Με επίκεντρο
την απογραφή και αποτίμηση των ιδιωτικών
και κοινής χρήσεως περιουσιακών στοιχείων, των χρηματικών διαθεσίμων, των
απαιτήσεων και υποχρεώσεων στους συνεννοούμενους Δήμους Κοζάνης, Αιανής,
Ελιμείας, Δημητρίου Υψηλάντη, Ελλησπόντου, που διενεργήθηκε σε τέσσερις φάσεις
από την Επιτροπή Απογραφής, στην οποία ήμουν μέλος, και με προοπτική τη μάχη
του προϋπολογισμού, η σχηματοποίηση της πολιτικής που ασκεί ο Νέος Δήμος Κοζάνης με
έδρα την Κοζάνη και ιστορική έδρα την Αιανή, δείχνει, μερικές φορές να κινείται
στα όρια του παραλόγου και των μύθων.
«Τα χρέη των μικρών… Δήμων, στον
λαιμό των μεγάλων», λένε και λένε μόνο τη μισή αλήθεια, γιατί ξεχνούν την
προίκα του Μεγάλου Δήμου.
«Εξαντλήθηκαν τα περιθώρια της σπατάλης»,
λένε μερικοί στο Δήμο μας και κυριολεκτικά δεν ξέρουν τι λένε γιατί πράττουν
άλλα.
Έχουν βαφτίσει σε «κοινωνική
πολιτική» και κοινωνικές «κατακτήσεις» τις
πελατειακές επιλογές και προσλήψεις, ξεχνώντας προφανώς ότι οι πολιτικές
και «κατακτήσεις» είναι κτισμένες πάνω σε δανεικά, που οφείλουμε να
ξεπληρώσουμε και ότι αυτά τα ίδια τα δανεικά σιγουρεύουν την εξάρτησή μας και
το πιο σημαντικό θα τα πληρώσουν οι πολίτες του Δήμου μας.
«Προσωπικά δεδομένα» είναι οι
χρεώστες στο Δήμο και στις Δημοτικές
Επιχειρήσεις, όπως λένε κάποιοι, που αρνούνται να αναλάβουν τις ευθύνες τους
και να εισπράξουν τα οφειλόμενα, όπως ορίζει ο νόμος, από τους δημότες και
ψηφοφόρους τους, προφανώς για να μην τους δυσαρεστήσουν και χάσουν την πελατεία
τους. Οι οφειλές στο Δήμο Κοζάνης είναι 14.138.358,41 ευρώ,(από τα
οποία 2.623.249 είναι οι οφειλέτες. Τα υπόλοιπα είναι,συμμετοχή του Δήμου στο
μετοχικό κεφάλαιο των δημοτικών επιχειρήσεων.)
Αιανής 140.647, Ελείμιας 607.204,
Ελλησπόντου 856.563 και Δημητρίου Υψηλάντη 372.255 ευρώ.
«Φταίει το ότι
έγιναν μειώσεις στους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους». Εμείς δεν θα
αμφισβητήσουμε προφανώς το γεγονός της μείωσης των ΚΑΠ, μια πολιτική επιλογή
της κυβέρνησης που συνδέεται άμεσα με τον μηχανισμό του ΔΝΤ/ΕΕ, θα
αμφισβητήσουμε όμως την πολιτική βούληση των δημοτικών αρχών και κάποιων προέδρων της ΚΕΔΚΕ να διεκδικήσουν με μαχητικό και
πειστικό τρόπο τους θεσμοθετημένους κεντρικούς αυτοτελείς πόρους από τις
εκάστοτε κυβερνήσεις. Επίσης θα πρέπει να επισημάνουμε ότι οι μειώσεις αφορούν
το 2010 και εδώ πρέπει να υπολογίσουμε παράλληλα τις σημαντικές μειώσεις που
έγιναν από την αρχή του έτους στις αμοιβές των εργαζομένων μειώνοντας έτσι
σημαντικά τα έξοδα των Δήμων. Απλήρωτοι είναι οι φόροι εισοδήματος για
προμήθεια καυσίμων, πωλήσεων παροχής υπηρεσιών και ο φόρος εισοδήματος για τις
προσλήψεις με επαγγελματική δαπάνη στο Δήμο Κοζάνης και το ότι ποτέ δεν πληρώθηκε
ΤΑΔΚΥ,ΤΕΑΔΥ,ΤΠΔΥ Προμηθειών, σίγουρα δεν έχει καμία σχέση με τις μειώσεις που
έγιναν από το κράτος.
Η εποχή των
μύθων όμως μας τελείωσε .Η χώρα βρίσκεται μπροστά στις πιο κρίσιμες επιλογές
και αποφάσεις και ο νέος διευρυμένος Δήμος μας φαίνεται να θυσιάστηκε στο βωμό
της κομματικής σκοπιμότητας και στην
αναζήτηση της εξουσίας. Σκαλοπάτι ανέλιξης για κάποιους τον έκανε ευάλωτο σε
ψηφοθηρικές συμπεριφορές με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα έσοδα και τη
λειτουργία του δήμου.
Όπως και
να’χει, ο νέος Δήμος μας «γεννήθηκε» όχι με προπατορικό αμάρτημα αλλά
κληρονομώντας τις αμαρτίες των μικρών….Δήμων, όπως λέγετε, και κουβαλώντας ως «προίκα» τις δικές του αμαρτίες
του παρελθόντος.
Τα δάνεια του
Δήμου Κοζάνης είναι 11.317.827 ευρώ, του Ελλησπόντου 2.820.331 Αιανής,68.141,
Ελίμειας,323.328 Δημητρίου Υψηλάντη μηδενικά
Η πάγια
τακτική των δανείων και η αλόγιστη χρήση τους, κάτω από οποιαδήποτε δικαιολογία
κι αν έγινε, είναι αποδεδειγμένη.
Έκτακτα
ανειδίκευτα έσοδα Υπόλοιπο -140.172,10 Έκτακτα ειδικευμένα έσοδα υπόλοιπο1.234.525,79 Τακτικά έσοδα υπόλοιπο
-893.734.Αποτέλεσμα λογιστικό τα χρηματικά διαθέσιμα να είναι 200,619 ενώ το
ταμείο στην πραγματικότητα να είναι μειον…Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και με τον
Ελλήσποντο.
Προεκλογικές
σπατάλες λοιπόν, σε άρτους και θεάματα σε βάρος των επενδύσεων και εξόφλησης
ασφαλιστικών εισφορών.
Οφειλές
κρατήσεων Δήμου Κοζάνης 7.159.621,94.Χρεωστάμε τις ασφαλιστικές εισφορές των
τακτικών υπαλλήλων, οι οποίοι πλέον αντιμετωπίζουν πρόβλημα υγειονομικής περίθαλψης και κάλυψης δαπανών.
Αξιοσημείωτο όμως ότι οι εισφορές κάποιων άλλων έχουν εξοφληθεί! Ίσως άτομα που
διακοσμούν ανελλιπώς τη δημοσιότητα και διαχειρίζονται καίριους τομείς του
δημοσίου βίου θα έπρεπε να είναι υπόλογα για κραυγαλέες αυθαιρεσίες και
προκλητική ιδιοτέλεια.
Εκκρεμείς
δικαστικές αποφάσεις για το Δήμο Κοζάνης είναι 6.083.719 ευρώ, Αιανής 101.941, Ελείμιας 303.384, Ελλησπόντου 1.256.853 και
Δημητρίου Υψηλάντη 15.344 ευρώ
Όσο
για τις Ανώνυμες Εταιρείες, Οργανισμούς, Ιδρύματα, Νομικά Πρόσωπα, Δημοτικές
Επιχειρήσεις, οι υποχρεώσεις από υπογραφείσες προγραμματικές συμβάσεις (μελέτες
και έργα) είναι τα χρήματα που δαπανά ο δήμος μεταξύ του εαυτού του και των δημοτικών
επιχειρήσεων. Ανέρχονται για τον Δήμο Κοζάνης 3.102.467
ευρώ, Αιανής 1.278.308, Ελείμιας
1.395.301, Ελλησπόντου 2.297.809 και Δημητρίου Υψηλάντη 670.248 ευρώ. Πρόκειται
για μια βιομηχανία κατασπατάλησης δημόσιου χρήματος που κατευθύνεται σε
εκτέλεση προγραμμάτων αμφιβόλου αποτελεσματικότητας (προμήθειες χωρίς
διαγωνισμούς, πανάκριβες μελέτες και υπηρεσίες, υπέρογκες αμοιβές) για την πόλη
και τις τοπικές κοινωνίες και κυρίως
στην πρόσληψη προσωπικού με ελαστικές σχέσεις εργασίας εκτός διαδικασιών ΑΣΕΠ,
στην υπηρεσία των πελατειακών σχέσεων.
Το
τελικό αποτέλεσμα είναι ο Δήμος Κοζάνης να
είναι χρεωμένος με 32.789.967 ευρώ, Αιανής με 1.955.623, Ελείμιας 3.349.934, Ελλησπόντου 11.351.639
και Δημητρίου Υψηλάντη 984.221 ευρώ.
Ο δεύτερος Δήμος σε χρέος είναι αυτός
του Ελλησπόντου, ο οποίος μέσα στα τέσσερα τελευταία χρόνια διακυβέρνησής του κατόρθωσε
να το φτάσει στα 11.351.639.Παρέλαβε 2.800.000 ευρώ χρέος (600.000 ευρώ απόδοση
τιμολογίων,1.000.000 δάνειο για την αντικατάσταση εσωτερικού δικτύου Αγίου
Δημητρίου και τα υπόλοιπα στην διεκπεραίωση
έργων) Πέραν των άλλων τακτικών και έκτακτων επιχορηγήσεων που εισέπραττε κάθε
χρόνο από το κράτος, η επόμενη Δημοτική αρχή, λίγους μήνες μετά την ανάληψη
καθηκόντων το 2007, για να καλύψει και τις ταμειακές της ανάγκες προσέφυγε σε δανεισμό
ύψους 2.500.000 ευρώ και το ίδιο έτος εισέπραξε
από τις απαλλοτριώσεις της Ακρινής 1.140.000
ευρώ.
Σήμερα υπάρχουν ανεξόφλητα ακόμη
τιμολόγια της προηγούμενης διαχειριστικής αρχής και τα έργα που είναι
αναρτημένα και στο site
του Δήμου έγιναν από χρηματοδοτήσεις των προγραμμάτων ΘΗΣΕΑΣ, Τοπικού Πόρου
Ανάπτυξης και κάποια από ίδιους πόρους. Τελικά ο Τοπικός Πόρος Ανάπτυξης, ενώ
διεκδικήθηκε ως ανταποδοτικό τέλος για έργα περιβάλλοντος και ποιότητα ζωής,
μετατράπηκε σε πόρο «ανάπτυξης» και πολύ σύντομα κατέληξε σε όργανο
μικροπολιτικής, αφού μεγάλο μέρος του καλύπτει έξοδα για ανακατασκευή
Δημαρχείων και κατασκευή Αμαξοστασίων που θυμίζουν Υπόστεγα.
Απορία δημιουργεί η αγορά
ασθενοφόρου, χωρίς να υπάρχει Κέντρο Υγείας, χωρίς οδηγούς και
τραυματιοφορείς!
Όσο για
τις απευθείας αναθέσεις σε προμήθειες και έργα, αριθμούν δεκάδες.
Η δημοτική αρχή
του Ελλησπόντου έχει προβεί σε μια σειρά από επιλογές που επιβάρυναν δυσανάλογα
τον προϋπολογισμό του Δήμου και τους δημότες
και έχουν οδηγήσει στην σημερινή οικονομική
κατάσταση.
Βέβαια , στο
εάν ο Νέος Δήμος μας χαρακτηριστεί
οικονομικά βιώσιμος ή μη, θα συμβάλλουν και τα χρέη των υπόλοιπων μικρών
Δήμων, που δεν είναι λίγα, όπως καταγράφονται πιο πάνω.
Σύμφωνα με το άρθρο 262 του νόμου αναφέρεται ρητά ότι, αν
οι συνολικές υποχρεώσεις του δήμου υπερβαίνουν το 60% των τακτικών του εσόδων,
εντάσσεται στο ειδικό πρόγραμμα.
Ο Δήμος Δημητρίου
Υψηλάντη, διακρίθηκε για την οργάνωση και υπευθυνότητα και δεν θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του Νέου Δήμου μας.
Είχαν αφεθεί οι δήμαρχοι ελεύθεροι στο να
δανείζονται άκριτα για οποιαδήποτε πρόσκαιρη ανάγκη με αποτέλεσμα να είναι κάθε
δήμος ένα μικρό φαλιρισμένο κράτος, και το χειρότερο, τα ελλείμματά του να
μην εμφανίζονται πουθενά και κανένας πέραν μιας μικρής κλίκας δεν έχει πλέον ακριβή
εικόνα του τι συμβαίνει. Θα πρέπει όλα αυτά να δημοσιοποιούνται και να
υπόκεινται σε ενδελεχή έλεγχο, για να μην καταλήγουμε να ελέγχουμε το κεντρικό έλλειμμα
και να μας ξεφύγει το περιφερειακό που κανονικά θα έπρεπε να είναι αποτυπωμένο
στο κεντρικό. Διότι αν πτωχεύσει ένας δήμος, θα τον καλύψει το κράτος, το οποίο
με άψογη
επιδεξιότητα θα φορτώσει στην πιο αδύναμη μερίδα της κοινωνίας τα «σπασμένα»
της αφροσύνης των Δημάρχων.
Όλα
αυτά τα χρόνια δεν υπήρξαν μέτρα για τον απαιτούμενο προγραμματισμό, έλεγχο και
διαφάνεια της οικονομικής διαχείρισης. Δεν επιχειρήθηκε καμία συγκράτηση των
δαπανών, δεν υπήρξε καμία μελέτη για την επίτευξη οικονομίας κλίμακας, ούτε φυσικά
για την ανεύρεση νέων πηγών εσόδων και την αξιοποίηση της Δημοτικής περιουσίας.
Εμείς
προτείνουμε, οικονομική διαχείριση, με συστατικά στοιχεία την αποκέντρωση την συμμετοχή και την μέγιστη διαφάνεια,
αρτιότητα και αξιοπιστία των μεγεθών. Ένα μοντέλο που θα ενσωματώνει
μηχανισμούς κοινωνικής δικαιοσύνης, ιεραρχώντας έργα και επενδύσεις σύμφωνα με
σαφή κοινωνικά , χωροταξικά και
πληθυσμιακά κριτήρια, που θα εξυπηρετεί τα συμφέροντα της μεγάλης πλειονότητας
των κατοίκων του διευρυμένου Δήμου μας.
Αυτό που εδώ
και χρόνια η αντιπολίτευση επισημαίνει, σήμερα είναι ζητούμενο της διοικητικής
μεταρρύθμισης του «Καλλικράτη». Να μπει φρένο στη σπατάλη και την
κακοδιαχείριση, να εξασφαλιστούν οι αναγκαίοι πόροι χωρίς να επιβαρυνθεί κι
άλλο ο προϋπολογισμός των νοικοκυριών αλλά, κυρίως, να υπάρχει επιτέλους ο
φόβος του βαρύ πελέκεως της Δικαιοσύνης για όσους ορέγονται να συντηρήσουν και
να «εξελίξουν» τις προαναφερθείσες αμαρτίες…
Ρουσιάδου
Στέλλα
Δημοτική Σύμβουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου