«Οργάνωση και λειτουργία Υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και ρύθμιση θεμάτων διεθνούς αναπτυξιακής συνεργασίας και ανθρωπιστικής βοήθειας»
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ολοκληρώνεται σε λίγο η συζήτηση ενός ακόμα σημαντικού νομοσχεδίου. Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος ειδικός για να αντιληφθεί πόσο κρίσιμο είναι για τη χώρα μας να βελτιστοποιήσει την οργάνωση και λειτουργία του Υπουργείου των Εξωτερικών, να προβεί στην επανασύσταση του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού, να εκσυγχρονίσει τις δομές της και να ενισχύσει τους φορείς που είναι επιφορτισμένοι με θέματα διεθνούς αναπτυξιακής συνεργασίας.
Κι ενώ εύλογα θα μπορούσε κάποιος να πει ότι οι στόχοι που θέτει το προς ψήφιση νομοσχέδιο είναι διαχρονικοί για την ελληνική πολιτεία, το περιβάλλον που διαμορφώνεται παγκοσμίως, εξαιτίας της πανδημίας και κυρίως στην μετά τον εμβολιασμό εποχή αλλά και στη γειτονιά μας, λόγω του αναθεωρητισμού της Τουρκίας, καθιστούν επιβεβλημένη την επιτάχυνση και εντατικοποίηση αυτής της προσπάθειας.
Μετά, λοιπόν, από μία εξαντλητική περίοδο μεγάλης αστάθειας και αβεβαιότητας, στην εξωτερική πολιτική μας, με ευθύνη της συγκυβέρνησης Σύριζα - Ανέλ, έπρεπε να ξανασυστηθούμε στη Διεθνή Κοινότητα, αφού τα καμώματα της προηγούμενης περιόδου μας είχαν εκθέσει παγκοσμίως.
Δε χρειάζεται να θυμηθεί κανείς τις καταγγελίες των μνημονίων, τον τραγέλαφο του αχρείαστου δημοψηφίσματος, τον τίτλο της χειρότερης διαπραγματευτικής τακτικής για το έτος 2015, που είχε τότε κατακτήσει η χώρα μας, στη οικεία κατάταξη του Χάρβαρντ.
Αρκεί να θυμηθεί τον πρώην πρωθυπουργό κ. Τσίπρα από τη μία να αποθεώνει την πολιτική Μαδούρο και από την άλλη να δηλώνει ότι η διοίκηση Τραμπ μπορεί να μοιάζει με διαβολική αλλά αυτό γίνεται για καλό!
Από τις αλήστου μνήμης εκείνες ημέρες δεν έχουν περάσει 2 χρόνια, κι όμως, η κατάσταση έχει βελτιωθεί σημαντικά.
Η τρωθείσα εικόνα της χώρας έχει αποκατασταθεί διεθνώς και ο Έλληνας πρωθυπουργός αποτελεί αξιόπιστο συνομιλητή κορυφαίων ηγετών, αλλά και εκπροσώπων παγκόσμιων επιχειρηματικών ομίλων και η πατρίδα μας προορισμό για την εγκατάσταση εμβληματικών επενδύσεων. Χρειάστηκε, βέβαια, να αποδείξουμε ότι διαθέτουμε σχέδιο για την αλλαγή κατεύθυνσης και την αποφασιστικότητα να εφαρμόσουμε το μεταρρυθμιστικό μας πρόγραμμα.
Κι όλα αυτά, μέσα σε πάρα πολύ δύσκολες συγκυρίες:
Με την Ευρωπαϊκή οικογένεια να κλονίζεται από την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου, την Αμερική να βιώνει μία πρωτόγνωρη εσωτερική πολιτική αστάθεια, την Τουρκία να εκδηλώνει μία ακόρεστη επιθετικότητα, από τη Λιβύη μέχρι το Ναγκόρνο Καραμπάχ και τις μεταναστευτικές ροές να βρίσκονται σε έξαρση, μέχρι να δείξει η Ελλάδα ότι δεν αποτελεί το εύκολο μονοπάτι για τους διακινητές μεταναστών και το ασφαλές καταφύγιο για κάθε είδους δικαιωματιστές.
Κι όμως, μέσα σ’ αυτό το ασταθές περιβάλλον, η χώρα κατάφερε κινούμενη στις ράγες του διεθνούς δικαίου και των συνθηκών, να αποτελέσει τη σταθερά στην περιοχή. Τον προβλέψιμο εταίρο μέσα σε απρόβλεπτες συνθήκες. Και αυτό της πιστώθηκε.
Η Ελλάδα ενδυνάμωσε τις σχέσεις της με παραδοσιακούς συμμάχους, και χτίζει νέες συνεργασίες, καταφέρνοντας να αναδείξει τα κοινά σημεία ενδιαφέροντος. Αυτά που την ενώνουν με τον κάθε συνομιλητή ξεχωριστά. Χωρίς αντιφάσεις και χωρίς η μία σύμπραξη να αναιρεί την άλλη.
Το αποτέλεσμα ήταν ότι η χώρα μεγαλώνει, τόσο στην επικράτειά της όσο και σε κύρος και διεθνή επιρροή. Χτίστηκαν αμυντικές και εξοπλιστικές συμμαχίες, που θωρακίζουν την πατρίδα μας και την ειρήνη τελικά. Για όλα αυτά βέβαια, πέρα από την ξεκάθαρη στρατηγική, απαιτήθηκε συστηματική και οργανωμένη δουλειά.
Το ζητούμενο, βεβαίως, είναι να οικοδομήσει η χώρα μία σταθερή στρατηγική, εξωστρεφή διπλωματία και ισχυρή παρουσία στους διεθνείς οργανισμούς και για να συμβεί αυτό πρέπει να εξασφαλίσουμε την οργανωτική υποδομή και τα αναγκαία εργαλεία στην κατεξοχήν αρμόδια υπηρεσία, που δεν είναι άλλη από το Υπουργείο Εξωτερικών.
Τον στόχο αυτό φιλοδοξεί πειστικά, νομίζω, να υπηρετήσει το συζητούμενο Σχέδιο Νόμου, με τον εκσυγχρονισμό του οργανογράμματός του, την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών και την ενσωμάτωση των ψηφιακών μέσων.
Καθένας από τους ειδικότερους άξονες των τριών πυλώνων στους οποίους διαρθρώνεται πλέον το υπουργείο είναι κεφαλαιώδους σημασίας για τη χάραξη μίας ολοκληρωμένης στρατηγικής και όλοι τους μπορούν να εισφέρουν σημαντικά στην προώθηση των εθνικών υποθέσεων.
Θα ήθελα όμως να αναφερθώ ειδικά στη σημασία που έχουν δύο από αυτούς:
Ο ένας είναι η επανασύσταση του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού (Σ.Α.Ε.), προβλεπόμενη από το άρθρο 108 παρ. 2 του Συντάγματος, ως συμβουλευτικού οργάνου της Πολιτείας στα θέματα που αφορούν στους Έλληνες Απόδημους και Ομογενείς.
Οι βουλευτές που έχουμε την τιμή να συμμετέχουμε στην επιτροπή Απόδημου Ελληνισμού έχουμε συχνά και τη χαρά να βλέπουμε το πάθος, τον ενθουσιασμό και το μεράκι των Ελλήνων του εξωτερικού να συμμετέχουν σε δράσεις που εκτείνονται από τη διατήρηση των παραδόσεων, την προώθηση της ελληνικής γλώσσας, την προβολή του πολιτισμού μας, την ενίσχυση των εθνικών θέσεων, μέχρι τη διασύνδεση επιχειρήσεων της χώρας όπου ζουν με αντίστοιχες της ημεδαπής και την προσέλκυση επενδύσεων προς την Ελλάδα.
Το Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού σε στενή συνεργασία με τη νέα Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού, μέσα από τους διακριτούς ρόλους τους, καλούνται λοιπόν να ενεργοποιήσουν τις αστείρευτες δυνάμεις του ελληνισμού, των Ελλήνων που ζουν και δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό, μέσα από την υλοποίηση πολιτικών για την ενίσχυση των δεσμών της Διασποράς με την πατρίδα.
Είναι κι αυτή μία πολιτική που έρχεται σε συνέχεια της υλοποιηθείσας δέσμευσης της σημερινής κυβέρνησης για τη διευκόλυνση του εκλογικού δικαιώματος στους εκτός επικρατείας εκλογείς,
Είναι κι αυτή μία ακόμα απόφαση που μεγαλώνει την Ελλάδα.
Ο άλλος άξονας είναι αυτός της νέας Γενικής Γραμματείας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας, με τις δράσεις για την ενίσχυση της Οικονομικής Διπλωματίας που καλείται να αναπτύξει.
Με την πρόοδο της εμβολιαστικής διαδικασίας, όλες οι χώρες θα μπούνε σε μία έντονα ανταγωνιστική διαδικασία, στην προσπάθεια να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος από τις οικονομικές και αναπτυξιακές απώλειες που προκάλεσαν οι επιπτώσεις της πανδημίας.
Σε αυτό το περιβάλλον, η οικονομική διπλωματία μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων αλλά και στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων στη χώρα.
Η Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης φιλοδοξεί να αποτελέσει επενδυτικό προορισμό πολλών επιχειρήσεων από την Ελλάδα και το εξωτερικό στο πλαίσιο της υλοποίησης του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης και των κινήτρων που θα ενσωματώνει και γι’ αυτό προσβλέπουμε στην ανάδειξη των πλεονεκτημάτων του τόπου από την αρμόδια Γραμματεία και τους υπαγόμενους σε αυτήν οργανισμούς, με τους οποίους θα πρέπει να αναπτύξουμε στενή συνεργασία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου