του Χρήστου Βήττα από τον ΠΤΟΛΕΜΑΙΟ
Από 2 στα 2,40 ευρώ τα διόδια, ενώ «βάλτωσαν» οι Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων. Η κρίση έφερε μείωση κίνησης και εσόδων στον διευρωπαϊκό αυτοκινητόδρομο
Αυξάνουν τα διόδια χωρίς να βελτιώνουν τις υπηρεσίες!
Με αξιοσημείωτη σπουδή «Εγνατία Οδός» και αρμόδια υπουργεία προχωρούν σε νέες αυξήσεις στα διόδια, αλλά την ίδια στιγμή έχουν «βαλτώσει» στην κυριολεξία οι Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων που θα αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες του διευρωπαϊκού δικτύου, καθώς και τα πολυδιαφημισμένα ηλεκτρονικά διόδια.
Από τις 17 Ιουλίου αυξάνεται από 2 στα 2,40 ευρώ το κόστος των διοδίων σε όλο το μήκος της Εγνατίας οδού και οι οδηγοί καλούνται να βάλουν το χέρι βαθύτερα στη τσέπη, σε μια εποχή βαθύτατης οικονομικής κρίσης. Με κοινή υπουργική απόφαση του περασμένου Μαΐου των υπουργών Υποδομών και Οικονομικών, αυξάνονται τα διόδια κατά 20%. Βεβαίως η υλοποίηση της αύξησης τελεί υπό την αίρεση της νέας κυβέρνησης και ειδικότερα των αρμόδιων υπουργών Κωστή Χατζηδάκη και Γιάννη Στουρνάρα. «Είμαστε εν αναμονή νεώτερων εντολών», δήλωσε στον «Π» ο διευθυντής εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού Πέτρος Μαλλίνης, προσθέτοντας ότι «για να ισχύσει η αύξηση θα πρέπει να υπάρξει απόφαση των συναρμόδιων υπουργών της νέας κυβέρνησης». Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες το νέοι υπουργικό δίδυμο πρόκειται να επικυρώσει την ΚΥΑ των προκατόχων τους.
Αν συμβεί αυτό τότε αυξάνονται οι τιμές των διοδίων κατά 40 λεπτά, δηλαδή από 2 ευρώ διαμορφώνονται σε 2,40 ευρώ στους σταθμούς σε Τύρια, Μαλακάσι, Πολύμυλο, Ανάληψη, και Ίασμο. Η ίδια ΚΥΑ προβλέπει την έναρξη λειτουργίας από τον προσεχή Οκτώβριο του σταθμού Μουσθένης στην Καβάλα, εφόσον «υπάρξει ετοιμότητα». Ωστόσο, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες αυτό είναι αδύνατο να συμβεί, λόγω των σφοδρών αντιδράσεων των φορέων της καβάλας που δε θέλουν τα διόδια, ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι υπάρχει σχετική απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης και άλλων φορέων. Μάλιστα, η χωροθέτηση του σταθμού και οι Περιβαλλοντικοί Όροι είναι εγκεκριμένοι, ωστόσο δεν προχωρά ο σταθμός διοδίων, λόγω των προαναφερόμενων αντιδράσεων.
Στις Καλένδες τα ηλεκτρονική διόδια
Την ίδια στιγμή τα πολυδιαφημισμένα ηλεκτρονικά διόδια που καταμερίσουν δίκαια το κόστος με βάση τη χιλιομετρική απόσταση, μάλλον παραπέμπονται στις Καλένδες! Στέλεχος της Εγνατίας δήλωνε με νόημα ότι «αν δεν εξασφαλιστεί η διαλειτουργικότητα, δηλαδή να τοποθετηθούν ηλεκτρονικά διόδια σε όλα τα μεγάλα οδικά δίκτυα, είναι δώρο άδωρο να λειτουργήσουν ηλεκτρονικά διόδια μόνο στην Εγνατία Οδό». Πάντως, αν και ακούμε χρόνια τώρα για ηλεκτρονικά διόδια στην Εγνατία, η διαδικασία προχωρά με ρυθμούς χελώνας. Αυτή τη στιγμή έγινε η προεπιλογή των ενδιαφερομένων, δηλαδή πέντε μεγάλων εταιριών, που είχαν δηλώσει ενδιαφέρον στον διεθνή διαγωνισμό.
Στασιμότητα παρατηρείται και στο μείζον ζήτημα των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων. Αν και οι ΣΕΑ είναι άκρως απαραίτητοι, εν τούτοις λειτουργεί μόλις ένας σταθμός στον Πλάτανο Ημαθίας, από τους δέκα που έχουν προβλεφτεί.
Ολιγωρία για τους ΣΕΑ
Για άλλους τρεις ΣΕΑ έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις με τις αναδόχους εταιρίες, αλλά δεν ξεκίνησε η κατασκευή διότι η Εγνατία δεν παρέδωσε τις βασικές υποδομές που προβλέπονται από τις συμβάσεις. Η εταιρία δήλωσε αδυναμία να φτιάξει τις βασικές υποδομές, επειδή δεν υπήρχαν τα απαραίτητα κονδύλια. Μόλις τον προηγούμενο μήνα το αρμόδιο υπουργείο ενέκρινε σχετικό κονδύλιο, οπότε αναμένεται να ξεκινήσουν οι υποδομές ώστε να μπορέσουν οι ανάδοχοι να αναγείρουν τους ΣΕΑ.
Οι τρεις ΣΕΑ που υπογράφτηκαν συμβάσεις είναι: το Ελευθεροχώρι Ιωαννίνων, ο Σώστης Κομοτηνής και το Αρδάνιο Έβρου. Στις θέσεις αυτές θα κατασκευαστούν και στους δύο κλάδους της Εγνατίας σταθμοί εξυπηρέτησης.
Επίσης διενεργήθηκαν οι διαγωνισμοί χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί σε Περιστέρι (αριστερά), Ταξιάρχη (δεξιά), Σιάτιστα (αριστερά), Πολύμυλο (δεξιά), Ωραιόκαστρο (αμφίπλευρα) και Νέα Καρβάλη (αριστερά).
Τέλος να σημειωθεί ότι η Εγνατία οδός και κατ’ επέκταση το κράτος βλέπουν τα έσοδα από τη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου να μειώνονται, λόγω μείωσης του κυκλοφοριακού φόρτου, η οποία αποδίδεται στην οικονομική κρίση. Στα διάφορα τμήματα της Εγνατίας οδού η κίνηση παρουσιάζει μείωση από 15 έως 30%. Το ποσοστό μείωσης σχετίζεται και με τους εναλλακτικούς παράδρομους που υπάρχουν και πόσο λειτουργικοί είναι. Για παράδειγμα στον Πολύμυλο η μείωση της κίνησης περιορίζεται στο 15%, εξ’ αιτίας του δύσβατου της Καστανιάς. Αντιθέτως στην Ανάληψη (Λαγκαδάς) παρατηρείται μείωση 30%, επειδή υπάρχουν τρεις εναλλακτικοί δρόμοι. Το βέβαιο είναι ότι «Εγνατία Οδός» και αρμόδια υπουργεία βλέπουν τα έσοδα από τα διόδια να παρουσιάζουν μείωση της τάξης του 15-20% τα τελευταία δύο χρόνια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου