από τη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ/ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αρχίζει -το αργότερο έως την άνοιξη- η σταδιακή λειτουργία των διοδίων στην Εγνατία οδό. Κατά μήκος του δρόμου θα υπάρχουν συνολικά δεκατρείς σταθμοί διοδίων, εκ των οποίων δύο, του Πολυμύλου και της Παμβώτιδας, είναι έτοιμοι εδώ και πάρα πολύ καιρό και ένας, αυτός των Μαλγάρων, είναι σε λειτουργία και θα ενταχθεί στο δίκτυο της Εγνατίας. Το κόστος, καθώς και το εν γένει καθεστώς λειτουργίας των διοδίων θα αποφασιστούν από την κυβέρνηση το προσεχές διάστημα. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές η λειτουργία των δεκατριών σταθμών διοδίων δεν πρόκειται να δοθεί σε ιδιώτες, αλλά θα ανατεθεί στην εταιρεία «Εγνατία οδός Α.Ε.». Όσον αφορά το κόστος, αναμένεται να είναι μικρότερο από το αντίστοιχο στο υπόλοιπο εθνικό οδικό δίκτυο.
Ωστόσο η μετακίνηση από και προς ορισμένες πόλεις της Βόρειας Ελλάδας θα γίνει αρκετά «αλμυρή». Ενδεικτικές είναι οι περιπτώσεις της Κοζάνης και των Γρεβενών. Για τη διαδρομή Θεσσαλονίκης-Κοζάνης ή Θεσσαλονίκης-Γρεβενών ο οδηγός θα κληθεί να πληρώσει σε τρεις σταθμούς από έναν που πληρώνει έως σήμερα, ενώ από τη Θεσσαλονίκη έως τη Βέροια θα πληρώνει σε δύο, ενώ σήμερα πληρώνει μόνον σε αυτόν των Μαλγάρων.
ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟ 2006
Η αρχική χωροθέτηση των δεκατριών σταθμών έγινε πριν από περίπου τρία χρόνια βάσει προμελέτης, η οποία είχε εκπονηθεί, προκειμένου η «Εγνατία οδός Α.Ε.» να εξασφαλίσει τα απαραίτητα τραπεζικά δάνεια για την ολοκλήρωση του έργου. Μέσα στους προσεχείς μήνες ο βασικός κορμός της Εγνατίας ολοκληρώνεται (απέμεινε μόνον μία γέφυρα μήκους 360 μέτρων στο Περιστέρι), οπότε θα αρχίσει η σταδιακή λειτουργία των διοδίων. Βάσει του αρχικού προγραμματισμού αυτά έπρεπε να είχαν λειτουργήσει εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο, αλλά αυτό δεν συνέβη προς αποφυγή του πολιτικού κόστους, παρά τις ασφυκτικές πιέσεις των τραπεζών, οι οποίες είχαν χορηγήσει δάνεια ύψους άνω του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ υποθηκεύοντας τις εισπράξεις από τα διόδια. Στο μεταξύ όλο αυτό το διάστημα χιλιάδες ξένες νταλίκες, κυρίως από Τουρκία, Βουλγαρία και Αλβανία, διασχίζουν δωρεάν την Εγνατία, συνήθως υπέρβαρες, προκαλώντας σημαντικές φθορές στο οδόστρωμα, χωρίς να πληρώσουν ούτε ένα ευρώ.
ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της «Εγνατία οδός Α.Ε.» Απόστολο Γούλα την τιμολογιακή πολιτική των διοδίων θα την αποφασίσει η πολιτική ηγεσία. Κυβερνητικές πηγές ανέφεραν στη «Θ» ότι το κόστος θα είναι χαμηλότερο σε σχέση με αυτό που πληρώνουν οι οδηγοί στο υπόλοιπο εθνικό δίκτυο. Επιπλέον μέρος των χρημάτων θα διατίθεται για τη συντήρηση του δρόμου αλλά και την κατασκευή τοπικών έργων πιθανότατα μέσω ενός ειδικού περιφερειακού ταμείου, το οποίο θα συσταθεί ειδικά για το σκοπό αυτό.
Στο μεταξύ έχει δρομολογηθεί η κατασκευή των έντεκα Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (ΣΕΑ). Ο πρώτος κατασκευάζεται ήδη στο ύψος της Κουλούρας, ενώ έχουν δημοπρατηθεί άλλοι τέσσερις.
Πού θα λειτουργήσουν οι σταθμοί διοδίων
Από δυτικά προς ανατολικά η χωροθέτηση των σταθμών διοδίων έχει ως εξής:
1. Σελλών: Θα κατασκευαστεί μεταξύ των ανισόπεδων κόμβων Νεοχωρίου και Σελλών, στο τμήμα Ηγουμενίτσας-Ιωαννίνων.
2. Ιωαννίνων: Είναι ήδη έτοιμος, βρίσκεται μεταξύ των κόμβων Παμβώτιδας και Αράχθου, στο τμήμα Ιωαννίνων-Μετσόβου.
3. Μετσόβου: Θα γίνει μεταξύ των κόμβων Μετσόβου και Παναγίας, στο τμήμα από Μέτσοβο προς Γρεβενά.
4. Γρεβενών: Θα γίνει μεταξύ των κόμβων Παναγίας και Βενέτικου, επίσης στο τμήμα Μετσόβου-Γρεβενών αλλά πριν από τα Γρεβενά.
5. Πολύμυλου: Είναι έτοιμος εδώ και χρόνια και βρίσκεται στο τμήμα Κοζάνης-Βέροιας, ακριβώς έξω από τον Πολύμυλο.
6. Κουλούρας: θα κατασκευαστεί μεταξύ των κόμβων Κουλούρας και Νησελίου, στον κάμπο της Βέροιας, στο τμήμα Βέροιας-Κλειδίου, όπου η Εγνατία συναντά τον ΠΑΘΕ.
7. Μαλγάρων: Λειτουργεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια, αλλά θα ενταχθεί στο δίκτυο της Εγνατίας από αυτό της ΠΑΘΕ όπου βρίσκεται σήμερα.
8. Νυμφόπετρας: Θα κατασκευαστεί μεταξύ των κόμβων Λαγκαδά και Προφήτη, στο ύψος της λίμνης Κορώνειας, στο τμήμα από Λαγκαδά έως Ασπροβάλτα.
9. Παγγαίου: Θα γίνει μεταξύ των κόμβων Ορφανίου και Μουσθένης, στο τμήμα Ασπροβάλτας-Αγίου Ανδρέα.
10. Νέστου: Θα κατασκευαστεί μεταξύ των κόμβων Χρυσούπολης και Βανιανού, στο τμήμα από Καβάλα έως Ξάνθη, στο ύψος του ποταμού Νέστου.
11. Ξάνθης: Θα γίνει μεταξύ των κόμβων Βαφεϊκών και Ιάσμου, στο τμήμα Ξάνθης-Κομοτηνής αλλά μετά την Ξάνθη.
12. Κομοτηνής: Θα κατασκευαστεί στο τμήμα Κομοτηνής-Αλεξανδρούπολης, περίπου στο ύψος του κόμβου που οδηγεί στη Βιομηχανική Περιοχή της Κομοτηνής.
13. Αλεξανδρούπολης: Θα γίνει μετά την πρωτεύουσα του Έβρου, μεταξύ των κόμβων ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης και Αρδανίου.