Η
χώρα μας υπήρξε μέχρι σήμερα ουραγός τη Ευρώπης σε ό,τι αφορά την ηλεκτρονική
διακυβέρνηση και εν γένει την απλοποίηση των συστημάτων διακυβέρνησης και
διευκόλυνσης του πολίτη στις καθημερινές συναλλαγές με το κράτος. Τα
αποτελέσματα βέβαια, είναι γνωστά: γραφειοκρατία, ρουσφέτια, φακελάκια και
απεριόριστος χαμένος χρόνος σε ουρές κρατικών φορέων και υπηρεσιών.
Είναι γνωστό από τις διάφορες μελέτες που
έχουν γίνει που αποτιμούν μόνο τη συστημική διαφθορά στην Ελλάδα πάνω από
20.000.000.000 ευρώ κάθε χρόνο. Και το χειρότερο είναι ότι έχουν τίμημα ηθικό,
που είναι η απώλεια της εμπιστοσύνης των πολιτών απέναντι στο κράτος, στους
θεσμούς, σε κάθε τι δημόσιο. Τις συνέπειες αυτών τις βιώνουμε και θα τις
βιώσουμε ακόμα πιο σκληρά αν δεν δράσουμε άμεσα και συστηματικά, όχι μόνο με
την ψήφιση νόμων, αλλά και με την άμεση και πιστή εφαρμογή τους.
Τι σημαίνει ηλεκτρονική
διακυβέρνηση; Πολύ απλά η χρήση των τεχνολογιών, των πληροφοριών και των
επικοινωνιών στη δημόσια διοίκηση σε συνδυασμό με οργανωτικές αλλαγές, βέβαια,
και δεξιότητες του προσωπικού. Εξίσου απλός και
ξεκάθαρος είναι στην πραγματικότητα και ο σκοπός του υπό ψήφιση νομοσχεδίου. Η
βελτίωση των δημόσιων υπηρεσιών, καθώς και η ενίσχυση των δημοκρατικών
διαδικασιών -γιατί καλές δημόσιες υπηρεσίες σημαίνει δημοκρατικές διαδικασίες-
και των διαδικασιών στήριξης των πολιτικών που εφαρμόζει η διοίκηση…
…Από την άποψη της παροχής
υπηρεσιών στο κοινό η ηλεκτρονική διακυβέρνηση έχει ήδη αποδείξει τα
πλεονεκτήματά της στην καθημερινή ζωή των πολιτών ακόμα και στον εξαιρετικά
περιορισμένο βαθμό που έχει εφαρμοστεί. Η
ηλεκτρονική διακυβέρνηση καθιστά δυνατή όχι μόνο την ευκολότερη πρόσβαση στις
πληροφορίες των δημοσίων αρχών, αλλά διευκολύνει επίσης σε μεγάλο βαθμό τις
συναλλαγές των πολιτών με τη μείωση του χρόνου αναμονής.
Εξάλλου, η ίδια η ηλεκτρονική διακυβέρνηση
ενθαρρύνει την άμεση επικοινωνία μεταξύ πολιτών και υπευθύνων χάραξης
πολιτικής. Για παράδειγμα με το άρθρο 11 δίνεται η δυνατότητα στους πολίτες
αλλά και στα νομικά πρόσωπα να υποβάλουν άμεσα παρατηρήσεις και προτάσεις
σχετικά με τη λειτουργία κάθε δημοσίου φορέα κατ’ αναλογία με τη δημόσια
διαβούλευση που ήδη λειτουργεί και έχει αποδείξει στην πράξη ότι οι πολίτες
έχουν και άποψη και προτάσεις…
Όσον αφορά την προσφορά υπηρεσιών στις επιχειρήσεις, η βελτίωση
της παροχής ηλεκτρονικών διοικητικών υπηρεσιών θα επιφέρει αύξηση της
παραγωγικότητας και βέβαια και της ανταγωνιστικότητας. Αυτό θα προκύψει από τη
μείωση του κόστους των ίδιων των δημοσίων υπηρεσιών αλλά και του κόστους
συναλλαγής για τις επιχειρήσεις, χρόνος, προσωπικό, πόροι κ.λπ. π.χ, η ηλεκτρονική διεκπεραίωση της καταβολής
του Φ.Π.Α. καθώς και η ηλεκτρονική καταβολή των φορολογικών δηλώσεων έχουν το
πλεονέκτημα να επιταχύνουν τις διαδικασίες ενώ παράλληλα βελτιώνουν την
ποιότητα της διεκπεραίωσης. …Σε ότι δε
αφορά τις υπηρεσίες μεταξύ των δημοσίων αρχών η ηλεκτρονική διακυβέρνηση
καθιστά δυνατή την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των εθνικών, περιφερειακών
και τοπικών αρχών αλλά και των θεσμικών οργάνων της Kοινότητας. …
…Για να λειτουργήσει όμως το
παρόν νομοσχέδιο και να μην αποδειχθεί ουτοπικό θα πρέπει να πλαισιωθεί και από
δράσεις όλων των Υπουργείων. Απαραίτητη,
λοιπόν, προϋπόθεση για την ορθή και ουσιαστική εφαρμογή της ηλεκτρονικής
διακυβέρνησης είναι να εξασφαλισθεί για όλους η πρόσβαση στις ηλεκτρονικές
δημόσιες υπηρεσίες. Το ζήτημα είναι πολύ σημαντικό, διότι υπάρχει
πραγματικός κίνδυνος να δημιουργηθεί ψηφιακό χάσμα λόγω της άνισης πρόσβασης
στις πληροφορίες και στις τεχνολογίες των πληροφοριών. Είναι εξαιρετικής σημασίας η εκπαίδευση και η κατάρτιση προκειμένου να
αποκτήσουν οι πολίτες τις αναγκαίες γνώσεις πληροφορικής ώστε να είναι σε θέση
να αξιοποιήσουν πλήρως τις υπηρεσίες που προσφέρει η ηλεκτρονική διακυβέρνηση.
Και θα ήθελα να κλείσω με
μία παρατήρηση για την προσβασιμότητα όλων των πολιτών σε όλο το γεωγραφικό
χώρο της Ελλάδας. Σε αυτό η πολιτεία θα
πρέπει να φροντίσει ιδιαίτερα, γιατί όταν υπάρχει προσπάθεια της ενίσχυσης της
περιφέρειας και της επιστροφής σε αυτήν νέων ανθρώπων για να εργαστούν, θα
πρέπει να τους δώσουμε τη δυνατότητα της πρόσβασης στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες
και αυτή δυστυχώς δεν την έχουν. Δεν την έχει την προσβασιμότητα αυτή για
παράδειγμα η Ελάτη της Κοζάνης και εκατοντάδες άλλα μικρά χωριά του τόπου μας
και το χωριό σας, κύριε Υπουργέ. Θα πρέπει με κάθε τρόπο και όσο το δυνατόν
γρηγορότερα να την εξασφαλίσουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου