Του Ανδρέα Τσιφτσιάν
Δεν είναι καν μέσα στις δέκα πρώτες χώρες στον κόσμο στα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco. Για την ακρίβεια είμαστε στην 17η θέση με 18 μνημεία, μία θέση μάλιστα πίσω από την Τουρκία (19 μνημεία).
Και δεν φταίει η Unesco γι αυτό. Φταίει η Ελλάδα.
Τα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco στην Ελλάδα είναι τα εξής:
1. Η Ακρόπολη.
2. Οι Δελφοί.
3. H Επίδαυρος.
4. Η Δήλος.
5. Το Ηραίον Σάμου.
6. Οι Φίλιπποι.
7. Ο Ναός του Επικούρειου Απόλλωνα.
8. Το Άγιον Όρος.
9. Τα Μετέωρα.
10. Τα Βυζαντινά Μνημεία Θεσσαλονίκης.
11. Η Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου.
12. Ο Μυστράς.
13. Η αρχαία Ολυμπία.
14. Μονή Δαφνίου, Μονή Οσίου Λουκά, Νέα Μονή Χίου.
15. Η Βεργίνα.
16. Οι Μυκήνες.
17. Η Πάτμος (Σπήλαιο Αποκάλυψης).
18. Η Παλαιά Πόλη της Κέρκυρας.
Υπάρχουν βεβαίως και εκκωφαντικές απουσίες, όπως για παράδειγμα το Δίον, η Κνωσός, ο αρχαιολογικός χώρος της Βραυρώνας, ο αρχαιολογικός χώρος της Νικόπολης, ο αρχαιολογικός χώρος στο Ακρωτήρι Σαντορίνης, ο αρχαιολογικός χώρος της Δωδώνης, o Ναός του Ποσειδώνα στο Σούνιο, ο Τύμβος του Μαραθώνα, η παλαιά πόλη του Ναυπλίου με το Μπούρτζι και το κάστρο (Παλαμήδι), η Αιανή Κοζάνης, η Καστοριά με τις βυζαντινές εκκλησιές, η Σπιναλόγκα, το Αχίλλειον στην Κέρκυρα, το κάστρο της Μονεμβασιάς, το κάστρο της Ναυπάκτου, το κάστρο της Κυλλήνης, το κάστρο του Πλαταμώνα κοκ.
Μόνο τα βυζαντινά μοναστήρια και βυζαντινές εκκλησιές να βάλουμε ανά την Ελλάδα, θα μετρήσουμε εκατοντάδες μνημεία.
Υπάρχουν επίσης εκατοντάδες κάστρα στην Ελλάδα. Αυτός είναι ο χάρτης μόνο με τα κάστρα στην Πατρίδα μας:
Δεκάδες αρχαία θέατρα:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ancient_Greek_theatres
Δεν θα ήμασταν απλά πρώτοι. Θα είχαμε τόσα, όσα όλοι οι υπόλοιποι μαζί!
Υπάρχει όμως και μία εκκωφαντική απουσία που προσωπικά με πληγώνει και με εξοργίζει.
Η Καστροπολιτεία Σερβίων.
Δυστυχώς στην Ελλάδα υπάρχει η νοοτροπία να απαξιώνουμε μια πρόταση όταν αυτή προέρχεται από έναν «πολιτικό αντίπαλο» (έτσι με κατονόμασαν αν και δεν επέλεξα ούτε επεδίωξα ποτέ τέτοιο ρόλο).
Θα πρέπει επίσης να επισημάνω ότι, αν και έκανα την πρόταση για την υποψηφιότητα, είμαι αντίθετος στη δημιουργία πρωτοβουλίας πολιτών για την ένταξη της Καστροπολιτείας στα μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco, όπως συζητήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Αυτό οφείλει να είναι πρωτοβουλία της Δημοτικής Αρχής σε συνεργασία με την Εφορία Αρχαιοτήτων, το Υπουργείο Πολιτισμού, το Ελληνικό Ινστιτούτο Πολιτιστικής Διπλωματίας και τη Διεύθυνση Πολιτιστικών Υποθέσεων του Υπουργείου Εξωτερικών.
Υπάρχει πολύ σοβαρός κίνδυνος, παρά τις αγνές μας προθέσεις, να κάνουμε λάθη, παραλείψεις και τελικά να το «κάψουμε». Η προσπάθεια οφείλει να είναι οργανωμένη, συντονισμένη και να προέρχεται από θεσμική θέση ευθύνης τόσο σε τοπικό όσο και σε ανώτατο εθνικό επίπεδο.
Παρά τις συνεχείς εκκλήσεις και αναφορές να ξεκινήσει η συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο για την κατάθεση φακέλου της υποψηφιότητας της Καστροπολιτείας Σερβίων στα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco, τηρείται σιγή ιχθύος, ώστε μου δίνεται η εντύπωση της αδιαφορίας και απαξίωσης του συγκεκριμένου θέματος. Γιατί να «δικαιώσουμε» έναν «πολιτικό αντίπαλο» άλλωστε;
Πάντως, αν η Δημοτική Αρχή θεωρεί ότι είναι ακατάλληλη και αναρμόδια να πάρει μια τέτοια πρωτοβουλία, ας μας το πει ξεκάθαρα να το ξέρουμε. Το θέμα όμως θα παραμείνει ανοιχτό και φλέγον ανεξάρτητα από τις προθέσεις της.
Ίσως έχει ενδιαφέρον να πάρετε μια γεύση από τον τρόπο, με τον οποίον οι άλλοι αναδεικνύουν την δική τους πολιτιστική κληρονομιά. Ένα παράδειγμα μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco είναι ο αρχαιολογικός χώρος στο Hedeby-Danevirke, στην Βόρεια Γερμανία, κοντά στα σύνορα με την Δανία. Βλέποντας τις εικόνες προσπάθησα να καταλάβω ποιό ακριβώς είναι το μνημείο. Κάνουν την τρίχα, τριχιά:
Η Τουρκία πάλι δεν έχασε την ευκαιρία να αναδείξει κάτι επουσιώδες στα μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς της. Τα περισσότερα μνημεία της Unesco στη γείτονα είναι βέβαια ελληνικά, αρμενικά, αραβικά και παλαιολιθικά. Μετά προφανώς από εξαντλητική και απεγνωσμένη προσπάθεια να βρουν και κάποια τουρκικά, το «τερμάτισαν» τελικά σε ένα χωριό ονόματι Cumalikizik και το στρίμωξαν στη λίστα που περιελάμβανε την Προύσα ως σημαντικό κέντρο της Οθωμανίας.
Ένα ατημέλητο κιτσαριό, ένα χωριό με κατοικημένα παραπήγματα, στο οποίο δεν θα δείτε σχεδόν κανένα λουλούδι, καμία γλάστρα και που φημίζεται για την πολύχρωμη και καρναβαλίστικη «ομορφιά» του. Ένα όνειδος τουρκομπαρόκ ακαλαισθησίας, μια ωδή στο ασυνάρτητο τίποτα, μια πασπαλισμένη τσαπατσουλιά που μπήκε στην λίστα, προφανώς διότι θεωρήθηκε σημαντικό ότι αφόδευσε εκεί η φοράδα κάποιου διερχόμενου σουλτάνου.
Μοιραία, η σύγκριση με τα ελληνικά χωριά είναι αναπόφευκτη. Με το Νυμφαίο, τα Ζαγοροχώρια, την Μονεμβασιά, την Πάργα, την Στεμνίτσα, την Αράχωβα, το Γαλαξίδι, την Οία, με τα καστροχώρια της ορεινής Μάνης, το Πυργί της Χίου, τα χωριά της Τήνου με τους περιστερώνες τους, με την χώρα της Σύμης, της Μεγίστης, της Φολεγάνδρου, της Αμοργού και κάθε χώρα σε κάθε αιγαιοπελαγίτικο και ιονιοπελαγήτικο νησί μας με τις βουκαμβίλιες, τους βασιλικούς, τα θυμάρια, τις λεβάντες, με την πρώτη στην πέτρα χαραγμένη ευχή του ανθρώπου, με τους ναούς στο σχήμα τ’ουρανού, στα νησιά μας με τα πόσιμα γαλάζια ηφαίστεια, τα λίθινα άλογα που ιππεύει η θάλασσα, όπου οι λιθιές και τα κύματα πάνε χέρι με χέρι στου γλαυκού το γειτόνεμα.
Υπάρχει μια μαγική γραμμή στο βάθος του ελληνικού ορίζοντα που ενώνει το πραγματικό με το υπέρλογο. Κι όμως… όταν οι άλλοι αναδεικνύουν και κοκορεύονται για το ανύπαρκτο, εμείς δεν είμαστε σε θέση να δούμε και να αναδείξουμε το υπαρκτό και ανυπέρβλητο.
Είμαστε η χώρα των τυφλών!
Στον χάρτη με τα κάστρα της Ελλάδας που είδατε στο παραπάνω link, τα Κάστρα των Σερβίων σημειώνονται με την κόκκινη ένδειξη «important castles-σημαντικά κάστρα». Αυτό όμως που θα σας προκαλέσει μάλλον αλγεινή εντύπωση είναι το γεγονός, ότι αυτά τα «σημαντικά κάστρα» δεν υπάρχουν για την Εφορία Αρχαιοτήτων Κοζάνης! Είναι ανύπαρκτα!
Στην επίσημη ιστοσελίδα της Εφορίας Αρχαιοτήτων Κοζάνης (βλ. εδώ: https://www.culture.gov.gr/el/ministry/SitePages/viewyphresia.aspx?iID=1686)
διαβάζουμε:
Αρχαιολογικοί χώροι αρμοδιότητας της Υπηρεσίας (επιλεγμένοι):
Μνημεία αρμοδιότητας της Υπηρεσίας (επιλεγμένα):
Αρχοντικό Μαλιόγκα στη Σιάτιστα.
Μακεδονικός τάφος στη Σπηλιά Εορδαίας.
Ναός Αγίου Νικολάου στο Βελβεντό.
Ναός Κοίμησης Θεοτόκου στην Αιανή.
Δεν έχουμε την τιμή να ανήκουμε στους «επιλεγμένους», βλέπετε! (sic).
Αν «πατήσετε» πάνω δεξιά στη «δραστηριότητα υπηρεσίας» (βλ. εδώ: https://www.culture.gov.gr/el/ministry/SitePages/drastiriotites.aspx?iID=1686)
δεν θα δείτε καμία δραστηριότητα που να αφορά στα Σέρβια! Και αυτό παρά τις διαβεβαιώσεις ότι γίνονται αναστηλώσεις.
Η Καστροπολιτεία Σερβίων είναι αόρατη για την Εφορία Αρχαιοτήτων Κοζάνης σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της! Τα Βυζαντινά μας Μνημεία θα είναι μάλλον κάποια φάτα μοργκάνα, κάποια φαντασίωσή μας, πρέπει να έχουμε παλαβώσει οι Σερβιώτες που νομίζουμε ότι έχουμε Κάστρα! Θα μας κοροϊδεύει ο κόσμος, είμαστε ψυχοπαθείς δονκιχώτες που βλέπουμε φρούρια κι ανεμόμυλους, δεν εξηγείται αλλιώς.
Μάλλον πρέπει να κάνουμε την επανάσταση του αυτονόητου. Υπάρχει όμως πολιτική με σχέδιο και πολιτική με παρόρμηση. Είναι μεγάλη υπόθεση να επιβάλεις να σε πάρουν στα σοβαρά αυτοί, στους οποίους απευθύνεσαι, να γνωρίζεις τί εκπροσωπείς και πώς ακριβώς οφείλεις να το κάνεις. Δε διορθώνεις το λάθος ενός άλλου με δικό σου λάθος αντικαθιστώντας τον θεσμικό σου ρόλο με το facebook.
Η κατάθεση φακέλου για την ένταξη της Καστροπολιτείας Σερβίων στα μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco είναι κομβικής σημασίας, τόσο για την διάσωση του μνημείου όσο και για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη των Σερβίων. Τα οφέλη δεν θα φανούν μόνο όταν θα προσθέσουμε επιτέλους το επόμενο πολιτιστικό μνημείο της Unesco στην λίστα της Ελλάδας, αλλά θα γίνουν ήδη αισθητά όσο θα διαρκεί και η υποψηφιότητα.
Τότε θα μετρήσετε τα εκατομμύρια «χτυπήματα» στη google από όλους όσοι θα αναρωτηθούν και θα θέλουν να μάθουν περισσότερα για την ιδιαίτερη Πατρίδα μας.
Από ένα «κλικ» θα ξεκινήσουν όλα.
Ανδρέας Τσιφτσιάν
Οικονομολόγος
15 σχόλια:
http://ai-vres.blogspot.com/2021/04/h-facebook.html
Πώς να μας πάρουν στα σοβαρά (βλέπε τον σύνδεσμο)
Μέτωπο και με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κοζάνης άνοιξε ο δήμαρχος Σερβίων κ. Χρ. Ελευθερίου. Σε χθεσινή ανάρτησή του στο facebook δημοσιοποίησε φωτογραφίες που δείχνουν αρχαιολογικά ευρήματα, γεγονός που δεν είναι σύμφωνα με το νόμο, όπως επισημαίνει με σχόλιό της η Προϊσταμένη της Εφορείας Δρ. Αρετή Χονδρογιάννη.
Θα πρέπει όπως γράφετε να κάνουμε την επανάσταση του αυτονόητου. Να ορθώσουμε ανάστημα ως Έλληνες. Να φωτίσουμε τις 'σκοτεινες σπηλιες" στις οποίες για κάποιους ακατανόητους λόγους, κάποιοι κρυβουν την πολιτιστική κληρονομιά μας. Την ακριβή μας προίκα...
Δυστηχως ο πολιτισμος μας περναει σημερα κριση.Κριση φαινομενικα οικονομικη αλλα πρωτιστως κριση πνευματικη κριση πολιτισμου.Ορθως αναδεικνυετε τα φαινομενα αυτα μπας και ξυπνησουν απο τον πνευματικο ληθαργο τους. Σε μια εποχη οπου υπαρχει υπερπληθωρα πληροφοριων και δυνατοτητα διαφημισης,καποιοι δειχνουν αδυναμοι να τις επεξεργαστουν και πολυ περισσοτερο να τις κατανοησουν!
Δυστυχώς η πατρίδα μας βιώνει μια παρακμή...Παρακμή στις αξίες της...Στις ηθικές, πολιτιστικές, ιδεολογικές, θρησκευτικές και γενικά υπάρχει υποβάθμιση των αξιών μας.Ελπιζω να μην είναι πολυ αργά όταν θα το συνειδητοποιήσουμε...
Καλά αυτοί μας παρέδωσαν πολλά, εμείς τι θα παραδώσουμε;
Μίσος, Φθόνο, Ζήλιες, Κακίες
Μπουνιές, βρισιές σκοτωμούς κτλ. κτλ.
Μπράβο για την ιδέα που δεν σκέφτηκε κανείς! Αξιοπρεπέστατη η κριτική και η ανάδειξη του θέματος εύθετη και αναγκαία στους χαλεπούς καιρούς που ζούμε. Διαβάζοντας το άρθρο πείστηκα πως τελικά αξίζουμε πολλά περισσότερα! Αγαπητέ Ανδρέα λείπεις από τον τόπο μας!
Εξαιρετική η πρότασή σας κε Τσιφτσιάν. Είμαι σίγουρος ότι η Δημοτική Αρχή θα ξεκινήσει άμεσα τις συζητήσεις για το ζήτημα, παράλληλα με τις κινήσεις (που ήδη κάνει) για την αναστύλωση του χώρου. Θα μπορούσε και για τα 2 πρότζεκτ να τεθεί επικεφαλής ο αντιδήμαρχος τεχνικών έργων κος Ποντίκης, μιας και διαθέτει τη σχετική εμπειρία και τεχνογνωσία, ενώ θα τον βοηθήσει και ο κος Μπουκουβάλας, μιας και γνωρίζει σε βάθος την τοπική ιστορία. Νομίζω αξίζει στα Σέρβια να αναδειχθεί ο εξαιρετικά σημαντικός ιστορικός τόπος της Καστροπολιτείας!
Φίλε Τσιφτσιαν το μόνο που μα νοιάζει είναι η κονομα,καλυβομενοι πίσω από τη γλίτσα που μας διακατέχει.
τα φαράγγια όλης της χώρας δεν έχουν βραδυνό φωτισμό
εάν ρωτούσατε την ορνιθολογική εταιρεία θα εξηγούσε το γιατί
Πριν μερικές μέρες φωτίστηκε δοκιμαστικά η «Χούνη». Ο Άκης Σαββίδης με μια εκπληκτική φωτογραφία μας δείχνει το καταπληκτικό ανάγλυφο του φαραγγιού μας. Η επόμενη «φωτιστική κίνηση» της Δημοτικής αρχής θα είναι ο χαμηλός φωτισμός του περιπατητικού μονοπατιού στο φαράγγι για να μπορούν οι επισκέπτες μας να περπατάνε και το βράδυ.
Εποχές του Δημάρχου μας Μάκη Χατζηδημητράκου, αγαπημένου των απανταχού Σερβιωτών, ζει πλέον το φαράγγι μας χάρη στη βοήθεια του τοπικού Συμβουλίου Σερβίων που είναι συνεχώς σε εγρήγορση.
ΝΑ ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΩ ΟΤΙ Ο ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΑΚΟΣ ΗΤΑΝ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟΣ ΤΩΝ ΣΕΡΒΙΩΤΩΝ ΑΛΛΑ ΠΛΕΟΝ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ΜΟΝΟ ΤΑ ΣΕΡΒΙΑ Ο ΔΗΜΟΣ ΠΛΕΟΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΤΑ ΧΩΡΙΑ ΑΛΛΑ ΜΑΛΛΟΝ Ο ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΔΕΝ ΤΟ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΑΚΟΜΑ
Τα μνημεία για να εγγραφούν στα υποψήφια της UNESCO πρέπει να έχουν κάποιες προϋποθέσεις και ο αρχαιολογικός χώρος των Σερβίων δεν έχει καμιά. Από την άλλη η κατάσταση πάει στο χειρότερο με αυτούς που διαχειρίζονται το πολιτιστικό προϊόν. Αλήθεια ρωτάς τι είναι τα κάστρα για την αρχαιολογική υπηρεσία αλλά για σένα ή και για τους Σερβιώτες τι είναι τα κάστρα οι περισσότεροι φτάνουν μέχρι την ομώνυμη ταβέρνα. Είναι μια μεγάλη συζήτηση με πολλούς παράγοντες. Όταν ανέλαβαν οι νέοι διαχειριστές του δήμου είχαν όνειρο να γίνει μια ημερίδα για την ιστορία και την πολιτιστική ανάπτυξη των Σερβίων, αλλά δυστυχώς ξύπνησαν με άλλες μικροπολιτικές προτεραιότητες.
μια ημερίδα μόνη της χωρίς σύνδεση με κάτι άλλο, χωρίς κάποια προοπτική χωρίς στόχο τι θέλουμε είναι απλά μια ενέργεια για να προβληθούν διάφοροι κατά φαντασίαν τοπικοί παράγοντες που θέλουν να προώθησουν τον εαυτό τους σαν "προσωπικότητες". Στα υπόλοιπα με βρίσκεις σύμφωνο σε όλα. Η πεποίθηση ότι τα Κάστρα μας είναι ο "Μυστράς της Μακεδονίας" είναι απλά προβληματική και φυσικά ναρκοθετεί κάθε προσπάθεια να μας πάρουν στα σοβαρά είτε τοπικά είτε πανεθνικά.
Αγαπητέ Γιώργο,
είμαι φανατικά υπέρ της ανωνυμίας στο ίντερνετ. Για μένα έχει σημασία η άποψη αυτή καθεαυτή και όχι αυτός που την εκφέρει, οπότε θεωρώ ότι οι αιτιάσεις σου οφείλουν να απαντηθούν.
Δεν ξέρω γιατί λες ότι ο αρχαιολογικός χώρος δεν πληροί τις προϋποθέσεις. Ισχυρίζομαι το ακριβώς αντίθετο και επιμένω σ’αυτό. Όπως καταλαβαίνεις, πριν καν ακόμη κάνω την πρόταση, μελέτησα το θέμα και μάλιστα τηλεφώνησα και σε αρμόδιους θεσμικούς παράγοντες για να κάνω διευκρινιστικές ερωτήσεις.
Υπάρχουν προϋποθέσεις, οι οποίες ήδη πληρούνται και κάποιες άλλες, οι οποίες αφορούν σε διαχειριστικό έλεγχο και τεχνικές περιβαλλοντικές, πολεοδομικές, διαδικασίες , οι οποίες οφείλουν να κατοχυρωθούν και να διασφαλιστούν. Οι τελευταίες όμως είναι στο χέρι μας και διαμορφώνονται. Για να ολοκληρωθεί ο φάκελος και να εξασφαλιστούν όλοι οι όροι και κριτήρια προφανώς πρέπει να γίνουν προσπάθειες, ώστε να καλυφθούν και τα κενά, τα οποία βεβαίως υπάρχουν.
