Επίκαιρα Θέματα:

Τρίτη 22 Μαρτίου 2011

Περί συγχωνεύσεως σχολείων….. και παιδείας….

της Στέλλας Ρουσιάδου
Με αφορμή τη συγχώνευση των σχολείων, τα προβλήματα της ελληνικής παιδείας ήρθαν πάλι στο προσκήνιο. Η εικόνα πάντα σταθερή και αναλλοίωτη! Με όση ψυχραιμία μας απομένει, (μέσα στον πανικό της γενικής διάλυσης),ας προσπαθήσουμε επιτέλους να δούμε κατάματα  κάποια πράγματα.Σήμερα  στην παιδεία το αδιέξοδο είναι ολοκληρωτικό, από την πρώτη ως την έσχατη βαθμίδα και πτυχή. Ο κάθε εκπαιδευτικός, ο κάθε γονιός, ο κάθε μαθητής ή φοιτητής μπορεί να το βεβαιώσει.

Έχω κουραστεί να ακούω και να υπηρετώ χρεοκοπημένες μεταρρυθμίσεις, αναχρονιστικές αγκυλώσεις των αναλυτικών προγραμμάτων, ανάπηρους νόμους –πλαίσια, ατελέσφορες διοικητικές «βελτιώσεις».
Το Υπουργείο Παιδείας πλειοδοτεί σε λαϊκισμό με την  κατάργηση σχολικών μονάδων. Ποιά κίνητρα την υπαγόρευσαν; Θα ήταν κωμικό να μιλήσουμε για παιδαγωγική σκοπιμότητα. Όσο για τα κριτήρια για την επιλογή αυτών δεν τηρήθηκαν και εφαρμόστηκαν κατ’ επιλογή.
Οι πράξεις του Υπουργείου Παιδείας ενισχύουν το τεράστιο έλλειμμα εμπιστοσύνης που ήδη υπάρχει. Μία ακόμη φορά ο πολιτικός λόγος δεν τολμάει να εξαγγείλει την ουσιαστική αιτία των πράξεων.
Ποιος είναι ο σκοπός της εκπαίδευσής μας; Μένει πάντα μετέωρο το νόημα της εκπαιδευτικής πρακτικής.
Στην εποχή της «βιομηχανοποίησης» της γνώσης και της πληροφορίας, όπου η μηχανική δύναμη και η ανθρώπινη μυϊκή προσπάθεια παραχωρούν με γρήγορους ρυθμούς τη θέση τους στις τεχνολογικές καινοτομίες και στην κωδικοποιημένη γνώση, το ελληνικό σχολείο δείχνει να ζει στο δικό του κόσμο. Και λέω δείχνει και όχι οπωσδήποτε ζει, γιατί θέλω να ελπίζω!
Εδώ και δεκαετίες η παιδεία κατέχει επικίνδυνα χαμηλή θέση στην κλίμακα προτεραιοτήτων της ελληνικής πολιτείας, σε μια εποχή που όλοι, παγκόσμια,  συμφωνούν ότι αυτή αποτελεί την μόνη ελπίδα των λαών για πρόοδο και κοινωνική δικαιοσύνη.
        Χρειάζεται να διαθέτει κανείς μεγάλα αποθέματα κουράγιου και αισιοδοξίας προκειμένου να υποστηρίξει ότι το ελληνικό σχολείο μπορεί να πορευτεί προς τον εικοστό πρώτο αιώνα με ικανότητα προσαρμογής και προοπτική επίτευξης των εθνικών στόχων στον τομέα της παιδείας.
 Το απαράδεκτα χαμηλό επίπεδο δαπανών, η ανυπαρξία μακροχρόνιου σχεδιασμού και η έντονη κομματικοποίηση του χώρου, αποτελούν τις βασικές αιτίες της πολυεπίπεδης κρίσης που διέρχεται το εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Πως είναι δυνατόν να πείσουν  οι αρμόδιοι ότι δεν υπάρχουν χρήματα για την παιδεία όταν συχνά και με μεγάλη ευκολία διαγράφονται χρέη εκατοντάδων δισεκατομμυρίων σε οργανισμούς και επιχειρήσεις που οφείλονται σε κακοδιαχείριση και όταν, όπως λέγεται, δεν έχει γίνει  σωστή  αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων, αλλά και κατανομή σε επιμέρους τομείς;
Είναι απαραίτητο να εισαχθούν διαδικασίες ελέγχου της νομιμότητας των δαπανών που θα ανταποκρίνονται στις ιδιαιτερότητες των σχολικών μονάδων, θα εξασφαλίζουν τη διαφάνεια και θα στηρίζονται  στην αρχή της μετρησιμότητας των δαπανών. Όμως δεν πρέπει η όλη προσπάθεια να εξαντλείται εκεί. Σήμερα η πράξη έδειξε, πως σχεδόν κανένας δεν ενδιαφέρεται για την αποτελεσματική χρήση των πόρων, που αποτελούν θυσίες του ελληνικού λαού.
 Κλείνουν σχολικές μονάδες προκειμένου το κράτος να καλύψει άμεσες  ανάγκες και πλήρως ανελαστικές δαπάνες αυτών. Ο στόχος όμως του «Δημόσιου σχολείου» δεν είναι σωστό να επιτευχθεί σε βάρος της ποιότητας των σπουδών.
Η διαφάνεια των αποφάσεων και των συναλλαγών και η αποτελεσματικότητα στη χρήση των πόρων, θα ήταν ένδειξη σεβασμού στις θυσίες του λαού και κριτήριο αξιολόγησης των επιδόσεων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Η αξιοκρατία στην εκπαίδευση η αξιολόγηση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου συνιστούν βασικές αρχές λειτουργίας της.
        Η έλλειψη πόρων επομένως και η θεσμοθετημένη χαλαρότητα που επικρατεί σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης  οδηγεί σε υποβάθμιση των σπουδών. Και είναι περισσότερο από βέβαιο ότι υποβαθμισμένη δημόσια εκπαίδευση αποτελεί τον καταλληλότερο Δούρειο Ίππο για την ανάπτυξη της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Αν η πολιτική εξουσία, για λόγους αδράνειας ή πολιτικού κόστους, αφήσει τα πράγματα να προχωρήσουν όπως εξελίσσονται σήμερα, τότε είναι περισσότερο από βέβαιο ότι τη λύση θα δώσουν οι δυνάμεις της αγοράς με ότι αυτό συνεπάγεται.
       Όταν η Βουλή ψήφιζε τη σχετική νομοθεσία για δωρεάν παιδεία, ασφαλώς πίστευε ότι με αυτήν θα έθετε βάσεις για ίση μεταχείριση όλων των Ελλήνων στον τομέα της παιδείας. Για τη σωστή αξιολόγηση της θέσης αυτής είναι απαραίτητο να διευκρινιστεί ότι η παιδεία είναι δωρεάν μόνο για τα συγκεκριμένα άτομα που μετέχουν στα αγαθά της, δηλαδή τους μαθητές και τους φοιτητές. Για το σύνολο της κοινωνίας η δωρεάν παιδεία δεν είναι δωρεάν. Τελικά κάποιος πρέπει να πληρώσει το λογαριασμό και φυσικά αυτός ο κάποιος δεν  μπορεί να είναι άλλος, από τον ελληνικό λαό, από τον απλό φορολογούμενο.
Η ίση μεταχείριση όλων των κοινωνικών ομάδων και στρωμάτων στο θέμα της παιδείας προϋποθέτει ότι η συμβολή κάθε κοινωνικής τάξης στις δαπάνες είναι ανάλογη με τη συμμετοχή της στα αγαθά της εκπαίδευσης.
Επίσης με τη μορφή που έχει σήμερα στη χώρα μας η δωρεάν παιδεία είναι μόνο στους νόμους. Η «βοήθεια στο σπίτι» ή στο φροντιστήριο ξεκινάει από το Δημοτικό και κορυφώνεται στην  προετοιμασία των μαθητών για  να πάρουν μέρος στις εξετάσεις για τα Ανώτατα Ιδρύματα. Οι  δε δαπάνες συντήρησής τους συνεχίζονται όταν εισαχθούν σ’αυτά.
      Το θέμα της παιδείας είναι  ιδιαίτερα σοβαρό και πολυσύνθετο, γι’αυτό δεν πρέπει να εξετάζεται ούτε με λογιστικούς και νομικούς όρους ούτε  με όρους μνημονίου, και ιδεολογικές προκαταλήψεις. Επίσης πρέπει να γίνει κατανοητό πως οι αρνητικές επιπτώσεις από αποφάσεις που παίρνονται τώρα, θα φανούν μετά από πολλά χρόνια και θα είναι μη αναστρέψιμες.
Το Υπουργείο Παιδείας δεν μας έπεισε. Όλοι ακούμε για Πολυδύναμα σχολεία και κανείς δεν γνωρίζει γι’αυτά. Όλοι γνωρίζουμε πως τα φορτωμένα αναλυτικά προγράμματα δεν αποδίδουν σήμερα. Πως σκοπός δεν είναι να συσσωρεύει ο μαθητής πληροφορίες, αλλά να μαθαίνει το πώς και που θα βρεθεί η πληροφορία. Να μάθει πώς να μαθαίνει. Αυτό όμως που βιώνουμε στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, είναι το δίπολο, παραδόσεις -εξετάσεις.
Γνωστά  και θεμελιώδη και επείγοντα όλα αυτά. Γνωστή και η πολιτική ευφυΐα της σημερινής υπουργού. Άγνωστος παράγων είναι μόνο η τόλμη της και οι σύμβουλοί της.

Ρουσιάδου Στέλλα
Δημοτική Σύμβουλος

8 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

«Το Υπουργείο Παιδείας πλειοδοτεί σε λαϊκισμό με την κατάργηση σχολικών μονάδων. Ποιά κίνητρα την υπαγόρευσαν; Θα ήταν κωμικό να μιλήσουμε για παιδαγωγική σκοπιμότητα. Όσο για τα κριτήρια για την επιλογή αυτών δεν τηρήθηκαν και εφαρμόστηκαν κατ’ επιλογή.»

Ερώτηση: η κα Ρουσιάδου θα έστελνε το παιδί της σε μονοθέσιο δημοτικό σχολείο ;;;
Περιμένω απάντηση με ένα ΝΑΙ η ΟΧΙ.

Ανώνυμος είπε...

http://akrielassonas.blogspot.com/2011/03/blog-post_22.html

Ανώνυμος είπε...

Ντρέπεται η κυρία να υπογράψει ως καθηγήτρια;;;;;
Ή από τύψεις,αφού δεν έχει σχέση με την ΤΑΞΗ εδώ και χρόνια, κρύβει το επάγγελμά από όπου ενθυλακώνει το 1500ρικο μηνιαίως άνευ κόπου και βασάνου βεβαίως-βεβαίως και με όλες τις.........καταστάσεις!!!!!!!!!!

Ανώνυμος είπε...

Είναι χρήσιμο να τονιστεί άλλη μια φορά ότι αν επιχειρηθεί αλλαγή συστήματος επιλογής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, όπως λέγεται, αυτή συνεπάγεται μια ριζική αναμόρφωση της εκπαίδευσης και οι επιπτώσεις της αλλαγής θα επηρεάσουν μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα την όλη λειτουργία του κοινωνικού, επαγγελματικού, εκπαιδευτικού μας συστήματος. Γι’αυτό και ένα τέτοιο εγχείρημα είναι απαραίτητο να μελετηθεί σωστά, να σχεδιαστεί προσεκτικά, να υποστηριχτεί όσο το δυνατόν ευρύτερα και να επιχειρηθεί μόνον όταν έχει εξασφαλιστεί ότι δεν θα είναι μια ακόμη ακροβασία κομματική.
Ένα τέτοιο σύστημα που θα επηρεάσει καθοριστικά την ζωή στη χώρα μας, στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης, της εποχής της Τεχνολογίας και της Ενωμένης Ευρώπης. Που ταυτόχρονα θα εξασφαλίζει χαρακτηριστικά κοινωνικής πρόνοιας(δικαιοσύνη, ισότητα, αξιοκρατία, ίσες ευκαιρίες κ.τλ),μεθοδολογικής πληρότητας(αντικειμενικότητα,αξιοπιστία,κύρος,αντιπροσωπευτικότητα,διακριτικότη
τα,κτ.λ), αλλά μαζί και χαρακτηριστικά που θα διευκολύνουν εξελίξεις στην αγορά εργασίας, όπως ανταγωνιστικότητα, παραγωγικότητα, συμβατότητα κτλ, στην επιθυμητή έκταση. Πρέπει δηλαδή να εξασφαλίζει εκείνα τα στοιχεία που θα επιτρέψουν και θα διευκολύνουν την επιβίωση της χώρας μας στο σκληρά ανταγωνιστικό και ενίοτε εχθρικό πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης και Ενωμένης Ευρώπης, ενώ παράλληλα θα διατηρούνται οι όποιες εθνικές προτεραιότητες και επιδιώξεις.
Είναι όμως προφανές ότι αυτές οι πολλαπλές και μάλιστα αντίρροπες επιδιώξεις κατά πάσα πιθανότητα δεν υλοποιούνται ρεαλιστικά με διαδικασίες του ενός κριτηρίου(συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων).
Επομένως,
• εάν το Υπουργείο Παιδείας είχε πείσει τον πολίτη για όλα αυτά που προαναφέρθηκαν είναι σίγουρο ότι δεν θα αντιμετώπιζε αυτές τις αντιδράσεις, γιατί είναι περισσότερο σίγουρο πως κανένας γονέας δεν θέλει το κακό του παιδιού του.
• Το όλο άρθρο δεν οδηγεί στην ερώτηση που μου θέτεται.
• Η παράγραφος που απομονώνετε αναφέρεται κύρια στον τρόπο επιλογής των σχολικών μονάδων. Ίσως δεν είστε ενήμερος/η ότι υπάρχουν σχολικές μονάδες οι οποίες εξαιρέθηκαν ενώ υπάγονταν στην ίδια κατηγορία με αυτές που καταργήθηκαν.
• Διαβάστε τι προβλέπεται από το «νέο Μνημόνιο 3».Συγκεκριμένα στο κεφάλαιο «Δράσεις του εκπαιδευτικού μας συστήματος» και με τον εύηχο τίτλο «Αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος».
• Ίσως δεν γνωρίζετε ότι οι αίθουσες στα σχολεία μας δεν επαρκούν και πολλές από αυτές είναι πολύ μικρές. Κάποιες είναι χωρισμένες με γυψοσανίδα. Αναρωτηθήκατε πως θα χωρέσουν 25-30 άτομα και πως με τόσα άτομα θα εφαρμοστεί η συνεργατικότητα, ομαδικότητα κλπ που υπόσχεται το Πολυδύναμο σχολείο; Δεν θα αναφερθώ σε επαρκή φωτισμό, απόσταση από τον πίνακα, κτλ τα οποία υπόσχονται ποιότητα στην εκπαίδευση.
• Τα πολυδύναμα σχολεία θέλουν και πολυδύναμους καθηγητές. Για τους νέους τρόπους διδασκαλίας που υπόσχεται το νέο σχολείο, οφείλει το Υπουργείο, να βάλει το χέρι του βαθιά στην τσέπη, για επιμορφώσεις και διορισμό καθηγητών σε νέες ειδικότητες για τις καινοτόμες δράσεις .Και όλα αυτά με προγραμματισμό και οργάνωση, γιατί η τεχνολογία απαρχαιούται γρήγορα. Τι να τους κάνουμε τους υπολογιστές και τους διαδραστικούς πίνακες, όταν μόνο ελάχιστοι μπορούν να τους χρησιμοποιήσουν; Ώσπου να αποφασίσει το Υπουργείο, η τεχνολογία αυτών θα παρέλθει. Η παιδεία μας φίλοι μου στηρίζεται στο φιλότιμο κάποιων παιδαγωγών που προσπαθούν από μόνοι τους να την κρατήσουν.
Όμως το θέμα της εκπαίδευσης αφορά ένα πολύ ευρύ φάσμα ανθρώπων. Συνεπώς προσφέρεται για πολιτικοποίηση .Και όταν πολιτικοποιείται, παίρνει μοιραία λαϊκίστικη χροιά, και κάποτε οι συζητήσεις εκφεύγουν των ορίων της σοβαρότητας.
Στα πλαίσια αυτά στην ερώτησή σας θα σας απαντούσα πως αν είχα την οικονομική άνεση, θα έστελνα το παιδί μου εκεί που το στέλνουν πολλοί συντοπίτες και συντοπίτισσές μας που κατέχουν κεντρικές θέσεις εξουσίας.

Ρουσιάδου Στέλλα

Ανώνυμος είπε...

Ο κύριος, κυρία, κρυμμένος/η στην ανωνυμία μου δίνει το δικαίωμα, να υποθέτω πως θα είναι ένας/μια από αυτούς που διακοσμούν μονίμως τις παρυφές του συστήματος εξουσίας, του κυρίως υπεύθυνου για την κατάσταση στην σημερινή παιδεία.

Η επιχειρούμενη επιχειρηματολογία είναι (λυπάμαι για τη λέξη)αδιάντροπη. Είναι το έσχατο τέχνασμα εμπορίας εντυπώσεων, προσώπων με προσωπεία, εφεύρημα αυτοάμυνας του θεάτρου των σκιών. Απόλυτη προτεραιότητα στις εντυπώσεις, παγερή αδιαφορία για τα πραγματικά και ουσιώδη προβλήματα.

Ρουσιάδου Στέλλα

Ανώνυμος είπε...

Μετά από τόσες μέρες που κόπασαν κάπως οι ...αγωνίες των υποστηρικτών του ξηλώματος της εκπαίδευσης και οι οποίοι φυσικά ανήκουν στο σύνολό τους στους ξερογλείφτες του συστήματος ΠΑΣΟΚ, αποδεικνύεται περίτρανα η ακριβής και εμπεριστατωμένη επιχειρηματολογία της κ. Στέλλας Ρουσιάδου.
Η ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΑΜΑΘΕΙΑΣ Υπουργός του ΠΑΣΟΚ δηλώνει αμήχανα πως επαναξιολογείται το θέμα και κάποιες σχολικές μονάδες θε τεθούν εκτός προτεινόμενης λίστας!
Μετά απ' αυτό, το μεγάλο ζητούμενο είναι η φανατικά στρατευμένη δημοσιογραφία όπου κονδυλοφόροι της πρασινοπιάτσας (βλ. Π.Π. και σία) οργίασαν για τη στήριξη των θέσεων του ΠΑΣΟΚ μέχρις παρεξηγήσεως.
Η στάση αυτή ήταν άραγε μέσα στα πλαίσια του ...γνωστού αζημίωτου των δημοσιο...κράχτων;
Γιατί τότε δεν είδαμε κείμενα (σαν το παραπάνω, που προς τιμήν του ανάρτησε το ΑΙ-VRES) και σε υποτιθέμενο δημοκρατικό site της γνωστής πιάτσας των ...media;
Η απάντηση είναι ...συμπτωματικά απλούστατη.
Μα φυσικά γιατί δεν τους αρέσει ο αντίλογος.
Δυστυχώς όμως για σας (ευτυχώς για τους πολίτες)η μπόχα σας ξεχείλισε...
Ξερόλες και χαχόλοι παντογνώστες δημοσιοτρίφτες είσαστε και τέτοιοι πάντα θα μένετε μέχρι να ξεβρωμίσει (το συντομότερο) απ' όλους εσάς τούτος ο σαρακοφαγωμένος τόπος!!!

Ανώνυμος είπε...

χα χα χα χα χα χα χα ....

Ανώνυμος είπε...

Και ...χάχας και ...μακάκας 8:43μ.μ.;

Το Προφίλ μας