† Bartholomaios
με τη χάρη του Θεού Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινούπολης,
Νέα Ρώμη, και Οικουμενικός Πατριάρχης
Είθε η χάρη, η ειρήνη και το έλεος του Κυρίου μας,
Ο Θεός και σωτήρας Ιησούς Χριστός,
συγγραφέας όλης της δημιουργίας,
να είσαι με το πλέρωμα της εκκλησίας
Αγαπημένοι αδελφοί και παιδιά στον Κύριο,
Είναι κοινή πεποίθηση ότι, στις μέρες μας, το φυσικό περιβάλλον απειλείται περισσότερο από ποτέ στην ιστορία της ανθρωπότητας. Το γεγονός ότι δεν είναι πλέον ποιότητα, αλλά η διατήρηση της ζωής στον πλανήτη μας που διακυβεύεται αποκαλύπτει την έκταση της απειλής. Για πρώτη φορά στην ιστορία, το ανθρώπινο ον μπορεί να καταστρέψει τις συνθήκες της ζωής στη γη. Τα πυρηνικά όπλα συμβολίζουν τον προμηθέα γιγαντισμό του ανθρώπου, μια απτή εκδήλωση του σύγχρονου ′′ συγκροτήματος ανθρώπου-θεού
Η ασάφεια της ανθρώπινης ελευθερίας αποκαλύπτεται στη χρήση εξουσίας που αντλείται από την επιστήμη και την τεχνολογία. Η επιστήμη βρίσκεται στην υπηρεσία της ζωής · συμβάλλει στην πρόοδο, στην αντιμετώπιση ασθενειών και πολλών άλλων καταστάσεων που θεωρούνται '' μοιραίες '' μέχρι σήμερα · δημιουργεί νέες προοπτικές για το μέλλον. Ταυτόχρονα όμως παρέχει στον άνθρωπο ισχυρά μέσα των οποίων η κατάχρηση μπορεί να είναι καταστροφική. Βιώνουμε μια εξελισσόμενη διαδικασία που χαρακτηρίζεται από: καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος, βιοποικιλότητα, χλωρίδα και πανίδα · μόλυνση των υδάτινων πόρων και της ατμόσφαιρας · ανατροπή της κλιματικής ισορροπίας, καθώς και άλλες υπερβάσεις ορίων και δίκαιων μέτρων που επηρεάζουν πολλές διαστάσεις ζωής Η αγάπη μου είναι η αγάπη μου Είναι λοιπόν σοφό το γεγονός ότι η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος της Ορθόδοξης Εκκλησίας (Κρήτη 2016) δηλώνει ότι '' Η επιστημονική γνώση δεν κινητοποιεί την ηθική βούληση των ανθρώπων που ενώ γνωρίζουν τους κινδύνους συνεχίζει να λειτουργεί ως αν δεν είχε υπάρξει ειδοποιήθηκε ". (Εγκυκλοκλασικό, § 11).
Είναι προφανώς στο χέρι όλων των κατοίκων της γης να προστατεύσουν το κοινό καλό, δηλαδή το φυσικό περιβάλλον στην ακεραιότητά του. Η σύγχρονη κατηγορηματική επιταγή που απευθύνεται στην ανθρωπότητα είναι να ζει χωρίς να καταστρέφει το περιβάλλον. Παρ ' όλα αυτά, σε προσωπικό επίπεδο και αρκετές κοινότητες, ομάδες, ρεύματα και οργανώσεις δείχνουν ευαισθησία και υψηλό αίσθημα οικολογικής ευθύνης. Από την άλλη πλευρά, στο όνομα του γεωπολιτικού σχεδιασμού και της λειτουργίας της οικονομίας σύμφωνα με τους δικούς της νόμους, τα κράτη και οι οικονομικοί παράγοντες αδυνατούν να πάρουν τις σοφές αποφάσεις που αποσκοπούν στην προστασία της δημιουργίας · καλλιεργούν την ψευδαίσθηση ότι αυτό που έχει αντιμετωπίσει '' παγκόσμια οικολογική καταστροφή '' θα ήταν μια ιδεολογική κατασκευή οικολογικών κινήσεων και ότι το φυσικό περιβάλλον θα είχε την δυνατότητα να ανανεωθεί. Το κρίσιμο ερώτημα παραμένει, ωστόσο,: Σε ποιο βαθμό μπορεί να αντέξει η φύση ανεπιτυχείς συζητήσεις και συζητήσεις, αναβολές και δισταγμούς να αναλάβει αποφασιστικές ενέργειες για την προστασία της;
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19, με τους περιορισμούς στα ταξίδια, το κλείσιμο εργοστασίων και τη μείωση της βιομηχανικής δραστηριότητας, σημειώθηκε μείωση ρύπων και ατμοσφαιρική αποικοδόμηση. Το γεγονός αυτό έδειξε και πάλι ότι η σημερινή οικολογική κρίση παράγεται από τον ανθρώπινο παράγοντα. Έχει διαμορφωθεί ξεκάθαρα ότι η βιομηχανία, σύγχρονα μέσα ταξιδιού-αυτοκινήτου και αεροπλάνου-η αδιαμφισβήτητη προτεραιότητα που δίνεται στους οικονομικούς δείκτες και άλλα δεδομένα αυτού του είδους, έχουν αρνητικές επιπτώσεις στο περιβαλλοντικό ισοζύγιο και ότι η αλλαγή πορείας προς μια οικολογική οικονομία αποδεικνύει ότι να είσαι μια συναρπαστική αναγκαιότητα. Δεν υπάρχει πραγματική πρόοδος με βάση την καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος. Είναι αδιανόητο να παίρνουν οικονομικές αποφάσεις χωρίς να λαμβάνουν υπόψη και τα οικολογικά τους οφέλη. Η οικονομική ανάπτυξη δεν μπορεί να παραμείνει εφιάλτης για την οικολογία. Είμαστε βέβαιοι ότι υπάρχει εναλλακτική λύση οικονομικής οργάνωσης και ανάπτυξης μπροστά στον οικονομικό και τη δραστηριότητα που επικεντρώνεται στη μεγιστοποίηση του κέρδους. Το μέλλον της ανθρωπότητας δεν είναι gay œconomicus.
Η Οικουμενική Πατριαρχία, αναλαμβάνοντας πρωτοποριακό ρόλο στην προστασία της δημιουργίας τις τελευταίες δεκαετίες, θα συνεχίσει να αναλαμβάνει περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες, να οργανώνει οικολογικά συμπόσια, να κινητοποιεί πιστούς, πάνω απ ' όλα τη νεολαία, να υψώνει την προστασία του περιβάλλοντος σε θεμελιώδη ζητήματα διαθρησκευτικός διάλογος και κοινές πρωτοβουλίες που αναλαμβάνονται από τις θρησκείες · θα συνεχίσει τις επαφές του με πολιτικούς ηγέτες και θεσμούς, συνεργασία με οικολογικές οργανώσεις και κινήματα. Η εταιρική σχέση για την προστασία του περιβάλλοντος καθιερώνει με σαφήνεια διαύλους επικοινωνίας και παρέχει ευκαιρίες να αναλάβουμε νέες δράσεις.
Ας το επαναλάβουμε, οι περιβαλλοντικές δραστηριότητες του Πατριαρχείου αποτελούν συμπλήρωμα της εκκλησιαστικής του αυτογνωσίας και όχι μόνο μια συνεπής αντίδραση σε ένα νέο φαινόμενο. Η ίδια η ζωή της Εκκλησίας είναι μια εφαρμοσμένη οικολογία. Τα ιερά της Εκκλησίας, η πολιτιστική ζωή στο σύνολό της, ο ασκητισμός και ο κενοπιτισμός, η καθημερινή ζωή των πιστών, εκφράζουν και δημιουργούν έναν πολύ βαθύ σεβασμό στη δημιουργία. Η οικολογική ευαισθησία της Ορθοδοξίας δεν δημιουργήθηκε, αλλά απεικονίστηκε στη σύγχρονη περιβαλλοντική κρίση. Ο αγώνας για την προστασία της δημιουργίας αποτελεί κεντρική διάσταση της πίστης μας. Σεβασμός στο περιβάλλον σημαίνει δόξα στο όνομα του Θεού, ενώ η καταστροφή της δημιουργίας αποτελεί αδίκημα για τον Δημιουργό, εντελώς ασυμβίβαστο με τις αρχές της χριστιανικής θεολογίας.
Σεβάσμιοι αγαπημένοι αδελφοί και παιδιά,
Οι αξίες που σέβονται το περιβάλλον της Ορθόδοξης παράδοσης, η πολύτιμη κληρονομιά που μας άφησαν οι Πατέρες της Εκκλησίας, είναι ένα ισχυρό φράγμα ενάντια στον πολιτισμό του οποίου το θεμελιώδες αξίωμα είναι η ανθρώπινη κυριαρχία στη φύση. Η πίστη στον Χριστό εμπνέει και ενισχύει την ανθρώπινη προσπάθεια μπροστά στις σοβαρότερες δυσκολίες. Από την άποψη της πίστης, μπορούμε να ανακαλύψουμε και να αξιολογήσουμε όχι μόνο τις προβληματικές πτυχές, αλλά και τις θετικές δυνατότητες και τις προοπτικές του σύγχρονου πολιτισμού. Καλούμε την Ορθόδοξη νεολαία να συνειδητοποιήσει τη σημασία της ζωής ως Χριστιανοί πιστοί και ως σύγχρονοι άνθρωποι. Η πίστη στον αιώνιο προορισμό του ανθρώπου ενισχύει την μαρτυρία μας στον κόσμο.
Σε αυτό το πνεύμα, ευχόμαστε στους Φαναρούς ένα ευτυχισμένο και ευλογημένο νέο εκκλησιαστικό έτος, καρποφόρα σε Χριστουγεννιάτικα έργα, προς όφελος ολόκληρης της δημιουργίας και της δόξας του Πολύ σοφού Δημιουργού όλων των πραγμάτων, μέσω της μεσολάβησης της Αγίας Μητέρας του Θεέ Παμμακαριστό, επικαλούμαστε πάνω σου τη χάρη και το άπειρο έλεος του Θεού των θαυμάτων.
1 η Σεπτεμβρίου 2020
† Βαρθολομαίος Κωνσταντινούπολης
ο ένθερμος μεσολαβητής σου ενώπιον του Θεού
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου