ΑΙΤΙΑ ΚΡΙΣΗΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΛΥΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ ΓΕΛ ΣΕΡΒΙΩΝ
«Το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι , και
το φυτό σαπίζει από την ρίζα» λέει ο λαός και θα μπορούσαμε να
συγκαταλέξουμε ολόκληρο το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα σε αυτή τη φράση.
Αν όμως η αρχή αυτής της διαμαρτυρίας αρχίσει έτσι, τότε μάλλον δεν θα
έχει κανένα εποικοδομητικό αποτέλεσμα. Εμείς αυτή τη μικρή μαθητική
κοινότητα στην πόλη τον Σερβίων θέλουμε να αμφισβητήσουμε και να
κρίνουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Δεν θέλουμε να λάβετε την
αμφισβήτηση μας αυτή ως άρνηση, απόρριψη, σύγκρουση ή διάλυση αλλά ως
κινητήρια δύναμη εξέλιξη και προόδου του πολιτισμού. Η κριτική μας θα
ήταν κενή και ανούσια αν αρνούμασταν μόνο στην επισήμανση τρωτών
σημείων, έτσι εμείς έχουμε λύσεις να σας προτείνουμε.
Για αυτή μας την προσπάθεια ζητούμε την σύμπραξη όλων των μαθητών, όλων των καθηγητών, της διοίκησης του σχολειού, του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων της τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας των Σερβίων. Είμαστε το μέλλον αυτού του τόπου η πρόοδος και η ανάπτυξη θα έρθει από εμάς, θα είναι αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς των καθηγητών και των μαθητών.
Αρχικά θα θέλαμε να διατυπώσουμε τις απόψεις μας στο γενικό ρόλο της παιδείας. Τα τελευταία έτη παρατηρείται μια έξαρση φανατισμού προς τα ανελεύθερα μη δημοκρατικά καθεστώτα. Πολύ σημαντικά αίτια κρίσης της δημοκρατίας πηγάζουν από τη διαμόρφωση της προσωπικότητας η οποία γίνεται μέσα στο σχολείο. Το σχολείο θα έπρεπε να οξύνει την κριτική σκέψη και το πνεύμα των μαθητών ώστε να μην «πέφτουν» θύματα ιδεολογικής χειραγώγησης από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης αλλά και να μην καλλιεργεί τον ατομικισμό και την απουσία πνεύματος κοινωνικής αλληλεγγύης. Πιο συγκεκριμένα το σχολείο μπορεί να συμβάλλει στη διάπλαση δημοκρατικού ήθους μέσα από την παροχή γνώσης των πολιτευμάτων και την κατάδειξη υπεροχής του δημοκρατικού πολιτεύματος έναντι των υπολοίπων. Επίσης την ανάδειξη της ισότητας και της αξιοκρατίας σε βασικές αρχές της οργάνωσης και της λειτουργιάς του. Αλλά και στην ενδυνάμωση του θεσμού των μαθητικών κοινοτήτων και την παρώθηση των μαθητών στην ενεργό συμμετοχή στις σχολικές και κοινωνικές υποθέσεις. Αυτό δεν θα γίνει μόνο με το δικαίωμα του «εκλέγειν και του εκλέγεσθαι» αλλά και με την κρίση του διαλόγου στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού θεσμού έτσι ώστε να περιοριστεί ο δασκαλοκεντρικός και να ουσιαστικοποιήσεις η επικοινωνία μεταξύ διδασκόντων και διδασκομένων. Να ενεργοποιηθεί η διαλεκτική και κρητική διάθεση του νέου και έτσι μέσω του πλουραλισμού να δοθεί η σφαιρική θέση των πραγμάτων και να διαμορφωθεί το δημοκρατικό ήθος που θα απαλλάξει τους νέους από τη δουλεία της αυθεντίας, της πνευματικής αυταρέσκειας και της μονομέρειας που μαστίζουν την εποχή μας. Ένας άλλος πολύ σημαντικός ρόλος που δεν διαδραματίζει σωστά το σχολείο είναι ο επαγγελματικός προσανατολισμός. Ζητούμε την επαναφορά του μαθήματος του Σ.Ε.Π. έτσι ώστε ένας μαθητής να ενημερώνεται πλήρως για τα εκπαιδευτικά ιδρύματα ,να μπορεί να ανακαλύψει ένα καινούριο ενδιαφέρον του αλλά και να μελετήσει την επαγγελματική αποκατάσταση και τις προοπτικές εξέλιξης του κάθε επαγγέλματος. Επίσης, καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία των κορεσμένων επαγγελμάτων που παίζει το σχολείο μιας και να αναπαράγει πρότυπα τα οποία στρέφονται κατά των χειρωνακτικών εργασιών.
Ένα από τα πιο μελανά σημεία του εκπαιδευτικού συστήματος είναι η καταμερισμών δωρεάν παιδεία η οποία ταυτίζεται με την παραπαιδεία. Είναι φανερό πια πως όπως και πολλά άλλα από τα ανθρώπινα δικαιώματα , έτσι και το δικαίωμα στην εκπαίδευση προϋποθέτει «άλλων» οικονομικών δικαιωμάτων. Έτσι στο λυκαυγές του εικοστού πρώτου αιώνα οι βαρύγδουποι λόγοι περί ίσων ευκαιριών θρυμματίζονται ,και η απομάκρυνση από τη φοίτηση που θεωρείται η βάση για την απόσταση από τον αναλφαβητισμό «πυκνώνει» τις γραμμές των παλιών αναλφάβητων με σύγχρονο, ηλεκτρονικής εποχής «αίμα». Αποτέλεσμα, περισσότερα απιδιά να στιγματίζονται με ανεπιτηδειότητα , ασχετοσύνη ,φυσική κατωτερότητα ως επακόλουθου της εγκατάλειψης του σχολείου. Ούτε ένας λιγότερος θα μπορούσε να είναι ο στόχος του σχολείου ,πιο ελκυστικού και ανθρώπινου χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμός. Ένα σχολείο το οποίο να κατοχυρώσει το δικαίωμα κάθε ανθρώπου στα αγαθά της γνώσης.
Πιο συγκεκριμένα σε υλικοτεχνικό και όχι σε πνευματικό επίπεδο,
1) Ζητούμε έναν επιστάτη όπως όλα τα σχολεία της Ελλάδας. Δημιουργείται έτσι μια νέα θέση εργασίας, αλλά και τη διεκπεραίωση πολλών προβλημάτων που προκύπτουν καθημερινά και δεν μπορεί να αναλάβουν εξ ολοκλήρου η διεύθυνση ένα από αυτά.
Για αυτή μας την προσπάθεια ζητούμε την σύμπραξη όλων των μαθητών, όλων των καθηγητών, της διοίκησης του σχολειού, του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων της τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας των Σερβίων. Είμαστε το μέλλον αυτού του τόπου η πρόοδος και η ανάπτυξη θα έρθει από εμάς, θα είναι αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς των καθηγητών και των μαθητών.
Αρχικά θα θέλαμε να διατυπώσουμε τις απόψεις μας στο γενικό ρόλο της παιδείας. Τα τελευταία έτη παρατηρείται μια έξαρση φανατισμού προς τα ανελεύθερα μη δημοκρατικά καθεστώτα. Πολύ σημαντικά αίτια κρίσης της δημοκρατίας πηγάζουν από τη διαμόρφωση της προσωπικότητας η οποία γίνεται μέσα στο σχολείο. Το σχολείο θα έπρεπε να οξύνει την κριτική σκέψη και το πνεύμα των μαθητών ώστε να μην «πέφτουν» θύματα ιδεολογικής χειραγώγησης από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης αλλά και να μην καλλιεργεί τον ατομικισμό και την απουσία πνεύματος κοινωνικής αλληλεγγύης. Πιο συγκεκριμένα το σχολείο μπορεί να συμβάλλει στη διάπλαση δημοκρατικού ήθους μέσα από την παροχή γνώσης των πολιτευμάτων και την κατάδειξη υπεροχής του δημοκρατικού πολιτεύματος έναντι των υπολοίπων. Επίσης την ανάδειξη της ισότητας και της αξιοκρατίας σε βασικές αρχές της οργάνωσης και της λειτουργιάς του. Αλλά και στην ενδυνάμωση του θεσμού των μαθητικών κοινοτήτων και την παρώθηση των μαθητών στην ενεργό συμμετοχή στις σχολικές και κοινωνικές υποθέσεις. Αυτό δεν θα γίνει μόνο με το δικαίωμα του «εκλέγειν και του εκλέγεσθαι» αλλά και με την κρίση του διαλόγου στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού θεσμού έτσι ώστε να περιοριστεί ο δασκαλοκεντρικός και να ουσιαστικοποιήσεις η επικοινωνία μεταξύ διδασκόντων και διδασκομένων. Να ενεργοποιηθεί η διαλεκτική και κρητική διάθεση του νέου και έτσι μέσω του πλουραλισμού να δοθεί η σφαιρική θέση των πραγμάτων και να διαμορφωθεί το δημοκρατικό ήθος που θα απαλλάξει τους νέους από τη δουλεία της αυθεντίας, της πνευματικής αυταρέσκειας και της μονομέρειας που μαστίζουν την εποχή μας. Ένας άλλος πολύ σημαντικός ρόλος που δεν διαδραματίζει σωστά το σχολείο είναι ο επαγγελματικός προσανατολισμός. Ζητούμε την επαναφορά του μαθήματος του Σ.Ε.Π. έτσι ώστε ένας μαθητής να ενημερώνεται πλήρως για τα εκπαιδευτικά ιδρύματα ,να μπορεί να ανακαλύψει ένα καινούριο ενδιαφέρον του αλλά και να μελετήσει την επαγγελματική αποκατάσταση και τις προοπτικές εξέλιξης του κάθε επαγγέλματος. Επίσης, καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία των κορεσμένων επαγγελμάτων που παίζει το σχολείο μιας και να αναπαράγει πρότυπα τα οποία στρέφονται κατά των χειρωνακτικών εργασιών.
Ένα από τα πιο μελανά σημεία του εκπαιδευτικού συστήματος είναι η καταμερισμών δωρεάν παιδεία η οποία ταυτίζεται με την παραπαιδεία. Είναι φανερό πια πως όπως και πολλά άλλα από τα ανθρώπινα δικαιώματα , έτσι και το δικαίωμα στην εκπαίδευση προϋποθέτει «άλλων» οικονομικών δικαιωμάτων. Έτσι στο λυκαυγές του εικοστού πρώτου αιώνα οι βαρύγδουποι λόγοι περί ίσων ευκαιριών θρυμματίζονται ,και η απομάκρυνση από τη φοίτηση που θεωρείται η βάση για την απόσταση από τον αναλφαβητισμό «πυκνώνει» τις γραμμές των παλιών αναλφάβητων με σύγχρονο, ηλεκτρονικής εποχής «αίμα». Αποτέλεσμα, περισσότερα απιδιά να στιγματίζονται με ανεπιτηδειότητα , ασχετοσύνη ,φυσική κατωτερότητα ως επακόλουθου της εγκατάλειψης του σχολείου. Ούτε ένας λιγότερος θα μπορούσε να είναι ο στόχος του σχολείου ,πιο ελκυστικού και ανθρώπινου χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμός. Ένα σχολείο το οποίο να κατοχυρώσει το δικαίωμα κάθε ανθρώπου στα αγαθά της γνώσης.
Πιο συγκεκριμένα σε υλικοτεχνικό και όχι σε πνευματικό επίπεδο,
1) Ζητούμε έναν επιστάτη όπως όλα τα σχολεία της Ελλάδας. Δημιουργείται έτσι μια νέα θέση εργασίας, αλλά και τη διεκπεραίωση πολλών προβλημάτων που προκύπτουν καθημερινά και δεν μπορεί να αναλάβουν εξ ολοκλήρου η διεύθυνση ένα από αυτά.
2)Έλεγχος
για την στάθμη του πετρελαίου έτσι ώστε να μην ξεμένει το σχολείο
δύο-τρεις μέρες χωρίς θέρμανση τον βαρύ χειμώνα που διανύει η περιοχή
μας, ένα πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε πολλές φορές πέρυσι.
3)Επίσης,
παράλληλα με αυτό θα ήθελα να θίξω την αλλαγή κουφωμάτων, αίτημα της
τελευταίας δεκαετίας. Μπορώντας να κατανοούμε τη δυσκολία άμεσης
διεκπεραίωσης του και ελπίζοντας σε ότι έχει πει ο δήμαρχος πως έχει
εγκριθεί δηλαδή το κονδύλιο και το σχολείο μας έχει μπει ήδη σε
πρόγραμμα ,ζητούμε την αυτόματη ρύθμιση των καλοριφέρ να ανοίγουν στις
7:30 ,ένα τέταρτο πριν καταφτάσουν τα απιδιά των χωριών στο σχολείο αλλά
και να κλείνουν μετά το τέλος του εξαώρου, έτσι ώστε να παραμένουν με
μια καλή θερμοκρασία και οι μαθητές που παρακολουθούν το επτάωρο.
4)Έχοντας
πάλι εμπιστοσύνη στην τοπική αυτοδιοίκηση και περιμένοντας την
υλοποίηση του αμφιθεάτρου ,ζητάμε την αίθουσα συνεδριάσεων του
Δημαρχείου για τις διάφορες εκδηλώσεις μας, μιας και την προηγούμενη
χρονιά δόθηκε μόνο στο Γυμνάσιο.
5)Βασικό
και αδιαπραγμάτευτο πρόβλημα είναι η έλλειψη γυμναστηρίου για το
χειμώνα. Έχοντας εξαντλήσει όλες οι ιδέες μας και για αυτό ζητάμε τη
λύση σας.
6)Επίσης
στο σχολείο υπάρχει σχεδόν πλήρως εξοπλισμένο εργαστήριο
φυσικής-χημείας στο οποίο θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν πολλά
μαθήματα, ιδιαίτερα της Α' και Β' Λυκείου σύμφωνα με το αναλυτικό
πρόγραμμα. Ενδεικτικά οξέα, βάσεις, άλατα, δείκτες (χημεία Α΄ Λυκείου),
ηλεκτρισμός και θερμοδυναμική (Β' Λυκείου).
7)Πρόβλημα
αποτελεί η έλλειψη μια αίθουσας πληροφορικής έτσι ώστε τα παιδιά να
περνούν μια ώρα της εβδομάδας στην τάξη χωρίς κανένα ενδιαφέρον. Ζητούμε
την συμφωνία της διαμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος με το γυμνάσιο
ώστε να χρησιμοποιείται και το δικό τους εργαστήριο.
8)Πολύ
μεγάλο πρόβλημα υπάρχει με την «προκάτ» αίθουσα όπου γίνεται η θετική
κατεύθυνση Γ' Λυκείου. Η πόρτα δεν κλείνει ,έχει εξαιτίας της μηδενικής
μόνωση κρύο ήδη από τους φθινοπωρινούς μήνες και υπάρχουν προβλήματα με
τον εξοπλισμό αλλά και με τη φασαρία του διαδρόμου που δυσχεραίνει τη
διεκπεραίωση των μαθημάτων. Έτσι ζητούμε αλλαγή αίθουσας σε μία άλλη.
9)
Επίσης πρόβλημα με τη μετακίνηση αντιμετωπίζει το χωριό Τρανόβαλτο το
οποίο περνάει πολύ νωρίτερα από το κανονικό της διαδρομής του ώστε να
κάνει στάση στο Ρύμνιο και στις Αυλές. Επίσης παίρνει κόσμο εκτός των
μαθητών, κάτι που απαγορεύεται. Ζητούμε να επιστρέψει το παλιό
δρομολόγιο έτσι ώστε να μη γίνεται ακόμα πιο επίπονη η μετακίνηση των
παιδιών από μακριά.
10)Προβλήματα που ζητούν άμεση επίλυση είναι η έλλειψη σημαντικών βιβλίων Έκθεσης Φυσικής
και Μαθηματικών Κατεύθυνσης Γ' Λυκείου αλλά και φιλολόγου στην Γ'
Λυκείου. Είναι απαράδεκτο το εξετασιοκεντρικό σύστημα που έχει
δημιουργηθεί να μην μπορεί να καλύψει τουλάχιστον τις ίδιες τις ανάγκες του.
11)
Προτείνουμε επίσης οι καθημερινές εκδρομές που μας αναλογούν να γίνουν
με τα λεωφορεία του Δήμου, εντός του δήμου έτσι ώστε οι μαθητές να
αποκτούν νέες εμπειρίες και να γνωρίζουν καλύτερα τον τόπο τους. Ακόμα
να γίνουν όλες οι ημερήσιες εκδρομές, οι οποίες προβλέπονται όπως και
άλλες εκπαιδευτικές σε ιδρύματα.
12)Θα
θέλαμε επίσης να ενισχυθεί το μάθημα της αισθητικής αγωγής στα σχολεία
διότι οι στόχοι της θα είναι η εξοικείωση των μαθητών με την αληθινή
τέχνη, αλλά θα συμβάλλει και στην πνευματική και ψυχική καλλιέργεια των
μαθητών. Τρόποι υλοποίησης είναι η επαφή με χώρους και
έργα τέχνης, οι επισκέψεις σε μουσεία αλλά και η ανάληψη δημιουργικών
δραστηριοτήτων και η διοργάνωση καλλιτεχνικών εκδηλώσεων.
13)Σε
πολλά σχολεία των άλλων πόλεων γίνονται επισκέψεις σε
πανεπιστήμια-πολυτεχνία ΑΤΕΙ, έτσι ώστε να μπορούν τα παιδιά να
κατανοήσουν τη σημασία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Κάτι ανάλογο
ζητούμε κι εμείς, αν όχι επίσκεψη στην Πανεπιστημιούπολη της
Θεσσαλονίκης τότε σ' αυτή της Κοζάνης.
14)Το
σχολείο μας δεν έχει προβλέψει να τοποθετήσει ειδικό εξοπλισμό για
παιδιά με ειδικές ανάγκες, όπως μπάρες στις σκάλες. Ένα τέτοιο δυστύχημα
μπορεί να συμβεί από μέρα σε μέρα και τότε θα είναι αργά να
αντιμετωπιστεί το πρόβλημα. Μ' αυτό τον τρόπο το μόνο που μπορούμε να
καταφέρουμε είναι τον αποκλεισμό των ατόμων αυτών από το δικαίωμα της
εκπαίδευσης.
15)Επίσης
προτείνουμε να διαμορφωθεί ο χώρος δίπλα από την προκάτ αίθουσα της
θετικής κατεύθυνσης με τον εξοπλισμό της βιβλιοθήκης, έτσι ώστε να
μπορούν να μελετούν στις ώρες των κενών τους, όπως και η δημιουργία
προθηκών για την έκθεση επιτευγμάτων στα παλιά γκρεμισμένα κουτιά.
16)Ζούμε
σε μία κωμόπολη μέσα στο πράσινο και το σχολείο μας είναι πνιγμένο στο
τσιμέντο. Θέλουμε να γίνει μία αναδιαμόρφωση της αυλής με μία
δενδροφύτευση.
17)Τέλος να αντικατασταθούν όλες οι ζημιές σε τουαλέτες, στα σπασμένα τζάμια και να αποκτήσουμε στοιχειώδη εξοπλισμό.
Ζητούμε τη στήριξη όλων σας, ζητούμε πράγματα απλά με
αρκετά χαμηλό κόστος τα περισσότερα. Δεν είμαστε εχθροί κανενός φορέα,
θέλουμε τη βοήθεια σας για ένα καλύτερο σχολείο. Είμαστε τα παιδιά σας,
εμείς που αν μας αναθρέψετε καλύτερα θα κάνουμε αυτή την πόλη, αυτή τη
χώρα αυτό τον κόσμο καλύτερο.
Σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που διαθέσατε.
3 σχόλια:
kala kanoun re
,,,,
Το άρθρο είναι αρτιότατο και τα επιχειρήματα άκρως ορθά. Από την άλλη, τα παιδιά βλέπουν τον χαμό που επικρατεί και με την πράξη τους αυτή συμβάλλουν απόλυτα σ' αυτό.
Αντί να κάτσετε να συνεχίσετε τον μεγάλο αγώνα που έχετε με τις Πανελλήνιες καταπιάνεστε με πράγματα τα οποία στην κατεστραμμένη κοινωνία των Σερβίων θεωρούνται δεδομένα.
Δημοσίευση σχολίου