Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Με συνεχείς επενδύσεις που μείωσαν δραστικά τον μέσο όρο ηλικίας των πλοίων ο ελληνικός εμπορικός στόλος μεγάλωσε σε επίπεδο μεταφορικής δυναμικότητας στο υψηλότερο σημείο όλων των εποχών ξεπερνώντας τους 264 εκατομμύρια τόνους (dwt) και κατατάσσοντας την ελληνική ποντοπόρο μεταξύ των κορυφαίων δυνάμεων της παγκόσμιας βιομηχανίας. Ανταγωνιστικότητα, σύγχρονο τονάζ και σθεναρότητα παρά την κρίση στις ναυλαγορές είναι μεταξύ των βασικών χαρακτηριστικών της.
Όμως η κατάργηση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας από την κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου ενοχοποιείται για την μείωση των πλοίων που έχουν υψωμένη τη γαλανόλευκη.
Με συνεχείς επενδύσεις που μείωσαν δραστικά τον μέσο όρο ηλικίας των πλοίων ο ελληνικός εμπορικός στόλος μεγάλωσε σε επίπεδο μεταφορικής δυναμικότητας στο υψηλότερο σημείο όλων των εποχών ξεπερνώντας τους 264 εκατομμύρια τόνους (dwt) και κατατάσσοντας την ελληνική ποντοπόρο μεταξύ των κορυφαίων δυνάμεων της παγκόσμιας βιομηχανίας. Ανταγωνιστικότητα, σύγχρονο τονάζ και σθεναρότητα παρά την κρίση στις ναυλαγορές είναι μεταξύ των βασικών χαρακτηριστικών της.
Όμως η κατάργηση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας από την κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου ενοχοποιείται για την μείωση των πλοίων που έχουν υψωμένη τη γαλανόλευκη.
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την ετήσια έκθεση-βαρόμετρο που συντάσσει το Lloyd’s Register-Fairplay κατ’ εντολή του Greek Shipping Cooperation Committee (Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου), της ενώσεως, δηλαδή, των Ελλήνων εφοπλιστών του Λονδίνου. Με βάση την συγκεκριμένη έκθεση η ελληνόκτητη ναυτιλία παρουσίασε μείωση σε συνολικό αριθμό πλοίων αλλά μεγάλη αύξηση χωρητικότητας. Η εξέλιξη οφείλεται στην ανανέωση του στόλου με νεότερα και μεγαλύτερα πλοία και την παράλληλη απόσυρση ή εκποίηση παλαιότερων.
Συγκεκριμένα ο αριθμός των ελληνόκτητων ποντοπόρων μειώθηκε κατά 88 πλοία στα 3.760 (από 3.848) αλλά η χωρητικότητά τους αυξήθηκε στα 264,054 εκατομμύρια τόνους, δηλαδή 2,3 εκατομμύρια περισσότερους τόνους από ότι την προηγουμένη περίοδο. Το κύμα ανανέωσης αποκαλύπτει και η ναυπήγηση αυτή τη στιγμή για λογαριασμό ελληνικών συμφερόντων 437 πλοίων. Πέρυσι τέτοια περίοδο υπό ναυπήγηση τελούσαν 621 πλοία ελληνικών συμφερόντων.
Από το σύνολο του στόλου την ελληνική σημαία φέρουν τα 862 πλοία χωρητικότητας 74,5 εκατ. τόνων έναντι 917 το 2011 χωρητικότητας 79,7 εκατ. τόνων. Πενήντα πέντε πλοία έφυγαν δηλαδή από το ελληνικό νηολόγιο ενώ και ο Παναμάς έχασε 33 πλοία και η Κύπρος 23. Αντιθέτως αύξηση παρουσίασαν τα ελληνόκτητα πλοία που φέρουν σημαία Λιβερίας (προστέθηκαν 38), τα Μarshall Islands (+15), το Χονγκ Κόνγκ (+11), οι Μπαχάμες (+7) και η Μάλτα (+5).
Τα προβλήματα ανταγωνιστικότητας τις ελληνικής σημαίας αλλά και η τάση αναδιάρθρωσης προς μεγαλύτερο τονάζ και λιγότερα πλοία συνέβαλαν στην συρρίκνωση της γαλανόλευκης. Περισσότερο από όλα όμως την συρρίκνωση αυτή προκάλεσε γη κατάργηση του υπουργείου εμπορικής ναυτιλίας τον Οκτώβριο του 2009. Έκτοτε τα υπό ελληνική σημαία πλοία μειώθηκαν κατά 107.
Το ελληνικό νηολόγιο παραμένει πάντως αυτό που συγκεντρώνει τα περισσότερα πλοία (862 πλοία χωρητικότητας 74,5 εκ. τόνων) και ακολουθεί η Λιβερία με 630 πλοία 45,8 εκατ. τόνων, η Μάλτα με 523 πλοία 36,1 εκατ. τόνων, τα Νησιά Μάρσαλ με 491 πλοία 35,9 εκατ. τόνων, ο Παναμάς με 408 πλοία χωρητικότητας 22,6 εκατ. τόνων, οι Μπαχάμες με 293 πλοία, 16,2 εκατ. τόνων και η Κύπρος με 235 πλοία 15 εκατ. τόνων.
Σημειώνεται η αύξηση της τάξης του 10% του ελληνόκτητου στόλου των δεξαμενοπλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου στα 122 φέτος μετά και τις σημαντικές επενδύσεις που γίνονται σε αυτό το τμήμα της βιομηχανίας και στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο στόλο των οποίων προστέθηκαν 44, ανεβάζοντας το σύνολο στα 302.
www.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου