Η πατρίδα μας δεν έχει ακαδημαϊκή παράδοση και η
ίδρυση ακαδημαϊκών μονάδων στην περιφέρεια ήταν αποτέλεσμα πιέσεων των
τοπικών κοινωνιών. Η ίδρυσή τους δεν ήταν αποτέλεσμα στρατηγικού
σχεδιασμού και η εξασφάλιση υποδομών και διοικητικής στήριξης,
ανύπαρκτη. Το εγκληματικό είναι ότι και μετά τη έναρξη λειτουργίας
τους, έχουν αφεθεί…στων ανέμων τη διάθεση!
Το αποτέλεσμα ήταν και είναι ο μικρός βαθμός
προτίμησης από τους υποψήφιους φοιτητές και τα μέλη ΔΕΠ κύρους, η
αδυναμία δημιουργίας ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και η παντελής έλλειψη
αλληλεπίδρασης ακαδημαϊκού χώρου και τοπικών κοινωνιών. Το φαινόμενο
της περιοδικής εμφάνισης των μελών ΔΕΠ στο πανεπιστήμιο, για
συμπιεσμένους χρόνους κάλυψης των διδακτικών αναγκών, επιδεινώνει την
κατάσταση απαξίωσης του ακαδημαϊκού θεσμού. Σαν να μη φτάνουν όλες οι
αρνητικές παράμετροι που προαναφέρθηκαν, το πρόβλημα των μετεγγραφών
ολοκληρώνει την εικόνα της απαξίωσης. Το τελευταίο μάλιστα έχει
τεράστιες παρενέργειες και στα κεντρικά πανεπιστήμια, που έχουν να
αντιμετωπίσουν την εκπαίδευση δυσανάλογου αριθμού φοιτητών προς τις
δυνατότητες υποδομών και διδακτικού τους προσωπικού. Η κατανομή πόρων
στα πανεπιστήμια γίνεται με την υιοθέτηση ενός αλγορίθμου στον οποίο
βασικές παράμετροι είναι: τα γνωστικά αντικείμενα των τμημάτων, ο
αριθμός των φοιτητών και η διασπορά τους. Το αν ένα πανεπιστήμιο είναι
νέο, χωρίς δικές του υποδομές, δεν είναι παράγοντας οικονομικής του
ενίσχυσης.
Για παράδειγμα, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
(λειτουργεί ως αυτόνομο από την 1η-1-2004), που δεν διαθέτει δικές του
υποδομές και μάλιστα έχει να αντιμετωπίσει παρατεταμένο χειμώνα,
διαθέτει το 50% των τακτικών του πόρων για ενοικιάσεις κτιρίων και
δαπάνες θέρμανσης-καθαριότητας και φύλαξης. Στο ίδιο πανεπιστήμιο, που
γίνεται μια προσπάθεια προσέλκυσης ερευνητικών προγραμμάτων, οι πόροι
του ΕΛΚΕ (επιτροπής ερευνών) διατίθενται για στήριξη του διοικητικού
έργου του ιδρύματος (πρόσληψη υπαλλήλων με σύμβαση έργου) και όχι για
την ενίσχυση της έρευνας! Αν τελικά δεν υπάρξουν ερευνητικά
προγράμματα, η διοικητική μηχανή του πανεπιστημίου θα σιγήσει, αφού από
το 2004 έχουν δοθεί στο πανεπιστήμιο μόνον 4-θέσεις διοικητικών
υπαλλήλων και έχουν πληρωθεί μόνο οι δύο ( η μια υπάλληλος πήρε αμέσως
απόσπαση, επειδή ήταν εκλεγμένο μέλος τοπικού συμβουλίου κάποιου Δήμου
(!) σε άλλη περιφέρεια και η άλλη, λόγω των χρονοβόρων διαδικασιών
πρόσληψης, δεν απεδέχθη το διορισμό). Στο σημείο αυτό πρέπει να
σχολιαστεί και η δυσκολία ανταπόκρισης του ιδρύματος στις ακαδημαϊκές
του υποχρεώσεις, αφού χρονοβόρες διαδικασίες διορισμού μελών ΔΕΠ και ο
λίαν περιορισμένος αριθμός πιστώσεων προσωρινού διδακτικού προσωπικού
(407/80) υποβαθμίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία. Στα παραπάνω πρέπει
να προστεθεί και η δηλούμενη μεν, αλλά χωρίς πρακτικό αποτέλεσμα
στήριξη των τοπικών κοινωνιών. Οι πάντες δηλώνουν κατανόηση και
ενδιαφέρον για τα προβλήματα του ιδρύματος, για την ίδρυση του οποίου
πρωτοστάτησαν, χωρίς ωστόσο να εκφράζεται με πράξεις, εκτός ελάχιστων!
Η στάση που αναμένει το πανεπιστήμιο από τους εκλεγμένους και
διορισμένους φορείς εξουσίας είναι στάση συμμαχίας για ενίσχυση των
υποδομών και του κύρους του. Η ευκαιρία του ΕΣΠΑ είναι μοναδική…Σε γενικές γραμμές αυτή είναι η σκληρή πραγματικότητα.
Η γνώση της, δίνει στη νέα πολιτική ηγεσία του
Υπουργείου Παιδείας τη δυνατότητα να αναζητήσει λύσεις. Λύσεις που θα
τονώσουν το κύρος των νέων πανεπιστημίων και θα τα καταστήσουν το
σύμμαχο αφομοίωσης της νέας πραγματικότητας από τους πολίτες των
περιφερειών στις οποίες εντάσσονται και τις οποίες πρέπει να υπηρετούν. Η μακρά μου θητεία στη διοίκηση περιφερειακών
ιδρυμάτων μου δίνει το δικαίωμα και την υποχρέωση να προτείνω κάποια
άμεσα μέτρα για να δρομολογηθεί η δημιουργία κλίματος αισιοδοξίας στην
ελληνική περιφέρεια.
Τα προτεινόμενα μέτρα είναι: α) πλήρωση, σε ικανό
ποσοστό, των προβλεπομένων θέσεων διοικητικού προσωπικού, β)
προτεραιότητα στην πλήρωση των θέσεων ΔΕΠ, γ) εκλογίκευση του νόμου για
τις μετεγγραφές, δ) συντόμευση των διαδικασιών και χρηματοδότηση για
μόνιμες κτιριακές υποδομές, ε) ενίσχυση των ερευνητικών και
εκπαιδευτικών υποδομών, στ) αύξηση των πιστώσεων για προσωρινό
διδακτικό προσωπικό (407/80), ζ) ενίσχυση του τακτικού προϋπολογισμού
και των δημοσίων επενδύσεων (μέσω του ΕΣΠΑ), η) τόνωση των
μεταπτυχιακών σπουδών, θ) περιορισμό της διασποράς τμημάτων και ι)
αυστηρές κυρώσεις στα μέλη ΔΕΠ που δεν έχουν μόνιμη κατοικία και
καθημερινή παρουσία στην έδρα της ακαδημαϊκής μονάδας στην οποία
υπηρετούν.
Τα παραπάνω μέτρα θα σηματοδοτήσουν την ευθύνη της
πολιτείας για την ελληνική περιφέρεια και θα δώσουν την ευκαιρία να
(ξανα)γεννηθούν: η αισιοδοξία και η ελπίδα. Η εποχή μας είναι εποχή
έντασης της γνώσης και ένα πανεπιστήμιο με κύρος θα δώσει στην
περιφέρεια στην οποία εντάσσεται την ευκαιρία και τη δυνατότητα να
συμπορευτεί με τις «έμπειρες» περιφέρειες της ΕΕ. Το οφείλουμε στην
ύπαρξή μας, το οφείλουμε στο μέλλον μας…
Καθηγητής Χρήστος Β. Μασσαλάς, Πρόεδρος ΔΕ
Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και του ΣΑΠΕ (π. Πρύτανης του
Πανεπιστημίου Ιωαννίνων)
9 σχόλια:
Θεωρώ ότι ο κ. Μασσαλάς είναι ο κύριος υπαίτιος της κατάτμισης του Πανεπιστημίου σε όλη τη Δυτική Μακεδονία υπακούωντας στις εντολές των κομματικών οργάνων ανά νομό και ενισχύοντας πολλές φορές και την άποψη τους. Συνηγόρησε στο "έγκλημα" της διάσπασης των πολυτεχνικών σχολών με τη δημιουργία τμήματος στην Καστοριά πλην της Κοζάνης. Αυτό είναι το όραμα του!
Έτσι είναι. Μπορεί ακαδημαϊκά να έχει τις περγαμηνές του, οργανωτικά όμως έκανε μεγάλη ζημιά στο πανεπιστήμιο.
Καιρός για απόσυρση
Έχετε δίκιο. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας δεν έπρεπε να διασπαστεί. Έπρεπε να αναπτυχθεί στην πόλη που ξεκίνησε. Δυστυχώς όμως τα πολιτικά ρουσφέτια το κατάτμησαν.
Quiz:(Δύσκολο για τους προηγούμενους παρτάκιδες)
Σε ποιά πόλη ιδρύθηκε το πανεπιστήμιο;
:-)
Απάντηση Λεμονίδη
Αναγκάζομαι να απαντήσω στον πρόεδρο κ. Μασσαλά επειδή θίγομαι προσωπικά από την απάντησή του στην οποία λέγονται πράγματα που δεν είναι αληθή.Ο κύριος Μασσαλάς ισχυρίζεται ότι ζητούσε πάντα τη βοήθεια των μελών της Πανεπιστημιακής κοινότητας και ότι εγώ δεν ανταποκρίθηκα ως πρόεδρος της επιτροπής για την προώθηση θεμάτων του Πανεπιστημίου και ότι δεν συνεδρίασε η επιτροπή αυτή καμία φορά.
Η αλήθεια είναι η εξής: Φέτος το 2009 μετά από το θόρυβο που δημιουργήθηκε από το δημοσίευμά μας στην εφημερίδα Αγγελιοφόρος ο κ. Μασσαλάς δημιούργησε μια άτυπη επιτροπή προώθησης θεμάτων του Πανεπιστημίου. Η επιτροπή αυτή δεν έχει καμία εξουσία ούτε αρμοδιότητα αφού τις αποφάσεις τις παίρνει η διοικούσα επιτροπή. Συνεδριάσαμε δύο φορές, θέσαμε διάφορα θέματα, αλλά όλα αυτά έμειναν στον αέρα αφού η επιτροπή αυτή λειτούργησε ως λέσχη συζήτησης χωρίς καμία αρμοδιότητα.
Ήταν η πρώτη φορά που με καλούσε ο πρόεδρος για συμμετοχή σε διαδικασίες διοίκησης του Πανεπιστημίου, εγώ το είδα με καλή διάθεση και τον ευχαρίστησα για αυτήν του την πρωτοβουλία. Από την απάντηση του προέδρου όμως φαίνεται ότι όλη αυτή η ιστορία της επιτροπής ήταν σκηνοθετιμένη για να βρει αφορμή και να λασπολογίσει εναντίον μου.
Στην σύνθεση της πρώτης διοικούσας, μιας ο κ. Μασσαλάς λέει ότι είχε την ευθύνη –αν και την ευθύνη την έχει ο Υπουργός- δεν υπήρχε κανένας καθηγητής από τα υπάρχοντα τέσσερα Τμήματα. Όσον αφορά τη διεθνή αναγνώριση όλων των μελών της πρώτης διοικούσας επιτροπής είναι αλήθεια όσο αλήθεια είναι ότι ήταν όλων των πολιτικών αποχρώσεων. Μήπως εννοείτε κύριε πρόεδρε ότι πολλοί από αυτούς μπορούσαν να μεταμορφώνονται σε υποστηρικτές όλων των πολιτικών αποχρώσεων;
Ο κύριος Μασσαλάς δήλωσε ότι: Σε αντίθεση με το νόμο που διέπει τις διοικούσες επιτροπές, με πρωτοβουλία και ευθύνη μου, συμμετείχαν στις συνεδριάσεις της ΔΕ όλοι οι πρόεδροι των τμημάτων, όπως επίσης και εκπρόσωποι των φοιτητών και του διοικητικού προσωπικού
Ζητήσαμε με επιστολή του Δ.Σ. του συλλόγου των καθηγητών να συμμετέχει εκπρόσωπος του συλλόγου στις συνεδριάσεις της διοικούσας επιτροπής. Αυτό το ζήτησα και εγώ προσωπικά αλλά ο πρόεδρος το αρνήθηκε και ποτέ δεν προσκληθήκαμε να συμμετάσχουμε σε συνεδριάσεις της διοικούσας επιτροπής. Η παρουσία των προέδρων των Τμημάτων στη διοικούσα επιτροπή μην ξεχνάτε ότι ήταν ένα έτοιμα το οποίο εμείς διεκδικήσαμε στο παρελθόν. Αν και οι πρόεδροι ουσιαστικά δεν έχουν ψήφο, απλώς παρίστανται. Όσον αφορά την εκπροσώπηση των φοιτητών και των διοικητικών υπαλλήλων, δεν είναι αληθές, διότι ούτε οι φοιτητές ούτε και οι διοικητικοί υπάλληλοι δεν έχουν εκπροσώπους επειδή δεν εξέλεξαν εκπροσώπους σε επίπεδο πανεπιστημίου.
Ζητάει ο κύριος πρόεδρος να κάνω την αυτοκριτική μου για τη συμβολή μου στο ακαδημαϊκό περιβάλλον και θα την κάνω ευχαρίστως: Ως πολίτης δημοκρατικής χώρας και επιπλέον ως ακαδημαϊκός άνδρας εκφράζω τις σκέψεις μου ελεύθερα και αντιδρώ σε ότι θεωρώ άδικο. Για αυτή μου τη συμπεριφορά οι συνάδελφοί μου νομίζω ότι με εκτιμούν και με εκλέγουν πρόεδρο με μεγάλη πλειοψηφία. Ίσως και εσείς κύριε πρόεδρε πρέπει να συνηθίσετε να αποδέχεστε και να συνεργάζεστε με ανθρώπους με τέτοια συμπεριφορά.
Χαράλαμπος Λεμονίδης
Καθηγητής Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
Πρόεδρος Ενιαίου Συλλόγου Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
Γιατί δεν παραιτείται ο Μασσαλάς.Να αναλάβει κάποιος νέος με προσόντα και με όραμα.
Μερικοί πιστεύουν ότι οι νέοι είναι καλύτεροι απλά επειδή και αυτοί είναι νέοι. Ισχύει όμως αυτό; Μήπως οι παλιοί πέρα από τα προσόντα και την ευφυΐα διαθέτουν και πείρα;
Απαντώ στο quiz γιατί δεν βλέπω να προσπαθείτε.
Οι πρώτη σχολή του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας Λειτούργησε στην Φλώρινα. Άρα σύμφωνα με την δική σας λογική θα έπρεπε να αναπτυχθεί στην Φλώρινα ώστε να μην είναι διασπασμένο.
Δημοσίευση σχολίου