Του Β.Π. Καραγιάννη
Από παλιά υπήρχε ένας οιονεί
μουσικός (δηλ. ψαλτικός) συναγωνισμός, την επο "Κύριε η εν πολλαίς αμαρ τίες γυνή κ.λπ." στους ναούς της πόλεως. Την επαύριον οι
τοπικές εφημερίδες έγραφον για το γεγονός σαν να ήταν μουσική εκδ ήλωση. Την μόλις χτες η χορωδία "Ελίμεια" με
μαέστρο τον κ. Παφίλη ήταν στον άγιο Δημήτριο κρατώντας μία παράδοση έστω και φευγαλέα πλέον ή στην λήξη της, που θέλει να μετέχει της
μυσταγωγίας των ημερών -μάλλον των βραδινών- κι ο έντεχνος τοπικός, μουσικός
λόγος. χή που
ακόμα υπήρχαν εν δράσει κι ανθο λογούσαν οι τοπικές χορωδίες, θρησκευτικές
ή κοσμικές, για την απόδοση, το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης του τροπάριου
Ακουσα
την ακολουθία της αλειψάσης τον Κύριον μύρον, πόρνης γυναικός, στον καθεδρικό
της πόλεως αμετακούνητος και χωμένος στο
στασίδι. Παρακολουθούσα κατά πρόσωπο τον πρωτοψάλτη μουσικό κ. Αναστάσιο Καγκαρά, ο
οποίος, κατά το κοσμικά λεγόμενον, έδωσε ρέστα στην απόδοση του πε ρί
ου ο λόγος "σουξέ" της βραδιάς. Δεν είναι ίσως πρ έπον
να δημοσιολογείς για τα όσα παρακολουθείς στους ναούς και στα δια δρώμενα
των ψαλτηρίων. Αλλά νομίζω, κι ας αμαρτάνω ορισμένως, πως ο
πρωτοψάλτης έδωσε ένα ρεσιτάλ ψαλτικής -με τη συνοδεία του φυσικά, που περιεβόμβιζε
στο αναλόγιον. Η φορές γεγονυία φωνή του διαδήλωνε τόσον εμφαντικά τους εσωτερικούς
σπαραγμο ύς (οποία αντίφαση...) εκείνης της ψυχής (οσίας
Κασσιανής βυζαντινής αρχόντισσας κι υμνογράφου) και την επιθυμία της αμαρτωλής,
της κάθε εν γένει και εν
είδει αμαρτωλή ς ψυχής, όπως ο
Κύριος μη παρίδη αυτήν (όταν...) ως έχων αμέτρητον το έλεος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου