Της Γεωργίας Τζιφρή
Η κυβέρνηση με τροπολογία σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών, που φέρνει προς ψήφιση στη βουλή, προβλέπει την κατάργηση των σχολικών επιτροπών και των δημοτικών επιτροπών παιδείας και την μεταφορά όλων των αρμοδιοτήτων στους δήμους έως τον Ιούνιο του 2024.
Επίσης, Η κυβέρνηση της ΝΔ και η κ. Κεραμέως επιδιώκουν την επιτάχυνση της εφαρμογής του ν. 4692/20 (Κεραμέως) μέσα από τον οποίο έχουν θεσμοθετήσει την αναζήτηση πόρων και χορηγών από τη σχολική μονάδα.
Τι είναι οι σχολικές επιτροπές;
Σχολικές επιτροπές, είναι επιτροπές που απαρτίζονται από διευθυντές σχολείων ανάλογα την δυναμική της κάθε περιοχής, εκπρόσωπο ή εκπροσώπους είτε της ένωσης γονέων είτε συλλόγων γονέων, αν δεν υπάρχει ένωση γονέων, όπως στο δήμο Εορδαίας και εκπρόσωπο των μαθητών στις σχολικές επιτροπές β’ βάθμιας εκπαίδευσης.
Οι αρμοδιότητες τους:
1. Η διαχείριση των πιστώσεων που τους διατίθενται για την κάλυψη των διοικητικών δαπανών λειτουργίας των αντίστοιχων σχολείων (θέρμανσης, φωτισμού, ύδρευσης κλπ)
2. Η αμοιβή καθαριστριών
3. Η εκτέλεση έργων για την επισκευή και συντήρηση των σχολείων και του εξοπλισμού τους
4. Η εισήγηση προς τις αντίστοιχες διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για τον εφοδιασμό είτε με έπιπλα, είτε με βιβλία κλπ
5. Η διαχείριση των εσόδων από την ενδεχόμενη εκμετάλλευση των σχολικών κυλικείων
6. Η λήψη κάθε άλλου μέτρου που κρίνεται αναγκαίο για τη στήριξη της διοικητικής λειτουργίας των σχολικών μονάδες
Με τη νέα διάταξη όμως του νομοσχεδίου, καταργούνται οι Σχολικές Επιτροπές του δήμου και μεταβιβάζονται οι αρμοδιότητές τους εξ ολοκλήρου στους διευθυντές των σχολείων, δίνοντας τους ποσά που περισσότερο αντιστοιχούν σε χαρτζιλίκι σε σχέση με τις ανάγκες του σχολείου, αφήνοντάς τους να βγάλουν το φίδι από την τρύπα. Μάλιστα, τους αναθέτει να διενεργούν με απόλυτη ευθύνη τους άπειρες αρμοδιότητες από τεχνικές βλάβες πάσης φύσεως, συντηρήσεις μηχανημάτων και εξοπλισμού και ορίζονται δημόσιοι υπόλογοι όλων των οικονομικών στοιχείων.
Σύμφωνα το νομοσχέδιο, οι αρμοδιότητες του δήμου περιορίζονται στην προμήθεια πετρελαίου και στις επισκευές μεγάλης κλίμακας, καθότι τα σχολεία αποτελούν περιουσία του δήμου.
Στην ίδια κατεύθυνση καταργούν τις Δημοτικές Επιτροπές Παιδείας (ΔΕΠ) μεταβιβάζοντας τις αρμοδιότητές τους στα Δημοτικά Συμβούλια
Σε καμία περίπτωση, δεν θεωρούμε ότι υπάρχει στην παρούσα φάση επαρκής χρηματοδότηση των Σχολικών Επιτροπών που ανταποκρίνεται στις ανάγκες των Σχολικών επιτροπών ούτε φυσικά είμαστε ικανοποιημένοι με την εργολαβοποίηση και υποβάθμιση των σχολικών υποδομών, αρκεί να σκεφτεί κανείς, πόσα σχολεία βασίζονται στην εθελοντική δράση των γονέων, προκειμένω να διορθωθούν κάποια πράγματα στα σχολεία, όπως βαψίματα αυλών ,καγκελόπορτων ,γηπέδων, ακόμα και τα χόρτα σε πολλά σχολεία κόβονται από τους ίδιους τους γονείς….
Αλλά η κυβέρνηση θέλει να το πάει ένα βήμα παραπάνω. Καταργεί τις Σχολικές Επιτροπές με προφανή διάθεση όχι μόνο να μη στηρίξει επαρκώς τις υλικοτεχνικές ανάγκες των σχολείων, αλλά να κρύψει τις ευθύνες της και να πετάξει το μπαλάκι των ευθυνών στους διευθυντές…
Φαίνεται ότι στην αντιλαϊκή πολιτική της δεν χωρά το σχήμα των οργανισμών των Σχολικών Επιτροπών.
Η κυβέρνηση φαίνεται να ενοχλείται ακόμα και από το γεγονός ότι στις Σχολικές Επιτροπές συμμετέχουν με δικαίωμα ψήφου διευθυντές των σχολείων, εκπρόσωποι των γονέων και εκπρόσωποι των μαθητών, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι αλλάζει η κύρια ευθύνη του δήμου στις πιστώσεις για τα σχολεία.
Θέλει να καταργήσει ακόμα και τα υπάρχοντα στοιχειώδη κριτήρια των Σχολικών Επιτροπών στην κατανομή των πιστώσεων, όπως αυτά του αριθμού των μαθητών, των τμημάτων κλπ,αλλά και την παλαιότητα των κτιρίων, καθώς και τις ειδικότερες ανάγκες των σχολικών μονάδων.
Σε τέτοιες συνθήκες χάνεται κάθε είδους αναλογία και ισότητα στο μοίρασμα των πιστώσεων, πράγμα που θα οδηγήσει σε αυθαιρεσίες και κάθε είδους συναλλαγές και πιέσεις προς τις διευθύνσεις των σχολείων. Καταργείται κάθε στοιχειώδης συνέχεια, διαφάνεια και έλεγχος στην κατανομή πιστώσεων.
Το πέρασμα των αρμοδιοτήτων στους δήμους, ενέχει πολλούς κινδύνους, καθώς μια σειρά ζητημάτων που αφορούν στα σχολεία:
· θα εξαρτώνται και από την ικανότητα των δήμων να ανταπεξέλθουν οικονομικά στην υπερσυγκέντρωση των αρμοδιοτήτων,
· θα εξετάζονται με βάση την γενικότερη κατεύθυνση υλοποιήσεων των κυβερνητικών αντιλαϊκών αποφάσεων, που ζυγίζονται με τη λογική κόστους-οφέλους, που ακολουθεί η πλειοψηφία των εκλεγμένων δημοτικών αρχών, ενώ γίνεται ορατός ο κίνδυνος για το τι μέλλει γενέσθαι με την εξασφάλιση των οικονομικών πόρων για την λειτουργία των σχολικών μονάδων από ιδίους πόρους (κοινώς αύξηση των δημοτικών τελών, περεταίρω οικονομικό στραγγαλισμό, στα ήδη πετσοκομμένα λαϊκά εισοδήματα),άλλωστε έχουμε παραδείγματα και από την κατάσταση στους παιδικούς σταθμούς, οι οποίοι είναι στη διαχείριση των δήμων, όπου οι γονείς καλούνται να πληρώνουν τα τροφεία, ακόμα και όσοι δικαιούνται ΕΣΠΑ (και ας φαίνεται σε κάποιους ευτελές το ποσό των 10€), με μειωμένο προσωπικό, ιδιαίτερα τα χωριά, αλλά και από τις σχολικές υποδομές με ακατάλληλα κτήρια κτλ.
· Τα ήδη υποχρηματοδοτούμενα σχολεία, θα φτωχύνουν και άλλο, οι διευθυντές θα ψάχνουν λύσεις να μπαλώσουν τις τρύπες του συστήματος, σπόνσορες και χορηγοί θα αναζητούνται από την σχολική μονάδα, οι δήμοι θα πρέπει να βρίσκουν τρόπο διαχείρισης των προβλημάτων και το κράτος, απαλλαγμένο από κάθε ευθύνη σε ρόλο θεατή θα «ποιεί την νύσσα».
Οι εκλογές στις 8 του μήνα, είναι καθοριστικές για τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης, στην περαιτέρω εφαρμογή της αντιλαϊκής πολιτικής της. Αυτό άλλωστε μαρτυρά και το νέο νομοσχέδιο για τους ΟΤΑ.
Γι’ αυτό ένα είναι το κριτήριο ψήφου: Τι δημοτική αρχή θέλουμε; Μια δημοτική αρχή πειθήνιο όργανο εκτέλεσης των κυβερνητικών αποφάσεων ή δημοτική αρχή στο δρόμο του αγώνα και της υπεράσπισης των λαϊκών αναγκών;
Ως Λαϊκή Συσπείρωση Εορδαίας:
§ Εναντιωνόμαστε στην κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών από τη σκοπιά της στόχευσης και των επιδιώξεων που έχει η κυβέρνηση.
§ Διεκδικούμε τη δραστική αύξηση της χρηματοδότησης για τις ανάγκες των σχολείων κόντρα στην αντιλαϊκή πολιτική των κυβερνήσεων.
§ Απαιτούμε με ευθύνη των δήμων να υπάρχουν επιτροπές παρακολούθησης της χρηματοδότησης των σχολείων και των κατευθύνσεών της, με συμμετοχή της αντιπολίτευσης και των φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας, των εκπαιδευτικών και των γονέων.
Τζιφρή Γεωργία
Μαία στο Γ.Ν. Πτολεμαΐδας «Μποδοσάκειο»
Υποψήφια δημοτική σύμβουλος Εορδαίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου