Η
έγκαιρη διπλή παρέμβαση της Εύας Καϊλή για ευρωπαϊκά ομόλογα ειδικού
σκοπού αλλά και επέκταση του ισολογισμού της ΕΚΤ, χτίζει τη βάση, έτσι
ώστε να στηριχθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις με παροχή εγγυήσεων και
μηδενικό επιτόκιο, ασκώντας έτσι την μέγιστη πίεση από τους
Ευρωβουλευτές προς το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.
Σε επιστολή της προς τους προέδρους του Συμβουλίου, της Επιτροπής, της
Ευρω-ομάδας και της ΕΚΤ, η Ελληνίδα Ευρωβουλευτής, πέρα από τη δική της
προσπάθεια, επιχείρησε να υποστηρίξει στο μέγιστο και τους αρχηγούς των
εννέα κυβερνήσεων της ΕΕ που ζήτησαν τη δημιουργία ευρωπαϊκού ομολόγου
στο Συμβούλιο, κινητοποιώντας μια μεγάλη μερίδα Ευρωβουλευτών
διακομματικά και διακρατικά.
Είναι κρίσιμο να δημιουργηθεί ένα ευρωπαϊκό ομόλογο τώρα, προκειμένου να
δημιουργηθεί ένα σχήμα αμοιβαιοποίησης του χρέους που δημιουργούν
αυτούς τους μήνες οι χώρες με αφορμή την πανδημία covid19, προκειμένου
να περιοριστεί η έκθεσή τους σε δημοσιονομικούς κινδύνους και να
αποτραπεί ένας νέος γύρος ύφεσης και δημοσιονομικών μέτρων εις βάρος
λίγων χωρών μετά τη κρίση.
Στο ίδιο πλαίσιο η Ελληνίδα Ευρωβουλευτής με δεύτερη παρέμβαση της στην
ΕΚΤ ανέδειξε την ανάγκη υποστήριξης όχι μόνο του τραπεζικού συστήματος
αλλά και των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, κατευθείαν με εγγυήσεις
και με δανεισμό μηδενικού επιτοκίου. Η
λογική του προτεινόμενου οικονομικού μέτρου είναι να μειωθούν οι τριβές
που προκαλούνται από τις διαδικασίες των τραπεζών, και να διαχωριστεί η
πιστοληπτική ικανότητα της κάθε επιχείρησης από την πρόσβασή της σε
ρευστότητα ώστε να σωθούν θέσεις εργασίας, να μην σταματήσει η ικανότητά
τους να χρηματοδοτούν την εισαγωγή πρώτων υλών και να μπορούν να
καλύπτουν το βραχυπρόθεσμο χρέος τους χωρίς να μεταφέρουν τις επιπτώσεις
αυτές στην αγορά.
Ακολουθούν τα κείμενα των δύο παρεμβάσεων της Εύας Καϊλή:
Επιστολή στους προέδρους του Συμβουλίου, της Eπιτροπής, του Eurogroup, και της ΕΚΤ για την δημιουργία ευρωπαϊκού ομολόγου ειδικού σκοπού.
To:
The President of the Council of the EU,
The President of the European Commission,
The President of the Euro-group,
The President of the ECB
Subject: Approval and Immediate Issuance of an “Emergency Eurobond”
The recent pandemic has shown that no member state can handle alone the
crisis response and contain the emergency within its territory. The
solution to an emergency that threatens EU, requires immediate, decisive
and coordinated action in political, operational and financial level.
Furthermore, the financial burden of an emergency cannot be carried on
the shoulders of a few Member States. The financial and economical
fingerprint of the consequences of this emergency, as for example the
appropriate level of public debt according to the Stability and Growth
Pact, as well as the fiscal requirements of the primary surpluses,
should not inhibit the efforts of the Governments to tame the danger.
Also, the macroeconomic consequences of the emergency management should
be at the minimum level possible after the end of the emergency.
We definitely welcome the decisions of the Council to neutralize the
fiscal impact of the COVID-19 emergency as well as the decision of the
Eurogroup to activate the “general escape clause”. However this
flexibility, no matter how important it is, it cannot effectively erase
the macroeconomic figures after the crisis, especially for Member States
facing significant constraints and suffered most from the emergency.
The expansion of liquidity with relaxing of fiscal discipline does not
mean that the macroeconomic impact after the crisis will not be heavy in
the Member States that suffered more by the emergency.
EU should develop a central capability of financing its special measures
and emergency activities and keep the macroeconomic impact of this
management, as much as possible, in a collective balance sheet, instead
of concentrating the economic consequences on the balance sheets of the
Member States – a situation that can only procrastinate the return of
those Member States to normal figures in their accounts post crisis.
The only feasible solution to distribute the macroeconomic burden of an
emergency is through a scheme of an emergency Eurobond – emphasis on the
word emergency to signify the short term horizon of the measure, issued
and recorded in the balance sheet of the ECB. Some Member States
rejected in the Council the idea of a “corona-virus” bond, replicating
economically inefficient, fiscally biased behaviors that exacerbated and
deepen the financial crisis back in the 2010 and 2012. It is of
paramount importance not to return to those years nor make the same
mistakes.
In the same line, mistakes made in the financial crisis in the case of
Greece, Portugal, and Cyprus, if replicated for member states of the
size of Italy, Spain and France, it will threaten not the viability of
the Euroarea but rather the very existence of the Union. We should not
allow to make the COVID19 crisis an existential crisis for the EU.
A specific euro-bond issued by the ECB has significant fiscal benefits:
1) it does not endanger but rather ensures the resilience of the Stability and Growth Pact, 2) it minimizes the fiscal and financial burden to the Member States affected more by an emergency (that is not necessary to be financial) 3) it improves the operational agility of the European Institutions, and 4) it consolidates the European solidarity and improves the presence of the EU in the society Consequently, we urge the European Council, the Commission and the ECB to take immediate action and provide the European Parliament with a plan that will promptly allow the issuance of the emergency Eurobond in support of the Member States fighting COVID-19. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου