Ολόφωτο, το μικρό και
ταπεινό, στους πρώτους λόφους των Πιερίων ορέων με ασυναγώνιστη θέα προς στη
χρυσίζουσα λίμνη Αλιάκμονα-Πολυφύτου το ιστορικό Εξωκλήσι του αη-Γιάννη
Παλαιογρατσάνου της Ιεράς Μητροπόλεως
Σερβίων και Κοζάνης, πανηγύρισε και φέτος, 24-6-2019, στη γιορτή του, μνήμη του
Γενεθλίου Ιωάννου του Προδρόμου.
Το εσπέρας της Κυριακής
(23-6-2019) τελέστηκε Μέγας Εσπερινός με Αρτοκλασία από τον πρωτοπ. Κωνσταντίνο
Κώστα αρχιερατικό της Α.Π.Β. και το πρωί της Δευτέρας (24-6-2019) ο Όρθρος και
η Θεία Λειτουργία από τον αρχιμ. Αυγουστίνο Μύρο ιεροκήρυκα της Ιεράς
Μητροπόλεως και ηγούμενο της Ι. Μονής Αγίου Νεκταρίου Παλαιογρατσάνου. Στο αναλόγιο
έψαλαν ο Γιάννης Παπαγόρας, ο Κωνσταντίνος Καρδάκος και ο Γιώργος
Στεργιόπουλος.
Η θέση του Εξωκλησιού σε συνδυασμό με το Γενέθλιο του
Προδρόμου στο οποίο είναι αφιερωμένο, σε παραπέμπει στην ‘’Ορεινή’’ των
Ιεροσολύμων, τη γενέτειρα του Ιωάννη του Προδρόμου και Βαπτιστή. Εκεί όπου η
Παναγία ‘’επορεύθη εις την ορεινήν μετά σπουδής εις πόλιν Ιούδα, και εισήλθεν
εις τον οίκον Ζαχαρίου και ησπάσατο την Ελισάβετ’’. (Λουκ. 1, 39-40).
Φροντισμένο, ανακαινισμένο, καθαρό το μικρό
πετρόχτιστο ιστορικό εξωκλήσι και ο περιβάλλων αυτό χώρος με τη βρύση, τα
κηπάρια, τα λουλούδια, τις ροδιές, τις αχλαδιές, χτισμένο όχι από το αποθησαυρισμένο
‘’κλεμμένο μεροκάματο του εργάτη’’ αλλά από το υστέρημα της τσέπης και το
περίσσευμα της καρδιάς των απλοϊκών ανθρώπων (μαζί με πολλά άλλα που κοσμούν
την ύπαιθρο χώρα) φέρνει στην επικαιρότητα το λόγο του Χριστού:
‘’Αναβλέψας (ο Ιησούς Χριστός) είδε τους βάλλοντας τα
δώρα εις το γαζοφυλάκιον πλουσίους. Είδε δε τινά χήραν πενιχράν βάλλουσαν εκεί
δύο λεπτά, και είπεν. Αληθώς λέγω υμίν ότι η χήρα η πτωχή αύτη πλείον πάντων
έβαλεν, άπαντες γαρ ούτοι εκ του περισσεύοντος αυτοίς έβαλον εις τα δώρα του
Θεού, αύτη δε εκ του υστερήματος αυτής άπαντα τον βίον ον είχεν έβαλε’’ (Λουκ. 21, 1-4).
Νότιο - ανατολικά του Εξωκλησιού υπάρχει το Αγίασμα.
Σ’ αυτό κατέφευγαν με πίστη και ελπίδα, στην ιερά πανήγυρή του, οι πιστοί όλης
της περιοχής μέχρι τα χωριά των Καμβουνίων (Τρανόβαλτο, Ελάτη) για να αγιαστούν
πίνοντάς το, να θεραπευτούν από αυτό στις αρρώστιες και στα πάθη τα ανθρώπινα.
Ευχαριστούσαν τον άη-Γιάννη τον Πρόδρομο και το Θεό, ψιθυρίζοντας το: Δόξα σοι,
Κύριε, δόξα σοι. Επέστρεφαν στη συνέχεια στα σπίτια τους και στις εργασίες τους
ειρηνικοί και με αγαλλίαση μεταφέροντας την ειρήνη του Θεού και τη χαρά της
πανήγυρης στα περιβάλλοντά τους και στις εργασίες τους.
Το Εξωκλήσι συνδέεται και με το Ολοκαύτωμα των Πιερίων (συγκεκριμένα του Παλαιογρατσάνου) Δεκέμβριος
1943 από τα γερμανικά στρατεύματα Κατοχής. Οι
Παλαιογρατσανίτες, μετά την πυρπόληση του χωριού τους, κατέφυγαν, για να
σωθούν, μέσα στο παγερό χειμώνα του ‘43-’44, στο Εξωκλήσι του αη-Γιάννη και
στις γύρω από αυτό καλύβες. Κάποια νεογέννητα δεν άντεξαν το κρύο και τον
παγετό, πέθαναν και θάφτηκαν στον περιβάλλοντα χώρο του Εξωκλησιού.
Μικρή παρένθεση: Την Ελλάδα και τους Έλληνες, πολλοί (κυρίως ξένα
κέντρα αποφάσεων) κατά καιρούς θέλησαν να μας ταπεινώσουν. Δεν τα κατάφεραν.
Για να είμαστε δίκαιοι, δεν πρέπει να παραβλέπουμε και τα δικά μας εσωτερικά
πάθη- αδυναμίες, που βέβαια κατανέμονται αναλογικά στο λαό και στις ηγεσίες
του.
Συγκλονίζει η συμπυκνωμένη σοφία και λεβεντιά από τον
ακατάβλητο Μίκη Θεοδωράκη: ‘’Είσαι Έλληνας! Αυτό που ήσουν κάποτε θα
γίνεις ξανά! (…) ‘’Ενωθείτε! Βάλτε την αμαξοστοιχία “Eλλάς” πάνω στις ράγες
της συνεργασίας, της δημιουργίας και της προόδου! (…) ‘’Ξαναφέρτε πίσω τα
φωτεινά
μυαλά της νέας γενιάς!’’.
Η εποχή μας δεν χρειάζεται καθοδηγητές, είδωλα ή
κόμματα. Χρειάζεται συνθέτες με την ευρεία έννοια του όρου. Για να προχωρήσουμε,
χωρίς να χάσουμε την ψυχή μας, διαλογικά στη σύνθεση ανατολής και
δύσης, παράδοσης και νεωτερικού βίου.
Ο Robin Lein Fox, ιστορικός της Οξφόρδης, σύμβουλος
του Όλιβερ Στόουν στη ταινία του για τον Μέγα Αλέξανδρο δηλώνει κάθετα
αντίθετος ‘’το σπουδαίο όνομα της Μακεδονίας να δίνεται σε μια περιοχή η οποία
δεν έχει καμία ιστορική σχέση μαζί του [Σκόπια] και είμαι [λέει] ολοκληρωτικά
ενάντιος στη χρήση του όρου βόρεια Μακεδονία’’. (Καθημερινή, 9/6/19). Οι δικοί μας πολιτικοί το ακούν αυτό; Κλείνει
η παρένθεση.
Θυμάμαι από το 1984 (με την έλευσή μου από την Αιανή -
πόλη Μακεδονίας στο Βελβεντό Μακεδονίας) τους αείμνηστους επιτρόπους Πέτρο
Παπαγόρα, Παύλο Παπανώτα, Γεώργιο Κ. Αγοράτσιο, Νέστωρα Τράντα, Γεώργιο Χαρισίου,
Ιωάννη Παπαγεωργίου, Νίκο Σαπουνά, Δημήτριο και Μαρία Παπαδημητρίου, τη
φροντίδα που έδειχναν, τον αγώνα που κατέβαλλαν όλα αυτά τα χρόνια με επιμονή,
υπομονή και χαρά για την ευπρέπεια του αη-Γιάννη.
Οι σημερινοί επίτροποι το ζεύγος Γεώργιος και Ερμιόνη
Καρδάκου, τα παιδιά τους Κωνσταντίνος, Νικόλαος και Δημήτρης, οι συνεργάτες
τους Γεώργιος και Άννα Στεφάνου, Δημήτριος και Σοφία Αντωνίου, Γεώργιος και
Γλυκερία Νικοπούλου, Γιάννης και Βασιλική Καρδάκου, Πέτρος Καρδάκος, Δημήτριος
Σεραφείμ, Στέργιος Θεοδοσίου, Γιάννης Αν. Καρδάκος, Απόστολος Ματόπουλος έχουν
μετατρέψει το Εξωκλήσι σε μια ορεινή όαση στους πρώτους λόφους των Πιερίων. Το
δάπεδο του ιερού Εξωκλησιού είναι επενδυμένο με μάρμαρο, δωρεά Αθανασίου Ν.
Νέστορος από το Πλατανόρεμα.
Εδώ το ‘’Φως ιλαρόν’’ του Εσπερινού συνδυάζεται με το
ιλαρό φως του δύοντος κτιστού ήλιου, του οποίου οι τελευταίες ακτίνες του
χρυσίζουν τον ουρανό και χάνονται στη λίμνη, που ηρεμεί. Μια γαλήνη
ολοκληρώνεται, μέσα από ξωκλήσι και από τον έξω χώρο: ‘’Ως εμεγαλύνθη τα έργα
σου, Κύριε, πάντα εν σοφία εποίησας’’. (Ψαλμ. 103, 24).
π. Κωνσταντίνος Ι. Κώστας
παπαδάσκαλος,
27-6-2019
15 σχόλια:
τι γράφεις, ρε ανόητε ( συγνώμη ανόητος δεν είσαι, ποιο δόκιμος όρος είναι το,επικίνδυνε), για το ότι η εποχή μας δεν χρειάζεται... κόμματα, αλλά σοφιστείες του τύπου "χρειάζεται συνθέτες ...για να μην χάσουμε την ψυχή μας..." ;
Κοινωνία χωρίς κόμματα, σημαίνει ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ! Και η πατρίδα μας δυστυχώς υπέστη από τέτοια. Επικίνδυνε,ε επικίνδυνε!!!
Μάκης Μπελιάς
Ρε Μπελιά, σε είχα και για έξυπνο άτομο. Ο άνθρωπος αυτό το γράφει σαφώς δίχως να κυριολεκτεί.Ποιητική αδεία που λένε.Οι Αρχαίοι όταν κατεδάφιζαν ένα μέρος από τα τείχη στους Ολυμπιακούς Αγώνες λέγοντας ότι "αφού έχουμε τέτοια παλικάρια δεν χρειαζόμαστε τείχη",κυριολεκτούσαν;Και κάτι ακόμα: προσπερνώ το"επικίνδυνο",αλλά να πεις έναν τέτοιο παπά "ανόητο" είναι ατιμωτικό. Μόνο αυτό.
δηλαδή παίζει κάποιος με τους θεσμούς και το πολίτευμα "δίχως να κυριολεκτεί; "ποιητική αδεία"; καλό κι αυτό!!!
Μην κάνεις πως δεν καταλαβαίνεις. Αν ήταν έτσι, και οι Αρχαίοι θα έπαιζαν με την ασφάλεια των πόλεών τους.
Το ότι ο πάτερ γράφει ''Η εποχή μας δεν χρειάζεται καθοδηγητές, είδωλα ή κόμματα'' προφανώς εννοεί καθοδηγητές-είδωλα και καθοδηγητές-κόμματα δίνοντας έμφαση στη λέξη ''καθοδηγητές'' (=αλάθητοι), που απαιτούν, ως αλάθητοι, ολοκληρωτική υποταγή, όπως είναι ο φασισμός σε οποιαδήποτε εκδοχή του ή χρωματισμό του. Η εποχή μας δεν έχει ανάγκη από φασισμούς ή από αλάθητους καθοδηγητές (είδωλα ή κόμματα) που οδηγούν στον ολοκληρωτισμό, στον μαύρο ή στον κόκκινο φασισμό. Έτσι το αντιλαμβάνομαι εγώ ότι το λέει,καθώς διαβάζω προσεκτικά ό,τι γράφει κάθε φορά ο παπα Κώστας.Έχω ανασύρει και αποσπάσματα άρθρων του του παρελθόντος και αντλώ από κει.
Όπως και να΄ναι ο Μπελιάς διέπραξε μια απρέπεια. Και βαραίνει περισσότερο που διετέλεσε και δήμαρχος Βελβεντού, να εκφράζεται έτσι.
Από πότε καποιος που εχει κανει δήμαρχος δεν μπορει να κρινει και να κατακρινει έναν ρατσιστή;
έτσι "το αντιλαμβάνεσαι" εσύ 7.45μμ
μόνο που η φράση του ιερέα είναι απολύτως σαφής και δεν εμπεριέχει παύλες (-) ανάμεσα στις λέξεις.
Αλλά δεν μας λες, η "απρέπεια" του Μπελιά, χαρακτηρίζει, για σένα, το πρόσωπο ή την ιδιότητά του; Γιατί αν αφορά την ιδιότητα (του ιερέα), από πότε η ιεροσύνη είναι - ή πρέπει να είναι - στο απυρόβλητο; Και τότε, κακώς σηκώθηκε κουρνιαχτός για παρεμφερείς απόψεις ορισμένων ιερωμένων της ιεραρχίας της Εκκλησίας μας; Όπως για παράδειγμα ο των Καλαβρύτων;
Βεβαίως να κάνει κριτική,φίλε,οξεία κριτική,όμως όχι να ξεπέφτει σε απρέπειες και ατιμωτικούς χαρακτηρισμούς όπως "ανόητε" σε έναν παπά που τιμά τα ράσα του όλα τα χρόνια. Δεν είναι κανένας τυχάρπαστος ο παπα Κώστας.Το "ρατσιστή" από πού προκύπτει;;;Μου βγήκε το μάτι!!!Ίσα ίσα ο πάτερ τα "έχωνε" και τα "χώνει" διαρκώς σε κάποιους εδώ στο Βελβεντό που ούτε να μυρίσουν δεν θέλουν μη Βελβεντινούς για σύμπραξη σε κοινό Δήμο και αυτά ήταν τα βαθύτερα, τα υπόγεια κίνητρα που τους ωθούσαν μετά μανίας για αυτονομία του Δήμου.Πονάνε αλλά ο παπα Κώστας (μόνος αυτός δημόσια)είχε το θάρρος να ακουμπήσει βαθιά και να κατακρίνει (ξεμπροστιάσει,εμμέσως πλην σαφώς) τέτοιες συμπεριφορές.Μιλάω σωστά;
1.Δεν το αντιλαμβάνομαι,έτσι είναι, αν πρόσεχες όλα τα άρθρα του παπα Κώστα.
2.Φυσικά και η ιερωσύνη,και κανένας σε μια κοινωνία, δεν διατελεί στο απυρόβλητο. Η απρέπεια όμως του Μπελιά έχει να κάνει και με τα δύο:με τον παπα Κώστα και ως πρόσωπο (δεν πείραξε ποτέ κανέναν, λόγο κακό δεν είπε επί προσωπικού ποτέ και για κανέναν,έφτιαξε μια ενορία πρότυπο-θες κι άλλα;) αλλά και ως ιερωμένο (ιδιότητα): λες εύκολα 'ανόητο' έναν που φορά τα ράσα;Πες τον απαράδεκτο, πες τον ακατάληπτο και όπως αλλιώς θες, όμως μην τον αποκαλείς ανόητο. Χάνεις και το δίκιο σου (αν είχες).
Ένας δήμαρχος δίνει το παράδειγμα συμπεριφοράς και λόγου.Δεν είναι κάνας πεχλιβάνης.
πότε κατήγγειλε δημόσια ο παπα Κώστας 1.26μ.μ.;
εγώ εκείνο που βλέπω στα άρθρα που ανεβάζει κάθε λίγο και λιγάκι, είναι ένα σωρό φωτογραφίες του, σε καθένα από αυτά. Και η αλήθεια είναι ότι τις φωτογραφίες του αναζητώ στα κείμενα με τις δεήσεις και τον γιορτασμό των εξωκλησιών του Βελβεντού και των γύρω οικισμών. Αν όμως έγραφε κάτι τέτοιο που αναφέρεις , δεν θα μου ξέφευγε. Θα το πρόσεχα
Χ.Κ.
Ενταξει κ. Σουρλαγκα μας επεισες!
από πρόσφατο κείμενο - ουσιαστικά δέηση - του Μητροπολίτη Καλαβρύτων Αμβρόσιου: «Υπέρ των ασεβεστάτων, αθέων και απίστων Αρχόντων ημών, των πολεμίων της αμωμήτου ημών Πίστεως και της Πατρίδος, Μελών του Ελληνικού Κοινοβουλίου, πάσης πολιτικής αποχρώσεως, των μισούντων καί αδικούντων ημάς, και της μετανοίας και επιστροφής αυτών, του Κυρίου δεηθώμεν».
Επ΄αυτού έχεις να πεις κάτι, λαλίστατε κατά τα άλλα, παπα Κώστα;
Να συμπληρώσω στη φράση " λες εύκολα 'ανόητο' έναν που φορά τα ράσα;" το εξής: άλλο ο Καλαβρύτων που αφορά πανελλήνιο επίπεδο και άλλο ο παπα Κώστας που αφορά την τοπική μας κοινωνία. Αλλιώς χτυπάει για τον πρώτο ο οποιοσδήποτε (χαβαλέ) χαρακτηρισμός αλλιώς για τον δεύτερο,που όλοι ξέρουμε ότι εκτός του ότι τιμά τα ράσα στον απόλυτο βαθμό,φοράει και παντελόνια.
Κάνεις λάθος,Χ.Κ., τα έχει γράψει και τα έχει "χώσει"πολλές φορές αυτά ο πάτερ.Για τα βαθύτερα, τα υπόγεια κίνητρα (κάποιων-όχι όλων) που αναφέρω.Εσύ μάλλον τον διαβάζεις επιπόλαια.Εγώ τον παρακολουθώ όλα αυτά τα χρόνια εδώ στο Βελβεντό.Ίσως δεν τα προσέχεις καθότι αυτά ακολουθούν πολλές φορές μετά το κύριο θέμα ή αποτελούν κάτι σαν ρεζουμέ όσων θέλει να πει. Φυσικά δεν μιλώ εξ ονόματός του ούτε θα κάτσω να αποδείξω τι κάνει νιάου νιάου στα κεραμίδια!
Τώρα αν σ΄ενοχλούν οι φωτογραφίες του,τα " κείμενα με τις δεήσεις και τον γιορτασμό των εξωκλησιών του Βελβεντού και των γύρω οικισμών" ,όπως αναφέρεις, εδώ δεν μπορώ να σου κάνω τίποτα.
εντάξει 9.51π.μ. Φοράει παντελόνια ο παπα Κώστας. Το έχουμε ..εμπεδώσει!
Δημοσίευση σχολίου