Επίκαιρα Θέματα:

Τρίτη 10 Δεκεμβρίου 2013

Ο γνωστός βιμπραφωνίστας Χρήστος Ραφαηλίδης μιλά για τη τζαζ, τη Νέα Υόρκη και την «εξαγωγή» του ελληνικού πολιτισμού μέσα από τη μουσική

Aπό μικρός δεν ήθελε να γίνει τίποτα άλλο εκτός από μουσικός. Κανείς όμως δεν μπορούσε να φανταστεί τότε στη δεκαετία του '80 και μάλιστα σε μια πόλη επαρχιακή όπως η Κοζάνη, ότι ένα άγνωστο για τους περισσότερους μουσικό όργανο θα γινόταν το διαβατήριο... Ο Χρήστος Ραφαηλίδης επέλεξε να μάθει βιμπράφωνο σε μία εποχή που λίγοι γνώριζαν τι σήμαινε αυτό. Η αγάπη και η αφοσίωσή του για την τζαζ τον οδήγησε εκτός συνόρων και σήμερα είναι πλέον ένας από τους πιο σημαντικούς βιμπραφωνίστες και εμφανίζεται με τους Manhattan Vibes (το γκρουπ που έχει δημιουργήσει) σε γνωστά τζαζ κλαμπ της Νέας Υόρκης.

"Όπως είχε πει πριν από πολλά χρόνια ένας φίλος μου μουσικός, ο Γιώργος ο Φακανάς από την Αθήνα, δύο είναι τα μουσικά είδη που έχουν διαβατήριο: η τζαζ και η κλασική μουσική. Η τζαζ είναι ένα καθαρά αμερικάνικο φαινόμενο γιατί βασίζεται στη μίξη από διαφορές μουσικές κουλτούρες που έγιναν στην Νέα Ορλεάνη, αρχές του περασμένου αιώνα...Αυτό που γοητεύει τους μουσικούς στην τζαζ είναι ο αυτοσχεδιασμός. Από το να σε γοητεύει όμως κάτι μέχρι να το κυριεύσεις χρειάζεται μια διαδικασία..." αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Χρήστος Ραφαηλίδης.
Εκείνος είναι από τους πρώτους που βγήκε στο εξωτερικό και κατάφερε να κάνει γνωστό το όνομά του, συνεισφέροντας όπως λέει, στην αμερικάνικη, την ευρωπαϊκή αλλά και την ελληνική δισκογραφία με τον τρόπο του.
"Βλέπω αρκετούς Έλληνες που κάνουν καριέρα στην τζαζ, μπορεί όχι διεθνή αλλά πιστεύω ότι έχουμε αρχίσει να βγαίνουμε από τα σύνορά μας και είμαι πολύ αισιόδοξος για το μέλλον" προσθέτει.
Από την Κοζάνη στη Νέα Υόρκη
Σήμερα διανύει το 41ο έτος της ηλικίας του και ζει στη Νέα Υόρκη. Συμπληρώνονται σχεδόν 20 χρόνια από τότε που έφυγε από την Ελλάδα, με "εισιτήριο" μια υποτροφία για το Berklee College of Music στη Βοστόνη. Συνέχισε τις σπουδές του στη Νέα Υόρκη στο Manhattan School of Music, δίπλα στον διάσημο βιμπραφωνίστα Joe Locke.
"Φανταστείτε τότε μια Ελλάδα, χωρίς ίντερνετ, όπου όλα ήταν ασπρόμαυρα, υπήρχε μόνο η ΕΡΤ και η ΥΕΝΕΔ και στην Κοζάνη... στους δρόμους δεν υπήρχαν καν φανάρια. Αφού όταν ήρθα στη Θεσσαλονίκη και είδα δρόμους διπλής κατεύθυνσης με φανάρια... εντυπωσιάστηκα!" περιγράφει.
"Οι γονείς μου πάντα με υποστήριζαν. Γιατί με έβλεπαν χαρούμενο όταν έπαιζα μουσική. Και αυτό ήθελαν για τα παιδιά τους: να είναι χαρούμενα.", αναφέρει. Η οικογένειά του αγαπούσε πάντα την μουσική. Με ρίζες από τον Πόντο και τη Μικρά Ασία είχαν και ανάλογα ακούσματα. "Το βιμπράφωνο όμως -όπως και πολύς κόσμος τότε- δεν γνώριζαν καν τι είναι" προσθέτει και συνεχίζει: "Το μόνο που μου είπαν ήταν: "αν είναι να μάθεις αυτό το μουσικό όργανο, κοίταξε τουλάχιστον να παίζεις όσο καλύτερα μπορείς!".
Το "πείραμα" με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Πριν από λίγες μέρες (6 και 7 Δεκεμβρίου) οι Manhattan Vibes και η ΚΟΑ συναντήθηκαν και πραγματοποίησαν ένα μουσικό πείραμα: "Φέραμε δύο μουσικά σύνολα από άλλες εποχές, που καλούνται να ικανοποιήσουν διαφορετικές απαιτήσεις, μια κλασσική ορχήστρα και ένα τζαζ κουαρτέτο από τη Νέα Υόρκη, να παίξουν μαζί, να κάνουν ένα cross over όπως λέγεται..." σημειώνει ο 41χρονος μουσικός.
"Παίξαμε μια διασκευασμένη δική μου μουσική με μαέστρο τον Ανδρέα Τζίλκα και το αποτέλεσμα ήταν πολύ ικανοποιητικό".
Συνεχίσαμε την Κυριακή και παίξαμε ως κουαρτέτο στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης ενώ χθες παίξαμε στη γενέτειρά μου, την Κοζάνη στο "Ερμιόνειο ξενοδοχείο" στο κέντρο της πόλης.
Το "θαλασσάκι" που ξεσήκωσε τους Καλιφορνέζους
Ένα από τα κομμάτια που ακούστηκαν στη συναυλία ήταν το "θαλασσάκι", που έχει διασκευάσει ο κοντραμπασίστας των Manhattan Vibes, Πέτρος Κλαμπάνης. Οι δυο τους είναι οι μοναδικοί Έλληνες του κουαρτέτου ενώ παράλληλα εμφανίζονται και ως ντουέτο που ονομάζεται Point Two.
"Προσπαθώ πάντα να διατηρώ την ταυτότητά μου φανερή στο εξωτερικό, ότι είμαι Έλληνας. Γιατί αυτό είναι ουσιαστικά και αυτό που σε διαφοροποιεί, που σε ορίζει", επισημαίνει ο κ. Ραφαηλίδης.
Σε κάνει φοβερά υπερήφανο να εισάγεις κάτι καινούριο σε αυτόν το μουσικό χώρο. Για να καταλάβετε, πρόσφατα παίξαμε σε ένα κατάμεστο θέατρο στη βόρεια Καλιφόρνια το "Θαλασσάκι" και ο κόσμος σηκώθηκε όρθιος και καταχειροκροτούσε! Γιατί άκουσε κάτι σε 7 όγδοοα, που δεν έχει ξανακούσει από δύο Έλληνες μουσικούς. Το εκτίμησαν πάρα πολύ αυτό... Τώρα θα πάμε στην Κίνα, θα το παίξουμε κι εκεί... είναι η εξαγωγή της μουσικής μας", υπογραμμίζει.
Σημαντικές στιγμές και συνεργασίες
Υπήρξαν στιγμές που έμοιαζαν όπως όταν αποχαιρετάς έναν μεγάλο έρωτα. Που τις χαρακτηρίζουν η πικρία αλλά και η πληρότητα. "Όταν παίζεις με κάποιους ανθρώπους και η συνεργασία τελειώνει, είναι σαν να χωρίζεις", λέει χαμογελώντας. "Νιώθεις σαν να χάνεις την αγάπη σου από τη μια, χαίρεσαι όμως για όλα όσα έζησες από την άλλη..." σημειώνει ο κ.Ραφαηλίδης.
΄"Θυμάμαι για παράδειγμα όταν τελείωσε η περιοδεία μου με τον Charles Mingus, όπου συμμετείχαν κορυφαίοι μουσικοί και σκεφτόμουν αν θα ξαναζήσω κάτι τόσο σημαντικό στην καριέρα μου..." λέει χαρακτηριστικά.
Συγκινητική επίσης περιγράφει και τη συνεργασία του με τον Μίμη Πλέσσα. "Το να παίζω με τον Μίμη Πλέσσα, με τα τραγούδια του οποίου μεγάλωσα, ήταν αυτό που λέμε το "σάουντρακ της ζωής μας" ήταν πολύ συγκινητικό, μια πολύ ξεχωριστή συνεργασία" επισημαίνει.
Η επόμενη συνεργασία θα είναι με τη Δήμητρα Γαλάνη σε ένα σχήμα που ονομάζεται "Χρόνος". Αναμένεται να παρουσιαστεί το καλοκαίρι του 2014 και έχει ως στόχο την εξαγωγή του ελληνικού πολιτισμού μέσα από τους στίχους και τα τραγούδια.
Στις 26 Ιανουαρίου ο Χρήστος Ραφαηλίδης με τον Πέτρο Κλαμπάνη, που αποτελούν τους Point Two, θα εμφανιστούν στην Αθήνα για να παρουσιάσουν τη δουλειά τους στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και στη συνέχεια στη Θεσσαλονίκη, στο "Αυγό". Περισσότερες πληροφορίες για τους Manhattan Vibes στην ιστοσελίδα www.manhattanvibes.com


Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το Προφίλ μας