Επίκαιρα Θέματα:

Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου 2013

Εισηγήση, δευτερολογια και πρωτολογια επί των άρθρων του ν/σ για τα αποθέματα αργου πετρελαίου της Ε. Ουζουνίδου- βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ ΠΕ Κοζανης

Πρωτολογία, της Ευγενίας Ουζουνίδου βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ,  κατ’ άρθρων του σ/ν του υπουργείου Περιβάλλοντος για τη «Διατήρηση ενός ελάχιστου επιπέδου αποθεμάτων αργού πετρελαίου ή/και προϊόντων πετρελαίου και άλλες διατάξεις»



Πριν προχωρήσω στην τοποθέτησή μας επί των άρθρων, θα ήθελα να απαντήσω στις επικρίσεις συναδέλφων της Συγκυβέρνησης, οι οποίοι κατηγόρησαν το ΣΥΡΙΖΑ–Ενωτικό Κοινωνικό Μέτωπο για ποιον λόγο καταψηφίζει επί της αρχής αυτό το νομοσχέδιο.
Πρώτον, μας είπαν «αν τα αποθέματα του πετρελαίου αποθηκεύονται στο εσωτερικό της χώρας, τότε ευνοούνται συγκεκριμένα ολιγοπώλια». Σας απαντούμε: Αυτοί που μέχρι τώρα εξυπηρετούσαν τα ολιγοπώλια, τώρα είδαν το φως το αληθινό; Μας προκαλούν αυτοί, οι οποίοι προχώρησαν στη μερική ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ και στις 29 Ιανουαρίου άνοιξαν το δρόμο για το ολοκληρωτικό ξεπούλημά του;
Συγγνώμη, μπορούν να μιλούν αυτοί για ολιγοπώλια, αφού αυτοί οι ίδιοι τα δημιούργησαν; Διότι η μερική ιδιωτικοποίηση δημιούργησε το καρτέλ. Είναι γνωστό ότι μέχρι το 2003 που έγινε η μερική ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ τα πρατήρια της ΕΚΟ ήταν πιο φτηνά και συγκρατούσαν την τιμή πώλησης. Ενώ όλες οι υπόλοιπες ήθελαν και είχαν τη δυνατότητα να έχουν μεγαλύτερη τιμή πώλησης, τα ΕΛΠΕ εκείνη την περίοδο συγκρατούσαν την τιμή προς τα κάτω. Σήμερα, όμως, τα ΕΛΠΕ είναι τα πιο ακριβά.
Δεν μπορούν, λοιπόν, να μας εγκαλούν, εμάς που αγωνιστήκαμε και αγωνιζόμαστε για να μην ιδιωτικοποιηθούν τα ΕΛΠΕ, γιατί θεωρούμε ότι η ενέργεια είναι δημόσιο αγαθό και ως εκ τούτου πρέπει να βρίσκεται υπό δημόσιο έλεγχο και δημόσια ιδιοκτησία.
Τρίτον, είναι γνωστά τα δημοσιεύματα, τα οποία ανέφεραν ότι η τρόικα πιέζει τα αποθέματα να πάνε σε εξήντα ημέρες και ότι ο βασικός λόγος που η SHELL έφυγε, ήταν αυτός, ότι δηλαδή η νομοθεσία επιβάλλει την τήρηση των αποθεμάτων για ενενήντα ημέρες.
Δεύτερο ερώτημα: Αναρωτήθηκαν γιατί είμαστε αντίθετοι με τον κεντρικό φορέα. Και εμείς απαντώντας τους υπενθυμίζουμε ότι πρώτα-πρώτα και η ίδια η Ευρωπαϊκή Οδηγία στο άρθρο 2 αναφέρει ότι μπορεί να είναι υπηρεσία.
Εμείς προτείνουμε η υπηρεσία αυτή, πέρα από την εποπτεία του Υπουργείου, να εποπτεύεται και από μια ειδική Επιτροπή, Κοινοβουλευτική Επιτροπή, για λόγους διαφάνειας και αποτελεσματικότητας. Συνεπώς, η δική μας η πρόταση εξασφαλίζει ότι η τήρηση των αποθεμάτων θα είναι πραγματική και όχι εικονική ή κατά δήλωση των εταιρειών, όπως γίνεται τώρα.
Δεύτερον, εμείς δεν θέλουμε να τις διευκολύνουμε και να τις απαλλάξουμε από την υποχρέωσή τους να έχουν αποθηκευτικούς χώρους, για να τηρούν τα αποθέματα και να τα φορτώνουμε όλα αυτά στον ελληνικό λαό. Εάν δε ο φορέας είναι ιδιωτικός, δεν θέλουμε ιδιώτες που είναι ελεγχόμενοι, να είναι και ελέγχοντες, όπως θα προκύψει από την πρότασή σας.
Τώρα, ειδικότερα για τα άρθρα, έχω αναφερθεί στην πρωτολογία στα άρθρα 3, 4, 5 αναλυτικά. Για λόγους χρόνου θέλω να σας πω μόνο ότι εμείς τα άρθρα από 1 έως 20 τα καταψηφίζουμε και τα αναλύσαμε στο νομοσχέδιο επί της αρχής.
Θα αναφερθώ σε ορισμένα άλλα άρθρα του νομοσχεδίου, τα οποία δεν είχα συμπεριλάβει στη χθεσινή ομιλία μου.
Για το άρθρο 22 που είναι η απαλλαγή από υποχρέωση ΥΚΩ και Τιμολογίων Πολύτεκνων και το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο. Όπως τονίσαμε και στην Επιτροπή, σοκ και δέος έχουν  προκαλέσει στον ελληνικό λαό, σε όλους τους οικιακούς καταναλωτές και κυρίως στους πιο φτωχούς αλλά και στους αγρότες, οι τρομακτικές αυξήσεις που επιβλήθηκαν από την Κυβέρνηση στο ηλεκτρικό ρεύμα.
Για τις καταναλώσεις από οκτακόσιες μέχρι και τις χίλιες εξακόσιες κιλοβατώρες οι αυξήσεις κινούνται από 18,5% μέχρι και 25,2% στην περίοδο από 1-1-2012 έως την 1-1-2013. Στη δε διετία από 1-1-2011 έως 1-1-2013 οι αυξήσεις είναι από 29,55% έως 36,55%. Στους δε αγρότες, οι οποίοι βρίσκονται σήμερα στο δρόμο και αγωνίζονται για την επιβίωσή τους, επιβάλλετε αύξηση 21% μεταξύ 2012 και 2013.
Η Κυβέρνηση επιβάλλει αυτές τις τρομακτικές αυξήσεις τη στιγμή που γνωρίζει πολύ καλά ότι στο διάστημα από τις 30-01-2011 έως τις 30-09-2012 οι άνεργοι ήταν πολύ λιγότεροι από τους 1.350.000, που είναι σήμερα και ούτε υπήρχαν οι 500.000 οικογένειες χωρίς ούτε έναν εργαζόμενο. Και όμως, στο διάστημα αυτό υπήρξε αύξηση των διακοπών συνδέσεων ηλεκτρικού ρεύματος κατά 175.000. Σκεφτείτε τι θα γίνει σήμερα.
Συνεπώς, είναι στοιχειώδης υποχρέωσή σας η απαλλαγή από χρέωση υπηρεσιών κοινής ωφέλειας των τιμολογίων των πολυτέκνων και του κοινωνικού οικιακού τιμολογίου, δηλαδή των πιο φτωχών και αδύνατων οικογενειών. Θέλουμε, όμως, να τονίσουμε ότι και στο κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο στις 800KW υπάρχει αύξηση. Αυτή είναι 13,5%, κυρίως λόγω του πάγιου. Στις 1.200KW βέβαια υπάρχει ελάφρυνση. Και αυτό, γιατί το 2012 η χρέωση για πάνω από 800KW έφτανε στις κανονικές χρεώσεις. Δηλαδή, από 0,033 πήγαινε στο 0,47 περίπου για τις πρώτες 800KW και στα 0,7 για τις υπόλοιπες 400KW. Σας καλούμε, λοιπόν, για μια ακόμα φορά να ανακαλέσετε τις αυξήσεις που επιβάλλετε, γιατί δεν υπάρχει καμιά δικαιολογία για αυτές.
Όπως καταλαβαίνετε, το συγκεκριμένο άρθρο, εμείς θα το ψηφίσουμε. Ψίχουλο, αλλά θα το ψηφίσουμε.
Έρχομαι στο άρθρο 24 που αφορά τις ρυθμίσεις για τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς. Όπως τονίσαμε και στην Επιτροπή, το άρθρο αυτό κινείται σε θετική κατεύθυνση, διότι ανακουφίζει τους αγρότες, οι οποίοι πίστεψαν στην παρότρυνση της Κυβέρνησης Παπανδρέου και προχώρησαν σε φωτοβολταϊκά για να ενισχύσουν το εισόδημά τους. Μετά, όμως, το ξεπούλημα της ΑΤΕ και την ένταξη της ΑΤΕ Leasing στην κακή τράπεζα, αδυνατούσαν να προχωρήσουν στην υλοποίηση της επένδυσής τους.
Σας θυμίζουμε ότι στις 20 Αυγούστου με ερώτησή μας προς τους Υπουργούς ΥΠΕΚΑ και Οικονομικών ζητούσαμε να αντιμετωπίσει η Κυβέρνηση, με βάση τα νέα δεδομένα, το ζήτημα της υλοποίησης των επενδύσεων των αγροτών στα φωτοβολταϊκά. Τονίζουμε, όμως, ότι δεν καλύψατε όλο το φάσμα τραπεζών. Βεβαίως, οι αγρότες δεν δανειοδοτήθηκαν μόνο από την Αγροτική Τράπεζα. Επίσης, αφήσατε έξω τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που και αυτές επέλεξαν την Αγροτική Τράπεζα.
Κύριε Υπουργέ, σας ρωτάμε τι θα γίνει και με αυτούς.
Την ίδια ώρα ο κόσμος της αγροτιάς στενάζει, κύριοι συνάδελφοι. Βρίσκεται απεγνωσμένος στους εθνικούς δρόμους, ενώ παράλληλα δέχεται συνεχείς και στοχευμένες επιθέσεις από την Κυβέρνηση και από τα κυρίαρχα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Και με την ευκαιρία αυτή θέλουμε να επαναλάβουμε ότι στηρίζουμε τον αγώνα των αγροτών.
Επίσης, πρέπει να ληφθεί μέριμνα και για τις συμβάσεις πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας που έχουν συναφθεί ή έχει υποβληθεί αίτηση με πλήρη φάκελο για σύναψη συμβάσεως πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας για φωτοβολταϊκούς σταθμούς από κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, οι οποίες έληξαν στις 29 Ιανουαρίου 2013, καθώς και αυτές που θα λήξουν μεταξύ του Φεβρουαρίου και του Μαρτίου.
Με το άρθρο 25, για τον καθορισμό των δικαιωμάτων των συμβολαιογράφων, ουσιαστικά έρχεστε και καταργείτε τις αμοιβές των δικηγόρων. Η ενέργειά σας αυτή εντάσσεται στην προσπάθεια ουσιαστικά των πολυεθνικών και των πάσης φύσεως μεγαλοεπενδυτών να ελαχιστοποιήσουν το κόστος ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας. Συρρικνώνετε τις αμοιβές σε εξευτελιστικό επίπεδο, παρεμβαίνοντας και επιβάλλοντας, αντί αναλογικής αμοιβής, πλαφόν στις αμοιβές των συμβολαιογράφων και δικηγόρων. Επίσης, παρεμβαίνετε άμεσα στη μείωση των πόρων των ασφαλιστικών τους ταμείων. Η Κυβέρνησή σας δεν διστάζει να ελαχιστοποιήσει έως να εξαφανίσει τους πόρους των ασφαλιστικών ταμείων, ικανοποιώντας πάγιο αίτημα των μεγάλων ελληνικών εταιριών, καθώς και των πολυεθνικών.
Να αναφερθώ στην τροπολογία με αριθμό 213, που πήραμε τώρα ξαφνικά. Για μία ακόμα φορά εισάγετε μία άσχετη τροπολογία σε άσχετο νομοσχέδιο, παραβιάζοντας το άρθρο 74, παράγραφος 5, εδάφιο γ’, του Συντάγματος και το άρθρο 88, παράγραφος 3, του Κανονισμού της Βουλής. Δεν κατανοούμε το επείγον αυτού του θέματος και την τόση βιασύνη από το Υπουργείο, τη στιγμή μάλιστα που αυτό το μήνα συζητιούνται νομοσχέδια του Υπουργείου δικαιοσύνης.
Το παράδοξο της υπόθεσης είναι ότι η συγκεκριμένη διάταξη είχε επιχειρηθεί να εισαχθεί στο πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος στις 14 Ιανουαρίου 2013 και τελικά αποσύρθηκε μετά τις αντιδράσεις των κομμάτων της Αντιπολίτευσης, με τον κ. Σταϊκούρα μάλιστα να δηλώνει ότι αποσύρονται οι διατάξεις που δεν αποτελούν προαπαιτούμενες δράσεις και δεν σχετίζονται με το νομοσχέδιο. Και έρχεστε τώρα παρατύπως να εισάγετε τη διάταξη του Υπουργείου Δικαιοσύνης ως τροπολογία σε νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ.
Η διάταξη αυτή αποτελεί παράπλευρη συνέπεια των καταργήσεων και συγχωνεύσεων των Ειρηνοδικείων της χώρας, για τις οποίες σας έχουμε εκφράσει επανειλημμένως την αντίθεσή μας. Με την παρούσα τροπολογία καταργείτε και τις μεταβατικές έδρες των Πρωτοδικείων που λειτουργούσαν στα κατά τόπους Ειρηνοδικεία, τα οποία συγχωνεύθηκαν ή καταργήθηκαν με το Προεδρικό Διάταγμα 110/10-10-2012, απομακρύνοντας έτσι ακόμη περισσότερο τον πολίτη από την πρόσβαση στη δικαιοσύνη και στο φυσικό του δικαστή.
Ήθελα να αναφερθώ και στην τροπολογία με αριθμό 214. Μέχρι τώρα που συζητάμε.
Ως προς τι θα είναι η τροποποίηση;
Σε αυτή την τροποποίηση ουσιαστικά προστίθεται ακόμα κάτι: το απόρρητο και τα τεχνικά στοιχεία.
Όχι, δεν τη γνωρίζουμε (την τροποποίηση). Και αυτό ακριβώς διερωτώμαστε, κύριε Πρόεδρε: Πώς μπορούμε να τοποθετηθούμε, όταν δεν μπορούμε να ξέρουμε αυτή την τροποποίηση;
Επίσης, κύριοι συνάδελφοι, σας καλούμε να στηρίξετε την τροπολογία που έχουμε καταθέσει για τους εργαζόμενους του ΙΓΜΕ. Θεωρούμε ότι όλες οι Κοινοβουλευτικές Ομάδες τη στηρίζουν. Και είναι άδικο να θεωρείται εκπρόθεσμη. Να τη βάλουμε στη διαδικασία, γιατί έχει σχέση και με το αντικείμενο.



Δευτερολογία, Ευγενίας Ουζουνίδου βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ, επί της αρχής του σ/ν του υπουργείου Περιβάλλοντος για τη «Διατήρηση ενός ελάχιστου επιπέδου αποθεμάτων αργού πετρελαίου ή/και προϊόντων πετρελαίου και άλλες διατάξεις»

Έγινε μεγάλη συζήτηση εδώ. Αυτό όμως, που θα ήθελα να ξεκαθαρίσω είναι ότι εμείς δεν σκεφτήκαμε ποτέ ότι δεν θέλουμε τα ελάχιστα αποθέματα της χώρας. Ίσα-ίσα μέσα από όλη την κριτική που έχουμε κάνει θέλουμε να το διασφαλίσουμε αυτό, γιατί το θεωρούμε κρίσιμο. Και, ναι, έχετε δίκιο. Το περιβάλλον το οποίο ζούμε είναι πάρα πολύ δύσκολο, κύριε Υπουργέ.
Η Οδηγία αυτή, όμως, δεν θεσπίστηκε για θέματα ανταγωνισμού και καταναλωτών. Όπως επίσης, η Οδηγία αυτή δεν θεσπίστηκε για να δημιουργήσουμε ολιγοπώλια. Θεσπίστηκε για ένα συγκεκριμένο σκοπό. Έχει δυνητικό χαρακτήρα. Και εμείς ισχυριζόμαστε ότι εσείς χρησιμοποιείτε την εναρμόνιση αυτή κατά το δοκούν. Αυτό ισχυριστήκαμε.
Επιχειρηματολογήσαμε σε σχέση με την αύξηση στα νερά. Μας είπατε ότι έχει να κάνει με θέματα ευελιξίας. Βεβαίως, πράγματι, έχει να κάνει με θέματα ευελιξίας. Ταυτόχρονα μας είπατε, «και ποια εταιρεία θα εργάζεται σε βάρος της;». Όντως έτσι είναι. Ακριβώς όπως τα λέτε, είναι.
Και φυσικά το ολιγοπώλιο το οποίο ομολογήσατε ότι έχετε δημιουργήσει, που ήταν αποτέλεσμα της μερικής ιδιωτικοποίησης των ΕΛΠΕ -και τώρα προχωράτε και στην ολοκληρωμένη, στην πλήρη αποκρατικοποίηση, ιδιωτικοποίησή των ΕΛΠΕ- δίνει τη δυνατότητα εισαγωγών και σαφώς τη δυνατότητα όχι μόνο τα τελικά προϊόντα αλλά και αργό πετρέλαιο να είναι εκτός χώρας. Αυτό είναι, γιατί, καθορίζονται -δεν καθορίζονται;- οι ποσότητες.
Αυτό λέμε. Για ποιο λόγο δίνουμε τη δυνατότητα στην ουσία στις εταιρείες να τοποθετούν αυτά τα αποθέματα σε τρίτες χώρες και τα οποία δεν μπορούμε να ελέγξουμε; Ήσασταν παρών, κύριε Υπουργέ, όταν μας είπαν από τους φορείς –ένας εκ των οποίων ο κ. Αρβανίτης ήταν μέλος της Επιτροπής- ότι κατά δήλωση γίνεται αυτός ο έλεγχος. Στέλνουν, δηλαδή, οι εταιρείες και δηλώνουν.
Ζητήσαμε επίμονα, το πόσοι έλεγχοι έχουν γίνει, τα αποτελέσματα των ελέγχων. Ρωτήσαμε δύο και τρεις φορές, επανειλημμένως. Γιατί δεν μας απαντήσατε, κύριε Υπουργέ; Αυτό λέμε. Ο λόγος που θέλουμε κυρίως να υπάρχουν αυτά τα αποθέματα είναι ακριβώς για να μπορούν να ελέγχονται και να ελέγχονται αυστηρά.
Όσο αφορά δε για τον Κεντρικό Φορέα μας είπατε ότι δεν ελέγχει. Ναι, το γνωρίζουμε αυτό. Μας είπατε, όμως, ότι αυτός ο Φορέας μπορεί να είναι κρατικός, μπορεί να είναι ιδιωτικός, μπορεί να είναι ΣΔΙΤ, αν θυμάμαι καλά. Δεν θα μπορούν να συμμετάσχουν, εφόσον θα είναι ΑΕ, κάποιες εταιρείες; Έτσι δεν μας είπατε ή κάνουμε λάθος;
Εμείς λέμε, γιατί όχι και να μην ελέγχεται και από τη Βουλή, να εποπτεύεται και γενικώς να υπάρχει μια διαφάνεια, μια αποφασιστικότητα για αυτά τα αποθέματα τα οποία όντως είναι μεγάλη ανάγκη να υπάρχουν;
Επίσης, μας είπατε για το λαθρεμπόριο. Θέλω εδώ να πω δύο λόγια, κύριε Υπουργέ. Βάλατε χρονοδιάγραμμα στους βενζινοπώλες για να βάλουν τα GPS. Το είπαμε πολλές φορές. Γιατί, δεν βάζετε υποχρεωτικά για όλη τη διαδρομή, όλη τη διακίνηση GPS; Όχι, δεν έχετε βάλει.
Ξεκινήστε από κάτω, κύριε Υπουργέ. Δείτε λίγο την απόφαση. Μέχρι το Μάρτιο είναι για τα πρατήρια βενζίνης. Δεν ξεκινήσατε από την αρχή, από εκεί που πρέπει να ξεκινήσουμε.
Θέλω να τελειώσω με το εξής πράγμα. Εμείς, αυτό που επιδιώκουμε μέσα από την τοποθέτησή μας είναι πραγματικά να βρεθεί αυτή η διαδικασία που να διασφαλίζει αυτή την τήρηση των προβλεπόμενων αποθεμάτων ασφαλείας. Θεωρούμε ότι δεν γίνεται εναρμόνιση με την Οδηγία της Ευρωπαϊκής Κοινότητας.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το Προφίλ μας