Aπό τα ΝΕΑ
Αντιδράσεις έχει προκαλέσει η κυβερνητική πρόθεση να ξεκλειδώσει και άλλα κλειστά επαγγέλματα με νομοσχέδιο το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί ώς το τέλος του χρόνου.
Φαρμακοποιοί, πολιτικοί μηχανικοί, δικηγόροι και συμβολαιογράφοι δηλώνουν την αντίθεσή τους- άλλοτε έντονα και άλλοτε ήπια- σε μια τέτοια εξέλιξη, καθώς όπως τονίζουν θίγονται τα επαγγελματικά τους δικαιώματα.
Ωστόσο, αυτό που τονίζουν οι επαγγελματίες των κλειστών επαγγελμάτων είναι ότι περιμένουν το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου προκειμένου να δουν πού θα μπει... μαχαίρι σε ό,τι αφορά τα έως σήμερα κεκτημένα δικαιώματά τους. Στην τελευταία τριμηνιαία έκθεση του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) για το 2010 επισημαίνεται πως οι κατώτατες τιμές, τα καθορισμένα από τον νόμο ποσοστά κέρδους, ακόμη και οι περιορισμοί σε άδειες που εκδίδει ο δημόσιος τομέας για πολλές επαγγελματικές δραστηριότητες δεν επιτρέπουν τη μεγιστοποίηση του ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων. Παράλληλα, όμως, αυξάνουν το κόστος στην παροχή ορισμένων υπηρεσιών, με αποτέλεσμα οι σχετικές τιμές να διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα. «Ποιον θα εξυπηρετήσει αν στα 9.000 φαρμακεία προστεθούν άλλα 3.000; Τους πελάτες; Δεν νομίζουμε. Στο ήδη υπερκορεσμένο επάγγελμα, θα εισέλθουν κι άλλοι. Για ποιον ανταγωνισμό μιλάμε;», λέει από την πλευρά της μεγάλη μερίδα φαρμακοποιών. Σε ό,τι αφορά το κλειστό επάγγελμα των ιδιοκτητών φορτηγών δημόσιας χρήσης, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ και του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), η οποία πραγματοποιήθηκε το 2007, προέκυψε πως το σημερινό θεσμικό πλαίσιο λειτουργεί ανασταλτικά στην ανάπτυξη του κλάδου. Πιο συγκεκριμένα, η σταδιακή και πλήρης απελευθέρωση της αγοράς των μεταφορών θα μπορούσε να οδηγήσει σε ενίσχυση του αριθμού των επιχειρήσεων στον κλάδο και της απασχόλησης αλλά και στη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. Οπως σημειώνεται, η Ελλάδα αποτελεί το μοναδικό κράτος- μέλος της Ε.Ε. των «15» που διατηρεί ιδιαίτερα αυστηρά εμπόδια εισόδου στο επάγγελμα του μεταφορέα. Μάλιστα, από τη μελέτη προκύπτει πως αν «ανοίξει» το επάγγελμα, το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων θα μειωθεί 2,5%- 4,5% ετησίως, ενώ ενθαρρυντικό είναι πως θα μειωθεί και η μέση ηλικία του στόλου των φορτηγών δημόσιας χρήσης. Το όφελος για την οικονομία, πάντως- σύμφωνα με τα παραδείγματα της Γαλλίας, των ΗΠΑ αλλά και του Μεξικού- εκτιμάται μεταξύ 700 εκατ. ευρώ και 1,5 δισ. ευρώ. ΜΕΛΕΤΗ Το άνοιγμα του επαγγέλματος του μεταφορέα εκτιμάται ότι θα έχει όφελος για την οικονομία μεταξύ 700 εκατ.- 1,5 δισ. ευρώ «Ο ανταγωνισμός ωθεί σε παραβατικότητα» ΠΑΡΕΛΘΟΝ για τους συμβολαιογράφους θα αποτελούν σε λίγους μήνες οι περιορισμοί στην ελάχιστη αμοιβή τους. Με σκοπό τη μείωση των τιμών και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας μεταξύ αυτών των επαγγελματιών από ένα συγκεκριμένο ποσό και πάνω, που μένει να οριστεί από τον νόμο για τα κλειστά επαγγέλματα, η προβλεπόμενη αμοιβή θα είναι κλιμακωτά μειούμενη ή και ελεύθερη. «Σύμφωνα με τις μελέτες, ο αυξανόμενος ανταγωνισμός στις χώρες όπου δεν υφίσταται ο συμβολαιογραφικός θεσμός ή έχει απελευθερωθεί το επάγγελμα του συμβολαιογράφου (π.χ., Ολλανδία) ωθεί σε παραβατικότητα, ενώ αντίθετα στην Ελλάδα των πολλών προβλημάτων (γραφειοκρατία, οικονομικά προβλήματα κ.λπ.) το ποσοστό των συμβολαίων που οδηγούνται στα δικαστήρια είναι ελάχιστα και έτσι ελάχιστο είναι και το οικονομικό κόστος των συναλλαγών σε σχέση με τους δικαστικούς αγώνες», επισημαίνει ο ταμίας του Συμβολαιογραφικού Συλλόγου Αθηνών Γιώργος Ρούσκας για το επικείμενο... ξεκλείδωμα των κλειστών επαγγελμάτων. «Πολύ χαμηλή» Επιπλέον, η χώρα μας διεκδικεί και μία ακόμη πρωτιά στο πεδίο των συμβολαιογράφων. Οπως προκύπτει από επίσημα συγκριτικά στοιχεία, στην Ελλάδα, σε σχέση με τον αριθμό κατοίκων, ο αριθμός των συμβολαιογράφων είναι από διπλάσιος έως και δεκαπλάσιος από τις λοιπές χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. «Σε όλες της χώρες της Ευρώπης, εκτός της Ολλανδίας, οι συμβολαιογράφοι έχουν συγκεκριμένες αμοιβές και ορισμένο αριθμό. Στην Ελλάδα για το 70% των συντασσόμενων πράξεων (πληρεξούσια, διαθήκες, αποδοχές κληρονομιάς κ.λπ.) η αμοιβή του συμβολαιογράφου είναι πάγια και πολύ χαμηλή, κατώτερη του κόστους» τονίζει ο κ. Ρούσκας. Πρόβλημα φαίνεται ότι αποτελεί και η ενδεχόμενη άρση του γεωγραφικού περιορισμού των συμβολαιογράφων, καθώς σε αυτή την περίπτωση οι απομακρυσμένες περιοχές και πολλά νησιά ενδεχομένως να μείνουν χωρίς συμβολαιογράφους.
Ωστόσο, αυτό που τονίζουν οι επαγγελματίες των κλειστών επαγγελμάτων είναι ότι περιμένουν το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου προκειμένου να δουν πού θα μπει... μαχαίρι σε ό,τι αφορά τα έως σήμερα κεκτημένα δικαιώματά τους. Στην τελευταία τριμηνιαία έκθεση του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) για το 2010 επισημαίνεται πως οι κατώτατες τιμές, τα καθορισμένα από τον νόμο ποσοστά κέρδους, ακόμη και οι περιορισμοί σε άδειες που εκδίδει ο δημόσιος τομέας για πολλές επαγγελματικές δραστηριότητες δεν επιτρέπουν τη μεγιστοποίηση του ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων. Παράλληλα, όμως, αυξάνουν το κόστος στην παροχή ορισμένων υπηρεσιών, με αποτέλεσμα οι σχετικές τιμές να διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα. «Ποιον θα εξυπηρετήσει αν στα 9.000 φαρμακεία προστεθούν άλλα 3.000; Τους πελάτες; Δεν νομίζουμε. Στο ήδη υπερκορεσμένο επάγγελμα, θα εισέλθουν κι άλλοι. Για ποιον ανταγωνισμό μιλάμε;», λέει από την πλευρά της μεγάλη μερίδα φαρμακοποιών. Σε ό,τι αφορά το κλειστό επάγγελμα των ιδιοκτητών φορτηγών δημόσιας χρήσης, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ και του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), η οποία πραγματοποιήθηκε το 2007, προέκυψε πως το σημερινό θεσμικό πλαίσιο λειτουργεί ανασταλτικά στην ανάπτυξη του κλάδου. Πιο συγκεκριμένα, η σταδιακή και πλήρης απελευθέρωση της αγοράς των μεταφορών θα μπορούσε να οδηγήσει σε ενίσχυση του αριθμού των επιχειρήσεων στον κλάδο και της απασχόλησης αλλά και στη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. Οπως σημειώνεται, η Ελλάδα αποτελεί το μοναδικό κράτος- μέλος της Ε.Ε. των «15» που διατηρεί ιδιαίτερα αυστηρά εμπόδια εισόδου στο επάγγελμα του μεταφορέα. Μάλιστα, από τη μελέτη προκύπτει πως αν «ανοίξει» το επάγγελμα, το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων θα μειωθεί 2,5%- 4,5% ετησίως, ενώ ενθαρρυντικό είναι πως θα μειωθεί και η μέση ηλικία του στόλου των φορτηγών δημόσιας χρήσης. Το όφελος για την οικονομία, πάντως- σύμφωνα με τα παραδείγματα της Γαλλίας, των ΗΠΑ αλλά και του Μεξικού- εκτιμάται μεταξύ 700 εκατ. ευρώ και 1,5 δισ. ευρώ. ΜΕΛΕΤΗ Το άνοιγμα του επαγγέλματος του μεταφορέα εκτιμάται ότι θα έχει όφελος για την οικονομία μεταξύ 700 εκατ.- 1,5 δισ. ευρώ «Ο ανταγωνισμός ωθεί σε παραβατικότητα» ΠΑΡΕΛΘΟΝ για τους συμβολαιογράφους θα αποτελούν σε λίγους μήνες οι περιορισμοί στην ελάχιστη αμοιβή τους. Με σκοπό τη μείωση των τιμών και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας μεταξύ αυτών των επαγγελματιών από ένα συγκεκριμένο ποσό και πάνω, που μένει να οριστεί από τον νόμο για τα κλειστά επαγγέλματα, η προβλεπόμενη αμοιβή θα είναι κλιμακωτά μειούμενη ή και ελεύθερη. «Σύμφωνα με τις μελέτες, ο αυξανόμενος ανταγωνισμός στις χώρες όπου δεν υφίσταται ο συμβολαιογραφικός θεσμός ή έχει απελευθερωθεί το επάγγελμα του συμβολαιογράφου (π.χ., Ολλανδία) ωθεί σε παραβατικότητα, ενώ αντίθετα στην Ελλάδα των πολλών προβλημάτων (γραφειοκρατία, οικονομικά προβλήματα κ.λπ.) το ποσοστό των συμβολαίων που οδηγούνται στα δικαστήρια είναι ελάχιστα και έτσι ελάχιστο είναι και το οικονομικό κόστος των συναλλαγών σε σχέση με τους δικαστικούς αγώνες», επισημαίνει ο ταμίας του Συμβολαιογραφικού Συλλόγου Αθηνών Γιώργος Ρούσκας για το επικείμενο... ξεκλείδωμα των κλειστών επαγγελμάτων. «Πολύ χαμηλή» Επιπλέον, η χώρα μας διεκδικεί και μία ακόμη πρωτιά στο πεδίο των συμβολαιογράφων. Οπως προκύπτει από επίσημα συγκριτικά στοιχεία, στην Ελλάδα, σε σχέση με τον αριθμό κατοίκων, ο αριθμός των συμβολαιογράφων είναι από διπλάσιος έως και δεκαπλάσιος από τις λοιπές χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. «Σε όλες της χώρες της Ευρώπης, εκτός της Ολλανδίας, οι συμβολαιογράφοι έχουν συγκεκριμένες αμοιβές και ορισμένο αριθμό. Στην Ελλάδα για το 70% των συντασσόμενων πράξεων (πληρεξούσια, διαθήκες, αποδοχές κληρονομιάς κ.λπ.) η αμοιβή του συμβολαιογράφου είναι πάγια και πολύ χαμηλή, κατώτερη του κόστους» τονίζει ο κ. Ρούσκας. Πρόβλημα φαίνεται ότι αποτελεί και η ενδεχόμενη άρση του γεωγραφικού περιορισμού των συμβολαιογράφων, καθώς σε αυτή την περίπτωση οι απομακρυσμένες περιοχές και πολλά νησιά ενδεχομένως να μείνουν χωρίς συμβολαιογράφους.
1 σχόλιο:
Νομίζω πως οι περισσότεροι θεωρούν σωστό να ανοίξουν τα κλειστά επαγγέλματα,απλά καλό θα ήταν να μην χάνεται κομμάτι της περιουσίας των επαγγελματιών όπως π.χ με τους φορτηγατζήδες,να λαμβάνεται υπόψιν και αν όντως θα υπάρχουν οφέλη για τον λαό όχι μόνο για τους πλούσιους.
Δημοσίευση σχολίου