ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): … Το λόγο έχει ο εισηγητής του ΠΑ.ΣΟ.Κ, ο κύριος Κουκουλόπουλος.
ΠΑΡΙΣ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ(Εισηγητής
του ΠΑ.ΣΟ.Κ): Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι χρόνια πολλά,
καλή χρονιά. Συμφωνώ με τον αγαπητό συνάδελφο, Πρόεδρο της Επιτροπής.
Κύριε Υπουργέ και εγώ παρακαλώ να κατατεθούν εγκαίρως οι τροπολογίες, να
τις δούμε, γιατί μετά λέμε ότι δεν ξέρουμε τι ψηφίζουμε, γιατί εγώ που
μεγάλωσα, κύριε Λαφαζάνη, όπως και εσείς, αγοράζοντας από το περίπτερο
διπλωμένη την Αυγή, στενοχωριέμαι να διαβάζω στην Αυγή ότι ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α,
τον Ιούνιο του 2011 καταψήφισε την άρση του τραπεζικού απορρήτου, γιατί
ήταν, λέει, με άλλες επαχθείς διατάξεις. Ονομαστική ψηφοφορία κάναμε για
ένα άρθρο.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Κάνετε λάθος.
ΠΑΡΙΣ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ(Εισηγητής
του ΠΑ.ΣΟ.Κ): Ήταν ονομαστική, για είκοσι και πλέον άρθρα - έγιναν για
διάφορα άρθρα ονομαστικές- ήταν ονομαστική και μπορούσατε, συγκεκριμένα,
την άρση τραπεζικού απορρήτου να την ψηφίσετε. Άρα λοιπόν, να
μοιράζονται εγκαίρως οι τροπολογίες, γιατί μετά διαβάζουμε άλλα
πράγματα. Ότι δεν ξέραμε τι ψηφίζαμε κατ’ ουσία. Άρα να μοιράζονται,
κύριε Πρόεδρε, εγκαίρως, για να ξέρουμε και τι ψηφίζουμε.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Ξέρουμε τι ψηφίζουμε, εσείς δεν ξέρετε τι ψηφίζετε, γιατί ψηφίζετε μόνο μνημόνια.
ΠΑΡΙΣ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ(Εισηγητής
του ΠΑ.ΣΟ.Κ): Όχι Παναγιώτη, δεν είναι έτσι. Χαίρομαι που ζωντάνεψα τη
συνεδρίαση, θυμίζοντας ένα επίμαχο θέμα, που είναι η άρση του τραπεζικού
απορρήτου. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κύριε Υπουργέ, μιλώντας σήμερα
στην πρώτη ενότητα του νομοσχεδίου, στη διαδικασία της δεύτερης
ανάγνωσης, θέλω να αναφερθώ σε πολύ συγκεκριμένα ζητήματα, που αφορούν
στα άρθρα, από 1 έως 12 και σε μια συγκεκριμένη τροπολογία, που
εμπρόθεσμα έχουμε καταθέσει, ως κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑ.ΣΟ.Κ και
περισσότερα για το γενικότερο ζήτημα, που αφορά στο φορολογικό, θα πω
στη δεύτερη ενότητα της συζήτησής μας. Περιορίζομαι να πω, ότι η ανάγκη
για ένα εθνικό φορολογικό σύστημα, το οποίο θα ενσωματώνει όλα όσα
έγιναν τα προηγούμενα χρόνια, τα προγεφυρώματα, δηλαδή, που έχουν
θεσμοθετηθεί, αλλά και την ανταπόκριση στο αίτημα των πολιτών και στην
ανάγκη των καιρών για απλούστευση και απόλυτη διαφάνεια, αλλά κυρίως
δικαιοσύνη, πρέπει να το απαντήσουμε σε αυτή την κοινοβουλευτική περίοδο
και είναι ιστορική ευκαιρία το γεγονός ότι υπάρχει τρικομματική στήριξη
σε μια Κυβέρνηση, για να σηκωθεί αυτό το μεγάλο ζήτημα του εθνικού
φορολογικού συστήματος. Περισσότερα για αυτό όμως, οπωσδήποτε, θα πω στη
δεύτερη ενότητα της συζήτησής μας. Γιατί πολύ απλά, αυτός ο μεγάλος
πραγματικά στόχος, που πρέπει να τον πετύχουμε, δεν σημαίνει ότι δεν
πρέπει να είμαστε συγκεκριμένοι στο νομοσχέδιο, που σήμερα συζητούμε,
το φορολογικό. Επειδή, δηλαδή, πρόκειται να συζητήσουμε για ένα άλλο
νομοσχέδιο κάποια στιγμή, μετά από μερικούς μήνες, ότι θα πρέπει να
υποβαθμίσουμε και να υποτιμήσουμε τη σημερινή συζήτηση.
Το συγκεκριμένο φορολογικό νομοσχέδιο
έχει ένα δεδομένο δημοσιονομικό αποτέλεσμα. Από αυτή την αυστηρή αρχή
κανείς δεν μπορεί να ξεφύγει και δεν πρέπει, διότι κατ' ουσίαν ως
δημοσιονομικό αποτέλεσμα το σημερινό φορολογικό το έχουμε ψηφίσει στις 7
Νοεμβρίου, για να έχουμε απόλυτη συνείδηση του τι κάνουμε. Και ήταν
προαπαιτούμενο για να διώξουμε μακριά την αβεβαιότητα που αφορούσε την
παραμονή της χώρας στο ευρώ και να ανοίξουμε μια νέα αφετηρία για τη
χώρα.
Ούτε αυτό, όμως, σημαίνει ότι θα πρέπει
να παραιτηθούμε από μια ουσιαστική συζήτηση. Το είπα και στην πρώτη
τοποθέτησή, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, και δεν το λέω παρακλητικά,
ούτε βέβαια πολύ περισσότερο απειλητικά, να μας ακούτε λίγο περισσότερο
εμάς του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Πάθαμε και μάθαμε. Έχουμε μάθει να μετράμε καλά. Δεν
κάνουμε προτάσεις ανεύθυνες, ούτε έχουμε ροπή στο λαϊκισμό που μαζί με
άλλες λογικές οδήγησε τη χώρα εκεί που την οδήγησε.
Δεν μας ακούσατε κ. Υπουργέ, για το
πετρέλαιο θέρμανσης. Από πουθενά δεν υπάρχει θετικό αποτέλεσμα. Ούτε από
την κοινωνία, βέβαια, που δοκιμάζεται, ούτε από τα δάση που
ερημώνονται, ούτε από το περιβάλλον που καταστρέφεται, ούτε βέβαια από
το ταμείο που είναι μείον, διότι έχει πέσει δραματικά η κατανάλωση
πετρελαίου. Μιλώντας στο νομοσχέδιο για τις αποκρατικοποιήσεις είχαμε
πει να στείλουμε ένα μήνυμα σε όλη την κοινωνία, όλος φόρος του
πετρελαίου θέρμανσης πίσω. Κέρδος θα είχαμε δημοσιονομικά και δεν θα
αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα, στα οποία έχω ήδη αναφερθεί
επιγραμματικά.
Με την ίδια λογική προσεγγίσαμε από την
πρώτη μέρα και το συγκεκριμένο φορολογικό νομοσχέδιο. Η αντιπροσωπεία
του ΠΑ.ΣΟ.Κ. ως κοινωνικού εταίρου έθεσε -και άλλα κόμματα φυσικά- με
έμφαση ζητήματα που αφορούσαν την απλούστευση των κλιμάκων, τη
συγκεκριμένη κλιμάκωση εντός των τριών κλιμάκων του εισοδήματος, το
ζήτημα των τέκνων, το εισόδημα των αγροτών, το ζήτημα των νέων
επαγγελματιών. Και όπως είχα πει και στην πρώτη εισήγηση, το αποτέλεσμα
με βάση τις δυνατότητες που υπάρχουν είναι ικανοποιητικό.
Από κει και πέρα με την ίδια λογική
συνεχίσαμε εντός της Επιτροπής και θέσαμε εμείς πρώτοι, το θέμα των
αποδείξεων με έμφαση στις ιατρικές αποδείξεις. Περιμένουμε την
τροπολογία και Υπουργέ για να τοποθετηθούμε.
Θέσαμε το ζήτημα του συνυπολογισμού των
ασφαλιστικών εισφορών. Κάνατε δήλωση αμέσως μετά την τοποθέτησή μου, ότι
και αυτό θα διορθωθεί. Περιμένουμε την τροπολογία για να δούμε τί
ακριβώς έχει γίνει.
Θέσαμε το ζήτημα των αγροτών και είπαμε επιλέξει, ακριβώς τί εννοούμε μικροί αγρότες στη συζήτηση επί των άρθρων.
Θέσαμε το ζήτημα των εταιριών κοινωνικής
οικονομίας που πρέπει να επαναφερθεί η αρχική διάταξη για τη φορολόγησή
τους για να μην πληγεί αυτός ο κλάδος, από τον οποίο μπορούμε να πάρουμε
ανάσα και ο οποίος αφορά ανέργους και εργαζόμενους με μπλοκάκια.
Θέσαμε το ζήτημα των φωτοβολταϊκών.
Είπατε κ. Υπουργέ, στο περιθώριο της Επιτροπής, όχι απ' αυτό το βήμα,
ότι θα φέρατε κάποια διάταξη.
Τώρα θέλω να μιλήσω λίγο προσωπικά. Είχα
και έχω πάρα πολλές επιφυλάξεις για τον τρόπο με τον οποίο έγινε η
εισαγωγή των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ενεργειακό ισοζύγιο της
χώρας τα προηγούμενα χρόνια. Τα τελευταία 7-8 χρόνια για να ακριβολογώ.
Δεν είναι της παρούσης να πω τώρα τη θέση μου. Αυτό που έχει σημασία,
είναι ότι με τον νόμο που ψηφίσαμε στις 7 Νοεμβρίου συν το φορολογικό,
διασπούμε την αρχή της συνέχειας. Δηλαδή, για αυτούς που έχουν επενδύσει
σε φωτοβολταϊκά πρέπει να βελτιωθεί η διάταξη. Ξέρετε πολύ καλά τι
πρέπει να γίνει. Περιμένουμε και εδώ απάντηση. Ακούσαμε πριν τις
γιορτές, στο περιθώριο της Επιτροπής να λέτε, θα βελτιωθεί. Περιμένουμε
να δούμε και εδώ τη συγκεκριμένη τροπολογία για να τοποθετηθούμε μέχρι
την Ολομέλεια.
Επίσης, ένα επιμέρους ζήτημα αφορά τους
συγγραφείς και τα συγγραφικά δικαιώματα καθώς και τη συμμετοχή διαφόρων
επαγγελματιών στα σεμινάρια. Ο τρόπος με τον οποίον έχουμε διατυπώσει τη
διάταξη, σημαίνει πως όλοι οι Έλληνες που κάποια στιγμή θέλουν να
γράψουν ένα βιβλίο που έχει να κάνει με τη ζωή τους, με τον τόπο τους,
με κάτι που γνωρίζουν, τους αποτρέπουμε. Η διάταξη που υπήρχε μέχρι τώρα
στο κώδικα δεν οδηγούσε σε απώλεια εσόδων, ούτε σε απόκρυψη
εισοδημάτων. Νομίζω ότι είναι πολύ ισοπεδωτική η διάταξη κ. Υπουργέ και
πρέπει να επαναφέρουμε προηγούμενες διατάξεις, σε συνδυασμό βέβαια και
με την τελευταία τροποποίηση του κώδικα. Έχω γραπτή πρόταση να καταθέσω.
Δεν θέλω από το βήμα της Βουλής να μιλάω με τεχνικές ορολογίες.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΥΡΟΥΜΠΛΗΣ: Ποιο άρθρο είναι αυτό;
ΠΑΡΙΣ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ(Ειδικός
Αγορητής του ΠΑ.ΣΟ.Κ.): Αφού ζητάν οι συνάδελφοι να πω για το άρθρο.
Στο άρθρο 6 του σχεδίου νόμου μπορεί να προστεθεί παράγραφος 17, η οποία
αναφέρεται στον κώδικα φορολογικής απεικόνισης συναλλαγών και έχουμε
ακριβώς τη διατύπωση. Να μη λέω τώρα τεχνικές ορολογίες, δεν θα
καταλάβει κανείς. Η ουσία είναι, ότι ο τρόπος με τον οποίο
αντιμετωπίζουμε τα συγγραφικά δικαιώματα και τις αμοιβές των συγγραφέων,
για τον οποιονδήποτε που δεν είναι επαγγελματίας συγγραφέας και θα
γράψει ένα βιβλίο, του δημιουργούμε τρομακτικά προβλήματα. Αυτό είναι το
θέμα που πρέπει να καταλάβει όλη η Βουλή. Αν θέλετε να το διανείμω
κιόλας, γιατί είναι ένα θέμα που μας αφορά όλους. Δεν υπάρχει λόγος να
αλλάξει κάτι σε αυτό. Δεν αφορά δηλαδή, φορολογητέα ύλη. Ένα ιδιαίτερα
ευαίσθητο ζήτημα που αφορά τον πολιτισμό μας, την κουλτούρα μας και
νομίζω ότι πρέπει να αποφεύγουμε τέτοιες διατάξεις που έχουν και
μηδενικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα.
Και πριν πάω στην τροπολογία μας. Είχαμε
υποσχεθεί να είμαστε από την πλευρά μας συγκεκριμένοι πριν τις γιορτές,
στην επί των άρθρων συζήτηση και είχαμε μάλιστα και τη συμπαράσταση του
Προέδρου της Επιτροπής, του κ. Μπέζα για το κρίσιμο θέμα των
ενδοομιλικών συναλλαγών. Είναι ίσως, μια από τις κρισιμότερες διατάξεις,
η διάταξη του άρθρου 11, που αφορά τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου
για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής στον χώρο των μεγάλων πολυεθνικών
εταιρειών, όπου υπάρχει η πρακτική των ενδοομιλικών συναλλαγών. Σας είχα
πει, λοιπόν, κύριε Υπουργέ, ότι αυτά που ενσωματώνουμε σήμερα με τις
διατάξεις στη νομοθεσία, προφανώς τα υποστηρίζουμε και θα ψηφίζουμε,
αφού είχαν προετοιμαστεί το προηγούμενο διάστημα στο Υπουργείο
Οικονομικών. Θα ήταν παράλογο, τουλάχιστον εμείς, να αρνούμαστε την
δουλειά που έχει γίνει επί των ημερών του ΠΑ.ΣΟ.Κ. στη Κυβέρνηση. Το
ζήτημα όμως, δεν είναι μόνο αυτό.
Η εμπειρία, και θυμίζω ότι εδώ υπήρξε η
παρέμβαση Προέδρου της Επιτροπής, από το 2008 λέει ότι, από τότε που η
Ελλάδα άρχισε να θεσμοθετεί διατάξεις που αφορούν τη φοροδιαφυγή σε
αυτόν τον κρίσιμο τομέα των ενδοομιλικών συναλλαγών, ήρθε η ίδια η
Πολιτεία και ξήλωσε το «πουλόβερ» που πήγε να στήσει, με τον δυισμό στον
έλεγχο. Υπουργείο Οικονομικών, Υπουργείο Ανάπτυξης. Εάν δεν λυσουμε
πολιτικά αυτό το κρίσιμο πολιτικό και διοικητικό θέμα, θα μείνουμε στα
ίδια.
Εγώ, λοιπόν, έχω και διάταξη να προτείνω.
Μπορούμε κ. Υπουργέ να βάλουμε διάταξη που να λέει, πως οι υπηρεσίες
του Υπουργείου Ανάπτυξης δικαιούνται να λαμβάνουν τα αποτελέσματα των
ελέγχων για τις ενδοομιλικές συναλλαγές, όπως ορίζεται στα άρθρα «τάδε»
του κώδικα, από τις αποκλειστικά καθ’ ύλην αρμόδιες υπηρεσίες του
Υπουργείου Οικονομικών για την εφαρμογή διατάξεων δικής τους
αρμοδιότητας. Πρέπει να είναι εστιασμένη μονοσήμαντα, καθαρά και πολύ
συγκεκριμένα η ευθύνη του ελέγχου και βέβαια, την τεχνογνωσία και το
κατάλληλο προσωπικό για αυτούς τους ελέγχους, έχει το Υπουργείο
Οικονομικών.
«Το δύο ίσον κανένας», είναι μια βασική
αρχή της διοίκησης. Νομίζω ότι είναι μεγάλη ευκαιρία να το καθιερώσουμε
αυτό, κ. Υπουργέ. Γιατί αυτή είναι μια ουσιαστική συζήτηση, όπως είναι
το τραπεζικό απόρρητο. Αυτές είναι ουσιαστικές συζητήσεις εάν θέλουμε να
μιλήσουμε πραγματικά για φορολογία. Γιατί πολλά από αυτά που όλοι μας
λέμε στο βήμα, καμιά φορά είναι μόνο για καλλιέργεια και δημιουργία
εντυπώσεων. Στο χώρο των μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών υπάρχει
τρομακτική φοροδιαφυγή. Όμως ξέρουμε καλά όλοι μας ότι είναι οι πιο
συντεταγμένοι όμιλοι και δεν μπορεί κανείς να τους πιάσει γιατί τα
δηλώνουν όλα. Απλά με τη μέθοδο των ενδοομιλικών συναλλαγών
φοροδιαφεύγουν.
Ολοκληρώνω με την τροπολογία που έχουμε
καταθέσει, η οποία αφορά τις ευπαθείς ομάδες, η οποία είναι μετρημένη
και υπολογισμένη. Δεν ανατρέπει, δηλαδή, δημοσιονομικά το νομοσχέδιο.
Έχουμε προτείνει και συγκεκριμένα το ισοδύναμο μέτρο με το οποίο
στέκεται όρθια η διάταξη η οποία αφορά συγκεκριμένα τα άτομα με καθολική
αναπηρία. Είναι εκκρεμότητά μας, κύριε Υπουργέ, από την 7η Νοεμβρίου
και πρέπει να κάνουμε πλήρη αποκατάσταση. Επίσης, αφορά αυτούς που, κατά
την ποδοσφαιρική ορολογία, τους βρήκε «ξαφνικός θάνατος» με το 65 - 67
και ήταν άνεργοι τα δύο τελευταία χρόνια. Μιλάω για εργαζόμενους του
ιδιωτικού τομέα. Είναι δυνατόν έναν άνεργο τα δύο τελευταία χρόνια, που
συμπληρώνει τα 65 τον Ιανουάριο το 2013, να του λέμε «περίμενε άλλα δύο
χρόνια στην ανεργία για να βγεις συνταξιούχος;». Πρέπει να κάνουμε μια
μεταβατική διάταξη και την έχουμε κάνει ολοκληρωμένα. Έχει κατατεθεί
εμπρόθεσμα η τροπολογία σε ό,τι αφορά την Ολομέλεια. Δεν μπορεί να
διανεμηθεί, βέβαια, στην Επιτροπή επίσημα από τη γραμματεία, διότι δεν
είναι εμπρόθεσμη ως προς την Επιτροπή. Εγώ θα παρακαλούσα άτυπα πάντως
να τη δώσουμε, γιατί έχει μικρές και συγκεκριμένες διατάξεις που αφορούν
περίπου μισό εκατομμύριο συμπολιτών μας και στέλνει ένα συγκεκριμένο
μήνυμα ότι η κοινωνική συνοχή είναι πρώτη μας προτεραιότητα και, επίσης,
συνδέεται με τις προηγούμενες διατάξεις στις οποίες αναφέρθηκα, από τα
φωτοβολταϊκά μέχρι τους νέους επαγγελματίες και από τους συγγραφείς
μέχρι άλλα ζητήματα, που αφορούν τη λεγόμενη πραγματική οικονομία.
Κλείνω με μια πρόταση που αφορά το
κρίσιμο θέμα της αναβαλλόμενης φορολογίας. Κύριε Υπουργέ, δεν μπορούμε
να καταλάβουμε στο ΠΑ.ΣΟ.Κ. - και είναι πρότασή μας αυτό και όχι ερώτημα
- για ποιόν λόγο στις διατάξεις του άρθρου 11, που αφορούν την
αναβαλλόμενη φορολογία, δεν συμπεριλαμβάνουμε τους μικρο-ομολογιούχους.
Κάνουμε μια ρύθμιση για το πώς θα ενσωματώσουν το PSIοι τράπεζες και
έχει γίνει πολλή συζήτηση στις δύο προηγούμενες συνεδριάσεις. Αφήνω την
ουσία, γιατί, πραγματικά, είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση και έχει
πάρα πολλές πλευρές, που πρέπει να είναι πολύ καθαρές καθώς πάμε να
ψηφίσουμε στην Ολομέλεια, αλλά το ερώτημα και, ταυτόχρονα, η πρόταση, κ.
Υπουργέ, είναι για ποιον λόγο δεν συμπεριλαμβάνουμε στις ίδιες
διατάξεις και τους ιδιώτες ομολογιούχους που έχουν υποστεί το «κούρεμα»
στα ομόλογά τους; Νομίζω ότι μπορούμε και πρέπει να το κάνουμε. Είναι
κάτι ελάχιστο που μπορούμε να κάνουμε και αργότερα ας βρούμε και κάποια
άλλα μέτρα για να αποκαταστήσουμε μια ζημιά κάποιων ανθρώπων, συμπολιτών
μας, που είχαν επενδύσει τις οικονομίες τους στην ελληνική οικονομία,
αγοράζοντας ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου. Ευχαριστώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου