Του Ι. Κ. Πρετεντέρη
Η ΑΡΙΣΤΕΡΑ διαµαρτύρεται δια του
«Ριζοσπάστη» και της «Αυγής» επειδή, λέει, κάποιοι βάζουν στο ίδιο
τσουβάλι εκδηλώσεις κοινωνικής ανυπακοής (όπως το κίνηµα κατά των
διοδίων) και απλές τραµπούκικες πρακτικές (όπως η επίθεση των
χουλιγκάνων στο Θέατρο Τέχνης).
Ο «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ», µάλιστα, ανακάλυψε και «ενιαίο κέντρο που κινεί τέτοια νήµατα» – για να τους διευκολύνω: η έδρα του βρίσκεται στο Λάνγκλεϊ της Βιρτζίνιας (ΗΠΑ)...
ΚΑΝΟΝΙΚΑ, µε ανοησίες δεν ασχολείσαι. Πιστεύω, όµως, ότι µε αυτήν τη διαµαρτυρία ανέδειξαν (άθελά τους, υποθέτω...) το πραγµατικό πρόβληµα εκείνου που οι ίδιοι αποκαλούν ..«κίνηµα κοινωνικής ανυπακοής».
∆ΙΟΤΙ, ΑΝ ΕΙΝΑΙ να µην µπερδεύουµε τους τραµπούκους µε τους αγωνιστές, πρέπει πρώτα να βρούµε πώς θα τους χωρίσουµε.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ, δηλαδή, εκείνο που ξεχωρίζει την «κοινωνική ανυπακοή» από τις απλές «τραµπούκικες πρακτικές» µε τις οποίες δεν πρέπει να την τσουβαλιάζουµε; Και ποιος αποφασίζει εγκύρως τι αποτελεί «τραµπούκικη πρακτική» και τι «κοινωνική ανυπακοή»;
ΕΠ’ ΑΥΤΩΝ, ούτε ο «Ριζοσπάστης» ούτε η «Αυγή» παρέχουν την παραµικρή διευκρίνιση. Υποθέτω ότι, κατά πάγια παράδοση της Αριστεράς, διατηρούν το προνόµιο να προσδιορίζουν µόνοι τους τον χαρακτήρα της δράσης τους ανάλογα µε ό,τι τους βολεύει.
ΕΤΣΙ, ας πούµε, όταν κάποιος δεν πληρώνει διόδια ή εισιτήριο µετέχει σε «κίνηµα κοινωνικής ανυπακοής» αλλά όταν δεν πληρώνει ΦΠΑ θεωρείται «φοροφυγάς».
∆ΥΣΤΥΧΩΣ, αποτελεί παλαιό χαρακτηριστικό των ολοκληρωτικών κινηµάτων να χρησιµοποιούν αυθαίρετα τις λέξεις µε ένα κατά περίπτωση νόηµα. ∆εν θα σταθώ σε αυτό – το έχει τελεσίδικα περιγράψει ο Τζορτζ Οργουελ στο «1984».
ΘΑ ΣΤΑΘΩ, όµως, στο «ποιος αποφασίζει» και µε «ποια κριτήρια». ∆ιότι, αν κριτήριο αποτελεί η απλή δήλωση φρονήµατος του κάθε δράστη, τότε ειλικρινά δεν βρίσκω ουσιαστική διαφορά ανάµεσα σε εκείνους που ετσιθελικά δεν πληρώνουν επειδή θεωρούν ότι τους προσβάλλουν οι εργολάβοι και στους άλλους που έσπασαν ένα θέατρο επειδή θεώρησαν ότι προσβάλλεται ο Ολυµπιακός.
ΞΕΡΕΤΕ ΓΙΑΤΙ; Επειδή και στις δύο περιπτώσεις έχουµε ακριβώς την ίδια µέθοδο: την αυτοδικία.
ΜΟΝΟΣ ΜΟΥ αποφασίζω τι µε ενοχλεί και µόνος µου επιβάλλω το δίκιο µου. Άλλος δεν πληρώνει, άλλος µπουκάρει στο θέατρο κι άλλος βάζει βόµβες µε τη Συνωµοσία Πυρήνων της Φωτιάς. Οι συνέπειες σε κάθε περίπτωση είναι ασφαλώς διαφορετικής σοβαρότητας, αλλά η λογική είναι απολύτως η ίδια.
ΚΑΙ ΑΥΤΗΝ ακριβώς τη λογική της αυτοδικίας έχουν εξοβελίσει οι πολιτισµένες κοινωνίες. Όχι επειδή είναι δίκαιες – δεν είναι! Αλλά επειδή από τη στιγµή που ο καθένας αποκτά το δικαίωµα να πάρει το δίκιο στα χέρια του, τότε είναι προφανές ότι έχει εξίσου δικαίωµα να ορίσει µόνος του και ποιο δίκιο θα επιβάλει.
Ο «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ», µάλιστα, ανακάλυψε και «ενιαίο κέντρο που κινεί τέτοια νήµατα» – για να τους διευκολύνω: η έδρα του βρίσκεται στο Λάνγκλεϊ της Βιρτζίνιας (ΗΠΑ)...
ΚΑΝΟΝΙΚΑ, µε ανοησίες δεν ασχολείσαι. Πιστεύω, όµως, ότι µε αυτήν τη διαµαρτυρία ανέδειξαν (άθελά τους, υποθέτω...) το πραγµατικό πρόβληµα εκείνου που οι ίδιοι αποκαλούν ..«κίνηµα κοινωνικής ανυπακοής».
∆ΙΟΤΙ, ΑΝ ΕΙΝΑΙ να µην µπερδεύουµε τους τραµπούκους µε τους αγωνιστές, πρέπει πρώτα να βρούµε πώς θα τους χωρίσουµε.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ, δηλαδή, εκείνο που ξεχωρίζει την «κοινωνική ανυπακοή» από τις απλές «τραµπούκικες πρακτικές» µε τις οποίες δεν πρέπει να την τσουβαλιάζουµε; Και ποιος αποφασίζει εγκύρως τι αποτελεί «τραµπούκικη πρακτική» και τι «κοινωνική ανυπακοή»;
ΕΠ’ ΑΥΤΩΝ, ούτε ο «Ριζοσπάστης» ούτε η «Αυγή» παρέχουν την παραµικρή διευκρίνιση. Υποθέτω ότι, κατά πάγια παράδοση της Αριστεράς, διατηρούν το προνόµιο να προσδιορίζουν µόνοι τους τον χαρακτήρα της δράσης τους ανάλογα µε ό,τι τους βολεύει.
ΕΤΣΙ, ας πούµε, όταν κάποιος δεν πληρώνει διόδια ή εισιτήριο µετέχει σε «κίνηµα κοινωνικής ανυπακοής» αλλά όταν δεν πληρώνει ΦΠΑ θεωρείται «φοροφυγάς».
∆ΥΣΤΥΧΩΣ, αποτελεί παλαιό χαρακτηριστικό των ολοκληρωτικών κινηµάτων να χρησιµοποιούν αυθαίρετα τις λέξεις µε ένα κατά περίπτωση νόηµα. ∆εν θα σταθώ σε αυτό – το έχει τελεσίδικα περιγράψει ο Τζορτζ Οργουελ στο «1984».
ΘΑ ΣΤΑΘΩ, όµως, στο «ποιος αποφασίζει» και µε «ποια κριτήρια». ∆ιότι, αν κριτήριο αποτελεί η απλή δήλωση φρονήµατος του κάθε δράστη, τότε ειλικρινά δεν βρίσκω ουσιαστική διαφορά ανάµεσα σε εκείνους που ετσιθελικά δεν πληρώνουν επειδή θεωρούν ότι τους προσβάλλουν οι εργολάβοι και στους άλλους που έσπασαν ένα θέατρο επειδή θεώρησαν ότι προσβάλλεται ο Ολυµπιακός.
ΞΕΡΕΤΕ ΓΙΑΤΙ; Επειδή και στις δύο περιπτώσεις έχουµε ακριβώς την ίδια µέθοδο: την αυτοδικία.
ΜΟΝΟΣ ΜΟΥ αποφασίζω τι µε ενοχλεί και µόνος µου επιβάλλω το δίκιο µου. Άλλος δεν πληρώνει, άλλος µπουκάρει στο θέατρο κι άλλος βάζει βόµβες µε τη Συνωµοσία Πυρήνων της Φωτιάς. Οι συνέπειες σε κάθε περίπτωση είναι ασφαλώς διαφορετικής σοβαρότητας, αλλά η λογική είναι απολύτως η ίδια.
ΚΑΙ ΑΥΤΗΝ ακριβώς τη λογική της αυτοδικίας έχουν εξοβελίσει οι πολιτισµένες κοινωνίες. Όχι επειδή είναι δίκαιες – δεν είναι! Αλλά επειδή από τη στιγµή που ο καθένας αποκτά το δικαίωµα να πάρει το δίκιο στα χέρια του, τότε είναι προφανές ότι έχει εξίσου δικαίωµα να ορίσει µόνος του και ποιο δίκιο θα επιβάλει.
5 σχόλια:
τι ειναι αυτο που ξεχωριζει τον εμμισθο αυλοκολακα-τσιρακι του μπομπολα και του ψυχαρη απο τον δημοσιογραφο?
το πρωτοσελιδο των νεων οπου εξομοιωναι το "κινημα δεν πληρωνω"και "κατα των διοδιων" με τα καμενα χουλιγκανια που εσπασαν το θεατρο σε μια νορμαλ χωρα θα εβγαινε η εσηεα και θα το καταδικαζε και ο κοσμος δεν θα ξαναγοραζε την εφημεριδα
αγοραζα νεα πο το 1985. εδω και 4 μηνες ουτε να την αγγιξω δεν θελω. τοσο γλοιωδη και υποταγμενη δεν υπηρξε ποτε. ο λαμπρακης τουλαχιστον ειχε επιπεδο...
http://lavreotiki.com/%ce%bf%cf%80%cf%84%ce%b9%ce%ba%cf%8c-%cf%85%ce%bb%ce%b9%ce%ba%cf%8c/video
ΕΙΣΒΟΛΗ ΜΑΤ ΣΤΗΝ ΚΕΡΑΤΕΑ
ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ ΧΟΥΛΙΓΚΑΝ
ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ
να δω πως θα χαρακτηρισει αυτους που θα τον δειρουν στο τελος...
τα θελει πολυ ο κ*λος του...
NA KAI O GLYFTHS XANAXTYPHSE , DEN VLEPEI OTI TOYS SIXA8HKE O KOSMOS , NA MAS PEI POIOI TA PAIRNOYN APO TO KRATOS AP THN KLIKA TOYS
3:04
Τη θέση των επιχειρημάτων παίρνει το ξύλο. Μ αυτό τον τρόπο επιβεβαιώνεις αυτά που γράφει.
Δημοσίευση σχολίου