Το σχέδιο νόμου για το Πειθαρχικό Δίκαιο των δημόσιων υπαλλήλων
κατέθεσε στη Βουλή ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και
Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Δημήτρης Ρέππας. Βασικές
κατευθύνσεις του προωθούμενου πλαισίου είναι ο διαχωρισμός και η
διάκριση των πρωτοβάθμιων πειθαρχικών συμβουλίων από τα υπηρεσιακά
συμβούλια, τα οποία μέχρι τώρα είχαν τις σχετικές αρμοδιότητες, η μη
συμμετοχή σε αυτά συνδικαλιστών, ενώ για πρώτη φορά γίνεται σαφής
αναφορά και καταγραφή στα πειθαρχικά παραπτώματα.
Πειθαρχικά συμβούλια
Αναλυτικότερα, στη σύνθεση των νέων πειθαρχικών συμμετέχουν στο μεν πρωτοβάθμιο πρωτοβάθμιο
δύο δικαστικοί λειτουργοί ή μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και
τρεις υπηρεσιακοί παράγοντες με το βαθμό του διευθυντή με τη θέσπιση
«ασυμβιβάστων». Δε συμμετέχουν αιρετοί εκπρόσωποι των εργαζομένων.
Στο δευτεροβάθμιο πειθαρχικό, καθήκοντα προέδρου ασκεί ένας αντιπρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, όπως γινόταν και μέχρι τώρα, και συμμετέχουν τέσσερα μέλη του ΝΣΚ και δύο υπηρεσιακοί παράγοντες με το βαθμό του γενικού διευθυντή.
Στο δευτεροβάθμιο πειθαρχικό, καθήκοντα προέδρου ασκεί ένας αντιπρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, όπως γινόταν και μέχρι τώρα, και συμμετέχουν τέσσερα μέλη του ΝΣΚ και δύο υπηρεσιακοί παράγοντες με το βαθμό του γενικού διευθυντή.
Παραπτώματα-ποινές
Γίνεται για πρώτη φορά σαφής καταγραφή και αναφορά πειθαρχικών παραπτωμάτων, «γεγονός
που διασφαλίζει τον δημόσιο υπάλληλο από αυθαίρετες κρίσεις λόγω του
περιθωρίου που μέχρι τώρα υπήρχε με την ενδεικτική αναφορά παραπτωμάτων.
Η ονομαστική αναφορά και η παραπομπή σε διατάξεις που αναφέρονται σε
πειθαρχικά παραπτώματα αποτελούν μια βάση για την ασφάλεια δικαίου που
πρέπει να επικρατήσει», σχολιάζει σε σχετική του ανακοίνωση το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
Προβλέπεται μεγαλύτερος χρόνος παραγραφής, αναλόγως
των πειθαρχικών παραπτωμάτων, αντιστοίχως από δύο σε πέντε χρόνια, από
πέντε σε επτά χρόνια και σε δέκα χρόνια για ορισμένες περιπτώσεις που
αφορούν σοβαρότατα παραπτώματα, όπως πράξεις μη αναγνώρισης του
Συντάγματος, αδικαιολόγητη αποχή από την άσκηση των καθηκόντων, παράνομο
οικονομικό όφελος κ.ά.
Προβλέπεται η δυνατότητα για την επιβολή ταυτοχρόνως και πειθαρχικής τιμωρίας και οικονομικής κύρωσης.
Μάλιστα, οικονομική κύρωση μπορεί να επιβάλλεται και μετά τη
συνταξιοδότηση του δημοσίου υπαλλήλου. Αυτή η ταυτόχρονη επιβολή των δύο
ποινών, πειθαρχικών και οικονομικών, δεν προβλέπεται μέχρι τώρα. Για
παραπτώματα με οικονομικό αντικείμενο ο χρόνος παραγραφής αρχίζει από
την ημερομηνία που η υπηρεσία έλαβε γνώση του παραπτώματος.
Χρονικό περιθώριο για τις έρευνες
Όσον αφορά στο χρόνο ολοκλήρωσης των διαδικασιών, στο υφιστάμενο
πειθαρχικό πλαίσιο δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη. Τώρα προβλέπεται η ολοκλήρωση της προκαταρκτικής εξέτασης σε ένα μήνα, της ΕΔΕ σε δύο μήνες.
Βεβαίως, μπορεί με τεκμηριωμένο αίτημα να ζητηθεί και να χορηγείται
παράταση χρόνου ολοκλήρωσης της σχετικής διαδικασίας. Τα πειθαρχικά
συμβούλια πρέπει να ολοκληρώνουν το έργο τους σε εύλογο χρόνο.
«Είναι φανερό ότι η εκκρεμότητα που παρατηρείται σήμερα στη
διεκπεραίωση πολλών υποθέσεων, πέραν του ότι παρατείνει την αβεβαιότητα,
επιβαρύνει συνολικά τη λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης», σχολιάζει στην ανακοίνωσή του το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
Αδικήματα με έντονη κοινωνική απαξία
Εκσυγχρονίζονται ακόμα διατάξεις για την αυτοδίκαιη αργία, με τη
μείωση των αποδοχών, στην οποία τίθενται υπάλληλοι μέχρι να αποφανθούν
τα Δικαστήρια. Ιδιαίτερη προσοχή επιδεικνύεται στις περιπτώσεις τέλεσης
ποινικού αδικήματος με έντονη κοινωνική απαξία. Τέτοια αδικήματα ή
παραπτώματα είναι η δωροδοκία, υπεξαίρεση, ασέλγεια σε βάρος ανηλίκου,
ασέλγεια με κατάχρηση εξουσίας, παραπτώματα σχετικά με την παιδική
πορνογραφία και το εμπόριο ναρκωτικών.
www.aftodioikisi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου