Επίκαιρα Θέματα:

Πέμπτη 15 Μαρτίου 2012

Διαδικασίες ανανέωσης αδειών χρήσης νερού - Υφιστάμενα δικαιώματα

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ
Όπως γνωρίζετε, άδειες γεωτρήσεων άρχισαν να εκδίδονται μετά από τις 1-1-1990 κατ' εφαρμογή του ν. 1739/87. Νόμιμες γεωτρήσεις θεωρούνται όσες έχουν άδεια ή όσες είναι κατασκευασμένες πριν το 1990 και έχουν ηλεκτροδοτηθεί.
Αρχικά και ως τις 20-12- 2005 η άδεια εκτέλεσης έργου και η άδεια χρήσης εκδίδονταν ταυτόχρονα. Κατόπιν και βάση της υπ. αριθμ.  43504ΚΥΑ(Β' 1784) πρώτα εκδιδόταν η άδεια εκτέλεσης έργου και μετά την επιτυχή ανόρυξη της γεώτρησης έβγαινε η άδεια χρήσης νερού. 

Βάση της παραπάνω ΚΥΑ προκειμένου να βγει άδεια γεώτρησης έπρεπε αρχικά  να εκδοθεί  Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων. Η άδεια χρήσης επέτρεπε στον ενδιαφερόμενο να αντλεί  τόση ποσότητα νερού από τον υπόγειο υδροφόρο, όσο είναι αυτή που μνημονεύεται στην άδεια. Η άδεια χρήσης έχει ημερομηνία λήξης . Για όσες άδειες εκδόθηκαν ως το 2003 η διάρκεια τους ήταν για 10 χρόνια, μετά για λίγο καιρό ήταν για 3, μετά  για 5. Μέχρι το 2011, αν  και το 80-90% των αδειών είχε λήξει ελάχιστοι ξεκινούσαν να τις ανανεώσουν γιατί κανείς δεν τους υποχρέωνε, κανείς δεν επέβαλλε κυρώσεις και κανείς δεν είχε ασχοληθεί με το αν είναι νόμιμη η λειτουργία μιας γεώτρησης, μετά την λήξη της άδειας της.
Το 2010 το υπουργείο Γεωργίας ανακοίνωσε την πολλαπλή Συμμόρφωση, ήτοι έναν οδηγό για την σωστή και οικολογική καλλιέργεια των αγρών. Ανάμεσα στα άλλα ανάφερε  ότι όποιος παραγωγός επιδοτούταν  για ποτιστικές καλλιέργειες θα έπρεπε για τις  υδροληψίες από τις οποίες άρδευε τα κτήματά του,  να κατείχε άδεια χρήσης σε ισχύ, ειδάλλως θα του επιβαλλόταν  πρόστιμο ως και 3% επί του ποσού της επιδότησης για την πρώτη χρονιά, 5% για την δεύτερη κ.ο.κ. Τότε οι αγρότες ξεκίνησαν να ενδιαφέρονται για τις ανανεώσεις, αλλά παράλληλα άρχισαν να αντιδρούν και να διαμαρτύρονται γιατί το κόστος της ανανέωσης κυμαίνονταν από 700- 1000ευρώ. Το κόστος ήταν μεγάλο γιατί η υπ. αριθμ. 43504ΚΥΑ(Β' 1784) - βάση της οποίας γινόταν οι αδειοδοτήσεις των γεωτρήσεων, προέβλεπε ότι όσες γεωτρήσεις δεν είχαν Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων (ΕΠΟ), έπρεπε να βγάλουν οπωσδήποτε, προκειμένου να γίνει ανανέωση της άδειας χρήσης. Αυτό σήμαινε σύνταξη Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, από μελετητή ανάλογου πτυχίου και επομένως αύξηση  του κοστολογίου.  Εξαιτίας των παραπάνω αντιδράσεων εκδόθηκε από το ΥΠΕΚΑ η αρ. οικ. 150559/10-6-2011 ΚΥΑ (ΦΕΚ 1440 Β'), που στο άρθρο 2 , παρ. 7 απλοποιεί την περιβαλλοντική αδειοδότηση και ζητά μόνο περιβαλλοντική έκθεση που θα συντάσσεται από τον ενδιαφερόμενο ή από τον τεχνικό εκπρόσωπό του.
Επειδή η παραπάνω ΚΥΑ δεν διευκρίνιζε  ποιοι έχουν δικαίωμα να συντάσσουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά των γεωτρήσεων, εκδόθηκε από το ΥΠΕΚΑ η υπ. αριθμ. 150895/13-9-2011 ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ που στο τέλος της παρ. Α8 (τέλος σελίδας 4) λέει ότι αν δεν υπάρχουν τεχνικά χαρακτηριστικά των γεωτρήσεων ή δεν βεβαιώνονται από κάποια αρμόδια Τεχνική Υπηρεσία θα πρέπει να πιστοποιούνται με οποιονδήποτε άλλο έγκυρο τρόπο. Κατά τη γνώμη μας, ο μόνος έγκυρος τρόπος είναι να πιστοποιούνται από Γεωλόγο βάση και του Π.Δ. 344/2000 (επαγγελματικά δικαιώματα γεωτεχνικών).
Επειδή στις 4-10-2011, εκδόθηκε  η υπ. αριθμ. 150977 ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ  από το ΥΠΕΚΑ στην οποία αναφέρεται ότι ο οποιοσδήποτε μπορεί να συμπληρώσει τα τεχνικά στοιχεία των γεωτρήσεων.
Επειδή  στο Π.Δ. 344/2000 που παρεμπιπτόντως δεν μνημονεύεται στης αρ. οικ. 150559/10-6-2011 ΚΥΑ (ΦΕΚ 1440 Β'), όπως και σε καμία εγκύκλιο που ακολούθησε, αναφέρεται ότι είναι υποχρεωτική η απασχόληση των γεωλόγων στα παρακάτω :άρθρο 14 παρ. α, β, γ, ιβ, ιζ και ιθ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΥΔΑΤΙΝΩΝ ΠΟΡΩΝ άρθρο 15 παρ.2β για την σύνταξη των υδρογεωλογικών μελετών, παρ.2ιδ μελέτες αξιοποίησης επιφανειακών και υπόγειων υδάτων, παρ.2λε γεωλογικές μελέτες για υδρευτικούς και αρδευτικούς σκοπούς, παρ 3δ χορήγηση άδειας ανόρυξης υδρογεώτρησης για ύδρευση, άρδευση ή βιομηχανική χρήση (ΣΗΜΕΙΩΝΕΤΑΙ ότι το 2000, που εκδόθηκε το Π.Δ. 344, δινόταν από εξαρχής και ταυτοχρόνως  οι άδειες ανόρυξης και χρήσης νερού, και ήταν υποχρεωτική η κατάθεση των τεχνικών και υδρογεωλογικών στοιχείων μετά την κατασκευή της γεώτρησης.
Επειδή θα πρέπει να  τονίσθεί ότι τα στοιχεία που θα συγκεντρωθούν, από τη διαδικασία ανανέωσης άδειών  χρήσης νερού θα μπουν στα Σχέδια Διαχείρισης(άρθρο 14παρ., ιζ και ιθ) της κάθε Περιφέρειας  και σύμφωνα με  αυτά θα γίνεται η μελλοντική διαχείριση των υπόγειων και επιφανειακών νερών όλης της χώρας. Δηλαδή τα συγκεκριμένα στοιχεία θα αποτελέσουν πυλώνα  για σοβαρές Υδρογεωλογικές μελέτες και πάνω  σε αυτά θα στηριχθεί  το πιο φιλόδοξο και ελπιδοφόρο έργο που θα γίνει ποτέ στη χώρα μας και αφορά τη διαχείριση των υδατικών πόρων.  
Επειδή   τα τεχνικά  στοιχεία που θα αναγράφονται στις αιτήσεις των  ανανεώσεων θα αποτελούν σημείο αναφοράς της μελλοντικής διαχείρισης των υδάτων.
Επειδή με την ανωτέρω ΚΥΑ και την ερμηνευτική αυτής εγκύκλιο, παραβιάζονται κατάφορα οι αρχές της επιστήμης της γεωλογίας.
Επειδή με την ανωτέρω ΚΥΑ και την ερμηνευτική αυτής εγκύκλιο βλάπτονται σε βαθμό εξαιρετικά σπουδαίο και απρόβλεπτο τα επαγγελματικά κεκτημένα και τα οικονομικά συμφέροντα των επιστημόνων γεωλόγων, ασκούντων το έργο του μελετητή.
Επειδή κατά τον ανωτέρω τρόπο θίγεται σε μέγιστο βαθμό η ασφάλεια δικαίου στις επαγγελματικές ενασχολήσεις μίας κατηγορίας επιστημόνων, ήτοι αυτής των γεωλόγων.
Επειδή έχουμε έννομο συμφέρον στην άσκηση της παρούσας.    
Για όλους τους παραπάνω λόγους και με τη ρητή επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματος μας, ζητούμε να ανακληθούν ή να τροποποιηθούν η αναφερόμενη ΚΥΑ και οι κατ' εξουσιοδότηση αυτής  πράξεις, ως προς την ορθή και μόνη επιστημονικά ενδεδειγμένη κατεύθυνση, ήτοι της απαραίτητης σύμπραξης γεωλόγου.   
Τέλος θα συνιστούσαμε την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου Δυτικής Μακεδονίας, Διεύθυνση Υδάτων, να αναστείλουν την παραλαβή των σχετικών αιτήσεων και την έκδοση αδειών έως την οριστική και ορθή επιστημονικώς αντιμετώπιση του ζητήματος.
Για την ΔΕ του ΓΕΩΤΕΕ/ΠΔΜ
Ο Πρόεδρος

ΣΗΜΑΝΔΡΑΚΟΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το Προφίλ μας