Επίκαιρα Θέματα:

Δευτέρα 1 Απριλίου 2013

Ελύτης και Σαββόπουλος για την Κύπρο

ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ
 ‘’ΤΟ ΑΔΕΙΟ ΜΑΣ ΠΡΟΣΩΠΟ Η ΚΥΠΡΟΣ ΤΟ ΠΛΗΡΩΝΕΙ’’.
του παπαδάσκαλου Κωνσταντίνου Ι. Κώστα

 Δυο από τα σημαντικά πρόσωπα του νεοελληνικού βίου, της ποίησης, της μουσικής και της τέχνης, ο Νομπελίστας ποιητής Οδυσσέας Ελύτης και ο μουσικοσυνθέτης και τραγουδοποιός Διονύσης Σαββόπουλος μιλάνε με το δικό τους εμπνευσμένο τρόπο για την Κύπρο.
Ο Ελύτης αναφέρεται στην εμπειρία του από τους 5 μήνες που έζησε στην Κύπρο το καλοκαίρι του 1970 κι αποδίδει μοναδικά την ιστορία και την παλλόμενη ταυτότητά της. Ο Σαββόπουλος στη ‘’Ρεζέρβα’’ του, το 1979, στιχουργεί, μελίζει και τραγουδά ‘’Για την Κύπρο’’.





Αναλυτικά η ομιλία του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ - που αυτές τις κρίσιμες και πάλι στιγμές όπου τίθενται, συν τοις άλλοις, και θέματα ταυτότητας και συνέχειας - έχει ως εξής:

«Με έχουν ονομάσει, κατά καιρούς, ποιητή της θάλασσας, ποιητή των νησιών και του ήλιου. Και ως ένα σημείο είμαι. Αλλά δεν είμαι μόνο αυτό. Δεν είμαι μόνο αυτό που αντιλαμβάνεται κανείς, όταν ακούει τέτοιους χαρακτηρισμούς και νομίζει ότι έχει να κάνει με εντυπώσεις και περιγραφές, με μια απλή φυσιολατρία. Τα φυσικά στοιχεία έχουν μια δεύτερη και μια τρίτη σημασία, όπου η γλώσσα και η ιστορική μνήμη εμπλέκονται και δημιουργούν μια άλλη πραγματικότητα, για τις καθημερινές μας στιγμές ασύλληπτη. Αποτελούν, θα έλεγα, στην κλίμακα του πνεύματος, ένα αλφάβητο που με την κατάλληλη χρήση του, εξαιρετικά δύσκολη –πρέπει να το πω και αυτό αμέσως–, ξεκλειδώνει τα μυστικά και αποδίδει το μυστήριο που μας περιβάλλει, το κάνει προσιτό στην ψυχή μας. Και η ψυχή μας είναι μεγάλη υπόθεση. Η ατομική μας ψυχή και η ομαδική. Γιατί υπάρχει και η ομαδική ψυχή, που αντιπροσωπεύει κάθε λαό στο σύνολό του και στην ιδιοτυπία του. Απ' αυτή την άποψη ήθελα να πω λίγα πράγματα, και αν μίλησα στην αρχή για τον εαυτό μου –πράγμα που δεν το συνηθίζω– το έκανα για να φτάσω ακριβώς εκεί.

Μου δόθηκε η ευκαιρία στους πέντε μήνες που πέρασα στην Κύπρο το καλοκαίρι του '70, να την τριγυρίσω όλη, να δω τα αρχαία της, τα Βυζαντινά της, τα σημερινά της, σε αδιάσπαστη συνέχεια, σε αδιάσπαστη ενότητα ανάμεσα τους και ανάμεσά στο τοπίο. Αυτό έχει μεγάλη σημασία. Με εντυπωσίασε και μου έδωσε μια βαθιάν ικανοποίηση, θα έλεγα μιαν επαλήθευση της ταυτότητάς μου σαν μέλους μιας κοινότητας που σαν Γένος επέτυχε πάντοτε.

Ο Ελληνισμός είναι μια κοινότητα που με ποικίλες μορφές και κάτω από ποικίλες περιστάσεις αντίξοες, δραματικές, εξοντωτικές κάποτε, κατάφερε παρ' όλα αυτά να επιβιώσει. Δεν ξέρω αν έχουμε άλλο τέτοιο παράδειγμα στην ιστορία. Και το μόνο του όπλο, αλλά ένα όπλο μοναδικό και παντοδύναμο, εστάθηκε η γλώσσα του. Η «ελληνική λαλιά», όπως έλεγε ο Καβάφης, «ως την Βακτριανή την πήγαμε – ως τους Ινδούς».

Να γιατί είμαι υπερήφανος ασκώντας μια τέχνη που χρησιμοποιεί ακριβώς αυτό το όργανο. Και να γιατί μου έδωσε τόση ικανοποίηση η συμβίωσή μου με την πραγματικότητα της Κύπρου. Γιατί βρήκα τα «ανάλογα» της γλώσσας αυτής, έξω από κάθε ιστορική ή πολιτική σκοπιμότητα, σ' αυτή τη «μνήμη» που την κουβαλάτε και την εξωτερικεύετε όλοι σας και που είναι μαρτυρία ενός ανεπανάληπτου πολιτισμού.

Αυτό που θαυμάζουμε στην ελληνική τέχνη της ακμής, δεν είναι αυτό που πίστεψαν οι Δυτικοί ότι συνεχίστηκε με την Αναγέννηση. Ούτε αυτό που πραγματοποιήσανε αργότερα με τα νεοκλασσικά κτίρια που κοσμούν τις πρωτεύουσές τους. Είναι μια ειδική αίσθηση για τα πράγματα και τις αναμεταξύ τους σχέσεις, που οδηγεί στην ευγένεια, είτε καταπιάνεσαι με μεγάλα είτε με ταπεινά έργα. Για την αντίληψή μου –θα μπορούσα να πω για την αντίληψη ολόκληρης της γενεάς μου– η συνέχεια του πνεύματος εκείνου πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά και μόνον από τον λαϊκό πολιτισμό. Μια εσωτερική αυλή σπιτιού με τους ασβεστωμένους τοίχους, τα λουλούδια στους τενεκέδες, τα πέτρινα σκαλάκια, ή ένας περίβολος μοναστηριού με τα κυπαρίσσια, τη στέρνα, τις στοές και τα κελλιά, βρίσκονται πολύ πιο κοντά στην αντίληψη που έφτιαχνε τους Απόλλωνες και τις νίκες, τους Οσίους και τις Θεομήτορες, απ' όλες τις μεγαλόπρεπες κολόνες και μετόπες των Ευρωπαϊκών Ανακτόρων. Και αυτό συνέβη επειδή, αξεδιάλυτα συνυφασμένα, το τοπίο και η γλώσσα, επιβιώσανε μέσα στο ομαδικό υποσυνείδητο, διατηρηθήκανε μέσα στους ύμνους της Ορθοδοξίας και στα Δημοτικά Τραγούδια –το παρατηρούμε αυτό εντελώς ιδιαίτερα στην Κύπρο– και έφτασαν ως τις μέρες μας, είτε οι καιροί ήτανε καλοί είτε χαλεποί. Τολμώ, μάλιστα, να πω ότι λειτουργήσανε πιο οργανικά και πιο έντονα στη δεύτερη περίπτωση – κάτι που γεννά την απορία των ξένων και παραμένει για την αντίληψή τους ακατανόητο.

Πολύ συχνά μου έτυχε να με ρωτήσουνε στις συνεντεύξεις: Για ποιό λόγο η ποίηση η ελληνική γυρίζει στην μοίρα του φορέα της; Καμιά σχεδόν ποίηση ξένης χώρας δεν ασχολείται με την Ιστορία και την μοίρα του λαού της. Τους απάντησα: Επειδή ο Ελληνισμός έζησε πάντοτε κοντά στον κίνδυνο. Επειδή ό,τι κινδυνεύει, ζητάς να το διασώσεις. Επειδή νιώθουμε μόνοι. Επειδή σαν πολιτιστική μονάδα δεν έχουμε συγγενείς. Και επειδή –προσθέτω εγώ τώρα μεταξύ μας– στο βάθος μας φοβόντουσαν πάντοτε, όσο αδύναμοι και αν ήμασταν. Και μας πολεμούσανε, ‘’Πέλαγο μέγα πολεμά, βαρεί το καλυβάκι’’, για να ξαναθυμηθώ τον Σολωμό. Ή μήπως αυτό δεν συμβαίνει σήμερα με την Κύπρο;’’. (Οδυσσέας Ελύτης, 1970).

Ο ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ στη ‘’Ρεζέρβα’’ του  - ‘’Για την Κύπρο’’ το 1979, στιχουργώντας, μελίζοντας και τραγουδώντας ο ίδιος, χτυπάει  καμπανάκι συναγερμού.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ_(Στίχοι-μουσική Διονύσης Σαββόπουλος)
Σ’  αυτό το σχήμα που ξεβάφει αίμα και δάκρυ,
δεν έχεις τίποτ’ ακριβό να παραδώσεις,
μον’  τη φλογίτσα που τσιρίζει στις κλειδώσεις,
και κάνα φράγκο στο κουτί που ‘ναι στην άκρη.

Δεν είν’  οικόπεδο που το καταπατούνε,
ούτε και μούρλα εθνική που επιστρέφει,
είναι η Κύπρος που οι εμπόροι τη μισούνε,
και η ανάγκη μας που όνομα δεν έχει.

Κι αν λέω ψέματα κι αν λέω παραμύθια,
κι ζητιανιά τα δυο χεράκια μου στραβώνει,
μη με μαλώνεις μόνο δώσε μια βοήθεια
το άδειο μας πρόσωπο η Κύπρος το πληρώνει.

Πρόκειται για την εκφορά μιας πολιτικής ανθρώπινης αγωνίας του Δ. Σαββόπουλου, για μια στιχουργική, που φωτίζει ευσπλαχνικά τα μαύρα σκοτάδια μας και αναγκάζει με τη δύναμή της, κάθε κοσμική αρχή και εξουσία να υποχωρεί ατάκτως. Ας ελπίσουμε ότι η ελευθερία του λόγου θα ξαναβρεί τέτοιες εκλάμψεις. Για να συμβεί αυτό, πρέπει να παράγεται έργο τέχνης ανάλογης δυναμικής. Έργο ενεργητικά ποιητικό, όπως το θέλει και ο Απόστολος Ιάκωβος στην Επιστολή του: ‘’γίνεσθε δε ποιηταί λόγου και μη μόνον ακροαταί, παραλογιζόμενοι εαυτούς’’. (Ιακ. 1, 22).

π. Κωνσταντίνος Ι. Κώστας
παπαδάσκαλος
31-3-2013


1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

ΣΧΟΛΙΑ ΑΠΟ kozan.gr

5

ΜΑΝΑ Says:
1 April 2013 at 08:43
… ΠΕΦΩΤΙΣΜΈΝΟΣ ΙΕΡΕΑΣ, ΠΡΑΓΜΑΤΙ.

Από τους ελάχιστους στο νομό με παιδεία και διάθεση για προσφορά.

2 likes

REPLY
Anonymous Says:
1 April 2013 at 09:00
και όχι μόνο!
Και με την κοινωνία στους αγώνες μαζί. Ήταν απ΄αυτούς που στον αγώνα των Βελβεντινών ήταν παρόν. Στις Λαϊκές Συνελεύσεις με πολύ καθαρό τρόπο τασόταν αναφανδόν υπέρ του Δήμου Βελβεντού και στις κινητοποιήσεις των Βελβεντινών ήταν μπροστά μοιράζοντας ο ίδιος και φυλλάδια για την ανεξαρτησία του Δήμου Βελβεντού.

0 likes

REPLY
Μ.Δ. Says:
1 April 2013 at 12:36
στην Αιανή τον είχαμε μπροστάρει στα αγροτικά θέματα επι πρωθυπουργίας του Ράλλη
ήταν ο κεντρικός ομιλητής στον κινηματογράφο ” ΑΡΙΣΤΟΝ” απο την πάλαι ποτέ ΠΑΣΕΓΕΣ

ευλογημένε παπά μην ξεχνάς τον Ελευθερουπόλεως Αμβρόσιο , τον παπα Πυρουνάκη τον Χανίων Ειρηναίο και τον αρθρογράφφο του ΞΥΠΝΑ ΠΑΠΑ – ΞΥΠΝΑ ΛΑΕ

μας χρειάζονται τέτοιοι αγωνιστές λαός και κλήρος μαζί
σε ευχαριστούμε γιά όλα

1 likes

REPLY
Γ.Φ.Καθηγητής Στο Γυμνάσιο Αιανής Says:
1 April 2013 at 17:38
O Παπακώστας ήταν ο παπάς-πρότυπο που πέρασε ποτέ από την Αιανή.Θυμάμαι πόσο τον σέβονταν ακόμα και δηλωμένοι “άθεοι”,όχι απλά αδιάφοροι για τα εκκλησιαστικά.Θυμάμαι το σεβασμό που σου ενέπνεε και το υπέροχο κλίμα που σου δημιουργούσε η προσωπικότητά του.Θυμάμαι ότι την Κυριακή πήγαιναν να ακούσουν κηρύγματά του ακόμα και “αριστεροί”,παρότι κρατούσε ίσες αποστάσεις από όλους,και αυτό έκανε αίσθηση τότε.Θυμάμαι την απέραντη ψυχή του και το πόσο ένωνε τους κατοίκους με κέντρο τον Αη Γιώργη,αυτόν που το 2005 άγνωστα αρρωστημένα μυαλά πήγαν και τον πυρπόλησαν έπειτα από απίστευτες έριδες και διχόνοια που είχαν ενσκήψει στην ταλαίπωρη Αιανη..

1 likes

REPLY
Γ.Φ. Says:
1 April 2013 at 18:41
(Συμπληρωματικά στα παραπάνω)O Παπακώστας ήταν στην Αιανή τα έτη 1977-1984.

1 likes

REPLY

Το Προφίλ μας