Οι βουλευτές ζητάνε να μάθουν γιατί επέλεξαν να ορίσουν το χαμηλότερο ποσοστό ενίσχυσης για την Δυτική Μακεδονία 40% και για την Πελοπόννησο 50% και αν προτίθενται να προβούν στις αναγκαίες αλλαγές και τροποποιήσεις, περιφέρειες που πλήττονται από την διαδικασία απολιγνιτοποίησης.
Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης.
Κύριοι Υπουργοί,
Ως γνωστόν, από 15 Μαΐου 2022 έως 15 Νοεμβρίου 2022, θα υποβληθούν οι αιτήσεις ενίσχυσης των φακέλων υποψηφιότητας για επιλέξιμα νέα αγροτεμάχια στο μέτρο της Αναδιάρθρωσης Καλλιεργειών. Σύμφωνα με την προκήρυξη του εν λόγω προγράμματος Αναδιάρθρωσης Καλλιεργειών θα υπάρξει ενίσχυση έως 80% του κόστους φύτευσης νέων ποικιλιών πολυετών καλλιεργειών. Ωστόσο, ενώ το μέτρο έχει ως στόχο την ανάπτυξη ανθεκτικότητας στον πρωτογενή τομέα, με συμβολή και στην μείωση της κλιματικής αλλαγής (δενδρώδης καλλιέργειες) και στηρίζει αυτή την μετάβαση σε όλη τη χώρα, προκαλεί εντύπωση η αδικαιολόγητη διαβάθμιση του ύψους της ενίσχυσης, ενώ το κόστος εγκατάστασης των φυτειών είναι ίδιο σε όλες τις περιφέρειες της χώρας.
Το πρόβλημα γίνεται ακόμη εντονότερο και προκαλεί μεγάλη αίσθηση στους καλλιεργητές των περιοχών που θα εφαρμοσθούν τα μέτρα της απολιγνιτοποίησης, δηλαδή τη Δυτική Μακεδονία και την Μεγαλόπολη – Αρκαδία, όπου δεν έχει ληφθεί καμία πρόνοια ενσωμάτωσης αντιστάθμισης ενισχυμένης ενίσχυσης ένεκα της βίαιης αλλαγής σε οικονομικό και παραγωγικό επίπεδο. Ενώ λοιπόν αυτές οι περιοχές θα έπρεπε να ενισχυθούν περισσότερο, η Δυτική Μακεδονία εντάσσεται στο χαμηλότερο συντελεστή ενίσχυσης 40% (!) μαζί με την Αττική και την Στερεά Ελλάδα ενώ η Μεγαλόπολη – Αρκαδία (Πελοπόννησος) στο συντελεστή ενίσχυσης 50% μαζί με τις περιφέρειες Δυτικής Ελλάδας, Θεσσαλίας, Ηπείρου, Κεντρικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, Ιονίων Νήσων και Κρήτης.
Τα ανωτέρω ποσοστά μπορούν να αυξηθούν κατά 20 εκατοστιαίες μονάδες, υπό την προϋπόθεση ότι η μέγιστη ένταση ενίσχυσης δεν υπερβαίνει το 80 % για: α) επενδύσεις που συνδέονται με συγχώνευση οργανώσεων παραγωγών ή β) πράξεις που λαμβάνουν στήριξη στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Σύμπραξης Καινοτομίας (ΕΣΚ). Επομένως, εάν ακόμη και οι παραπάνω προϋποθέσεις συντρέχουν σε κάποιους δικαιούχους τα ποσοστά ενίσχυσης δεν θα ξεπεράσουν το 60% και το 70% αντίστοιχα και σε καμία περίπτωση δεν θα φθάσουν το 80% που προβλέπεται στο Πρόγραμμα Αναδιάρθρωσης Καλλιεργειών. Πρέπει τέλος να σημειώσουμε, ότι το ύψος των ποσών ενίσχυσης για την αρχική εγκατάσταση και φύτευση των δενδρωδών καλλιέργειών είναι πολύ σημαντικό καθώς αυτές οι καλλιέργειες δεν μπαίνουν αμέσως σε παραγωγή, αλλά χρειάζονται κάποια χρόνια για να αρχίσουν να αποδίδουν στους παραγωγούς τα προσδοκώμενα οφέλη.
Δεδομένου ότι με τις πολύ δύσκολες τρέχουσες οικονομικές και ενεργειακές συνθήκες, αυτή η πρόβλεψη καταντά μέγιστη κοροϊδία για όσους θέλουν να προχωρήσουν σε μια πραγματική αναδιάρθρωση των καλλιεργειών στις περιοχές που βιώνουν στον μέγιστο βαθμό τις αρνητικές συνέπειες της ενεργειακής μετάβασης,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί
1. Γιατί επιλέξατε να ορίσετε το χαμηλότερο ποσοστό ενίσχυσης για την Δυτική Μακεδονία 40% και για την Πελοπόννησο 50% ;
2. Είναι στις προθέσεις σας να προβείτε στις αναγκαίες αλλαγές και τροποποιήσεις, προκειμένου το σύνθημα που επικαλείστε ότι «δεν θα μείνει κανείς πίσω», στις περιοχές ενεργειακής μετάβασης δεν θα μείνει «κενό» γράμμα, ενισχύοντας με το μέγιστο προβλεπόμενο ποσοστό ενίσχυσης τους δικαιούχους αυτών των περιοχών;
Αθήνα, 13.05.2022
Οι ερωτώντες βουλευτές
Γιώργος Αρβανιτίδης
Ανδρέας Πουλάς
Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου