Επίκαιρα Θέματα:

Σάββατο 11 Ιουνίου 2011

Λύση για το περιβάλλον η ηλεκτροκίνηση-Στην Κοζάνη η “ελληνική πρίζα”

Από τη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Νέα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων πρόκειται να λανσάρουν στην ελληνική αγορά μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες μέχρι το τέλος του 2011.  Τότε υπολογίζεται ότι θα τεθεί σε λειτουργία ο πρώτος μεγάλος σταθμός φόρτισης, στην Κοζάνη. Δεν είναι όμως η έλλειψη μιας μεγάλης “πρίζας” που φταίει για το γεγονός ότι στην Ελλάδα δεν κυκλοφορούν πάνω από 50 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ούτε το ότι σήμερα διατίθενται πολύ λίγα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά. Ενδεικτικά, στην Ιρλανδία της κρίσης αναμένεται στο τέλος του 2011 να κυκλοφορούν 2.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι το υπέρογκο κόστος εξαιτίας της υψηλής φορολογίας. “Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν περάσει σε μαζική παραγωγή, με αποτέλεσμα η εργοστασιακή τιμή να παραμένει υψηλή. Αυτό συνεπάγεται την επιβολή φόρου πολυτελείας, όταν σε άλλες χώρες της Ευρώπης προβλέπονται απαλλαγές από τη φορολογία, ακόμη και επιδοτήσεις έως και 5.000 ευρώ”, εξηγεί ο πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων (ΕΛΙΝΗΟ), Διονύσης Νέγκας. Είναι χαρακτηριστικό ότι το Mitsubishi i-MiEV, ένα τετραθέσιο αυτοκίνητο 57 ίππων, κοστίζει 42.000 ευρώ στην Ελλάδα, όταν το ίδιο μοντέλο στη Μεγάλη Βρετανία πωλείται προς 27.000 ευρώ!

Στην Κοζάνη η “ελληνική πρίζα”
Το ΕΛΙΝΗΟ είναι μεταξύ των φορέων που συμμετέχει στο πρόγραμμα Green eMotion, που προβλέπει τη δημιουργία σημείων φόρτισης σε όλη την Ευρώπη, ώστε ο κάτοχος ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου να μπορεί, όταν ταξιδεύει σε άλλη χώρα, να το φορτίζει κατά μήκος του οδικού της δικτύου, κάνοντας χρήση του συμβολαίου που έχει με την εταιρεία ηλεκτρισμού της χώρας διαμονής του. Συνολικά προβλέπεται να δημιουργηθούν 10.000 “πρίζες” στις πόλεις που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, εκ των οποίων 3.600 στη Βερολίνο, 1.000 στη Βαρκελόνη, τη Μαδρίτη και τη Μάλαγα. Στην Ελλάδα θα εγκατασταθούν μόλις 20 σταθμοί φόρτισης για την εξυπηρέτηση 15 ηλεκτρικών αυτοκινήτων, και μάλιστα όχι σε κάποιο μεγάλο αστικό κέντρο αλλά στην Κοζάνη.
Η πόλη επιλέχθηκε κυρίως για συμβολικούς λόγους, στο πλαίσιο του σχεδιασμού για “πράσινη ανάπτυξη” στο λιγνιτικό κέντρο της χώρας, αφού επί της ουσίας ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν κυκλοφορούν ούτε στην Αθήνα.
Το πρόγραμμα είναι πιλοτικό και έχει ως σκοπό την καταγραφή πανευρωπαϊκών στοιχείων για τις αποστάσεις που διανύει κατά μέσον όρο ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ώστε να προκύψει ο αριθμός των σταθμών φόρτισης που απαιτούνται για την κάλυψη του ευρωπαϊκού οδικού δικτύου.
Μέχρι το 2013 το ΕΛΙΝΗΟ προβλέπει “εισβολή” των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ευρωπαϊκή αγορά, “και στην ελληνική, εφόσον εξορθολογιστούν οι φορολογικοί συντελεστές”, τονίζει ο κ. Νέγκας.

Τα πλεονεκτήματα
  • Μπορεί να φορτίσει σε πρίζα του σπιτιού, όπως ακριβώς και τα κινητά τηλέφωνα.
  • Με έξι ώρες φόρτιση κατά τις βραδινές ώρες η κατανάλωση είναι μόλις 15 κιλοβατώρες (0,75-0,80 ευρώ).
  • Με κόστος μικρότερο από ένα ευρώ το ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να διανύσει 100-150 χιλιόμετρα τη μέρα.
  • Αναπτύσσει ταχύτητα έως και 120 χλμ. την ώρα.
  • Έχει τέλη κυκλοφορίας της τάξης των 20 ευρώ τον χρόνο.

Τα μειονεκτήματα
  • Στην Ελλάδα κυκλοφορούν λιγότερα από πέντε μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων πόλης.
  • Το κόστος είναι αποτρεπτικό: ένα αυτοκίνητο 57 ίππων κοστίζει 42.000 ευρώ.
  • Δεν μπορούμε να μιλάμε για πραγματικά “πράσινη” ηλεκτροκίνηση, παρά μόνο αν η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας γίνεται από ανανεώσιμες πηγές και όχι από λιγνίτη ή φυσικό αέριο, όπως κατά κανόνα συμβαίνει σήμερα.

Τα νέα μοντέλα
Από το 2008 κυκλοφορεί το ινδικό REVA Ρhaedra (http://www.revaindia.com) και ακολούθησε το Mitsubishi i-MiEV. Μέχρι το τέλος του 2011 αναμένεται να κυκλοφορήσουν και στην Ελλάδα διάφορα μοντέλα αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων:
  • Το Nissan Leaf (109 ίπποι, 160 χλμ. αυτονομία). Η τιμή του θα κυμαίνεται κοντά στα 30.000 ευρώ.
  • Citroen Mitsubishi και Peugeot κατασκευάζουν το C-Zero, με αυτονομία 130 χλμ. και ιπποδύναμη 64 άλογα.
  • Το Opel Ampera και το Chevrolet Volt. Ο ηλεκτροκινητήρας θα καλύπτει 60 χλμ. και στη συνέχεια θα μπαίνει σε λειτουργία ένας βενζινοκινητήρας-γεννήτρια για τα επόμενα 500 χλμ., με ιπποδύναμη 150 άλογα και τελική ταχύτητα 161 χλμ./ώρα.
  • Το ZERO της ιταλικής Pro-ceed με τιμή αγοράς 25.000-27.000 ευρώ και κόστος κίνησης ανά χιλιόμετρο 0,018 ευρώ (http://www.proceed.gr/pd1284079306.htm).

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Το άρθρο έχει ένα παραπλανητικό τίτλο αφού στο κυρίως κείμενο λέει την αλήθεια.
«Δεν μπορούμε να μιλάμε για πραγματικά “πράσινη” ηλεκτροκίνηση, παρά μόνο αν η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας γίνεται από ανανεώσιμες πηγές και όχι από λιγνίτη ή φυσικό αέριο, όπως κατά κανόνα συμβαίνει σήμερα.»
Μέχρι τότε τα ηλεκτρικά θα είναι πολύ πιο «βρώμικα» από τα συμβατικά.

Το Προφίλ μας