Επίκαιρα Θέματα:

Τρίτη 8 Νοεμβρίου 2022

Ο ποιών τους αγγέλους αυτού πνεύματα και τους λειτουργούς αυτού πυρός φλόγα

Σωτήριου Μυλωνά Υπ. Δρ. Θεολογίας Α.Π.Θ.

«Ο ποιών τους αγγέλους αυτού πνεύματα και τους λειτουργούς αυτού πυρός φλόγα»

Οἱ γγελοι εναι ξολοκλήρου πνεύματα, σώματα ντα, δημιουργημένα π τν Θε, πως κα ο νθρωποι . πειδ μως τ πολύτως υλο ρμόζει μόνο στν Θεό, ο Πατέρες τς κκλησίας δίδαξαν πς ο γιοι γγελοι χουν κάποιο εδος αθέριου σώματος πο εναι πολ λεπτότερο π ποιαδήποτε λλη λη χει γίνει ποτ ντιληπτ π τν νθρωπο.

Κατ τν Μέγα Βασίλειο, φύση τν νοητν ντων ξεπερν τν νθρώπινη διάνοια, γιατί εναι σύμφωνη μ τν κατάσταση γι τν ποία δημιουργήθηκε, δηλαδ τ ν εναι  περχρόνια κι αώνια, κάτι τ ποο δν μπορε ν γίνει κατανοητ π τν νθρώπινο νο . ωάννης Δαμασκηνός, συνοψίζοντας τς διδασκαλίες περ γγέλων πο διατύπωσαν ο λλοι Πατέρες τς κκλησίας πρν π ατόν, διευκρινίζει λέγοντας τι ο γγελοι εναι σώματοι κα υλοι σ σχέση μ τν νθρωπο κα χι σ σχέση μ τν Θεό.

Σ ντίθεση μ τς πόψεις τν ξ νατολς Πατέρων, στ Δύση υοθετήθηκε πόλυτη πνευματικότητα κα τ άπολύτως υλο τν γγέλων. Σημειώθηκαν βέβαια ντιδράσεις γι τν ποδοχ ατς τς θεωρίας, στόσο στν ποχ το Θωμ το κινάτη  θέση ατ γινε γενικ ποδεκτή. Στν ρθόδοξη κκλησία δόθηκε ριστικ λύση μ τν Ζ΄ Οκουμενικ Σύνοδο, πότε κι γινε δεκτ ποψη τι ο γγελοι δν εναι ξολοκλήρου σώματοι, γιατ ατ διότητα νήκει μόνο στν γία Τριάδα, χουν μως αθέριο σμα .

 Ο γγελοι, πειδ εναι ντα πνευματικά, δ χωρίζονται σ  φύλα, δν χουν νάγκη παιδείας θεραπείας, δν πεθαίνουν. Δ βιώνουν τ δυστυχία, τν μφιβολία, τν πόνο τν πώλεια. κόμη, δν χουν νάγκη διατροφς ναπαύσεως. Κάθε γγελος χει τ δική του τομικότητα, τ δική του θέληση. Ο γγελοι χαρακτηρίζονται π τν κατ χάριν θανασία, κάτι πο τος κάνει μετόχους κα κατόχους της πουράνιας μακαριότητας. Δν μπορον ν ποστον  φυσικ λλοίωση. Ο γγελοι δν δημιουργήθηκαν τελες, στε ν χρήζουν ξελίξεως, δν παύουν μως ν ξαρτνται π τν Θεό. Διατηρονται στν ρχικ κατάσταση πο δημιουργήθηκαν, γιατί σύστασή τους εναι μετάβλητη. Τέλος, ο γγελοι δν περιορίζονται π τν χρόνο κα τν χρο, εναι ντα ταχύτατα στς κινήσεις τους κα μπορον ν βρίσκονταί σ ποιο μέρος πιθυμον.

«Πρς τ μνμα πέστης το Χριστο ναστάντος, κα φης τας σεμνας Μυροφόροις· Τί ζητετε Χριστν ν νεκρος; γέρθη ζων πηγάζων Κύριος, Γαβριλ φωτόμορφε…»                                                                 

Δν εναι ρθ ν γίνεται λόγος γι μι ξελικτικ πνευματικ πορεία τν γγέλων παρόμοια μ ατ πο σημειώνεται στος νθρώπους. Ατ παρατηρεται γιατί ο γγελοι δν νέλαβαν π τν ρχ μι φύση πο βρισκόταν σ νηπιακ πίπεδο, οτε οσιαστικ κλήθηκαν ν κγυμνασθον σταδιακά, οτως στε ν φτάσουν σ να πίπεδο που θ δέχονταν τς νέργειες το γίου Πνεύματος κα κατ ατν τν τρόπο θ φταναν στν τελείωσή τους.  Εναι γγενής,  κατ να μέρος, γιότητά τους, πάντοτε βέβαια ς Δωρε το γίου Πνεύματος  κα χωρς ν θεωρονται π τ φύση τους γιοι. Ατός εναι κα λόγος πο παγιώθηκε κατ κάποιον τρόπο ρετή τους κα δν μεταπίπτουν στν κακία· εναι τ ποτέλεσμα τν κτίστων νεργειν το Θεο, το κτιστου θείου Φωτός .

