της εκπαίδευσης. Δηλαδή, στη φοίτηση των παιδιών με φυσική παρουσία στο σχολείο, αλλά με αυστηρή τήρηση των μέτρων απόστασης, με χρήση μάσκας και κανόνες υγιεινής.
Παρά τις ενστάσεις και τους φόβους που εξέφραζε εδώ και μήνες μερίδα της κοινωνίας για το άνοιγμα των σχολείων -αν και κατά πόσον, δηλαδή, θα μπορούσε να εγκυμονεί κινδύνους για τα ίδια τα παιδιά, τις οικογένειες τους, αλλά και την πορεία της πανδημίας στη χώρα- οι έλληνες επιστήμονες είναι πλέον απόλυτα καθησυχαστικοί: “Περισσότερο καλό, παρά κακό θα προκαλέσει η επιστροφή των μαθητών στα θρανία”, όπως υποστηρίζουν μιλώντας στο iatropedia.gr.
Το καθολικό κλείσιμο των σχολείων για σχεδόν 2,5 μήνες την περασμένη Άνοιξη θεωρήθηκε επιβεβλημένο κατά την πρώτη φάση της πανδημίας, καθώς οι επιστήμονες γνώριζαν ελάχιστα για τον νέο ιό, που μεταδιδόταν ταχύτατα και φαινόταν να εμφανίζει στα παιδιά υψηλό ιικό φορτίο.
Μικροί και μεγαλύτεροι μαθητές περιορίστηκαν τότε σε διαδικτυακά μαθήματα από το σπίτι, έχασαν συμμαθητές, φίλους, δασκάλους και καθηγητές, ενώ και η ίδια η εκπαιδευτική διαδικασία παρουσίασε σημαντικά προβλήματα και καθυστερήσεις. Αλλά και το άνοιγμα των σχολείων για περίπου 1,5 μήνα τον Μάϊο, με εκ περιτροπής διδασκαλία και συνέχεια των διαδικτυακών μαθημάτων από το σπίτι, συνοδεύτηκε από χαμηλή συμμετοχή των παιδιών, ως φυσική παρουσία στο σχολείο.
Από τον Μάρτιο "κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι” της επιστημονικής έρευνας και πλέον τα στοιχεία συναινούν στη χαμηλή μεταδοδικότητα των παιδιών, αλλά και τα χαμηλά ποσοστά νόσησης και βαριάς νόσου. Είναι πλέον η ώρα, της κανονικής επιστροφής στις σχολικές αίθουσες, με τη χρήση μάσκας.
“Το άνοιγμα των σχολείων είναι το μικρότερο πρόβλημά μας με τον κορονοϊό”
Μπορούμε να μην κολλήσουμε εάν προσέχουμε, τονίζει μιλώντας στο iatropedia.gr, η Διευθύντρια της 7ης Πνευμονολογικής Κλινικής του Νοσοκομείου “Σωτηρία” και νέα πρόεδρος της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΚΕΣΥ, Μίνα Γκάγκα.“Όσοι προσέχουν έχουν νομίζω πολύ μικρές πιθανότητες να κολλήσουν. Αν είσαι πάρα πολύ χαλαρός είναι το πρόβλημα. Το άνοιγμα των σχολείων νομίζω ότι θα είναι το μικρότερο πρόβλημά μας. Και είναι μάλλον καλό. Δηλαδή, θα μαζεύεις τα παιδιά που είναι χύμα στις πλατείες και στις παιδικές χαρές, σε ένα περιβάλλον που είναι τα πράγματα πιο οριοθετημένα”, αναφέρει.
Το στοίχημα για τις υγειονομικές αρχές τώρα είναι, το άνοιγμα των σχολείων να μην επηρεάσει την ήδη επιβαρυμένη επιδημιολογικά εικόνα της Αττικής, που εμφανίζεται να συγκεντρώνει τα μισά περιστατικά της χώρας, τόσο σε νέα κρούσματα, όσο σε νοσηλείες και νοσηλείες σε ΜΕΘ.
Θα επηρεαστεί η πορεία της πανδημίας στην Αττική, από το άνοιγμα των σχολείων;
Με την τήρηση των μέτρων στα σχολεία, η εξάπλωση της επιδημίας του κορονοϊού μπορεί να μην επηρεαστεί, αναφέρει στο iatropedia.gr, ο Καθηγητής Μικροβιολογίας & Διευθυντής του Τομέα Μικροβιολογίας στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας Αλκιβιάδης Βατόπουλος:“Εφ' όσον τηρηθούν τα μέτρα που έχουμε πει υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μην επηρεάσει. Τα παιδιά δεν φαίνεται να έχουν κεντρικό ρόλο στη πανδημία του κορονοϊού και δεν προκύπτει να μεταδίδουν τόσο εύκολα στους μεγάλους. Υπάρχουν μελέτες, ότι οι πιθανότητες είναι μικρότερες. Τουλάχιστον αυτή είναι η γνώση που έχουμε μέχρι τώρα”, τονίζει.
Όσο για το εάν αυτά τα δεδομένα μπορεί στο μέλλον να μεταβληθούν, ο Καθηγητής δεν το αποκλείει:
“Το νόσημα είναι καινούργιο, η γνώση χτίζεται μπορεί να αλλάξει κάτι. Δηλαδή υπάρχουν και μελέτες που μιλάνε για μετάδοση από παιδιά στους γονείς. Δεν είναι απίθανο, απλώς φαίνεται ότι δεν είναι τόσο μεγάλη η μετάδοση, όπως είναι με τη γρίπη, ή με άλλα νοσήματα”, τονίζει.
Βατόπουλος: “Ελπίζουμε οι “αντιρρησίες του κορονοϊού” να μην επηρεάσουν την πορεία της πανδημίας”
Στο άλλο μέτωπο, όσων αρνούνται τη χρήση μάσκας και τα μέτρα κατά του κορονοϊού, οι οποίοι μάλιστα έχουν δημιουργήσει “κίνημα” στα σχολεία, θα μπορούσαν άραγε να επηρεάσουν αρνητικά την πορεία της πανδημίας;“Ελπίζω όχι”, απαντά ο Καθηγητής κ. Βατόπουλος και συνεχίζει: “Κάθε άνθρωπος δικαιούται να έχει τις απόψεις του. Δεν θέλω να σχολιάσω κάτι, αλλά η κυρίαρχη αντίληψη αυτή τη στιγμή στην κοινωνία είναι ότι πρέπει να ληφθούν μέτρα για την αντιμετώπιση του νοσήματος και η μάσκα είναι από τα βασικά μέτρα. Πρέπει να τους πείσουμε με τη συζήτηση για την επιστημονική πραγματικότητα”, τονίζει.
Παρά τα ρίσκα που πάντα υπάρχουν, οι επιστήμονες έχουν καταλήξει ομόφωνα ότι η κανονική φοίτηση των παιδιών στο σχολείο είναι ο καλύτερος τρόπος διατήρησης της καλής ψυχικής, πνευματικής και σωματικής τους υγείας. Σε χθεσινή έρευνα, μάλιστα, που δημοσιεύθηκε στο αμερικανικό CNN τονίζεται η σπουδαιότητα της φοίτησης των μαθητών στα σχολεία με τους ειδικούς να προειδοποιούν ότι, με το λουκέτο στα εκπαιδευτικά ιδρύματα λόγω COVID- 19 , μπορεί να επηρεαστεί σημαντικά η ψυχική υγεία των παιδιών.
Συγκεκριμένα, οι κινέζοι επιστήμονες που διεξήγαγαν την μελέτη κατέληξαν στο συμπέρασμα πως, όταν τα παιδιά δεν φοιτούν στα σχολεία, διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να εμφανίσουν συμπτώματα κατάθλιψης και αυτοκτονικές τάσεις.
ΙΣΑ: Οδηγίες προς τους μαθητές για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων
Για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων, ο Ιατρικός Σύλλογος της Αθήνας και η Περιφέρεια Αττικής εξέδωσαν τις παρακάτω ειδικές οδηγίες προς τους μαθητές.Οι μαθητές πριν ξεκινήσουν για το σχολείο:
ΔΕΝ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ κυρίως κάποιο από τα παρακάτω:
- πυρετό (38 βαθμούς Κελσίου),
- πονόλαιμο με ή χωρίς βήχα,
- πονοκέφαλο ή ζαλάδες,
- πόνο στην κοιλιά και διάρροια
- διαταραχές γεύσης, ή όσφρησης
- έντονες μυαλγίες, μεγάλη αδυναμία
ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ μαζί τους όλα τα παρακάτω:
- δύο μάσκες,
- αντισηπτικό υγρό με αλκοόλη 70%,
- χαρτομάντηλα χωρίς οινόπνευμα
- παγούρι με νερό,
- κουλούρι ή κρουασάν ή τοστ ή σνακ.
Άλλες οδηγίες:
Κατά τη διαδρομή προς και από το σχολείο, θα πρέπει να αποφέυγουν τις μετακινήσεις στο σχολικό και μην ακουμπούν σε σημεία του οχήματος.Όταν φτάνουν στην τάξη, θα πρέπει να κάθονται σε συγκεκριμένη θέση, να καθαρίζουν τα χέρια τους με αντισηπτικό και να μην πιάνουν το πρόσωπό τους.
Από την τάξη όταν βγαίνουν για διάλειμμα, οι μαθητές καλούνται να να μην πλησιάζουν το πρόσωπο άλλων παιδιών, να καθαρίζουν τα χέρια τους με αντισηπτικό, να τρώνε από το δικό τους φαγητό, να πίνουν από το δικό τους παγούρι και να σκουπίζονται με τα δικά τους χαρτομάντηλα.
Δείτε το σχετικό αναλυτικό γράφημα του ΙΣΑ με όλες τις οδηγίες:
iatropedia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου