του Γιώργου Βασιλειάδη
Από τα
πανάρχαια χρόνια η ευρύτερη περιοχή της Εορδαίας αποτελούσε σημείο προσπέλασης
από σημαντικούς άξονας διέλευσης εμπορευμάτων, λαών, πολιτισμών και θρησκειών.
Είτε επί ρωμαϊκών χρόνων μέσω της Εγνατίας οδού, είτε επί Οθωμανικής
Αυτοκρατορίας η Εορδαία αποτελούσε κομβικό σημείο διέλευσης εμπορικών
καραβανιών, ιστορικών εξελίξεων, καθόδων λαών και πολιτικών αλλαγών. Μετά από
αιώνες αξιοποίησης και χρήσης της θέσης στην περιοχή της Εορδαίας από τις
εκάστοτε αυτοκρατορίες, η παρακμή των οδικών αξόνων έμελε να αρχίσει από το
τέλος του Εμφυλίου πολέμου. Η Ελλάδα γύρισε την πλάτη της στα Βαλκάνια, και
αποτέλεσε Νησιωτικό σύμπλεγμα της υπόλοιπης Δυτικής Ευρώπης με τον φόβο που εκκόλαψαν
οι παραδοσιακές δυνάμεις της Δύσης για τον κίνδυνο εξ ανατολάς.
Η
χώρα μας έχασε την επαφή με τους γείτονες, παραδοσιακοί άξονες, όπως Δυτική
Μακεδονία – Μοναστήρι – Βελιγράδι – Βιέννη, έπαψαν να υπάρχουν, δρόμοι που
χάραξαν σπουδαίοι συντοπίτες μας από Βλάστη – Κλεισούρα – Σιάτιστα και Καστοριά
προς την Ιταλία τα Βαλκάνια την Ρωσία και την Κεντρική Ευρώπη έμειναν στα
βιβλία Ιστορία για να τα θυμούνται οι παλαιοί και να τα μαθαίνουν οι νέοι.
Με αφορμή τα
εγκαίνια του νέου Συνοριακού σταθμού της Νίκης, θα ήθελα να επαναφέρω την
δυσκολία αξιοποίησης των οδικών σχέσεων της περιοχής μας με τα Βαλκάνια και κατ
επέκταση με την Κεντρική Ευρώπη. Η καταστροφική πορεία του ΟΣΕ στην χώρα μας,
το κλείσιμο των σταθμών στη Δυτική Μακεδονία, καθώς και η μη υλοποίηση κάθετου
οδικού άξονα προς την Εγνατία οδό από την πλευρά των ΠΓΔΜ έφερε την κατάσταση
εν έτη 2011 σε εποχές που ποτέ στο παρελθόν δεν υπήρξαν.
Ο νέος
Καλλικρατικός δήμος της Εορδαίας με την ύπαρξη του κάθετου άξονα της Εγνατίας
οδού Ε65 είναι ο 3ος κατά σειρά δήμος που θα συναντήσει ο επισκέπτης
από τα βόρια σύνορα μας, μετά τους Δήμους Φλώρινας και Αμυνταίου. Η υποβάθμιση
του οδικού άξονα Αμυνταίου – Έδεσσας αποφέρει μοναδική επιλογή μετακίνησης μέσω
της Εγνατίας οδού προς Θεσσαλονίκη και Ηγουμενίτσα. Μεταφορικές δραστηριότητες
από χώρες των Κεντρικών Βαλκανίων εξυπηρετούνται μέσω του Ε65. Με βάση τα
παραπάνω, εθνικής σημασίας καθιστάτε ο οδικός άξονας Κοζάνης – Λαρίσης
Με την
διασπορά εξουσίας πλέον ο Καλλικράτης μπορεί και πρέπει να δώσει το παρών,
αναγνωρίζοντας τις ιδιαιτερότητες την Δυτικής Μακεδονίας ως μοναδική περιφέρεια
της χώρας που δεν διαθέτει λιμάνι, να βασιστεί στις ανάγκες που δημιουργεί η
ανταγωνιστικότητα της εποχής και να προσφέρει τα αυτονόητα, δηλαδή ισχυρό οδικό
δίκτυο, με βάση την Εγνατία οδό, καθώς και ένα διεθνές αεροδρόμιο με βάση τον
εμπορικό τομέα, έτσι θα τονωθεί η επιχειρηματικότητα στη περιοχή, τα τοπικά
προϊόντα θα γίνουν ανταγωνιστικά και θα μπορούν να μπουν σε νέες αγορές, άμεσα
και γρήγορα, με όλα τα στάδια να εκτελούνται στην περιοχή, από την Μεταποίηση,
την παραγωγή ως την διάθεση των προϊόντων στο εξωτερικό και την Ελληνική αγορά.
Θετική κίνηση
η συζήτηση για την δημιουργία ενιαίου
Ευρωπαϊκού Σιδηροδρομικού χώρου, γεγονός που αν θα υλοποιηθεί θα βοηθήσει στην
ανάπτυξη των σιδηροδρομικών δικτύων στην ευρύτερη περιοχή της Νότιας Βαλκανικής
και κατ επέκταση και της Δυτικής Μακεδονίας.
Αν θα πρέπει
να ελπίζουμε σε μια εποχή ύφεσης, τότε πρέπει να δούμε το πρόβλημα στη ρίζα
του, και το πρόβλημα ξεκινά από τις ελλιπής υποδομές.
Βασιλειάδης
Β. Γεώργιος
Αντιπρόεδρος
Συμβουλίου
Δημοτικής
Κοινότητας Πτολεμαΐδας
1 σχόλιο:
Καλά και άγια όλα τα ανωτέρω...
Αλλά με αφορμή το ανωτέρω άρθρο, διαπιστώνεται ότι αυτή η χώρα με τόσες πύλες προς τα Βαλκάνια, τη Μέση Ανατολή, την Ασία και την Ευρώπη έχει καταντήσει σουρωτήρι.
Σχέδια επί σχεδίων περί πυλών, αψίδων και άλλων τινών θυρών που απλώς και μόνο αιτιολογούν την απορρόφηση κονδυλίων σε μικρά και μεγάλα έργα των οποίων η αναπτυξιακή δυναμική κρίνεται αμφίβολη.
Όσα μεγάλα έργα και να πραγματοποιηθούν δεν θα αποφέρουν κανένα αναπτυξιακό όφελος στην περιοχή, πέραν του σταδίου κατασκευής τους, αν δεν προσελκύσουμε σοβαρές ιδιωτικές επενδύσεις.
Τα μεγάλα έργα αποτελούν αναγκαία αλλά όχι ικανή συνθήκη για την ανάπτυξη ενός τόπου, λαμβάνοντας υπόψη και άλλους παράγοντες που σχετίζονται με το παραγωγικό προφίλ της περιοχής.
Τίθεται επομένως το ερώτημα της αναγκαιότητας δαπάνης εκατομμυρίων ευρώ για οδικούς άξονες - που σημειωτέον για την περιοχή μας λειτουργούν ως άξονες διαφυγής - που θα προσελκύσουν (;) ιδιώτες επενδυτές (σπάνιο είδος σήμερα) να επενδύσουν εκατομμύρια ευρώ προερχόμενα:
α) από ιδίους πόρους (η ρευστότητα σπανίζει)
β) από τραπεζικά δάνεια (οι στρόφιγγες έχουν κλείσει)
γ) από κρατικές επιδοτήσεις (επιβάρυνση των φορολογουμένων)
... προκειμένου σε βάθος χρόνου να αποφανθούμε ότι η επένδυση στο μεγάλο αυτό έργο απέφερε τα προσδωκόμενα αποτελέσματα.
Δημοσίευση σχολίου