“Μεγάλη μερίδα του λαού της πόλης μας που με προτρέπει για το αξίωμα του Δημάρχου!” “Προσόν
για να αναλάβει κάποιος την δημαρχεία είναι να γνωρίζει περί δημόσιας
διοίκησης με ταυτόχρονη διάθεση μαχητικότητας για τα συμφέροντα του
τόπου”
Σε μία αποκαλυπτική πολιτική εξομολόγηση
προχώρησε ο Στέργιος Γκανάτσιος. Στην αποκλειστική του συνέντευξη
αναφέρεται για την ενδεχόμενη κάθοδό του στο Δήμο Κοζάνης, για τις
εσωκομματικές διαδικασίες που θα πρέπει να γίνουν στα κόμματα για την
ανάδειξη Υποψηφίων και για τα προσόντα του επόμενου Δημάρχου. Επίσης,
απαντά για πρώτη φορά για τα σχόλια που δέχθηκε για την πορεία του ΤΕΙ
Δυτικής Μακεδονίας!
Κύριε Γκανάτσιο, αληθεύει η φήμη που σας θέλει να διεκδικείτε το Δήμο Κοζάνης στις επόμενες εκλογές;
Η
αλήθεια είναι ότι ακούγεται αρκετά συχνά από όλο και περισσότερους,
μεταξύ αυτών και από δημοσιογράφους, ενώ υπάρχει και μια μεγάλη μερίδα
του λαού της πόλης μας που με προτρέπει για το αξίωμα του Δημάρχου. Από
την άλλη, υπάρχουν και αρκετοί, κυρίως φίλοι, των οποίων η συμβουλή
είναι “τί θέλεις τώρα να μπλέξεις με τα δημαρχιακά! Δεν βλέπεις το
μπάχαλο;” Και στα δυο απαντώ ότι δεν ήρθε ακόμα ο χρόνος των τελικών
αποφάσεων, λόγω του ότι ακόμη υφίστανται αντικειμενικά διάφοροι
αστάθμητοι παράγοντες. Για παράδειγμα, το τι μορφή και τι αρμοδιότητες
θα έχει ο δήμος Κοζάνης βάσει του νέου Καποδίστρια. Όσον αφορά
στον Δήμαρχο αυτό καθ' αυτό, θεωρώ ότι όποιος ανακατεύεται με τα κοινά
που αφορούν στις τοπικές αυτοδιοικήσεις και κυρίως οι δημοτικές, επειδή
πιστεύω ότι οι εκλογές αυτές διαφοροποιούνται σημαντικά από τις
εθνικές, οφείλει να ξεπερνά τα στενά κομματικά όρια και αντιλήψεις για
να βοηθήσει πραγματικά την περιοχή του. Επομένως, όποιος κατέρχεται ως
Δήμαρχος, νομίζω ότι θα πρέπει να έχει την συναίνεση όχι μόνο των
πολιτών ενός κομματικού χώρου, αλλά ενός ευρύτερου ιδεολογικού φάσματος.
Πώς πιστεύετε ότι θα πρέπει να γίνεται η επιλογή των υποψηφίων από τα κόμματα;
Το
θέμα επιλογής υποψηφίων για την τοπική αυτοδιοίκηση από τα κόμματα
είναι ένα σοβαρό θέμα και θα πρέπει να διαφέρει από αυτό των βουλευτών.
Πιστεύω πως ένας υποψήφιος Δήμαρχος, άσχετα με το αν ανήκει κάπου,
διότι όλοι πιθανώς κάπου ανήκουμε, πρέπει να μπορεί να υπερβαίνει αυτό
το χώρο. Εάν τυχόν τώρα, τα δύο μεγάλα κόμματα που έχουν αναδείξει αυτή
τη στιγμή τον αρχηγό τους μέσα από την διαδικασία επιλογής από τη βάση,
κάνουν κάτι ανάλογο για να προταθεί και να επιλεγεί υποψήφιος κάποιος
που θα προκύψει από εσωτερικές κομματικές εκλογές, τότε απλά πιθανώς να
προκύψει ένα υψηλόβαθμο κομματικό στέλεχος, αλλά σε καμία περίπτωση
αυτό δεν σημαίνει ότι ταυτόχρονα θα είναι και αποδοχής από το λαό της
περιοχής. Αν ήταν έτσι, τότε τα δυο μεγάλα κόμματα Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ δεν
είχαν παρά να υποδείξουν για δήμαρχους ή νομάρχες τους τοπικούς
αρχηγούς των κομμάτων τους.
Ποια
προσόντα θεωρείτε ότι πρέπει να έχει κανείς προκειμένου να διεκδικήσει
το Δήμο; Πιστεύετε πως θα πρέπει π.χ. να έχει κάνει πρώτα δημοτικός
σύμβουλος;
Δεν συμφωνώ καθόλου με την άποψη αυτή όπου
χαρακτηρίζεται κάποιος κατάλληλος επειδή έχει διατελέσει δημοτικός
σύμβουλος. Η δημαρχία δεν είναι θέμα εσωτερικής ιεραρχίας ενός
συνδυασμού, ούτε θέμα παράδοσης - παραλαβής μεταξύ τους. Πιστεύω ότι
απαραίτητο προσόν είναι να γνωρίζει περί δημόσιας διοίκησης με
ταυτόχρονη διάθεση μαχητικότητας. Διότι τα σημαντικότερα προβλήματα τα
οποία θα κληθεί να αντιμετωπίσει για την καλυτέρευση της ποιότητας ζωής
των πολιτών του δήμου του είναι αυτά της συναλλαγής με την κεντρική
εξουσία. Και περί διοίκησης γνωρίζει μόνο αυτός που έχει διατελέσει
στον ανώτατο βαθμό του οργανισμού όπου υπηρετεί. Αυτός που έχει το
άγχος, επειδή ξέρει ότι η απόφασή του είναι τελική και δεν υπάρχει
άλλος ανώτερος από πάνω του για να την διορθώσει. Υπ' αυτό το πρίσμα,
διοίκηση έχει εξασκήσει αυτός που έχει διατελέσει νομάρχης, δήμαρχος,
πρόεδρος ή διευθυντής αυτοδιοικούμενου οργανισμού. Όχι αντιδήμαρχος,
όχι αντιπρόεδρος, όχι απλώς, δημοτικός σύμβουλος. Υπ' αυτήν την έννοια,
περιορίζεται ο αριθμός των κατάλληλων πιθανών υποψηφίων, χωρίς βέβαια
να αποκλείονται οι φωτεινές εξαιρέσεις.
Πρόσφατα δημοσιεύματα σας προσάπτουν την καθοδική πορεία και απαξίωση του ΤΕΙ. Τί τους απαντάτε; Να
υπενθυμίσω ότι τα τελευταία δυο ακαδημαϊκά έτη δεν είμαι Πρόεδρος του
ΤΕΙ, αλλά διευθυντής του Κέντρου Τεχνολογικής Έρευνας Δ. Μακεδονίας που
είναι ξεχωριστό αυτοδιοικούμενο νομικό πρόσωπο. Μπορώ να απαντήσω για
εμένα και το Ίδρυμα για το διάστημα που με αφορά. Λυπάμαι που θα
στεναχωρήσω πολύ αυτούς που προσπαθούν να με κατακρίνουν και θα
υπενθυμίσω ότι επί θητείας μου το ΤΕΙ από την 9η-10η θέση που ήταν,
έφτασε να παίζει, ανάλογα με την χρονιά, από την 2η έως την 4η θέση. Ως
Πρόεδρος του ΤΕΙ υπέρ - τριπλασίασα τα οικονομικά του όσον αφορά είτε
τον τακτικό του προϋπολογισμό, είτε το πρόγραμμα των Δημοσίων
επενδύσεων. Συνολικά, στην τελευταία εξαετία μου ως προέδρου του
ιδρύματος, εισέρευσαν περισσότερα χρήματα στο ταμείο του ΤΕΙ απ' όσο
όλη την προηγούμενη 26ετία λειτουργίας από ιδρύσεώς του. Επί θητείας
μου στην διοίκηση του ΤΕΙ υπερ- τετραπλασιάστηκε ο αριθμός των
σπουδαστών και επί θητείας μου όταν είχα αναλάβει ένα ΤΕΙ 9 τμημάτων
παρέδωσα ένα ΤΕΙ 17 προπτυχιακών και 3 μεταπτυχιακών τμημάτων. Με τον
προγραμματισμό δε που κλείδωσε λίγο πριν την λήξη της θητείας μου, θα
φτάσει το 2011 να έχει 22 τμήματα. Επί θητείας μου, το χρήμα που
εισέρευσε άμεσα για τους κάτοικους της Δυτικής Μακεδονίας ήταν
τριπλάσιο του συνόλου του ΠΕΠ Δ. Μακεδονίας και 150% περισσότερο από
αυτό της ΔΕΗ σε ετήσια βάση. Επίσης, να υπενθυμίσω ότι προσπαθούν να με
κατακρίνουν, λέγοντας τα πράγματα όπως τους βολεύει, αποκρύπτοντας
στοιχεία και παραποιώντας την αλήθεια, παραπλανώντας έτσι τον λαό της
περιοχής μας. Διότι αποκρύπτουν το γεγονός ότι όχι το ΤΕΙ μας, αλλά όλα
τα ΤΕΙ όλης της χώρας έχουν υποστεί συρρίκνωση όσον αφορά τον αριθμό
των σπουδαστών τους. Επίσης, ότι το ΤΕΙ Δ. Μακεδονίας, παρά τα δεινά
που υπέστησαν όλα τα ιδρύματα λόγω νομοθετημάτων ή υπουργικών
αποφάσεων, στα όρια που μπορούσε να κινηθεί δεν κατέρρευσε, αλλά
συγκρατήθηκε στη σημαντική 3η ή 4η θέση μεταξύ των ΤΕΙ. Και βέβαια, και
η νέα διοίκηση, την οποία θεωρώ ως φυσική συνέχεια της προηγούμενης, σ'
αυτόν τον τομέα τουλάχιστον τα πάει καλά. Προσκαλώ λοιπόν αλλά και
προκαλώ δημόσια τους επικριτές μου να βρουν έναν, οποιοδήποτε άλλο
δημόσιο φορέα στη Δ. Μακεδονία είτε αυτό αφορά νομαρχίες, είτε δήμους,
είτε επιμελητήρια, στα οποία ο διοικών να μπορεί να επιδείξει έστω και
μέρος της αντίστοιχης ανάπτυξης στην τοπική κοινωνία. Ίσα – ίσα, αυτό
που μπορώ πολύ εύκολα να πω είναι ότι κανένας τοπικός παράγοντας δεν
κατάλαβε ούτε και βοήθησε το ΤΕΙ όποτε χρειάστηκε κάτι, μη κατανοώντας
ότι με το εάν τα πάει καλά το ΤΕΙ, άμεσα θα τα πάει καλά κι ο τόπος.
Πώς βλέπετε την διεύρυνση των Δήμων και τις αλλαγές στις νομαρχίες και περιφέρειες; Είναι
μια μεγάλη αλλαγή στην διοικητική δομή της χώρας. Γι' αυτό και πριν
δούμε πως θα είναι τελικά και τι αρμοδιότητες θα δοθούν ή θα αφαιρεθούν
από κάθε μορφή τοπικής αυτοδιοίκησης αιρετής ή διορισμένης είναι μάλλον
πρώιμο να κρίνουμε. Γιατί αυτές οι αλλαγές μπορεί να αποτελέσουν βήμα
προς ανάπτυξη της χώρας μας, αλλά μπορεί, επίσης, να αποτελέσει
στοιχείο μακρόχρονων διενέξεων μεταξύ των εμπλεκομένων. Είτε αυτό αφορά
στον τρόπο των συνενώσεων μεταξύ των διαφόρων δήμων - κοινοτήτων, είτε
στον καθορισμό των αρμοδιοτήτων μεταξύ των διαφορετικών βαθμών ΟΤΑ. Γι'
αυτό, πρέπει να ληφθούν υπ΄ όψη σωστά και ανθεκτικά στο χρόνο κριτήρια
και όχι κριτήρια στιγμιαίου ενδιαφέροντος. Γιατί, όσο αυτονόητο και αν
φαντάζει αυτό, πάντα ξεπετιέται κάποιος που μας αναγκάζει να θυμόμαστε
ότι ζούμε στην Ελλάδα.