σφαλς κα τελειότητα ατ τν γγέλων μπορε ν επωθε σ σχέση μ τν νθρώπινη φύση κα πορεία πρς τν τελείωση κα χι σ σχέση μ τν πόλυτη τελειότητα το Τριαδικο Θεο. Σ σχέση μ τν τέλεια φύση τς γίας Τριάδας, φενς δν τίθεται θέμα σύγκρισης, φετέρου λάχιστη εναι περοχή της π ατν τν νθρώπων.

Μέγας Βασίλειος στ ργο το «Περ Πίστεως» ναφέρει τι συγκριτικ μ τν τρεπτη, τν πρόσιτη κα τέλεια θεία φύση δν μπορε ν σταθε καμία λλη, οτε κα ατ τν ρχαγγέλων μαζ μ λη τ λογικ φύση συγκεντρωμένη.  τελείωση, νωτερότητα, λάμψη, φωτισμς τς φύσης τν γγέλων στέκονται μόνο συγκρινόμενα μ τ λλα δημιουργήματα τς θείας βούλησης. Ατ συμβαίνει γιατί ο γγελοι δν εναι π τ φύση τους γιοι, λλ γιάζονται π τ Δωρε το γίου Πνεύματος. πομένως, γιότητά τους δν πηγάζει π τν οσία τους ς δίωμα τς φύσης τους. ξάλλου, ν συνέβαινε ο γγελοι ν εναι π τ φύση τους γιοι, τότε δ θ σημειώνονταν πτώση το ωσφόρου κα τν λοιπν γγελικν ταγμάτων πο γιναν δαίμονες. γιασμς τους πραγματοποιεται σν μι πρόοδος, γι τν ποια συναινον κα ο διοι. Τ ατεξούσιο δόθηκε πρτα στος γγέλους πο ξαρχς βρίσκονται νάμεσα στν ρετ κα στν κακία. Χρειάζονται πόλυτα τν φωτισμ το γίου Πνεύματος γι τν τελείωσή τους, τ θεία φώτιση, πο οσιαστικ πρέπει ν θεωρεται ς στερέωσή τους στ καλ κα τν ρετή, π τν ποα πλέον δν κπίπτουν λόγω τς  Θείας Χάριτος .

Κατ συνέπεια ο οράνιες Δυνάμεις δν εναι πόλυτα τέλειες, λλ πιδεκτικς προόδου κα παράλληλα εναι κα ατεξούσιες. πτώση το ωσφόρου δηλώνει τ χρήση το ατεξουσίου του πο δν πέλεξε τ γαθ καθς κα τν ναγκαιότητα το φωτισμο το γίου Πνεύματος γι τν τελείωσή του. 

Γρηγόριος Θεολόγος ναφέρει χαρακτηριστικά τι τό γιο Πνεμα νεργοσε στίς γγελικές καί οράνιες δυνάμεις. κόμα καί ατή τελείωσή τους, καλή χρήση το ατεξουσίου τους, πο τος δηγε στήν ρετή καί στήν πόλυτη δυναμία διάπραξης το ποιουδήποτε κακο, πηγάζει κριβς π τν  φωτισμό το γίου Πνεύματος κα μόνο . π τ χάρη το γίου Πνεύματος ο γγελοι παραμένουν πτωτοι. ριστικ κρίση τους λαβε χώρα κατ τν πτώση το ωσφόρου, πότε ρισμένοι κατακρίθηκαν ς δαίμονες κα λλοι, μ τν παρότρυνση το ρχιστρατήγου Μιχαλ «στμεν καλς, στμεν μετ φόβου», δικαιώθηκαν κι λαβαν πλέον μόνιμη τν γιαστικ χάρη .

Σημαντική εναι πισήμανση το γίου ωάννη το Δαμασκηνο ποος συγκεκριμένα ναφέρει τι μες ο νθρωποι δέν ξέρουμε ἐὰν ο γγελοι εναι σοι μεταξύ τους· ατ μόνο διος Δημιουργός τ γνωρίζει. Διακρίνονται μως ο γγελοι ς πρς τν φωτισμό τους, κα φωτίζει νας τν λλον. Ατο πο περέχουν φωτίζουν κα διαφωτίζουν τος κατώτερους σ γνώση κα φωτισμό .Σημαντικ παράλειψη θ ταν ἐὰν δν ναφερόμασταν κα στν γνοια τν γγέλων γι τ σχατα κα τ Δευτέρα Παρουσία το Κυρίου, γεγονς πο μαρτυρε γι μι κόμη φορτν δυναμία τς σύγκρισης τς τέλειας φύσης τς γίας Τριάδος μ ατν τν ορανίων Δυνάμεων .

 

 

Σύναξις των Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ και των λοιπών Ασωμάτων και Ουράνιων Αγγελικών Ταγμάτων

Απολυτίκιονχος δ’

Τν ορανίων στρατιν ρχιστράτηγοι,

δυσωπομεν μς μες ο νάξιοι, να τας μν δεήσεσι τειχήσετε μς,

σκέπη τν πτέρυγων τς αλου μν δόξης,

φρουροντες μς προσπίπτοντας, κτενς κα βοώντας

κ τν κινδύνων λυτρώσασθε μς,  

ς Ταξιάρχαι τν νω Δυνάμεων.



                                          Ο Ταξιάρχης Μανταμάδου

 

“Εχων Σέ προστάτην και βοηθόν,

φύλακα καί ρύστην της ψυχής μου της ταπεινής,

Μιχαήλ Πρωτάρχα καί Μέγα Ταξιάρχα,

εν ώρα του κινδύνου, Σύ μοι βοήθησαν

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το Προφίλ μας