Οι νταήδες των σχολείων που εκφοβίζουν είτε έμμεσα είτε άμεσα συμμαθητές τους που εμφανίζουν κάποιες ιδιαιτερότητες, αποτελεί κανόνα της σχολικής ζωής, με επικίνδυνες συνέπειες, τις οποίες επιχειρεί να καταγράψει έρευνα που διενεργείται ταυτόχρονα σε 10 ευρωπαϊκά κράτη. Η έρευνα για τη σχολική βία διεξάγεται ταυτόχρονα από πανεπιστήμια
της Ελλάδας, της Κύπρου, της Σλοβενίας, της Ιταλίας, της Γαλλίας, του
Βελγίου, της Ρουμανίας, της ΠΓΔΜ, της Βουλγαρίας και της Γερμανίας.
Όσον αφορά στην Ελλάδα, φορείς υλοποίησης είναι το Αριστοτέλειο
Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ενώ τα συνολικά
αποτελέσματα, θα παρουσιαστούν στο τέλος της χρονιάς στην Ιταλία.
Ο έμμεσος σχολικός εκφοβισμός σε βάρος μαθητών - θυμάτων, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία της έρευνας χαρακτηρίζει περισσότερο την εικόνα συμπεριφοράς μαθητών στα σχολεία των χωρών του νότου της Ευρώπης και των Βαλκανίων, από ό,τι των βόρειο-δυτικών κοινωνιών, όπου ο άμεσος εκφοβισμός είναι συχνότερος και εντονότερος, καθώς δεν αποκλείεται να εκδηλώνεται και μέσα από συμμορίες. Οι διαφορές αυτές οφείλονται στο γεγονός ότι οι κοινωνίες των χωρών του νότου και των Βαλκανίων, διατηρούν ακόμη την παραδοσιακή τους δομή και τις ισχυρές οικογενειακές σχέσεις, σε αντίθεση με τις βόρειες χώρες, όπου παρατηρείται διάρρηξη του οικογενειακού ιστού, απουσία των γονιών από το σπίτι και αποξένωση.
Σχεδόν το 90% των μαθητών όλων των ηλικιών, υπήρξε θύμα ή θύτης εκφοβισμού, αφού το φαινόμενο της σχολικής βίας έχει αυξηθεί επικύνδυνα κατά τα τελευτία χρόνα, σύμφωνα με την καταγραφή των στοιχείων από το πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, το οποίο έφτασε σε αυτό το συμπέρασμα μέσω ερωτηματολογίων και συνεντεύξεων κατά την περσινή σχολική χρονιά, σε 852 μαθητές από 25 σχολεία της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας και των Ιωαννίνων.
Ο Γιώργος Νικολάου, επιστημονικός υπεύθυνος της έρευνας και της πράξης «Καλλιέργεια κλίματος διαπολιτισμικής επικοινωνίας σε επίπεδο σχολείου», επίκουρος καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, οι μορφές έμμεσου εκφοβισμού (π.χ. διάδοση φημών, εκβιασμών, απειλών, περιθωριοποίησης, ψυχολογική πίεση), καταλαμβάνουν μεγαλύτερο ποσοστό και ένταση στα ελληνικά σχολεία από ότι ο άμεσος εκφοβισμός (καβγάς, βρισιές, ξυλοδαρμοί, συμπλοκές, όπλα), και αποτελεί κυρίως επιλογή συμπεριφοράς από τα κορίτσια, και κρίνεται εξίσου ή και περισσότερο επικίνδυνος, από τον άμεσο εκφοβισμό.
Επίσης ο διαδικτυακός εκφοβισμός φαίνεται ότι "κερδίζει έδαφος" στην μαθητική κοινότητα, ως μορφή έμμεσου εκφοβισμού, τον οποίο χρησιμοποιούν τα κορίτσια σε ποσοστό άνω του 60%, σε αντίθεση με τα αγόρια που καταφεύγουν στον άμεσο εκφοβισμό σε ποσοστό 80%.
Οι αλλοδαποί μαθητές, μέσα από την έρευνα διαπιστώνεται ότι θυματοποιούνται όταν αποτελούν τη μειοψηφία της τάξης ή του σχολείου, ενώ όταν το ποσοστό τους φτάνει το 50-70% ομαδοποιούνται και στρέφονται κατά της κυρίαρχης γηγενούς ομάδας μαθητών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου