από τη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Έχετε προγραμματίσει να μεταβείτε μόνος ή με παρέα στην Αθήνα για επαγγελματικούς ή προσωπικούς λόγους και προβληματίζεστε για το κόστος μετακίνησης; Εάν δεν συνοδεύεστε από τουλάχιστον τρία άτομα, είναι προτιμότερο να αφήσετε το αυτοκίνητό σας στο γκαράζ και να επιλέξετε να χρησιμοποιήσετε τα μέσα μαζικής μεταφοράς για το ταξίδι σας. Η τιμαριθμική προσαρμογή των διοδίων που ισχύει εδώ και τέσσερις
μέρες, σε συνδυασμό με τις τελευταίες αυξήσεις των καυσίμων, έχουν
εκτοξεύσει στα ύψη το κόστος της διαδρομής με ΙΧ από τη Θεσσαλονίκη στην
Αθήνα.
Η μετακίνηση με αυτοκίνητο για την εν λόγω διαδρομή είναι 70%
ακριβότερη από το κόστος μιας καθημερινής πτήσης των αεροπορικών
εταιρειών και περίπου 300% ακριβότερη από το κόστος των εισιτηρίων των
μέσων μαζικής μεταφοράς.
Η μετακίνηση στην Αθήνα με το αυτοκίνητο για έναν ή δύο, ακόμη και για
τρεις επιβάτες, έγινε πλέον ασύμφορη. Η αμόλυβδη βενζίνη πωλείται κατά
μέσο όρο (σύμφωνα με τις χθεσινές τιμές) προς 1,7 ευρώ το λίτρο. Ένα
αυτοκίνητο μεσαίου κυβισμού (1.200-1.400 κ.εκ.) καταναλώνει περί τα 10
λίτρα ανά εκατό χιλιόμετρα (17 ευρώ). Στη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Αθήνα -
Θεσσαλονίκη, που υπολογίζεται στα 1.000 χλμ., το αυτοκίνητο θα
καταναλώσει τουλάχιστον 100 λίτρα, δηλαδή το κόστος της βενζίνης θα
φτάσει στα 170 ευρώ (χωρίς να υπολογιστούν οι φθορές του οχήματος, το
λάδι της μηχανής και η πιθανή αντικατάσταση ανταλλακτικών, ούτε η κίνηση
στο κέντρο των πόλεων).
Το κόστος των διοδίων
Σημαντικό ποσό θα καταβάλει ο κάτοχος του ΙΧ για να πληρώσει τα διόδια στους σταθμούς που θα συναντήσει στη διαδρομή. Οι τιμές των διοδίων έχουν αυξηθεί από την 1η Φεβρουαρίου, παρά την περίοδο της οικονομικής δυσπραγίας που διανύουμε. Η αύξηση έγινε βάσει των συμβάσεων παραχώρησης που έχει υπογράψει το δημόσιο με τους παραχωρησιούχους του αυτοκινητόδρομου Θεσσαλονίκη - Αθήνα, που είναι η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ στο τμήμα Κλειδί - Μαλλιακός και η Νέα Οδός ΑΕ στο τμήμα Μαλλιακός - Μεταμόρφωση. Μειωμένες είναι οι τιμές διοδίων (από τον περασμένο Σεπτέμβριο) στον σταθμό διοδίων Μαλγάρων, ο οποίος εντάχθηκε στο δίκτυο της Εγνατίας οδού και ανήκει στο δημόσιο.
Στη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Αθήνα λειτουργούν συνολικά δέκα σταθμοί διοδίων με κόστος διέλευσης από 1,10 ευρώ μέχρι 3,10 ευρώ. Συγκεκριμένα, στα Μάλγαρα είναι 2,40 ευρώ, στη Λεπτοκαρυά 3,10 ευρώ, στον Πυργετό 2,40 ευρώ, στον σταθμό Μακρυχωρίου 1,10 ευρώ, στο Μοσχοχώρι 3 ευρώ, στην Πελασγία 2,60 ευρώ, στις Αφίδνες 2,10 ευρώ, στη Θήβα 2,55 ευρώ, στην Τραγάνα 2,45 και στην Αγία Τριάδα 1,65 ευρώ. Συνολικά, τα διόδια για τη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Αθήνα κοστίζουν 23,35 ευρώ και με επιστροφή 46 ευρώ. Εάν προστεθεί στο κόστος των διοδίων το κόστος της βενζίνης, τότε γίνεται αντιληπτό ότι όποιος μεταβαίνει από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα με αυτοκίνητο και επιστρέφει δαπανά τουλάχιστον 216,70 ευρώ.
Με το αεροπλάνο
Το ταξίδι με το αεροπλάνο, από την άλλη, είναι φθηνότερο, περισσότερο από τουλάχιστον 70%. Εάν κάποιος αναζητήσει αεροπορικό εισιτήριο μέσω του διαδικτύου για τις αμέσως επόμενες ημέρες έχει τη δυνατότητα να κλείσει θέση σε πτήσεις με επιστροφή με κόστος 129,64 ευρώ, ενώ μόνο σε συγκεκριμένες ώρες και πτήσεις και εφόσον δεν υπάρχουν οικονομικές θέσεις μπορεί το κόστος να φτάσει τα 185,64 ευρώ. Με πτήσεις του επόμενου μήνα το κόστος είναι 72,64 ευρώ. Οι αεροπορικές εταιρείες, ωστόσο, τα τελευταία χρόνια κάνουν σημαντικές προσφορές στα ναύλα των πτήσεων, εφόσον οι επιβάτες εξασφαλίσουν εισιτήριο τρεις με τέσσερις μήνες νωρίτερα από το ταξίδι τους. Σε αυτή την περίπτωση, είναι δυνατόν να ταξιδέψει κάποιος από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα με επιστροφή με 29 ευρώ.
Φθηνότερο μέσο μετακινήσεων σε περισσότερες διαδρομές παραμένει το τρένο, παρά τις αυξήσεις των εισιτηρίων που σχεδόν έχουν εξισώσει τα εισιτήρια των αμαξοστοιχιών με αυτά των υπεραστικών λεωφορείων. Σε κάποιες περιπτώσεις τα εισιτήρια των τρένων είναι ακριβότερα από αυτά των ΚΤΕΛ. Η TRAINOSE δίνει τη δυνατότητα έκδοσης εισιτηρίου μέσω διαδικτύου προσφέροντας σημαντική έκπτωση. Το ταξίδι με αμαξοστοιχία intercity από τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα (5 ώρες και 20 λεπτά) με επιστροφή κοστίζει 55, 60 ευρώ. Αντίστοιχα, με λεωφορείο των ΚΤΕΛ το εισιτήριο με επιστροφή κοστίζει 65 ευρώ. Είναι φανερό λοιπόν ότι η μετακίνηση με τα ΜΜΕ είναι κατά 300% φθηνότερη από τη μετακίνηση με το ΙΧ.
Η προσπάθεια για τα διόδια
Το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, με ενέργειες του υφυπουργού Γιάννη Μαγκριώτη, είχε προχωρήσει σε αρχική συμφωνία με τους παραχωρησιούχους για τη μείωση των διοδίων. Υπεγράφη μάλιστα πέρυσι το καλοκαίρι σχετικό μνημόνιο συνεργασίας και συναντίληψης μεταξύ του δημοσίου και των αναδόχων. Οι μειώσεις τελικά δεν έγιναν λόγω της άρνησης των δανειστριών τραπεζών που αποβλέπουν στην είσπραξη των διοδίων για την εξόφληση των οφειλών των κατασκευαστριών εταιρειών. Έτσι, οι αυξήσεις των διοδίων ακολουθούν τις προβλέψεις των συμβάσεων που είχαν υπογραφεί στη βουλή το 2007. Ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μάκης Βορίδης δήλωσε προ ημερών ότι δεν μπορεί να γίνει μείωση των διοδίων.
Η δανειοδότηση των τραπεζών, 11 ελληνικών και 32 ξένων, καλύπτει το 40% του συνολικού κόστους του έργου των αυτοκινητόδρομων. Η εθνική και κοινοτική συμμετοχή καλύπτει μόνο το 25% της χρηματοδότησης των έργων, το 7% καλύπτεται από τους παραχωρησιούχους και το 28% της χρηματοδότησης κατά τη διάρκεια της κατασκευής από τα έσοδα των διοδίων.
Οι χρόνοι της διαδρομής
Το αεροπλάνο, που είναι δεύτερο σε κόστος μετακίνησης, αναδεικνύεται το ταχύτερο μέσο για τη μετάβαση από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα, συμπεριλαμβανομένων των καθυστερήσεων στη μετακίνηση μέχρι το αεροδρόμιο και στην παραλαβή των αποσκευών.
Το αεροπλάνο, σύμφωνα με έρευνες φοιτητών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, είναι το ταχύτερο μέσο σε περιόδους αιχμής και μη αιχμής, παρά τις μεγάλες αποστάσεις που οφείλει να διανύσει ο μετακινούμενος προς και από τα αεροδρόμια αναχώρησης και άφιξης, αντίστοιχα, καθώς και τα σχετικά μεγάλα απαιτούμενα χρονικά διαστήματα για τους ελέγχους ασφάλειας και την παραλαβή των αποσκευών.
Το αεροπλάνο, που είναι δεύτερο σε κόστος μετακίνησης, αναδεικνύεται το ταχύτερο μέσο για τη μετάβαση από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα, συμπεριλαμβανομένων των καθυστερήσεων στη μετακίνηση μέχρι το αεροδρόμιο και στην παραλαβή των αποσκευών.
Το αεροπλάνο, σύμφωνα με έρευνες φοιτητών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, είναι το ταχύτερο μέσο σε περιόδους αιχμής και μη αιχμής, παρά τις μεγάλες αποστάσεις που οφείλει να διανύσει ο μετακινούμενος προς και από τα αεροδρόμια αναχώρησης και άφιξης, αντίστοιχα, καθώς και τα σχετικά μεγάλα απαιτούμενα χρονικά διαστήματα για τους ελέγχους ασφάλειας και την παραλαβή των αποσκευών.
3 σχόλια:
Τι μας τα λέτε; Θεσσαλονίκη μένουμε; Τσάμπα το διάβασα γιατί νόμιζα ότι θα έγραφε κάτι που μας αφορά.
Δυστυχώς όμως τα κέντρα αποφάσεων βρίσκονται στην Αθήνα και συνήθως οι δουλειές όλων μας γίνονται εκεί...
Νόμισα ότι αφορούσε την αεροπορική γραμμή Κοζάνη Αθήνα.
Δημοσίευση σχολίου