Η
χειρότερη χρονιά στη διάρκεια της κρίσης αποδεικνύεται ότι ήταν για
τους φτωχότερους Ελληνες το 2015, καθώς σύμφωνα με την έκθεση του
Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας, οι δείκτες φτώχειας εκτοξεύτηκαν κατά
9% και του κινδύνου φτώχειας κατά 16,1%.
Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι πρωτόγνωρη αύξηση σημειώθηκε και στους δείκτες ανισότητας. Η μείωση ξεπέρασε το 8% στην κατηγορία του 10% των φτωχότερων πολιτών, όταν λόγω αυξήσεων εισοδήματος στα μεσαία - μεγάλα κλιμάκια, μεσοσταθμικά το εισόδημα φαίνεται να μειώθηκε πολύ πιο λίγο: Μόνο κατά 0,3%. Και τούτο, όταν το 2014 καταγράφεται άνοδος κατά 1,2% στο διαθέσιμο εισόδημα, κυρίως λόγω του κοινωνικού μερίσματος και ενώ η μεγαλύτερη πτώση κατά 6,9% καταγράφεται το 2011.
Πάντως, σύμφωνα με την Έκθεση της ΤτΕ, στον υπολογισμό του 2015 δεν έχουν συμπεριληφθεί τα μέτρα που προβλέπονται στο νομοσχέδιο για την ανθρωπιστική κρίση, καθώς στην πλειοψηφία τους αφορούν παροχές σε είδος.
Η επιβάρυνση στους φτωχότερους, με βάση τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στις μετρήσεις, προήλθε από:
Καταγράφεται "έκρηξη" του δείκτη σχετικής φτώχειας κατά 9% (είχε μειωθεί κατά 9,2% το 2014). Παράλληλα, καταγράφεται και μεγέθυνση του χάσματος φτώχειας στο 12,8% και του κινδύνου φτώχειας κατά 16,1% (κατώφλι φτώχειας στο 50% του μέσου εισοδήματος).
Ομοίως, ο δείκτης Gini που μετρά τις κοινωνικές ανισότητες, αυξήθηκε κατά 1,6%, ενώ ο δείκτης που μετρά πόσες φορές πιο μεγάλο είναι το εισόδημα του 10% των πιο πλουσίων, σε σχέση με αυτό του 10% των φτωχότερων Ελλήνων (S90/S10), αυξήθηκε επίσης, υποδηλώνοντας επιδείνωση ανισοτήτων κατά 9,1% το 2015.
Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι πρωτόγνωρη αύξηση σημειώθηκε και στους δείκτες ανισότητας. Η μείωση ξεπέρασε το 8% στην κατηγορία του 10% των φτωχότερων πολιτών, όταν λόγω αυξήσεων εισοδήματος στα μεσαία - μεγάλα κλιμάκια, μεσοσταθμικά το εισόδημα φαίνεται να μειώθηκε πολύ πιο λίγο: Μόνο κατά 0,3%. Και τούτο, όταν το 2014 καταγράφεται άνοδος κατά 1,2% στο διαθέσιμο εισόδημα, κυρίως λόγω του κοινωνικού μερίσματος και ενώ η μεγαλύτερη πτώση κατά 6,9% καταγράφεται το 2011.
Πάντως, σύμφωνα με την Έκθεση της ΤτΕ, στον υπολογισμό του 2015 δεν έχουν συμπεριληφθεί τα μέτρα που προβλέπονται στο νομοσχέδιο για την ανθρωπιστική κρίση, καθώς στην πλειοψηφία τους αφορούν παροχές σε είδος.
Η επιβάρυνση στους φτωχότερους, με βάση τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στις μετρήσεις, προήλθε από:
- τα επιδόματα που χορηγούνται με εισοδηματικά κριτήρια λόγω της αναστολής χορήγησης του κοινωνικού μερίσματος που χορηγήθηκε εκτάκτως το 2014 (μείωση στο διαθέσιμο εισόδημα των φτωχότερων νοικοκυριών),
- την αύξηση των εισφορών για υγειονομική περίθαλψη των συνταξιούχων (περιλαμβάνεται στις εισφορές μισθωτών) και
- τους άμεσους φόρους, λόγω της κατάργησης της ιδιαίτερης φορολογικής μεταχείρισης των αγροτών και της κατάργησης του συμπληρωματικού φόρου στο εισόδημα από μισθώματα (μικρή θετική επίδραση).
Καταγράφεται "έκρηξη" του δείκτη σχετικής φτώχειας κατά 9% (είχε μειωθεί κατά 9,2% το 2014). Παράλληλα, καταγράφεται και μεγέθυνση του χάσματος φτώχειας στο 12,8% και του κινδύνου φτώχειας κατά 16,1% (κατώφλι φτώχειας στο 50% του μέσου εισοδήματος).
Ομοίως, ο δείκτης Gini που μετρά τις κοινωνικές ανισότητες, αυξήθηκε κατά 1,6%, ενώ ο δείκτης που μετρά πόσες φορές πιο μεγάλο είναι το εισόδημα του 10% των πιο πλουσίων, σε σχέση με αυτό του 10% των φτωχότερων Ελλήνων (S90/S10), αυξήθηκε επίσης, υποδηλώνοντας επιδείνωση ανισοτήτων κατά 9,1% το 2015.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου