Επίκαιρα Θέματα:

Δευτέρα 1 Μαΐου 2017

Η ‘’Πρωτομαγιά’’ του Διονύση Σαββόπουλου. ‘’Όλες οι γραμμές μας στραβωθήκαν κι αποτύχαν’’.

του παπαδάσκαλου Κωνσταντίνου Ι. Κώστα 
Ένα από τα γνωστά και υπέροχα τραγούδια του Διονύση Σαββόπουλου είναι και η ‘’Πρωτομαγιά’’ από το δίσκο του ‘’Τραπεζάκια έξω’’, που κυκλοφόρησε τον Απρίλη του 1983.

Πρωτομαγιά.
‘’Όλες οι γραμμές μας στραβωθήκαν κι αποτύχαν
ευτυχώς
το νιώθω απόλυτα καθώς
απ’ το πίσω κάθισμα κοιτώ τα ίδια μέρη
τρυφερά
με τα φανάρια μου σβηστά.

Άθλια χωριουδάκια κι ασυνάρτητη επαρχία
κάθε τι
μισοχωμένο μες στη γη,
όπως το κωφάλαλο αδερφάκι τώρα λάμπει
με το φως
που βγάζει ο κόσμος ο μουγγός.

Μέσα απ’ τη ζέστα του σφαγείου
και με στεφάνια δροσερά
θ’ ανταμωθούμε μια τρελή πρωτομαγιά
και το πλυμένο σώμα πίσω απ’ τα λουλούδια θα ενωθεί
σαν ζαλιστούμε απ’ των χορών μας το κρασί.

Σε παραλίες σκουπιδοτόπων με κασετόφωνα κι εγώ
μια πολιτεία σωριασμένη έχω σκοπό
όλα είναι τόσο τρομαγμένα μα τ’ αγαπάω ο φτωχός
δώσ’ μου τα λόγια επιτέλους να μην είμαι μοναχός.

Δίπλα από το κύμα έχει τ’ άλογα λυμένα
θα τον δεις
ο ασπροντυμένος μπουζουκτσής
κι όλο κατεβαίνουν καπνεργάτριες και προσκόποι
με φακούς
μέσ’ από κρότους και καπνούς.

Τρέχουνε τα πεύκα το φεγγάρι ξεδιπλώνει
διαρκώς
με γάζες κόκκινες το φως
κι άγριες παρέες νεαρών με γυφτοπούλες
προσπερνούν
και μαγεμένον μ’ οδηγούν’’. (Δ.Σ.).   

Ο Χρ. Βακαλόπουλος έγραψε για την ‘’Πρωτομαγιά’’ του Διονύση Σαββόπουλου τα εξής: ‘’Πρωτομαγιά. Αυτός είναι ένας πίνακας χωρίς καταπιεστική ‘’τεχνοτροπία’’. Κάθομαι μόνος στην αίθουσα του μουσείου και τον παρατηρώ. Πώς μπορεί ένας άνθρωπος να ζωγραφίζει με τη φωνή του; Μήπως είμαι υπερβολικός; Μάλλον όχι, γιατί οι εικόνες κάποια σχέση πρέπει να έχουν μ’ αυτό που υπάρχει μέσα μας. Κι αυτοί οι αφηρημένοι στίχοι είναι πετυχημένοι γιατί λειτουργούν σαν πινελιές κι όχι ως προγραμματικές δηλώσεις. Άλλωστε, η ζωγραφική, μου αρέσει γιατί μου λέει μια ιστορία, γιατί κάποιο ανθρώπινο χέρι είναι από πίσω. Το ίδιο και το τραγούδι που κλείνει όμορφα την πρώτη πλευρά (σημ. του δίσκου)’’. (Χρ. Βακαλόπουλος, περιοδικό ‘’Το Ντέφι’’, τεύχος 6, Απρίλιος-Μάιος 1983).

Εσείς, μπορείτε να ακούσετε και να απολαύσετε την ‘’Πρωτομαγιά’’ του Διονύση Σαββόπουλου εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=S87sgbFVtWw

π. Κωνσταντίνος Ι. Κώστας
παπαδάσκαλος
1-5-2017

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το Προφίλ μας