Τα καταστήματα στo κέντρo των ευρωπαϊκών πόλεων
καθώς και τα malls δεν έχουν πλέον την παλιότερη λάμψη τους, εξαιτίας
του κορωνοϊού και της διακοπής λειτουργίας της οικονομίας από άκρη σε
άκρη της Ευρώπης. Τώρα, με τη χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων, πολλά
καταστήματα κοντά σε κατοικημένες περιοχές και πέριξ αυτών
αναμένεται να επωφεληθούν από την τάση των καταναλωτών να μην διανύουν αποστάσεις για τα ψώνια τους. Παρά ταύτα, οι λιανικές πωλήσεις φαίνεται πως ανακάμπτουν στην Ευρωζώνη, με άνοδο 17,8% τον μήνα Μάιο, ενώ στη Βρετανία τον Ιούλιο έτειναν στα προ πανδημίας επίπεδα, αν και οι καταναλωτές δεν κατεβαίνουν στο κέντρο για τις αγορές τους ή τις κάνουν ηλεκτρονικά. Οπότε, οι πιο γνωστές περιοχές με τα διάσημα καταστήματα της Γηραιάς Ηπείρου, από το Γουέστ Εντ στο Λονδίνο έως το Κούρφιρστενταμ του Βερολίνου, αγωνίζονται να αντεπεξέλθουν απουσία τουριστών και ντόπιων – πολλοί από όσους εργάζονταν στα γειτονικά γραφεία εταιρειών διεκπεραιώνουν τα καθήκοντά τους από το σπίτι.
Στους βασικούς εμπορικούς δρόμους του Αμβούργου, της Κολωνίας και του Βερολίνου, η προσέλευση τον Ιούνιο ήταν 50% μειωμένη σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με τη συνομοσπονδία λιανεμπορίου της Γερμανίας, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στο Γουέστ Εντ ήταν 75% βάσει των στοιχείων της New West End Company, μιας ένωσης λιανεμπόρων και ιδιοκτητών ακινήτων στην περιοχή.
Το 46% των καταναλωτών στην Ευρώπη, όπως δείχνουν στοιχεία της
εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων ΕΥ, προτιμάει σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα
να κάνει τις αγορές του στα πέριξ, και αυτό σε μεγαλύτερο βαθμό από
ό,τι στο παρελθόν. Η γερμανική εταιρεία ECE, η οποία είναι υπεύθυνη για
τη λειτουργία σχεδόν 200 εμπορικών κέντρων (malls) σε διάφορες
ευρωπαϊκές χώρες, αναφέρει στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters τα
εξής: Τα εν λόγω malls δέχονται περισσότερες επισκέψεις όταν βρίσκονται
σε κατοικημένες περιοχές, και αυτές τείνουν να φθάσουν στα προ πανδημίας
επίπεδα. Οταν τα malls λειτουργούν στο κέντρο μιας πόλης, έχουν τα δύο
τρίτα των επισκέψεων από ό,τι συνήθως. Στη Βρετανία συγκεκριμένα, οι
άνθρωποι πηγαίνουν στα κοντινά τους μαγαζιά όχι μόνο για τα απαραίτητα,
αλλά και για άλλα είδη, όπως ρούχα. «Στο πρόσφατο παρελθόν θα τα
αγόραζαν με μια επίσκεψη στο κέντρο της πόλης τους», όπως παρατηρεί ο
Τζόναθαν ντε Μέλο, αναλυτής της εταιρείας συμβούλων λιανεμπορίου Harper
Dennis Hobbes. «Τώρα πλέον οι άνθρωποι προσέχουν πολύ το πού και το πόσο
συχνά ψωνίζουν».
Σε έρευνα της διεθνούς εταιρείας δημοσκοπήσεων και δεδομένων YouGov, το ήμισυ των συμμετεχόντων Βρετανών απάντησε ότι θα αισθανόταν άβολα να επισκεφθεί έναν περίκλειστο χώρο, όπως ένα εμπορικό κέντρο. «Εκείνο που κάποτε θεωρείτο συναρπαστική εμπειρία αγορών σε ένα κομβικό σημείο, τώρα εκλαμβάνεται απλώς ως ένας πολύ επικίνδυνος τόπος», παρατηρεί ο Αντριου Κοσγκρόουβ, επικεφαλής αναλυτής διεθνών καταναλωτικών τάσεων στην ΕΥ. Σε εμπορικούς δρόμους του Λονδίνου καθώς και σε άλλες μεγαλουπόλεις της Βρετανίας, οι επισκέψεις κατά την περίοδο 14 Ιουνίου-12 Ιουλίου εμφάνισαν ελάττωση από 69,2% έως και 75% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, όπως δείχνουν στοιχεία της εταιρείας ανάλυσης δεδομένων Springboard.
Οπερ σημαίνει ότι και οι μεγάλοι όμιλοι λιανεμπορίου στη χώρα, τύπου Marks & Spencer και John Lewis, μεταξύ άλλων, έχουν ανακοινώσει μαζικές απολύσεις και κλείσιμο καταστημάτων. Στη Γαλλία, στη Δανία, στη Γερμανία, στη Φινλανδία, στη Νορβηγία, στη Σουηδία και στη Βρετανία, τουλάχιστον το 40% των ανθρώπων πηγαίνει λιγότερο συχνά στα μαγαζιά, σύμφωνα με την ΕΥ, ενώ μόνον το 20%-35% κάνει πιο πολλές παραγγελίες στο Διαδίκτυο, οπότε το κενό δεν καλύπτεται. Η δε πρόσφατη ανάκαμψη στις λιανικές πωλήσεις αποδείχθηκε λιγότερο δυναμική από όσο αναμενόταν. Τέλος, κατά τους υπολογισμούς της Springboard, την εβδομάδα 6-11 Ιουλίου στην ηπειρωτική Ευρώπη οι επισκέψεις στα φυσικά καταστήματα παρέμειναν στο ένα πέμπτο χαμηλότερες από πέρυσι.
αναμένεται να επωφεληθούν από την τάση των καταναλωτών να μην διανύουν αποστάσεις για τα ψώνια τους. Παρά ταύτα, οι λιανικές πωλήσεις φαίνεται πως ανακάμπτουν στην Ευρωζώνη, με άνοδο 17,8% τον μήνα Μάιο, ενώ στη Βρετανία τον Ιούλιο έτειναν στα προ πανδημίας επίπεδα, αν και οι καταναλωτές δεν κατεβαίνουν στο κέντρο για τις αγορές τους ή τις κάνουν ηλεκτρονικά. Οπότε, οι πιο γνωστές περιοχές με τα διάσημα καταστήματα της Γηραιάς Ηπείρου, από το Γουέστ Εντ στο Λονδίνο έως το Κούρφιρστενταμ του Βερολίνου, αγωνίζονται να αντεπεξέλθουν απουσία τουριστών και ντόπιων – πολλοί από όσους εργάζονταν στα γειτονικά γραφεία εταιρειών διεκπεραιώνουν τα καθήκοντά τους από το σπίτι.
Στους βασικούς εμπορικούς δρόμους του Αμβούργου, της Κολωνίας και του Βερολίνου, η προσέλευση τον Ιούνιο ήταν 50% μειωμένη σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με τη συνομοσπονδία λιανεμπορίου της Γερμανίας, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στο Γουέστ Εντ ήταν 75% βάσει των στοιχείων της New West End Company, μιας ένωσης λιανεμπόρων και ιδιοκτητών ακινήτων στην περιοχή.
Σε έρευνα της διεθνούς εταιρείας δημοσκοπήσεων και δεδομένων YouGov, το ήμισυ των συμμετεχόντων Βρετανών απάντησε ότι θα αισθανόταν άβολα να επισκεφθεί έναν περίκλειστο χώρο, όπως ένα εμπορικό κέντρο. «Εκείνο που κάποτε θεωρείτο συναρπαστική εμπειρία αγορών σε ένα κομβικό σημείο, τώρα εκλαμβάνεται απλώς ως ένας πολύ επικίνδυνος τόπος», παρατηρεί ο Αντριου Κοσγκρόουβ, επικεφαλής αναλυτής διεθνών καταναλωτικών τάσεων στην ΕΥ. Σε εμπορικούς δρόμους του Λονδίνου καθώς και σε άλλες μεγαλουπόλεις της Βρετανίας, οι επισκέψεις κατά την περίοδο 14 Ιουνίου-12 Ιουλίου εμφάνισαν ελάττωση από 69,2% έως και 75% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, όπως δείχνουν στοιχεία της εταιρείας ανάλυσης δεδομένων Springboard.
Οπερ σημαίνει ότι και οι μεγάλοι όμιλοι λιανεμπορίου στη χώρα, τύπου Marks & Spencer και John Lewis, μεταξύ άλλων, έχουν ανακοινώσει μαζικές απολύσεις και κλείσιμο καταστημάτων. Στη Γαλλία, στη Δανία, στη Γερμανία, στη Φινλανδία, στη Νορβηγία, στη Σουηδία και στη Βρετανία, τουλάχιστον το 40% των ανθρώπων πηγαίνει λιγότερο συχνά στα μαγαζιά, σύμφωνα με την ΕΥ, ενώ μόνον το 20%-35% κάνει πιο πολλές παραγγελίες στο Διαδίκτυο, οπότε το κενό δεν καλύπτεται. Η δε πρόσφατη ανάκαμψη στις λιανικές πωλήσεις αποδείχθηκε λιγότερο δυναμική από όσο αναμενόταν. Τέλος, κατά τους υπολογισμούς της Springboard, την εβδομάδα 6-11 Ιουλίου στην ηπειρωτική Ευρώπη οι επισκέψεις στα φυσικά καταστήματα παρέμειναν στο ένα πέμπτο χαμηλότερες από πέρυσι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου