"Πράσινο φως" για την αποκατάσταση του δρόμου από τα χωριά των Καμβουνίων προς τα Σέρβια μέσω Προσηλίου, φαίνεται να δίνει η "Κοινωνία Προσηλίου", δρομολογώντας λύση σε ένα τεράστιο πρόβλημα που ταλανίζει τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής εδώ και 26 μήνες!!!
Η άποψη αυτή, που εκφράστηκε δημόσια και υπεύθυνα σε ανοιχτό διάλογο -12 & 15.8.2012-, από μέλη του Δ.Σ. (το γραμματέα Νίκο Κόκκινο και τον ταμία Τάκη Παπαδόπουλο) της "Κοινωνίας Προσηλίου" -πρώην ΣΑΑΚ- και πολλούς Προσηλιώτες, φαίνεται ότι απηχεί και τη θέση των υπολοίπων μελών του Δ.Σ. της "Κοινωνίας" καθώς και του συνόλου(!) των κατοίκων του Προσηλίου.
Το …ιστορικό της όλης υπόθεσης έχει ως εξής:
- Ο επαρχιακός δρόμος Τρανοβάλτου – Προσηλίου, βασικός δρόμος σύνδεσης των χωριών των Καμβουνίων με τα Σέρβια, προ δεκαετίας περίπου λόγω της εξορυκτικής δραστηριότητας της εταιρείας ΜΕΤΕ ΑΕ στην περιοχή, υφίσταται την πρώτη παράκαμψη, στα όρια και δυτικά του ορυχείου, που διασχίζει το εργοτάξιο -ουσιαστικά εργοταξιακός δρόμος-(!).
- Τον Ιούνιο του 2010 έχουμε σαν δεδομένα, τον σχεδιασμό της εταιρείας ΜΕΤΕ ΑΕ για επέκταση του ορυχείου και τα προβλήματα λόγω καθίζησης του οδοστρώματος της υπάρχουσας παράκαμψης σε ορισμένα σημεία.
- Στις 22 Ιουνίου 2010 η -τότε- Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κοζάνης ανακοινώνει ότι "λόγω εργασιών κατασκευής παράκαμψης, θα διακοπεί η κυκλοφορία των οχημάτων στην Επαρχιακή Οδό Προσηλίου – Τρανοβάλτου στη θέση Ορυχείου ΜΕ.ΤΕ.Α.Ε. από 24 Ιουνίου 2010 και για τριάντα (30) ημερολογιακές ημέρες (!). Κατά το διάστημα αυτό, η εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας θα γίνει μέσω των διαδρομών: Α. Σέρβια – Αυλές – Γούλες – Ρύμνιο – Δήμος Καμβουνίων, Β. Προσήλιο (μέσω Εθνικής οδού Κοζάνης – Λάρισας) – Τριγωνικό για Δήμο Καμβουνίων και Δήμο Αιανής".
Παράλληλα η ΝΑ Κοζάνης δίνει στη δημοσιότητα στοιχεία από το φάκελο, σχετικά με τις εγκρίσεις της Τεχνικής Μελέτης και της Μελέτης των Περιβαλλοντικών Όρων, καθώς και την τελική απόφαση (Α.Π. 27204/851/14-4-2010) του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας για «επέμβαση σε δημόσια εποικιστική έκταση για την κατασκευή του έργου».
Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση της ΝΑ Κοζάνης, "η παράκαμψη της Επαρχιακής Οδού Προσηλίου – Τρανοβάλτου, συνολικού μήκους 1.050 μέτρων, προϋπολογισμού 554.540 €, εκτελείται με δαπάνες της εταιρίας ΜΕ.ΤΕ. Α.Ε. με επίβλεψη της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κοζάνης".
- Η "Κοινωνία Προσηλίου", πρώην Σ.Α.Α.Κ. (Συνεταιρισμός Αποκατάστασης Ακτημόνων Καλλιεργητών), ασκεί ένδικα μέσα -ασφαλιστικά μέτρα- κατά της ΜΕΤΕ ΑΕ, επειδή "η παράκαμψη εισέρχεται αυθαίρετα σε βοσκήσιμες εκτάσεις (δασικές και χορτολιβαδικές), η κυριότητα των οποίων έχει παραχωρηθεί στους κατοίκους από το 1929 και δεν έχει προηγηθεί αφαίρεση του δικαιώματος ή οποιαδήποτε άλλη απαλλοτρίωση", που εκδικάζεται στις 9 Ιουλίου 2010.
Η απόφαση του δικαστηρίου -με κάποια καθυστέρηση- δικαιώνει την προσφυγή της "Κοινωνίας Προσηλίου" και οι εργασίες κατασκευής της νέας παράκαμψης σταματάνε…
Από εδώ και πέρα αρχίζει ο …κύκλος των ευθυνών, που κρατάει το δρόμο Τρανοβάλτου – Προσηλίου - Σερβίων κλειστό για περισσότερο από δυο χρόνια!!! Θα τον αναγνώσουμε …αντίστροφα!
- Οι τοπικές κοινωνίες του Μικροβάλτου, του Τρανοβάλτου, της Ελάτης και των Λαζαράδων (το Φρούριο με τα σημερινά οδικά δεδομένα έτσι κι αλλιώς είναι εκτός), αδρανοποιημένες από τα λοιπά συσσωρευμένα προβλήματα της περιοχής, πέραν των μεμονωμένων "καφενειακών" διαμαρτυριών, δεν εκφράστηκαν συλλογικά, δυναμικά και συντεταγμένα στην επίλυση του ζητήματος, με αποτέλεσμα να μη δημοσιοποιηθεί ιδιαίτερα το θέμα και κατά συνέπεια να μην υπάρξουν οι ανάλογες πιέσεις -μην το ξεχνάμε, στην Ελλάδα ζούμε- προς τους αρμόδιους.
Και αυτή η "χαλαρή" κατάσταση, αντανακλάται και στη στάση των εκλεγμένων προέδρων των Τοπικών Κοινοτήτων, που θα μπορούσαν όμως από κοινού να οργανώσουν και να συντονίσουν ένα διεκδικητικό πλαίσιο -ένα συντονιστικό όργανο ίσως να χρειαστεί ακόμη και από …σήμερα-.
- Το ίδιο ισχύει και μπορεί να πει κανείς και για τη Δημοτική Αρχή, στην ουσία διαμεσολαβητή και εκφραστή της βούλησης, των αιτημάτων και της πίεσης των τοπικών κοινωνιών, που φαίνεται να επαναπαύτηκε σε μια δικαστική απόφαση, παίρνοντας οστόσω και κάποιες πρωτοβουλίες που δεν είχαν -ως φαίνεται- αποτέλεσμα.
- Η εταιρεία ΜΕΤΕ ΑΕ παρά τα όποια "βήματα προσέγγισης" με τους κατοίκους του Προσηλίου, δεν ήρθε όλο αυτό το διάστημα σε επαφή με τους αντίδικους της "Κοινωνίας Προσηλίου", για να διαπραγματευτεί την επίλυση του ζητήματος.
- Η "Κοινωνία Προσηλίου", παρότι τυπικά στην κοινή γνώμη εμφανίζονταν σαν η αιτία του σταματήματος της κατασκευής του δρόμου, φαίνεται ότι εδώ και πολλούς μήνες, είναι "ανοιχτή" σε μια συμβιβαστική επίλυση του θέματος, που όπως τόνισαν τα μέλη του Δ.Σ., "αρκεί να γίνει ένας σίγουρος και οριστικός δρόμος με σωστές προδιαγραφές". Ακόμη δηλώνουν ότι είναι διατεθειμένοι να ξεμπλοκάρουν και δικαστικά την απόφαση των ασφαλιστικών μέτρων -"θα τα βρουν οι δικηγόροι"-, με παράλληλη διασφάλιση των συμφερόντων των δικαιούχων του ΣΑΑΚ. Και συνεχίζουν ότι "μέχρι σήμερα δεν ήρθε κανείς αρμόδιος να μας προτείνει κάτι. Πρέπει να έρθουν εδώ από την Περιφέρεια και την εταιρεία ΜΕΤΕ ΑΕ να συζητήσουμε το θέμα…"
- Τέλος η Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης, που έχει και τον πρώτο λόγο -εποπτικό, διαιτητικό και εκτελεστικό-, φαίνεται -και από τα παραπάνω- ότι δεν έχει εξαντλήσει όλα τα περιθώρια διευθέτησης του θέματος και -το κυριότερο- δεν προσέγγισε την "Κοινωνία Προσηλίου" για διάλογο με εναλλακτικές προτάσεις επίλυσής του.
Στο "δια ταύτα", εκτιμούμε ότι δεν υπάρχουν ουσιώδη εμπόδια και είναι εφικτή η κατασκευή του δρόμου και η αποκατάσταση της συγκοινωνίας Καμβουνίων – Σερβίων, κατά την τρέχουσα σεζόν και πριν τη χειμερινή περίοδο.
Βούληση φαίνεται να υπάρχει από όλες τις πλευρές, αρκεί να μη χαθεί πολύτιμος χρόνος…
Μια άμεση τριμερής συνάντηση -Περιφέρεια, "Κοινωνία Προσηλίου", ΜΕΤΕ ΑΕ-, με πρωτοβουλία της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, αναμένεται ότι θα δώσει λύση σε ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα της περιοχής μας…
Γιώργος Μαστρογιαννόπουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου