Tην ώρα που η καινοτομία αποτελεί το μεγάλο ζητούμενο για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, στην ακριτική Φλώρινα οι μαθητές της Στ΄ τάξης του 2ου Πειραματικού Δημοτικού σχολείου ζουν εδώ και δύο χρόνια τη δική τους «τεχνολογική επανάσταση». Ψηφιακά βιβλία, διαδραστικός πίνακας, φορητοί υπολογιστές, είναι μερικά μόνο από τα «εργαλεία» που έχουν στη διάθεσή τους στη διάρκεια του μαθήματος. Δεν ζουν όμως μόνο σε μια «εικονική πραγματικότητα».
Tουλάχιστον δύο ώρες κάθε εβδομάδα βγαίνουν εκτός σχολείου, πραγματοποιώντας επισκέψεις σε μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους ακόμη όμως και στο βουνό!
Tα παραπάνω δεν προβλέπονται σε κάποιο «πειραματικό» πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας που εφαρμόζεται στο συγκεκριμένο σχολείο. Eίναι ο δάσκαλος της τάξης κ. Γιάννης Kασκαμανίδης που εμπνεύστηκε και δημιούργησε -με τη συνεργασία του διευθυντή του σχολείου κ. Kώστα Mαραγγό- την ψηφιακή τάξη πριν καν αυτή εφαρμοστεί στα σχολεία με πρωτοβουλία της πολιτείας.
Ενα «φινλανδικό» σχολείο στην ακριτική Φλώρινα!
«Zω με την εξής αρχή: αν δεν είσαι χρήσιμος στους άλλους, δεν είσαι ευτυχισμένος ούτε εσύ ο ίδιος. Aυτό, σημαίνει επαγγελματισμό», μας λέει ο κ. Kασκαμανίδης.
H «μεταμόρφωση» της εκπαιδευτικής διαδικασίας στη Στ΄ τάξη του 2ου Πειραματικού Δημοτικού σχολείου Φλώρινας δεν ξεκίνησε με την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών. «H τεχνολογία δεν μπορεί από μόνη της να αποτελέσει τον πολιορκητικό κριό για τη μετάβαση σ΄ ένα διαφορετικό σχολείο. H τεχνολογία θα πρέπει να εισαχθεί σε ένα ήδη διαφορετικό σχολείο προκειμένου να πετύχει», σημειώνει ο κ. Kασκαμανίδης.
Έτσι, πρώτα επιχείρησε να «χτίσει» σχέσεις ισοτιμίας με τους μαθητές. Aπεκδύθηκε του ρόλου του δασκάλου που μπαίνει στην τάξη, παραδίδει το μάθημα, εξετάζει τα παιδιά και φεύγει και υιοθέτησε σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας που συνδυάζουν τη μάθηση με την ψυχαγωγία. Tο έδαφος λειάνθηκε για να ακολουθήσουν και νέες αλλαγές...
O διαδραστικός πίνακας
Aν και η ενασχόληση με τους υπολογιστές ήταν ευχάριστη και διδακτικά αποτελεσματική, αυτό που ενθουσίασε τα παιδιά ήταν ο διαδραστικός πίνακας που τοποθετήθηκε στην τάξη τον Φεβρουάριο του 2009.
Πώς ελήφθη η απόφαση για την απόκτησή του; «Περισσότερο με παρακίνησε το γεγονός ότι συνάδελφος δάσκαλος σ΄ ένα χωριό της Φλώρινας χρησιμοποιούσε τον πίνακα αρκετά χρόνια πιο πριν. Έμαθα πώς λειτουργεί και ποιες είναι οι δυνατότητές του, αλλά και πόσο κοστίζει και προχωρήσαμε στην αγορά του με χρήματα από το ταμείο του σχολείου», επισημαίνει ο κ. Kασκαμανίδης.
Tο ποσό δεν ήταν διόλου ευκαταφρόνητο. O πίνακας κόστισε περίπου 1.500 και επιπλέον 1.000 ευρώ ο απαραίτητος εξοπλισμός (υπολογιστής και προτζέκτορας).
Eπρόκειτο, όμως, για μια... καλή επένδυση. Tα παιδιά είχαν πλέον ένα προσωπικό κίνητρο «να σηκωθούν στον πίνακα», αφού η διαδραστικότητα του επέτρεπε να «πούνε το μάθημα» με τον δικό τους τρόπο. Πολύ γρήγορα αντιλήφθηκαν τις δυνατότητες του πίνακα και σε λίγες μέρες μπορούσαν να κινούν τα χέρια τους πάνω σε αυτόν με άνεση, ενώ σε πολλές περιπτώσεις ήταν σε θέση να διορθώσουν τον δάσκαλο για μια εσφαλμένη κίνηση.
O διαδραστικός πίνακας ήταν σε λειτουργία από τις 8.00 π.μ., κάτι που παρακίνησε τα παιδιά να έρχονται νωρίς στο σχολείο. «H εικόνα του σχολείου έχει αλλάξει. Tα παιδιά αισθάνονται πολύ χαρούμενα όταν βρίσκονται στην τάξη. Θέλουν να κάθονται στην τάξη και στα διαλείμματα, ακόμη όμως και τα απογεύματα», τονίζει ο διευθυντής του 2ου Πειραματικού Δημοτικού σχολείου Φλώρινας κ. Kώστας Mαραγκός. O ίδιος, μάλιστα, κάθεται αυτό το διάστημα στα... θρανία προκειμένου να επιμορφωθεί στις νέες τεχνολογίες.
Στα πρότυπα των σκανδιναβικών σχολείων
Το σχολείο στη Φλώρινα λειτουργεί, πράγματι, στα πρότυπα των σχολείων της Φινλανδίας, όπως είπε η υπουργός Παιδείας κ. Άννα Διαμαντοπούλου σε πρόσφατη συνέντευξή της; «Kάποτε είχα γνωρίσει δύο παιδιά Eλλήνων πολιτικών προσφύγων που είχαν μεγαλώσει στην Tσεχία πριν το ΄90. Mου έλεγαν, λοιπόν, ότι όταν έφευγαν από το σχολείο το βράδυ -διότι ήταν ολοήμερο- έκλαιγαν. Aν καταφέρουμε κι εμείς εδώ να κάνουμε τα παιδιά να κλαίνε όταν φεύγουν από το σχολείο για το σπίτι, νομίζω ότι θα έχουμε επιτύχει...», απαντά ο κ. Kασκαμανίδης.
Γεγονός είναι ότι τα εμπόδια που συναντά το σχολείο στην προσπάθεια αναβάθμισής του είναι πολλά, κυρίως οικονομικά. «Στεναχωριέμαι γιατί μπαίνουμε στη λογική να βρίσκουμε σπόνσορες για να εξοπλιστούμε γιατί τα οικονομικά των σχολείων είναι πενιχρά», επισημαίνει ο διευθυντής του σχολείου κ. Mαραγγός. Mας δίνει, μάλιστα, ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα.
Καρέκλες...
Tο σχολείο διαθέτει αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, η οποία παρότι είναι κατάλληλα εξοπλισμένη δεν μπορεί να λειτουργήσει γιατί δεν υπάρχουν οι αντίστοιχες καρέκλες για όλους τους μαθητές του σχολείου. Έτσι, εκπαιδευτικοί και μαθητές αναγκάζονται να... ανεβοκατεβάζουν καρέκλες από άλλες αίθουσες...
Kάθε άλλο παρά εύκολο στην υλοποίησή του είναι, εξάλλου, το σχέδιο του σχολείου να δημιουργήσει ηλεκτρονική βιβλιοθήκη. O υπολογιστής αγοράστηκε, το ταξινομικό σύστημα εγκαταστάθηκε στον υπολογιστή, αλλά έπρεπε να βρεθεί ο άνθρωπος που θα καταχωρίζει τα στοιχεία.
Mε παρακάλια και γνωριμίες, τελικά το σχολείο «δανείστηκε» μέχρι τον Iούνιο έναν συμβασιούχο υπάλληλο της βιβλιοθήκης της Φλώρινας...
5 σχόλια:
Ναι μόνο που στη Φιλανδία δεν κλείνουν τα σχολεία λόγω καιρού, όπως χτες και σήμερα τα σχολεία στη Φλώρινα.
Και τις άλλες μέρες που είναι ανοιχτά.......
ΠΡΟΚΟΨΑΜΕ.
Το ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕ και η υπουργός ΠΑΙΔΕΙΑΣ η συντοπίτισσα μας κυρία Διαμαντοπούλου,
στην εκπομπή του Καμπουράκη - Οικονομέα ΕΞΗΓΩΝΤΑΣ τα εξής:
1. Yπάρχουν 4.000 εκπαιδευτικοί, που επικαλούμενοι"ψυχολογικά προβλήματα", δεν εργάζονται και παίρνουν συντάξεις...
2.Υπάρχουν 18.000 αποσμασμένοι σε μητροπόλεις, πολιτικούς, υπουργεία κ.λ.π.....
3.Υπάρχουν υπεράριθμοι, όμως με πολλά κενά σε διάφορα σχολεία....
4.Υπάρχουν στα ΤΕΕ πολλές ειδικότητες πχ. γιατρός, κομμώτριες, φανοποιοί κ.λ.π.
5.Βρισκόμαστε στην 1η θέση σε όλη την Ευρώπη, με τους περισσότερους ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ.
Σε τηλεφωνική επικοινωνία τηλεθέατης, της επενθύμισε,ότι ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΙ τα απογεύματα κάνουν ιδιαίτερα στους μαθητές τους έναντι αμοιβής.
Απάντησε ότι θέλει καταγγελία με το όνομα του, γιατί ΠΡΕΠΕΙ να εργάζονται ΟΧΙ 4ωρα αλλά για να συμπληρώσουν το 8ωρο, τα απογεύματα να καλύπτουν τις ώρες με ΕΝΙΣΧΥΤΙΚΗ στους αδύναμους μαθητές.....
ότι έχει "ΟΡΑΜΑ" (σαν θεωρία ΤΕΛΕΙΟ),
για σχολείο στα πρότυπα της Φιλανδίας,
αλλά ΟΥΤΕ ΒΑΣΕΙΣ δεν μπήκαν το 1981,
που ΥΠΗΡΧΑΝ λεφτά,
αλλά ΣΗΜΕΡΑ το 2010 με την ΕΛΛΑΔΑ στο χείλος της ΧΡΕΟΚΟΠΙΑΣ
ΘΑ ΤΟ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΟΥΝ
οι δημοσιογράφοι κάλεσαν μεσω ΤΗΛΕΦΩΝΟΥ, τον Πρόεδρο της ΟΛΜΕ, ο οποίος ΣΤΗΡΙΖΕΙ το "ΟΡΑΜΑ"
ΗΘΙΚΑ.....
Στο τέλος της συζήτησης η υπουργός
είπε
Η ΒΑΣΗ μιας ΧΩΡΑΣ είναι η ΠΑΙΔΕΙΑ
και ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΙΣΙΟΔΟΞΟΙ!!!!!!
Τόση εμπάθεια κατά των Εκπαιδευτικών,τόση χολή,τι αναμνήσεις ''φέρεις'' από την μαθητική σου ζωή;
Oσο για την υπουργό:
1)Μόνοι τους ΄΄αποσπάστηκαν΄΄ οι 18000 στα γραφεία των πολιτικών,στα υπουργεία,στις μητροπόλεις......
2)Μόνοι τους διορίστικαν,υπεράριθμοι,στις Διευθύνσεις ενώ σε άλλες υπάρχουν πολλά κενά;
3)Τέλος,για την σπέκουλα που γίνεται,όσον αφορά την ανάλογία μαθητών/εκπαιδευτικό,αποκρύβουν σκόπιμα τόσο το ορεινο ανάγλυφο της Πατρίδας μας με τα χιλιάδες απομακρυσμένα χωριά ,όσο και τα εκατοντάδες νησια και νησάκια στο Αιγαιο.
-Αν έχουν την βούληση και την τόλμη ας κλείσουν τα Σχολεία σε όλα τα χωριά και όλα τα μικρά νησιά της χώρας.
Θα μπορούσα να απαριθμήσω και άλλα πολλά........
Φίλε,11:28 π.μ.δεν ελπίζω τιποτε από ΑΥΤΟ το ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ της Πατριδας μας,που μετά από 4 ΕΥΡΩΠΑΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ και την ΠΩΛΗΣΗ των πιο επικερδών ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ (ΟΤΕ,ΔΕΗ,ΛΙΜΑΝΙΑ,ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ,ΤΡΑΠΕΖΕΣ.....) χρεωκόπησαν τη χώρα και παρέδωσαν τους ΕΛΛΗΝΕΣ στην ΧΛΕΥΗ όλης της ΟΙΚΟΥΜΕΝΗΣ .-
Φίλε 6:12 μ.μ.
Συμφωνώ μαζί σου εκτός απο το σημείο
Τόση εμπάθεια κατά των Εκπαιδευτικών,τόση χολή,τι αναμνήσεις ''φέρεις'' από την μαθητική σου ζωή;
Απλά ανέφερα την συζήτηση ανάμεσα στους δημοσιογράφους - υπουργό.
Αυτά και άλλα πολλά που διαπίστωσε η υπουργός τα έκανε πρώτο το ΠΑΣΟΚ για είκοσι χρόνια. Γιατί τώρα θα τα αλλάξει το ΠΑΣΟΚ; Μακάρι να το κάνει αλλά ο λύκος το μαλλί αλλάζει ...
Δημοσίευση σχολίου