχα δείξει το ανάλογο ενδιαφέρον να το διαβάσω. Πάντα ξεφύλλιζα τις σελίδες του και το τελείωνα με το κοίταγμα των φωτογραφιών του.
Ήξερα αρκετά για σας από τις αφηγήσεις άλλων και τις συζητήσεις μου με τον πατέρα μου, αλλά τώρα διαπιστώνω ότι ουσιαστικά δεν ήξερα τίποτα. Ομολογώ ότι έμεινα κυριολεκτικά κατάπληκτος κατά την διάρκεια της ανάγνωσης του βιβλίου σας. Παράλληλα γοητεύθηκα και χάρηκα για την ιστορία του χωριού μου που τόσο, όπως αποδεικνύεται – πιστά υπηρετήσατε όσο τίποτα άλλο στην ζωή σας. . Ποτέ μου δεν φανταζόμουν ότι υπήρξε και υπάρχει άνθρωπος που με την συμβολή του έφτιαξε «ιστορία» στο χωριό μας . Δημιούργησε τόσα πολλά και έθεσε τις βάσεις για περισσότερα. Αντιλαμβάνομαι πως υπήρξατε ο θεμελιωτής του νεωτέρου πολιτισμού του χωριού μας. Ο αναμορφωτής δημιουργός της νεώτερης ΑΙΑΝΗΣ. . Στα αλήθεια τι κόποι και τι έξοδα απαιτήθηκαν και πόσος χρόνος χρειάστηκε για αυτό σας το έργο! Φαντάζομαι πως είχατε τάξει τον εαυτό σας στην υπηρεσία της ΑΙΑΝΗΣ και της περιοχής . Σκέφτομαι πόσο θα κοπιάσατε για να συγκεντρώσετε όλα αυτά τα υλικά στοιχεία –πληροφορίες – ανθρώπους και τι ικανοποίηση θα αισθανθήκατε κατά την ημέρα παράδοσης στο αναγνωστικό κοινό του βιβλίου σας. . Κε Σιαμπανόπουλε αυτό το βιβλίο δεν είναι μόνο δικό σας είναι και δικό μας των Αιανιωτών. . Δεν ξέρω σίγουρα τι πιστεύουν οι άλλοι συγχωριανοί μου για σάς και πόσο αναγνωρίζουν τον σημαντικό ρόλο σας στην κοινωνική εξέλιξη της ζωής της Αιανής. Επιτρέψτε μου να σας πω ότι αισθάνομαι υποχρεωμένος να σας ευχαριστήσω έστω και με αυτόν τον τρόπο διότι με την προσφορά σας και με αυτό το βιβλίο κυρίως τώρα έμαθα την ιστορία του χωριού μου και την καταγωγή μου. Πιστέψτε με τα συναισθήματα που νοιώθω τώρα για σας με κάνουν να νοιώθω άσχημα για τις κάποιες κακόβουλες φήμες που κατά καιρούς κυκλοφορούν στο χωριό μου. Αλήθεια γιατί; Δεν ξεχνώ όμως πως «Ουδείς προφήτης (δοξάστηκε) στη χώρα του» .
Κε Σιαμπανόπουλε πολύ θα ήθελα να σας γνωρίσω κάποια μέρα. Πιστεύω πως στο πρόσωπο σας για εμάς τους Αιανιώτες αντιπροσωπεύετε την φυσιογνωμία Έλληνα πατριώτη –δασκάλου -δημιουργού της ανιδιοτέλειας και του πολιτισμού. Κε Σιαμπανόπουλε δεν γράψατε μόνο την ιστορία του χωριού μας. Φτιάξατε την νεώτερη ιστορία της Αιανής. Εκ των υστέρων σας ευγνωμονώ. Νοιώθω υπερήφανος για το έργο σας και για σας τον ίδιο. Τι ευτυχής σύμπτωση για μας που υπήρξατε εσείς. Τι θα γινόταν αλλιώς; Ποια σκοτάδια θα υπήρχαν; . Η ΑΙΑΝΗ οφείλει σε σας το μεγαλύτερο ευχαριστώ της. Είναι χρέος της. Είστε ο «πατέρας» της. . Έτσι αισθάνομαι τώρα με το τέλος του διαβάσματος του βιβλίου. Και έτσι σας γράφω. Τι κρίμα που άργησα τόσο πολύ έστω και με αυτόν τον τρόπο να σας γνωρίσω.
Η απαντητική επιστολή του Κ. Σιαμπανόπουλου
Κοζάνη, 8 Ιανουαρίου 1982
Αγαπητέ κύριε Τζέλλο,
Σας εύχομαι για το νέο έτος <<χρόνια πολλά με υγεία ευτυχία και καλή επαγγελματική αποκατάσταση.>>
Δεν σας απάντησα στο γράμμα που είχατε την ευγενή καλωσύνη να μου γράψετε γιατί έλειπε η διεύθυνση σας και μόλις προχθές περνώντας από το χωριό είδα τον πατέρα σας και έμαθα που βρίσκεστε γι ΄ αυτό και σας γραφώ τώρα, έστω και αργά, τις λίγες αυτές γραμμές.
Σας ευχαριστώ πολύ για όσα γράψατε αυθόρμητα κι από εσωτερική και μονό ψυχική παρόρμηση. Τούτο μαρτυρεί την ευγένεια της ψυχής και την ανωτερότητα των αισθημάτων από τα οποία διακατέχεστε και η σημερινή κοινωνία έχει ανάγκη από τέτοιους ανθρώπους.
Μη ρωτάτε γιατί δημιουργήθηκαν διάφορες φήμες στο χωριό σας – και χωριό μου, γύρω από το πρόσωπο μου. Οι άνθρωποι έμαθαν να κρίνουν με καθαρά δικά τους κριτήρια και <<εξ ιδίων τα αλλότρια>>, γι ΄ αυτό προσφέρουν συνήθως <<χολήν αντί του μάνα>>.
Δεν είμαι ο πρώτος ούτε και ο τελευταίος στην κοινωνία που πληρώνεται μ΄ αυτό το νόμισμα. Όσοι ασχολούνται με τα κοινά- όσο και αδέκαστοι κι αν είναι- δέχονται βολές του είδους αυτού. Δεν πρέπει όμως να εγκαταλείπουν τον αγώνα.
Εγώ έκανα το χρέος μου κι έχω ήσυχη τη συνείδηση μου ότι, ως δάσκαλος εκτελώντας την αποστολή μου όπως την πίστευα, έπραξα το «ανθρωπίνως δυνατόν» για αυτόν τον τόπο που τόσο αγάπησα. Εύχομαι και οι άλλοι να πράξουν το ίδιο . Πρέπει όμως να είναι αποφασισμένοι να υποστούν θυσίες γιατί είναι δύσκολο, τραχύ και με πολλά εμπόδια ν΄ αγωνίζεται κανείς για να αφήσει στο διάβα του κατά το φιλόσοφο Έμερσον «είτε έναν κήπο ή μια κοινωνική βελτίωση».
Γι ΄ αυτό οι πολλοί και πρώτοι οι υπεύθυνοι για την πρόοδο διαλέγουν τον ευκολότερο δρόμο της αδράνειας και για να δικαιολογήσουν τη γυμνότητα και την απραξία τους ρίχνουν λάσπη σ ΄ εκείνους που προσφέρουν τον εαυτό τους για το καλό του τόπου.
Αυτά τα ολίγα λόγια για όσα μου γράψατε, περισσότερα θα βρείτε ίσως στο έντυπο που σας εσωκλείω . Σας ευχαριστώ και πάλι για τα καλά σας λόγια που μ΄ έχετε συγκινήσει.
Σας εύχομαι καλή αφυπηρέτηση και καλός πολίτης και δημιουργικός παράγοντας για το γενικότερο καλό.
Με πολλή εκτίμηση Κ. ΣΙΑΜΠΑΝΟΠΟΥΛΟΣ
Υ.Τ. Αν θέλετε όταν θα βρεθείτε στην Κοζάνη μπορείτε να με δείτε στο Λαογραφικό Μουσείο. Θα χαρώ ιδιαίτερα.»
Συμπληρώνω ακόμα και τα εξής:
Το βιβλίο ΑΙΑΝΗ το εξέδωσε ο ίδιος 1974. Το 1995 επανεκδόθηκε από το Δήμο Αιανής επί Δημαρχίας Στέφανου Βαβλιάρα με δαπάνες του ΥΠΠΟ , Ν.Α και της ΔΕΗ, αλλά εξαντλήθηκε και το Νοέμβριο του 2009, επί Δημαρχίας μου το επανεκδώσαμε με δαπάνες του Δήμου σε άλλα 1.100 αντίτυπα. Ένα τουλάχιστον βιβλίο πιστεύω πως βρίσκεται στο σπίτι κάθε Αιανιώτη.
Το 1988 το Κοινοτικό Συμβούλιο Αιανής, στο οποίο συμμετείχα, επί προεδρίας Γιάννη Μητσιάκου ,αναγνωρίζοντας τη σπουδαία προσφορά του στον τόπο μας ανακήρυξε το Δάσκαλο Επίτιμο Δημότη Αιανής πραγματοποιώντας μια αξέχαστη καλοκαιρινή εκδήλωση στο προαύλιο του δημοτικού σχολείου Αιανής , στο οποίο είχε υπηρετήσει ως δάσκαλος από το 1946 ως το 1962.
Το Μάρτιο του 1996 το Δημοτικό Συμβούλιο Αιανής επί Δημαρχίας Στέφανου Βαβλιάρα του απένειμε σε ειδική εκδήλωση τιμητική πλακέτα του Δήμου Αιανής σε ένδειξη ευγνωμοσύνης για την τεραστία και καθοριστική προσφορά του στον τόπο μας.
Το Φεβρουάριο του 2010 έγιναν σε μια λαμπρή εκδήλωση από τον τότε Υπουργό Πολιτισμού κ Γερουλάνο Παύλο τα αποκαλυπτήρια της προτομής του Κ. Σιαμπανόπουλου που στήθηκε στην πλατεία της Αιανής μετά από ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου .
Την περίοδο αυτή ανακατασκευάζεται η πλατεία Αιανής και αναγκαστικά αφαιρέθηκε η προτομή , όπως και του ευεργέτη της Αιανής Χρήστου Μανώλη και το άγαλμα του Απολλοδώρου , αρχαίου Αιανιώτη δρομέα συμμετέχοντα σε Ολυμπιακούς αγώνες. Με το που θα ολοκληρωθεί θα πρέπει να επανατοποθετηθεί από τη Δημοτική Αρχή στην πιο περίοπτη θέση για να θυμίζει στις επόμενες γενιές το χρέος που έχουν προς τον τόπο τους.
Αιανή 28 Νοεμβρίου 2015
Γεώργιος Ν. Τζέλλος
Πρώην Δήμαρχος Αιανής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το Προφίλ μας