Αυτά όμως βρίσκονται στην διαχειριστική πολιτική σύνταξης του φακέλου. Κανένα μνημείο δεν «έπιανε» όλες τις προϋποθέσεις από την αρχή.
Άλλο πράγμα όμως η σύνταξη φακέλου με κάλυψη κενών και αδυναμιών που προφανώς θα υπάρχουν και άλλο πράγμα να λέμε ήδη από τώρα δεν τηρούνται προϋποθέσεις. Ας μην ξεκινάμε με τέτοια ηττοπάθεια.
Θα πρέπει επίσης να σου πω, ότι για ένα μνημείο, τέτοιας ιστορικής, πολιτιστικής και καλλιτεχνικής αξίας, θεωρώ ότι η λέξη «ημερίδα» το υποβιβάζει. Ημερίδες ας κάνει ο ΜΟΣ με θέματα όπως «το ολοκαύτωμα των Σερβίων», «η απελευθέρωση των Σερβίων από τον τουρκικό ζυγό» κοκ.
Τα Σέρβια οφείλουν να γίνουν κέντρο εθνικού ή/και διεθνούς επιστημονικού, βυζαντινολογικού συνεδρίου, το οποίο θα γίνεται ετησίως και θα καταστεί μόνιμος θεσμός με εκατοντάδες συνέδρους, καθηγητές, ερευνητές, φοιτητές κοκ. Βεβαίως τότε, στο πλαίσιο του συνεδρίου θα γίνονται ημερίδες, πριν και μετά το συνέδριο και οι οποίες θα μεγαλώσουν τον αριθμό συνέδρων και επισκεπτών και θα παρατείνουν τις ημέρες παραμονής τους.
Άλλο πράγμα όμως μια ημερίδα (να’χαμε να λέγαμε) και άλλο πράγμα ένα συνέδριο εθνικής ή διεθνούς εμβέλειας το οποίο θα πλαισιώνεται (γιατί όχι) και από ημερίδες, άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις, δρώμενα, εκθέσεις κοκ. Σε αυτή την περίπτωση μιλάμε για ένα τεράστιο επιστημονικό και καλλιτεχνικό event, μοναδικό στην Ελλάδα.
Αυτό ψάχνουμε, την μοναδικότητα που θα μας κάνει ξεχωριστούς.
Η πρότασή μου συμπεριλάμβανε μάλιστα και την ιδέα του sommer university στο πλαίσιο του συνεδρίου με μαθητές από όλο τον κόσμο.
Τέλος, λυπάμαι που θα σου το πω, αλλά από αυτή τη δημοτική αρχή δεν περιμένω τίποτα.
Φιλικά
Ανδρέας Τσιφτσιάν
https://www.prlogos.gr/%CF%80%CF%81%CF%8C%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%B7-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CF%80%CF%84%CF%85%CE%BE%CE%B7-2/?fbclid=IwAR2YA70U3lgYBB-pCW9fWkHSmgHzXIXeW61hZKQiOP6NObdx3XIWWUOQnjI
https://www.prlogos.gr/%CF%80%CF%81%CF%8C%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%B7-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CF%80%CF%84%CF%85%CE%BE%CE%B7-%CF%84-2/
https://www.cna.gr/culture/oi-7-proypotheseis-gia-tin-entaxi-tis-knosoy-stin-unesco/
εκ παραδρομής κι από συνήθεια το summer γράφτηκε στα γερμανικά. Sorry (A.Τ.)
Φίλε Αντρέα.
Αφού μπήκες στον κόπο να μου απαντήσεις και μάλιστα με χαρακτηρίζεις ηττοπαθή θα σε ρωτήσω έχεις επαφή με την πραγματικότητα . Είναι δυνατόν ένα μνημείο να γραφτεί στην υποψηφιότητα της UNESKO όταν δεν είναι καν στον κατάλογο των επισκέψιμων αρχαιολογικών χώρων του ΥΠΠΟ, όπως γράφεις και εσύ ο ίδιος. Ένα μνημείο που δεν είναι καν περιφραγμένο, όπου μέσα είναι γεμάτο από σκατά αγελάδων γιατί ακόμη το δασαρχείο το χαρακτηρίζει βοσκότοπο. Επίσης κοίταξες καθόλου την βιβλιογραφία για τα Σέρβια, το τελευταίο ιστορικό βιβλίο που γράφτηκε για την Βυζαντινή πόλη ήταν την δεκαετία του 60 ή 70. Ακόμη και για την Αγία Θεοδώρα ίσως το ποιο διάσημο πρόσωπο των μεσαιωνικών Σερβίων η Wikipedia δεν γράφει ότι γεννήθηκε και παντρεύτηκε στα Σέρβια με μοναδικό σκοπό ο γάμος να τεκμηριώσει την κατοχή των Σερβίων από τον άνδρα της.
Μιλάς για πράγματα λες και έχεις το μαγικό ραβδάκι και το χτυπάς και γίνονται θαύματα. Πόσους αιώνες θα χρειαστεί για να γίνει μουσείο βυζαντινού πολιτισμού το τούρκικο σχολείο. Πόσα χρόνια θα χρειαστούν για να γίνει επισκέψιμος ο αρχαιολογικός χώρος των Σερβίων ή μήπως θεωρείς ότι είναι ήδη επισκέψιμος και οργανωμένος χώρος τα κάστρα. Δεν ξέρω γιατί παραμυθιάζεσαι με αυτά τα πράγματα χωρίς να έχεις συναίσθηση της τραγωδίας που ζούμε. Ναι τα Σέρβια θα μπορούσαν να γραφούν στις υποψηφιότητες της UNESKO όχι όμως με την κόρη της μαμάς Άννας στην αντιδημαρχεία του πολιτισμού και την απαρχαιωμένη αρχαιολογική υπηρεσία της Μενδώνη.
Βεβαία νομίζω ότι έχεις φθάσει σε επίπεδα παραλογισμού όταν λες ότι στα Σέρβια θα γίνουν συνέδρια με εκατοντάδες συνέδρους, μιλάμε έχεις φύγει τελείως. Εδώ δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε 10 άτομα εσύ ονειρεύεσαι όλο τον κόσμο να ενδιαφέρετε ξαφνικά για τα Σέρβια μια μίζερη επαρχιακή πόλη που πάει απ το κακό στο χειρότερο.
Νομίζω ότι δεν είμαι ηττοπαθής αλλά ρεαλιστής και πεσιμιστής αν θέλουμε να βάλουμε ταμπέλες, εσύ όμως είσαι εκτός πραγματικότητας και δεν ξέρω γιατί τα γράφεις αυτά, προφανώς για προσωπική επίδειξη, πολιτικές φιλοδοξίες αλλά ίσως κάνω και λάθος.
ΥΣ. Η ανωνυμία έστω και στο aivres είναι δείγμα προσωπικής φοβίας (φοβάμαι να πω την γνώμη μου) και μακιαβελιστικής πολιτικής (μια λέω μαύρο μια άσπρο). Να σου πω την αλήθεια, σιχαίνομαι τους ανώνυμους, και δεν πρέπει να τους παίρνουμε στα σοβαρά, μια ανώνυμη γνώμη δεν εκφράζει τίποτα εκτός από την άποψη του αρχηγού. Η ανωνυμία είναι η μάζα του γηπέδου και των φασιστικών συγκεντρώσεων δεν έχει να κάνει με την δημοκρατία και το άτομο.
Γιώργος θεοφάνου
Αρχαιολόγος, ξεναγός.
Αγαπητέ Γιώργο,
ευχαριστώ για την ανταπάντησή σου.
Συμφωνούμε ότι διαφωνούμε. Να μου επιτρέψεις όμως να μην αναφερθώ σε επιμέρους θέματα στα οποία αναφέρθηκες. Όχι προφανώς από αδυναμία, αλλά δε νομίζω ότι έχει κάποιο νόημα να το συνεχίσουμε με ατέρμονες αντεγκλήσεις.
Δεν προσφέρομαι για κάτι τέτοιο. Μπορώ να αδικήσω και διαφορετικά τον εαυτό μου.
Φοβάμαι ότι μιλάμε παράλληλα.
Θα υπερασπίζομαι όμως το δικαίωμά σου να έχεις τις απόψεις σου, ακόμη κι αν δεν ταυτίζομαι μ’αυτές.
Φιλικά
Ανδρέας Τσιφτσιάν
Δημοσίευση σχολίου