Επίκαιρα Θέματα:

Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου 2013

ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ: Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ

του παπαδάσκαλου Κωνσταντίνου Ι. Κώστα

Στην εποχή μας ποδοπατείται, πυροβολείται ή και βανδαλίζεται: η  ανθρώπινη αξία, η ανθρώπινη ζωή, το ανθρώπινο (νεκρό) σώμα, ακόμα και ο (καλοπροαίρετος) διάλογος για την (εν αληθεία, ειρηνική και αγαπητική) ενότητα των ανθρώπων και των κοινωνιών τους (τοπικών και εθνικών) πέρα από κάθε είδους διχαστικές (φυλετικές ή άλλες) αλλόφρονες και αλληλο-εξοντωτικές έριδες και διαμάχες.  

 Η Εκκλησία ενώνει. Ενώνει τα μέλη της εν Χριστώ. Και ενώνει τον κόσμο δυνάμει (και διαλεκτικά) εν Χριστώ. Ο λόγος της προ(σ)καλεί όλους και το καθένα ξεχωριστά πρόσωπο σε διάλογο με τον προσφερόμενο από αυτήν αποκαλυπτικό λόγο της, επιζητώντας μέσα από το διάλογο την αποδοχή του σωτήριου λόγου και Λόγου της. Και διαλέγεται (μερικοί εκ των έσω, της το αρνούνται με προσβλητικούς χαρακτηρισμούς) άφοβα με τον εαυτό της και με τον κόσμο ξέροντας πως ο διάλογος είναι συστατικό στοιχείο της ουσίας της. Υπάρχει ζωντανός οργανισμός που να μη διαλέγεται; Μπορεί να υπάρξει Εκκλησία χωρίς (θεολογικό) διάλογο είτε προς τα μέσα είτε προς τα έξω;

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος δέχτηκε στο Φανάρι (20-9-2013) τον Πατριάρχη της Βουλγαρίας Νεόφυτο. Στη συνάντηση αυτή  υπογράμμισε την υφιστάμενη ενότητα των Ορθόδοξων Εκκλησιών και μίλησε με σαφή και κατηγορηματικό λόγο για το διάλογο, που έχει μακρά παράδοση στο εκκλησιαστικό γίγνεσθαι: ‘’Ἀκολουθομεν τήν μακράν κκλησιαστικήν παράδοσιν’’, είπε, ανάμεσα στις κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες με τους ετεροδόξους, που συμβάλλει ‘’ες τήν κοινωνικήν συνεργασίαν καί ες τήν μαρτυρίαν τ ληθεί, πί τ σκοπ τς λληλοκατανοήσεως καί τς ν καιρ ποδοχς καί πό τν τεροδόξων τς μις ρθοδόξου πίστεως’’.

Είπε, μεταξύ των άλλων, ο Οικουμενικός Πατριάρχης:
‘’Α τοπικαί ρθόδοξοι κκλησίαι εναι νωμέναι ν Χριστ καί ν Πνεύματι γί καί κοινωνον κ το ατο Ποτηρίου, στε ρθόν καί πρέπον εναι νά επωμεν τι α πί μέρους διαφωνίαι μεταξύ ατν δέν ναιρον τήν ν Χριστ νότητά των. ς κ τούτου, ξιολογομεν, τι α καταβαλλόμεναι προσπάθειαι γεφυρώσεως τν μεταξύ τν ρθοδόξων κκλησιν διαφορν δέν εναι προσπάθειαι πιτεύξεως τς δη φισταμένης διασαλεύτου νότητος, λλά προσπάθειαι περαιτέρω μβαθύνσεως καί δραιώσεως ατς, ς καί πιτεύξεως μις μοιομόρφου κατά τό φικτόν ντιμετωπίσεως τν διαφόρων νακυπτόντων θεμάτων. 

ντιθέτως, α μεταξύ τν κατά τόπους ρθοδόξων κκλησιν καί τν τεροδόξων συζητήσεις καί ο διάλογοι χουσι μέν ς πώτατον στόχον ατν τήν κπλήρωσιν τς βουλήσεως καί ντολς το Κυρίου "να πάντες ν σιν" (ωάν. 17, 21), συμβάλλουν δέ τό γε νν χον ες τήν κοινωνικήν συνεργασίαν καί ες τήν μαρτυρίαν τ ληθεί, πί τ σκοπ τς λληλοκατανοήσεως καί τς ν καιρ ποδοχς καί πό τν τεροδόξων τς μις ρθοδόξου πίστεως. Δέν ποσκοπον, ς γράφη καί ν Βουλγαρί καί λλαχο, ες τήν δημιουργίαν νός κοινς ποδεκτο «συνονθυλεύματος» δοξασιν. Δηλαδή, δέν πιδιώκεται διά τς λεγομένης οκουμενικς κινήσεως ποδοχή μις «χριστιανικς συγκρητιστικς μολογίας», λλά μβάθυνσις ες τήν Χριστιανικήν ρθόδοξον πίστιν καί ες τήν κοινωνικήν συνεργασίαν τν πικαλουμένων τό νομα το Χριστο. Δέν φοβούμεθα, ς εκός, ο ρθόδοξοι, ο χοντες τό πλήρωμα τς ληθείας, τι θά πηρεασθμεν κ τν πόψεων τν τεροδόξων δελφν μν πί τν δογματικν θεμάτων. κολουθομεν πλς τήν μακράν κκλησιαστικήν παράδοσιν, τήν συγκεφαλαιουμένην ες τήν συμβουλήν το γίου ωάννου τς Κλίμακος, καί συζητομεν νευ χρονικο περιορισμο μετά τν ζητούντων παρ᾿ μν καλοπροαιρέτως λόγον περί τς ν μν λπίδος: «ν τος μέν κακοθελς μν μαχομένοις πίστοις, κακοπίστοις, μετά πρώτην καί δευτέραν νουθεσίαν παυσώμεθα. ν δέ τος τήν λήθειαν μαθεν βουλομένοις, τό καλόν ποιοντες, ως αἰῶνος μή κκακμεν. Πλήν, καί πρός στηριγμόν μν τς καρδίας ν μφοτέροις χρησώμεθα» (Κλμαξ, Λόγος ΚΣΤ΄, περί διακρίσεως, 2,11). 

Διά τς τακτικς ταύτης δέν προδίδομεν τήν ρθοδοξίαν, ς κατηγορούμεθα, οτε ποστηρίζομεν οκουμενιστικάς ντιλήψεις, λλά κηρύσσομεν πρός τούς τεροδόξους καί πρός πάντας τήν ρθόδοξον λήθειαν

γιος ωάννης Χρυσόστομος δογματίζει τι Θεός «εί μεθ᾿ μν διαλέγεται». πομένως καί μες ο ποοι θέλομεν νά πορευώμεθα κατά τό πόδειγμα Ατο φείλομεν νά διαλεγώμεθα μετά πάντων σων πιθυμον καί θέλουν νά κούσουν τάς πόψεις, τάς πεποιθήσεις, τήν πίστιν καί τά δόγματα τς ρθοδόξου μν κκλησίας. άν παύσωμεν νά διαλεγώμεθα μετ᾿ ατν, παρακούομεν τήν ντολήν το Θεο πως μαθητεύωμεν πάντα τά θνη (πρβλ. Ματθ. κη΄, 19)’’. (Πηγή πατριαρχικού λόγου: http://fanarion.blogspot.gr/2013/09/blog-post_9605.html)

π. Κωνσταντίνος Ι. Κώστας, παπαδάσκαλος (23-9-2013)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το Προφίλ μας