Αυξάνονται
καθημερινά με γεωμετρική πρόοδο οι καταγγελίες στις Ενώσεις Καταναλωτών, στον
Συνήγορο του Καταναλωτή και στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και
Ταχυδρομείων για τις υπέρογκες και παράνομες χρεώσεις των πενταψήφιων αριθμών. Βάσει
των
πλέον πρόσφατων στοιχείων, από το σύνολο των 12.000 αναφορών που έφτασαν στον Συνήγορο του Καταναλωτή το 2019, οι 567 αφορούσαν αδικαιολόγητες χρεώσεις από υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης (τα γνωστά πενταψήφια). Κι αν ο αριθμός των καταγγελιών φαντάζει σχετικά μικρός αναφορικά με το σύνολο, η τάση που δείχνει είναι αυτή μιας ραγδαίας ανόδου, δεδομένου ότι οι αντίστοιχες καταγγελίες μόλις έναν χρόνο πριν ήταν 314, ενώ το 2015 ήταν μόλις 46.
πλέον πρόσφατων στοιχείων, από το σύνολο των 12.000 αναφορών που έφτασαν στον Συνήγορο του Καταναλωτή το 2019, οι 567 αφορούσαν αδικαιολόγητες χρεώσεις από υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης (τα γνωστά πενταψήφια). Κι αν ο αριθμός των καταγγελιών φαντάζει σχετικά μικρός αναφορικά με το σύνολο, η τάση που δείχνει είναι αυτή μιας ραγδαίας ανόδου, δεδομένου ότι οι αντίστοιχες καταγγελίες μόλις έναν χρόνο πριν ήταν 314, ενώ το 2015 ήταν μόλις 46.
Πρόκειται για εταιρείες που διαχειρίζονται τα γνωστά πενταψήφια νούμερα
παροχής πολυμεσικών υπηρεσιών που παγιδεύουν τους καταναλωτές με την αποστολή
γραπτού μηνύματος το οποίο τους εγγράφει αυτομάτως σε μια υπηρεσία ακόμη κι αν δεν το ανοίξουν.
Και αυτό γιατί πολλές
φορές παραλείπεται η διαδικασία της συμπλήρωσης στην ιστοσελίδα της υπηρεσίας
πολυμεσικής πληροφόρησης του κωδικού (PIN) που έχει αποσταλεί στον συνδρομητή
μέσω SMS. Αντ’ αυτού, η ιστοσελίδα εμφανίζεται απευθείας στην οθόνη του κινητού
ως αναδυόμενο παράθυρο (pop-up window) ή ως display banner, με τις χρεώσεις
αλλά και τη συναίνεση του συνδρομητή να είναι καμουφλαρισμένες στα ψιλά
γράμματα «δωρεάν» διαγωνισμών ή τους όρους χρήσης, τα οποία πολλοί κλικάρουν
χωρίς να διαβάσουν. Είναι γεγονός ότι όσοι δεν είναι εξοικειωμένοι με τις
εφαρμογές αυτές είναι πιο πιθανό να την πατήσουν
Σχετικά
λοιπόν με τις Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης θα πρέπει το πλαίσιο
προστασίας των καταναλωτών να αυστηροποιηθεί με την ανάκληση των αδειών
λειτουργίας των εταιρειών που παραβιάζουν την νομοθεσία, την αύξηση των
ανώτατων ορίων των προστίμων και την αυστηροποίηση των λοιπών κυρώσεων. Αλλά
και οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας που διαθέτουν το δίκτυο τους για αυτές τις
υπηρεσίες και οι χρεώσεις γίνονται μέσω των λογαριασμών τους δεν θα πρέπει να
μείνουν εκτός κυρώσεων αλλά να επιβάλλονται και σε αυτές υψηλά πρόστιμα.
Σε κάθε
περίπτωση πάντως θα πρέπει να ζητείται η γραπτή συναίνεση του χρήστη, να
υπάρχει σαφής ενημέρωση για την προβλεπόμενη χρέωση και ένα μέγιστο ποσό
χρέωσης που θα λειτουργεί ως φραγή για τις υπέρογκες χρεώσεις.
Οι
καταναλωτές πρέπει μέσω των παρόχων τους να επιλέγουν την φραγή των πενταψήφιων
αριθμών και σε περίπτωση παράνομων χρεώσεων να καταγγέλλουν άμεσα το γεγονός
στις Ενώσεις Καταναλωτών.
Για καταγγελίες ή περισσότερες πληροφορίες, ας απευθυνθούμε στο ΚΕ.Π.ΚΑ.,
τηλ. 2461042282, Δευτέρα, Τρίτη, Παρασκευή : 09:30 – 12:30.
Ο Πρόεδρος Ο
Γενικός Γραμματέας
Βασίλειος Στ. Ιωαννίδης Νικόλαος
Ιωαν. Αγοραστός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου