Επίκαιρα Θέματα:

Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου 2019

Γιώργος Τζέλλος: περί των οικονομικών και του Δήμου Κοζάνης

Του Τζέλλου Γιώργου –πρώην Αντιδημάρχου Οικονομικών στο Δήμο Κοζάνης από 07-01-2013 έως 31-08-2014.

 Ο πρώην Δήμαρχος κ. Λ. Μαλούτας, έχει την πρώτη ευθύνη εκ μέρους της δημοτικής παράταξης να υπερασπίσει-και το έχει κάνει επαρκώς – το έργο και την πρόοδο που συντελέστηκε ειδικά στην διαχείριση των οικονομικών του Δήμου στην προηγούμενη δημοτική περίοδο 2011/31-08-2014. Δεν θα χρειάζονταν κανονικά η παρέμβαση μου αυτή , αναγκάζομαι όμως επειδή «ενοχλήθηκα» πάρα πολύ από την πρόσφατη ανακοίνωση της Δημοτικής Αρχής του Δήμου Κοζάνης -30-01-2019 –στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρονται τα εξής : «Είμαστε περήφανοι που ο Δήμος Κοζάνης έχει ISO και έχει αφήσει στο χθες τις εκτεταμένες πληρωμές από συρτάρια, τα μπλε τετράδια και τις απλές αποδείξεις.»
Με τον κ. Ιωαννίδη δεν έχω σχέση εναντίωσης γενικώς και αορίστως επειδή ηγείται άλλης δημοτικής παράταξης –αντιθέτως πάρα τις όποιες διαφορές μας έχω σχέση σεβασμού και εκτίμησης . Όμως παρασύρετε και με το πες –πες η κοινή γνώμη εθίζεται και με ταυτίζει με τα παραπάνω λεγόμενα του , με το «χθες» όπως το εννοεί αυτός , ενώ δεν είναι έτσι.
Δεν θα επιτρέψω να συμβεί αυτό γιατί δεν είναι αλήθεια αυτό που λέει και με αδικεί. Οι δημότες θα μάθουν την αλήθεια και θα υπερασπίσω το έργο μου ως Αντιδημάρχου
Οικονομικών στο Δήμο Κοζάνης από 07-01-2013 έως 31-08-2014. Και τέλει δεν με ενδιαφέρει αν πικραθούν κάποιοι. Ξέρω ότι δεν τους αδικώ.
Και στο παρελθόν βέβαια είχα ενοχληθεί από παρόμοιες δηλώσεις του Δημάρχου-18 Ιανουάριου 2017- και του Γενικού Γραμματέα του στα Μ.Μ.Ε.- Ιανουάριος 2017 , που πρόσβαλαν και εμένα, αλλά έκανα υπομονή με την ελπίδα να πρυτάνευε η ορθή κρίση και δηλώσεις σαν την παραπάνω θα σταματούσαν. Με διάφορους τρόπους έστελνα σχετικά μηνύματα, αλλά αγνοούνταν.
Και να λοιπόν που επανέρχεται και πάλι και σε προεκλογική περίοδο η συκοφαντική παραφιλολογία για τα ¨μπλε τετράδια¨ .
Δηλώνω εξ αρχής ότι τα τετράδια αυτά δεν τα έχω πιάσει στα χέρια μου ποτέ και δεν έχω δει το περιεχόμενο τους ποτέ .
Αλλά, πριν από αυτό, ας μου επιτραπεί προς αποκατάσταση της πραγματικότητας να εκθέσω τα παρακάτω για τα οικονομικά του Δήμου Κοζάνης καθώς υπήρξα για είκοσι περίπου μήνες Αντιδήμαρχος Οικονομικών, ως δημοτικός σύμβουλος συνεργαζόμενος με την δημοτική παράταξη Ενότητα για το Δήμο Κοζάνης.
Ο νέος Δήμος Κοζάνης -όπως και η Κοινωφελής Επιχείρηση και ο Ο.Α.Π.& Ν.- στο ξεκίνημα τους κληρονόμησαν πολλά οικονομικά προβλήματα από το παρελθόν-υψηλά χρέη- μεγάλο λειτουργικό κόστος -αρκετές εκκρεμείς δικαστικές αποφάσεις- ελλείμματα- ως απόρροια προφανώς και των οικονομικών πολιτικών που είχαν ασκηθεί στους πρώην Καποδιστριακούς Δήμους Κοζάνης , Ελλησπόντου πρωτίστως και Ελίμειας δευτερευόντως. Η κατάσταση αυτή σε συνδυασμό με την ανεπαρκή οργάνωση της Οικονομικής Υπηρεσίας δεν επέτρεπε , μεταξύ άλλων στο Δήμο να ασκήσει την απαραίτητη κοινωνική και αναπτυξιακή του πολιτική καθώς και ουσιαστικές παρεμβάσεις στην καθημερινότητα των δημοτών , αφού αρκετά μεγάλο μέρος των διαθέσιμων πόρων απορροφούνταν για τοκοχρεολύσια και αποπληρωμές τρίτων από υποχρεώσεις του παρελθόντος. Για το λόγο αυτό μικρό μέρος των πόρων απόμεινε για εξοφληθούν προμηθευτές και μικροεργολάβοι της τρέχουσας δημοτικής περιόδου. Να προσθέσουμε σε όλα αυτά πως αποδόσεις παλαιών και νέων φόρων και ασφαλιστικών εισφορών συχνά δεν γίνονταν. Γνωστά θα μου πείτε όλα αυτά.
Δύσκολη πράγματι η κατάσταση. Η εικόνα δεν ήταν καλή. Είχε γίνει βέβαια και επικοινωνιακό λάθος στην ανακοίνωση των υποχρεώσεων, που από 34,5 εκ. € του ισολογισμού ενοποίησης ανακοινώθηκαν 50,1 εκ€, διότι συμπεριελήφθησαν σ΄ αυτές για πληροφοριακούς λόγους και πιθανές μελλοντικές υποχρεώσεις (!) , που θα πληρώνονταν από μελλοντικά έσοδα χωρίς αυτά να συμπεριλαμβάνονται στις απαιτήσεις της απογραφής, όπως υπογραφείσες συμβάσεις για μη εκπονισθείσες μελέτες ή ημιτελείς ή ημιτελή ή ανεκτέλεστα έργα μη τιμολογημένα με χρηματοδότηση από Εθνικά και Ευρωπαϊκά προγράμματα.
Αντέδρασα τότε αλλά δεν εισακούστηκα.
Σημειώνω ότι σε αυτή την μη κανονική εμφάνιση των υποχρεώσεων συνέβαλε και η πρόθεση-κατεύθυνση του Υπουργείου Εσωτερικών ώστε να στοχοποιηθεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Σε μια από τις πρώτες συνεδριάσεις της Εκτελεστικής Επιτροπής το 2011 κ. Μαλούτας περιέγραψε τη δυσκολία της κατάστασης και τα εξ αυτής απορρέοντα προβλήματα και έθεσε το θέμα της αλλαγής στη διαχείριση των οικονομικών του Δήμου και της οργάνωσης της Οικονομικής Υπηρεσίας, ώστε και η νομιμότητα να τηρείται και η οικονομική βιωσιμότητα να εξασφαλιστεί. Τον ενδιέφερε αρχικά πιο πολύ να ελεγχθεί το κόστος λειτουργίας . Τον πρώτο χρόνο , που ήταν χρόνος γνωριμίας με το χώρο και καταγραφής των προβλημάτων έγιναν ορισμένα μικρά βήματα (πχ. έλεγχος στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας-κόστος εκδηλώσεων Αποκριάς ), αλλά η κατάσταση δεν έδειχνε να βελτιώνεται καθώς δεν λαμβάνονταν σημαντικές αποφάσεις . Για παράδειγμα καμμιά σημαντική οργανωτική αλλαγή στην οικονομική διαχείριση. Τα άτομα που χειρίζονταν τα οικονομικά στο παρελθόν συνέχιζαν και τώρα και κανένα από αυτά στο υψηλότερο διοικητικό επίπεδο δεν ήταν οικονομολόγος .
Όμως η αλλαγή στα οικονομικά αποτελούσε πράγματι βασικό στόχο του Κ. Μαλούτα -έχω πειστεί για αυτό- χωρίς να το διατυμπανίζει . Οι από πριν όμως εκκρεμότητες αποτελούσαν βαρίδια. Η πρώτη σοβαρή προσπάθεια για την αλλαγή στην οικονομική διαχείριση του Δήμου Κοζάνης ξεκίνησε αρχές του 2012, όταν εκτός της κριτικής και των καταγγελιών της αντιπολίτευσης και τις επαναλαμβανόμενες έντονες αντιπαραθέσεις στις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, το πρόβλημα των οικονομικών με το υψηλό κόστος λειτουργίας είχε γίνει μη διαχειρίσιμο , πολύ πιο πιεστικό για την κανονική λειτουργία του Δήμου και οι πολίτες , η κοινωνία και τα μέσα ενημέρωσης εκδήλωναν το ενδιαφέρον, την παρουσία και την ανησυχία τους εντονότερα και συχνότερα, οι δε θεσμοί (Ελεγκτικό Συνέδριο-Γενικό Λογιστηρίου του Κράτους, Υπουργείο Εσωτερικών) προσέγγιζαν υπηρεσιακά και ελεγκτικά όλο και περισσότερο το θέμα της οικονομικής διαχείρισης. Ως το τέλος του έτους είχαν ληφθεί τρείς σημαντικές αποφάσεις . Διακανονισμός επιτοκίων και δόσεων στο Τ.Π.& Δ., υπαγωγή στο νόμο περί επιχορήγησης ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και συμψηφισμός υποχρεώσεων από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές με διαγραφή προσαυξήσεων με απαιτήσεις μελλοντικών εσόδων από τα λεγόμενα παρακρατήθέντα του ν. 3756/2009. Το απαραίτητο ξεκίνημα είχε γίνει.
Η προσπάθεια για την αλλαγή στην οικονομική διαχείριση όμως εντάθηκε ιδίως από το 2013 και μετά, καθώς άγγιξε και άλλες πλευρές της λειτουργίας της (πχ έλεγχοι σε επιχειρήσεις για απόδοση των δημοτικών φόρων-τελών , μπλοκάρισμα των ΑΦΜ των οφειλετών, βεβαίωση δεκάδων χιλιάδων κλήσεων της Δημοτικής Αστυνομίας που ήταν αβεβαίωτες από ετών κλπ.) και απέδωσε σημαντικά οικονομικά αποτελέσματα και με αύξηση των εσόδων στη διετία που ακολούθησε με θετική επίδραση στη γενικότερη λειτουργία του Δήμου. Όταν αυτά –τα αποτελέσματα-αποτυπώνονται με οικονομικούς δείκτες η πρόοδος φαίνεται εντυπωσιακά θεαματική. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το γεγονός ότι ενώ οι συσσωρευμένες ζημίες της οικονομικής διαχείρισης της περιόδου ως το 2012 ανέρχονταν περίπου σε 592.000,00€ , το 2013 ανατράπηκε για πρώτη φορά το σκηνικό και προέκυψε πλεόνασμα-κέρδος ύψους 2.726.000,00€, για το οποίο ο σημερινός Δήμαρχος είχε πει πως είναι απλώς λογιστικό……….(04-08-2014). Η κερδοφορία επαναλήφθηκε και το 2014 (728.000,00€) και το 2015 (1.209.000,00€), χρονιά για την ο οποία ο Δήμαρχος είπε πως είναι αποτέλεσμα της ασκούμενης πολιτικής. Άλλος ρόλος άλλος λόγος! Δεν πειράζει!
Αλλά και η θεαματική μείωση των υποχρεώσεων και η αύξηση των απαιτήσεων εξαιτίας της αύξησης των βεβαιωθέντων εσόδων καταγράφηκαν ήδη στα θετικά της περιόδου εκείνης.
«Προφανώς και δεν ισχυριζόμαστε πως μετατρέψαμε την οικονομική κατάσταση του Δ.Κ. σε «ειδυλλιακή». Έπρεπε να γίνουν ακόμα πολλά και μεγάλα βήματα. Υπήρχαν ακόμα προβλήματα και αντιξοότητες στην οικονομική λειτουργία που έπρεπε να αντιμετωπιστούν ώστε αυτή να καταστεί κανονική . Αλλά είναι πέραν από εμφανές ότι η οικονομική κατάσταση στην 44μηνη δημοτική περίοδο έχει βελτιωθεί σημαντικά , ως αποτέλεσμα της πολιτικής που είχαμε σχεδιάσει και ασκήσει σε όλη τη διάρκεια της , μέσα σε ένα πολύ δυσμενές εξωτερικό οικονομικό περιβάλλον, αλλά και ως αποτέλεσμα των χρηματοδοτικών εργαλείων που χρησιμοποιήσαμε και των «ευκαιριών» που αξιοποιήσαμε.»
Την προσπάθεια και το θετικό αποτέλεσμα της ως άνω διετίας , εκτός από αρκετούς φίλα προσκείμενους, τα αναγνώρισαν δημόσια αρκετές φορές πότε άμεσα & πότε έμμεσα ο καθένας με τον τρόπο του (υπάρχουν καταγραμμένες τοποθετήσεις σε συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και στα Μ.Μ.Ε.) και ο σημερινός Δήμαρχος κ. Λ. Ιωαννίδης (πριν και μετά ) και άλλοι νυν και πρώην αυτοδιοικητικοί (π.χ. Βαλαής –Νανοπούλου- Τοπαλίδης- Μητσιάκος –Πουτακίδης κ.α. ). Αρκετοί από αυτούς όμως την απέδιδαν στο πρόσωπο μου , ενώ ήταν συλλογική και κυρίως, όπως προ είπα , βασική επιδίωξη και στόχος του κ. Μαλούτα.
Την ίδια περίοδο της ως άνω διετίας 2013/31-08-2014, για την οποία μπορώ να απολογηθώ, η διαφάνεια και η νομιμότητα στην οικονομική διαχείριση καθώς και η ίση μεταχείριση των συναλλασσόμενων αποτελούσε πραγματικότητα. Σκοτεινή (;) πληρωμή από ταμείο του Δήμου ουδέποτε έδωσα εντολή να γίνει , ούτε υπέγραψα να γίνει. Ούτε βέβαια έγιναν εκτεταμένες πληρωμές από συρτάρια με απλές αποδείξεις. Και αν έγινε κάτι που δεν έπρεπε, έγινε εν αγνοία μου και χωρίς την έγκριση μου.
Παραθέτω απόσπασμα από υπηρεσιακό μου έγγραφο –εντολή προς την Ταμειακή Υπηρεσία με ημερομηνία 01-03-2013, που καταδεικνύει τις αρχές και τον τρόπο λειτουργίας που θέλαμε να καθιερώσουμε:
«Β) Με βάση την εμπειρία του πρώτου διμήνου από την συνεργασία μας και ως να εφαρμοστεί στο αμέσως προσεχές διάστημα ο Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας:
1. Οι πληρωμές όλες στο εξής θα γίνονται με επιταγή η κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του δικαιούχου . 2. Πληρωμές τοις μετρητοίς δεν θα ξαναγίνουν παρά μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις μικροποσών και μόνο μετά από δική μου έγκριση. 3. Οι εισπράξεις της ημέρας θα κατατίθενται το μεσημέρι αυτής στην τράπεζα. Αυτό σημαίνει ότι διαθέσιμα στο χρηματοκιβώτιο άνω των 500,00€ δεν θα υπάρχουν. 4. Ως τις 10 το πρωί κάθε ημέρας θα με ενημερώνετε έγγραφα με κατάσταση για τις συνολικές εισπράξεις , πληρωμές , υπόλοιπα της προηγούμενης ημέρας με ανάλυση των υπολοίπων»
Και είναι γνωστό ότι όλα τα παραπάνω , παρά τις συγκρούσεις με κατεστημένες νοοτροπίες έγιναν και καθιερώθηκαν.
Χαρακτηριστικά θυμίζω πως την διετία 2013-2014 καλούσαμε επισήμως στις συνεδριάσεις της Οικονομικής Επιτροπής- ήμουν Πρόεδρος της- και τους κ.κ. Ιωαννίδη Λ. και Πουτακίδη Κ. ως αρχηγούς δημοτικών παρατάξεων, παρότι δεν ήταν μέλη της Επιτροπής. (Τί λόγο είχαμε αν όχι έμπρακτη απόδειξη της αντίληψης μας για διαφάνεια;) Την ίδια περίοδο στην ιστοσελίδα του Δήμου Κοζάνης στην ενότητα « Οικονομικές Καταστάσεις» αναρτήσαμε τα πάντα σχετικά με την οικονομική λειτουργία του Δήμου. Υπάρχουν ακόμα.
Προς τι λοιπόν αυτό που είπε ο σημερινός Δήμαρχος(26-01-2016) «Στο Δήμο Κοζάνης η εποχή της αδιαφάνειας, των σκοτεινών πληρωμών, των πελατειακών σχέσεων, των ελλειμμάτων, έχει τελειώσει οριστικά
Έτσι όπως το είπε και χωρίς καμμιά χρονική αναφορά είναι σαν να λέει ότι τίποτα δεν έγινε πριν την δική του θητεία και ότι τώρα επι των ημερών του τέλειωσαν αυτά .
Όχι Δήμαρχε . Με τα παραπάνω δεν τελειώσαμε το 2016 , αλλά τρία χρόνια νωρίτερα και το ξέρεις αυτό καλά και με λεπτομέρειες. Επι της αντιδημαρχίας μου τίποτα δεν γινόταν από αυτά. Η φράση αυτή και τότε με ενόχλησε.
Αν σήμερα η Δημοτική Αρχή απολαμβάνει κάτι από την Οικονομική Υπηρεσία , αυτό οφείλεται κυρίως στους κόπους και στα ατέλειωτα μέχρι πρωίας ξενύχτια της παραπάνω περιόδου , τότε που όλα ήταν δύσκολα. Τότε τέθηκαν οι βάσεις .
Δικαίως λοιπόν εκ του αποτελέσματος ο κ. Λ. Μαλούτας με τις τοποθετήσεις του υπερασπίζεται την πολιτική της περιόδου αυτής και δικαιολογημένα αντιδρά όταν στο δημόσιο λόγο μηδενίζουν τις προθέσεις , την προσπάθεια και το έργο της δημοτικής του περιόδου.
Αρκετοί όμως πολίτες θέτουν και σε μένα ερωτήματα για τα οικονομικά του Δήμου όπως:
Είχαν εξυγιανθεί τα οικονομικά του Δήμου την ως άνω περίοδο;
Όχι βέβαια . Πως ήταν δυνατόν ξεκινώντας με ένα υψηλό χρέος που μνημόνευσα, με πολλές στρεβλώσεις (όπως χρήστες μισθωτές δημοτικών ακινήτων που ενώ δεν πλήρωναν δεν λαμβάνονταν για αυτούς μέτρα) , με ανεπαρκή Οικονομική Υπηρεσία και σε ένα δυσμενές οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον εν μέσω οικονομικής κρίσης με μεγάλες περικοπές στην κρατική χρηματοδότη να συμβεί αυτό;
Απλά είχε δρομολογηθεί η εξυγίανση τους με την εφαρμογή και μόνο των προβλεπομένων από το κανονιστικό νομικό πλαίσιο ( και αυτό πάλι δεν ήταν εύκολο) και με πολύ δουλειά . Όσοι θίγονταν από την αλλαγή αυτή αντιδρούσαν, έβαζαν εμπόδια και ενίοτε συκοφαντούσαν , αλλά τους αγνοούσαμε. Σημαντική ήταν η συνεισφορά ορισμένων υπαλλήλων που εντάχθηκαν στην ίδια λογική και έκαναν το κάτι παραπάνω. Ξέρουν αυτοί και τους ευχαριστώ πολύ και τώρα. Θυμίζω εδώ και την ουσιαστική εν τέλει οικονομική βοήθεια-στήριξη του κράτους όπως η μείωση των επιτοκίων των δανείων και η επιμήκυνση αυτών, η δωρεάν επιχορήγηση εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων με 6,83 εκ.€ (που ως επι το πλείστον δόθηκαν στην τοπική αγορά ) και τη διαγραφή των προσαυξήσεων φόρων και ασφαλιστικών εισφορών . Την αξιοποίηση βέβαια της επιχορήγησης των ληξιπρόθεσμων, που μας έψεξε τότε ο κ. Ιωαννίδης, την έχει μετέλθει και ο ίδιος το 2016 και καλά έκανε.
Υπήρχαν οικονομικά προβλήματα κατά την αλλαγή της 1ης Σεπτεμβρίου 2014;
Βεβαίως υπήρχαν , πολλά και δύσκολα και ο νέος Αντιδήμαρχος Οικονομικών κ. Γιώργος Βαλαής ( μεγάλη τύχη να έχει κάποιος τέτοιο συνεργάτη) ενημερώθηκε αρκετά επι αυτών επι μια εβδομάδα από εμένα. Δεν θα ήθελα να παραδώσω με οικονομικά προβλήματα, αλλά ούτε ο χρόνος των είκοσι μηνών ήταν αρκετός, ούτε τα διαθέσιμα μέσα επαρκή για να αντιμετωπιστούν. Με τον καιρό , αν δεν υπήρχαν παλινωδίες, θα βελτιώνονταν πολύ περισσότερο η οικονομική κατάσταση. Αν είχαμε επανεκλεγεί και συνέχιζα από τη ίδια θέση όλα θα ήταν διαφορετικά…….
Εξυγιάνθηκαν τα οικονομικά του Δήμου τώρα όπως λέει ο σημερινός Δήμαρχος;
Όχι .. Ας μη βιάζεται να το λέει . Παρακολουθώ από την ιστοσελίδα του Δήμου τα οικονομικά του. Ο Δήμος έχει ακόμα οικονομικά προβλήματα και είναι αποτυπωμένα επισήμως. Παρότι η ως άνω προσπάθεια της εξυγίανσης από ότι φαίνεται μάλλον συνεχίζεται-και πρέπει να συνεχιστεί- χρειάζεται να γίνουν πολλά ακόμα.
Όμως θεωρώ πως υπερβάλει κ. Λ. Ιωαννίδης όταν λέει ότι επί των ημερών «Έγιναν όλες οι απαραίτητες αλλαγές σε πρόσωπα και σε διαδικασίες ώστε ο Δήμος να μπορεί να εξοικονομήσει πόρους, να αποκαταστήσει την αξιοπιστία του και να αναπτύξει σχέσεις εμπιστοσύνης με τους προμηθευτές του και ιδιαίτερα την τοπική αγορά ,να αντιμετωπίζει όλους τους συναλλασσόμενους με ίσους όρους και πρωτίστως να λειτουργεί με όρους απόλυτης διαφάνειας
Πλην της νέας ταμία, που αναγκαστικά τοποθέτησε καθώς η προηγούμενη είχε αποχωρήσει σε σύνταξη και του νέου Προϊσταμένου του Λογιστηρίου, που αναγκαστικά τοποθέτησε λόγω παραίτησης της προηγούμενης Προϊσταμένης , όλα τα άλλα που επικαλείται ως επιτυχίες στις διαδικασίες είχαν ξεκινήσει πολύ νωρίτερα, αποτελούσαν ελπιδοφόρα πραγματικότητα την ημέρα που ανέλαβε , καλώς κάνει (αν το κάνει ) και τα συνεχίζει και πρέπει να εντείνει την προσπάθεια στην οργάνωση τη Οικονομικής Υπηρεσίας (δρόμος μακρύς καθώς μέχρι πρότινος για την ενημέρωση των λογιστικών βιβλίων χρησιμοποιούσε εξωτερικούς λογιστές και αυτό δεν λέγεται κανονική λειτουργία ) και ιδίως στην είσπραξη των απαιτήσεων του Δήμου, την οποία δεν βελτίωσε ιδιαίτερα , με παράλληλη μείωση των υποχρεώσεων προς τρίτους την οποία δεν φαίνεται να βελτίωσε στο βαθμό που διατείνεται.
Πολύς θόρυβος για τα «Μπλε τετράδια» . Τι είναι;
Τα μπλε τετράδια, όπως τα βάφτιζε και επικαλείται καθ΄ υπερβολή ο «νουνός» τους κ. Μπουγιοτόπουλος δεν πρέπει να ταυτίζονται «επ΄ ουδενί» με την πολιτική της Δημοτικής Αρχής.
Ήταν προσωπικά ημερολόγια της πρώην ταμία, που ως τα μέσα του 2013 ήταν και Προϊσταμένη της Οικονομικής Υπηρεσίας. Σ ΄αυτά καταχωρούσε η ίδια για προσωπική της χρήση εισπράξεις και πληρωμές προκειμένου να γνωρίζει τι υπόλοιπο ταμείου έχει. Και αλλού συμβαίνει. Δεν ήταν επίσημα έγγραφα-λογιστικά βιβλία του Δήμου. Κανείς επισήμως και υπηρεσιακά δεν της είχε επιβάλει ή υποδείξει να κρατάει τα ημερολόγια αυτά. Προσωπική της επιλογή. Από πουθενά δεν απαγορεύεται σε ένα υπάλληλο πέραν των επισήμων βιβλίων να κάνει και το παραπάνω. Όσο με αφορά κατά τη διάρκεια ης θητείας μου ποτέ δεν τα ζήτησα, ποτέ δεν είδα το περιεχόμενο τους, στηριζόμουνα στο επίσημο ηλεκτρονικό ημερολόγιο ταμείου και μόνο, το οποίο δεν ενημέρωνε η ίδια, αλλά άλλοι υπάλληλοι της Οικονομικής Υπηρεσίας με βάση τα προβλεπόμενα γραμμάτια είσπραξης και εντάλματα πληρωμής που εκδίδονταν. Και ποτέ δεν υπέπεσε στην αντίληψη μου κατά τη διάρκεια της θητείας μου να κάνει χρήση αυτών ο κ. Μαλούτας. Θα ήταν πολύ αστείο άλλωστε …Κάθε άλλο που λέγεται είναι εκτός από μυθοπλασία είναι και προσβολή.
Όπως για παράδειγμα , εκτός από άγνοια είναι και προσβολή αυτό που είπε ο Γ .Γρ. του Δήμου σε τηλεοπτική εκπομπή στις 23-01-2017 που με ενόχλησε: «Τα μπλε τετράδια είναι πραγματικά μπλε τετράδια δεν είναι σχήμα λόγου και εγώ ξέρετε δεν μπορούσα να το πιστέψω ότι αυτό ήταν η πραγματικότητα και όμως μέχρι το 2014 , το Σεπτέμβρη του 2014, το ταμείο του τι εισέπραξε ο Δήμος και του τι πλήρωσε κρατούνταν με μολύβι και στυλό σε μπλε τετράδια. Αυτά τα μπλε τετράδια νομίζω είναι στη διάθεση του οποιουδήποτε θέλει να τα δει. Όντως σε μπλε τετράδια. Είναι απίστευτο. Δηλαδή όταν σας έλεγα για την οργανωτική γύμνια του Δήμου εν έτει 2014, όταν τα βήματα που έχουνε γίνει όσον αφορά στη μηχανογράφηση σε διάφορους φορείς του Δημοσίου αλλά και του ιδιωτικού τομέα ο Δήμος Κοζάνης κρατούσε σε μπλε τετράδιο έσοδα έξοδα , ε αυτό το πράγμα τώρα πως μπορεί να χαρακτηριστεί; Άρα λοιπόν όταν τώρα, ο πρώην Δήμαρχος συντήρησε αυτή την κατάσταση, γνωρίζω ότι ο τελευταίος Αντιδήμαρχος Οικονομικών είχε κάνει τεράστια προσπάθεια να αλλάξει»
Να σε κάψω Γιάννη να σ΄ αλείψω λάδι …………….
Θα συμβούλευα τον κ. Δήμαρχο να ακούει τον Αντιδήμαρχο Οικονομικών και μόνο.
Γιατί το έκανε αυτό η ταμίας ;
Το έκανε διότι έτσι είχε μάθει τόσα χρόνια ως βοηθός αρχικά του προηγούμενου ταμία που για πολλά χρόνια είχε και την ευθύνη των οικονομικών του Δήμου . Η ίδια δεν γνώριζε λογιστική καθώς ήταν απόφοιτος του τέως γυμνασίου (ΔΕ) . Δεν γνώριζε μηχανογράφηση. Δεν μπορούσε να διαβάσει λογιστικά ισοζύγια , αναλυτικά καθολικά, ισολογισμό, αριθμοδείκτες κλπ. Στηριζόταν στον εξωτερικό λογιστή και τον ορκωτό λογιστή που συνυπέγραφαν τις οικονομικές καταστάσεις και αυτό της αρκούσε. Εργατική και έξυπνη καθώς ήταν κατάφερνε μέσα από αυτά τα ημερολόγια να γνωρίζει τουλάχιστον η ίδια τι της γίνεται. Αρκετές φορές όμως δημιουργήθηκαν προβλήματα , δεν ήταν επαρκής για τη θέση αυτή και για αυτό και ζητούσα την αντικατάσταση της χωρίς να το πετύχω. Αλλά υπήρχε και απροθυμία από τους λοιπούς υπαλλήλους όταν τους το ζήτησα να την αντικαταστήσουν.
Είναι χρήσιμα αυτά τα μπλε τετράδια- ημερολόγια;
Αφού ανακοινώθηκε ότι διαπιστώθηκε έλλειμμα και αναζητείται η προέλευση του ναι μπορεί επικουρικώς και αυτά να αποδειχθούν χρήσιμα.
Αν τα τετράδια που τώρα κατέχει η Δημοτική Αρχή αφορούν το διάστημα 2013 -2014 μικρή χρησιμότητα μπορούν να έχουν καθώς στο διάστημα αυτό είχε επιβληθεί η νομιμότητα και δεν γινόταν ανεκτή καμία παρατυπία. Αλλά τίποτα δεν αποκλείεται να έγινε εν αγνοία μου. Αν κατέχει και προηγούμενων ετών (και πριν το 2011) τότε ίσως ναι να έχουν μεγαλύτερη χρησιμότητα , καθώς μπορούν να γίνουν αντιπαραβολές των κινήσεων που είναι καταχωρημένες σ΄ αυτά με τα επίσημα γραμμάτια είσπραξης και τα εντάλματα πληρωμής και να δικαιολογηθούν διαφορές (ελλείματα-πλεονάσματα).
Τον Ιανουάριο του 2016 πρότεινα στο Δήμαρχο να συστήσει επιτροπή υπαλλήλων ( αφού ο ορκωτός λογιστής κοστίζει ακριβά όπως ειπώθηκε) , οι οποίοι με την συνδρομή και της πρώην ταμία και του πρώην ως το 2012 Γενικού Γραμματέα και υπευθύνου οικονομικών ώστε να κάνουν διαχειριστικό-ταμειακό έλεγχο και να ξεκαθαρίσουν με αντιπαραβολές τις εισπράξεις και πληρωμές με τα επίσημα γραμμάτια είσπραξης και εντάλματα πληρωμής και να βρουν άκρη με πλήρη αποδεικτική διαδικασία. Θα εντόπιζαν ενδεχόμενες πληρωμές που έγιναν χωρίς τη νομότυπη διαδικασία (εντάλματα πληρωμής) και οι οποίες δικαιολογούν το φημολογούμενο έλλειμμα που εντόπισε ο ορκωτός λογιστής .
Γιατί δεν το έχει κάνει αυτό ο Δήμαρχος;
Δεν ξέρω . Μόνο υποθέσεις μπορώ να κάνω.
Σήμερα τι γίνεται; υπάρχουν μπλε τετράδια ημερολόγια;
Και η σημερινή ταμίας , βοηθός της προηγούμενης ως το Οκτώβριο του 2014 , μπορεί και είναι «λογικό» να έχει και αυτή «μπλε» τετράδια-ημερολόγια για προσωπική της χρήση. Αρκεί σ΄ αυτά να αποτυπώνεται πλήρως η πραγματικότητα και να συμφωνεί με το επίσημο ταμείο.
Για το φημολογούμενο έλλειμμα. Που μπορεί να οφείλεται;
Ακριβώς δεν ξέρω. Στη διάρκεια της θητείας μου δεν συζητούσαμε για έλλειμμα . Και δεν μπορώ να φανταστώ ότι στους είκοσι μήνες που ήμουνα Αντιδήμαρχος Οικονομικών συνέβη κάτι που να συνέβαλε στη δημιουργία του εν λόγω ταμειακού ελλείμματος. Τηρούσαμε την αρχή «καμμιά πληρωμή χωρίς νόμιμο ένταλμα πληρωμής». Συνεπώς, αν υπάρχει και στο ύψος που δημοσιεύτηκε , αυτό θα δημιουργήθηκε πολύ νωρίτερα. Κατά τη διάρκεια της θητείας μου και πιο πολύ περί το τέλος έμαθα άτυπα την ύπαρξη πραγματικών πληρωμών που είχαν διενεργηθεί κατά το παρελθόν, πριν τη δική μου θητεία, χωρίς όμως-κακώς βέβαια και αδικαιολόγητα- να έχουν ενταλματοποιηθεί. Δηλαδή χωρίς να περάσουν από το επίσημο ταμείο. Αλλά τότε ήταν πολύ αργά ώστε αυτές να νομιμοποιηθούν.
Όπως είπε ο κ. Μαλούτας στις 07-12-2015 «Το μεγάλο ¨άνοιγμα¨ στο ταμείο αφορά στη χρηματοδότηση του ΝΠΔΔ των παιδικών σταθμών του Δήμου για την περίοδο 2010-11.»
Ίσως έτσι. Οπότε στο ερώτημα γιατί ενώ δόθηκαν ως το Μάιο του 2011 περίπου τετρακόσιες πενήντα χιλιάδες για τη λειτουργία των παιδικών σταθμών δεν ενταλματοποιήθηκαν αυτές τότε;
Ο ίδιος ο κ. Μαλούτας στην ίδια επιστολή 07-12-2015 προς τον Πρόεδρο του Δ.Σ. μεταξύ άλλων αναφέρει.
«Με την Καποδιστριακή μορφή της αυτοδιοίκησης στο Δήμο Κοζάνης, οι Παιδικοί Σταθμοί αποτέλεσαν ανεξάρτητο ΝΠΔΔ που επιχορηγούνταν παγίως από το Δήμο για την κάλυψη των λειτουργικών τους αναγκών. Το ΝΠΔΔ αυτό καταργήθηκε στις 30-5-2011 (ΦΕΚ 1051/Β) και οι λειτουργίες του ενσωματώθηκαν στο ΝΠΔΔ του Δήμου Κοζάνης.
Το 2010 για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών του ΝΠΔΔ των Παιδικών Σταθμών εκδόθηκε το υπ’ αριθμ.4715 Α χρηματικό ένταλμα, ύψους 450.000 ευρώ, με τη σχετική πίστωση να προβλέπεται στον προϋπολογισμό του Δήμου (ΚΑΕ 00.6712). Από το ποσό αυτό εκταμιεύτηκε ένα μέρος έως 31-12-2010. Επειδή το 4715 Α χρηματικό ένταλμα δεν εξοφλήθη, ακυρώθηκε.
Για τον ίδιο ακριβώς λόγο το 2011, εκταμιεύτηκε προς το ΝΠΔΔ των Παιδικών Σταθμών το υπόλοιπο ποσό. Για το ποσό αυτό, εσφαλμένα, δεν εκδόθηκε νέο χρηματικό ένταλμα όπως προβλέπεται. Λαμβανομένης ωστόσο υπόψη και της ιδιαίτερης περιόδου και των προβλημάτων που καλούνταν να αντιμετωπίσουν αιρετοί και εργαζόμενοι ως προς την ενιαία λειτουργία των 5 πρώην Καποδιστριακών Δήμων σε ένα νέο νομικό πρόσωπο (απογραφές, καταργήσεις νομικών προσώπων, ενοποίηση οικονομικών και διοικητικών υπηρεσιών και ταμείων κτλ ) αυτό διέλαθε της προσοχής. Δεν υπήρξε σκοπιμότητα-δεν υπήρχε εξάλλου κανένας απολύτως λόγος για κάτι τέτοιο.
Είναι επίσης κρίσιμο να επισημάνουμε πως ο προϋπολογισμός του 2011 για τους λόγους που αναφέρθηκαν παραπάνω εγκρίθηκε και τέθηκε σε ισχύ από τον Σεπτέμβρη του 2011, όταν είχε ήδη παύσει η λειτουργία του ΝΠΔΔ των παιδικών σταθμών, γεγονός που καθιστούσε αδύνατη την έκδοση του σχετικού εντάλματος. Επισημαίνεται ότι μετά την κατάργηση του ΝΠΔΔ ήταν αδύνατο να εκδοθεί χρηματικό ένταλμα, ενώ και η “υποχρέωση” καταβολής του ποσού αυτού που αποτυπωνόταν στις οικονομικές καταστάσεις του Δήμου, διαγράφηκε με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου το 2013……. Από τα προαναφερθέντα προκύπτει πως ουσιαστικά δεν υφίσταται “έλλειμμα” στο ταμείο του Δήμου αλλά αστοχία στην λογιστική αποτύπωση των οικονομικών κινήσεων που έγιναν για την χρηματοδότηση του ΝΠΔΔ των Παιδικών Σταθμών.»
Σχετικά με το πόρισμα του ορκωτού λογιστή
Όμως όπως είπα και στην ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στην παρουσίαση του-ελλιπούς είναι αλήθεια – πορίσματος του ορκωτού λογιστή , που έγινε στις 07-12-2015, δεν πιστεύω σε έλλειμμα που συνιστά υπεξαίρεση- κλοπή , αλλά μάλλον αυτό οφείλεται στο γεγονός της διενέργειας μη νομότυπων πληρωμών, δηλαδή χωρίς προηγουμένως να ενταλματοποιούνται ως αποτέλεσμα της μη εφαρμογής του κανονιστικού πλαισίου, της έλλειψης πλήρους λογιστηρίου και εσωτερικού ελέγχου εντός του Δήμου και της ανεπάρκειας της τότε ταμιακής υπηρεσίας . Αυτό δεν σημαίνει ότι αποκλείω οπωσδήποτε το ενδεχόμενο κάποιας έκνομης ενέργειας .
Σχετικά με το πόρισμα του ορκωτού λογιστή, που έχω υπόψη μου, δικαιολογημένα αυτό δεν είναι πλήρες , δεν απαντά στην ουσία του θέματος με συγκεκριμένα ευρήματα , αφού για λόγους οικονομικού κόστους , όπως ειπώθηκε, δεν ζητήθηκε να διενεργηθεί πλήρης διαχειριστικός έλεγχος –αν και έτσι όριζε η απόφαση της οικονομικής επιτροπής με αα 87/04-05-2015- και να αξιοποιηθούν τα στοιχεία που κατείχε ο κ. Μαλούτας .
Στην ίδια συνεδρίαση ο κ. Μαλούτας παρουσίασε και παρέδωσε στον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου κατάσταση με δικαιολογητικά για διάφορες δαπάνες που πληρώθηκαν στο παρελθόν , αλλά δεν είχαν ενταλματοποιηθεί. Στις δηλώσεις του ο Κ, Ιωαννίδης στη συνέχεια «ανέκρουσε πρύμνα» και αποδέχτηκε τις εξηγήσεις και τα στοιχεία που κατέθεσε ο κ. Μαλούτας στον Πρόεδρο του ΔΣ.
Τί γίνεται τώρα;
Από ότι έμαθα η υπόθεση του ελλείμματος πήρε την δικαστική οδό. Από το Υπουργείο Δικαιοσύνης ζητήθηκε η συνδρομή του Υπουργείου Οικονομικών , ορίστηκε Οικονομικός Επιθεωρητής για τη διενέργεια διαχειριστικού ελέγχου , αλλά δεν ξέρω σε ποιο στάδιο βρίσκεται και πότε θα διενεργηθεί. Σε μια τέτοια προσπάθεια θα συνδράμω εφόσον μου ζητηθεί .
Μπορεί να διορθωθεί-αποκατασταθεί το πρόβλημα ;
Νομότυπα όχι. Αλλά για λόγους ουσίας και μόνο και να μη αιωρούνται φήμες για κλοπές-υπεξαιρέσεις κλπ, ναι μπορεί με την αναγνώριση ως πραγματικών-εφόσον είναι- των δικαιολογητικών-αποδεικτικών στοιχείων για διενεργηθείσες πληρωμές που προσκόμισε η πρώην ταμίας και ο πρώην Δήμαρχος κ. Λ. Μαλούτας στα πλαίσια του εσωτερικού ελέγχου που πρέπει να γίνει.
Είμαστε περήφανοι που ο Δήμος Κοζάνης έχει ISO , είπε ο Δήμαρχος .
Μπορεί δεν γνωρίζω από μέσα τι γίνεται . Ωστόσο αυτό που ενδιαφέρει είναι να επιτευχθεί η οργάνωση της Οικονομικής Υπηρεσίας με την σταθερή τήρηση καθιερωμένων κανόνων και η οποία θα λειτουργεί σύννομα και αποδοτικά, ανεξάρτητα από πρόσωπα που θα ηγούνται και θα υπηρετεί τους στόχους του Δήμου.
Κοζάνη 22 Φεβρουαρίου 2019
Γιώργος Ν. Τζέλλος

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Πλήρης, κατατοπιστικός και ειλικρινής. Συγχαρητήρια Γιώργο.

Ανώνυμος είπε...

Γιώργο αν ο Λευτέρης Ιωαννίδης δεν σε κάνει πρόταση να σε έχει στον συνδυασμό του στις εκλογές που έρχονται, μάλλον ειναι χαζός. Που να βρει καλυτερο συνεργάτη απο σένα;

Ανώνυμος είπε...

οποιαδηποτε συγκριση με οποινδηποτε αντιδημαρχο δημαρχο ή οτι αλλο απο τον δημο μας ειναι κατατοπιστική

Ανώνυμος είπε...

που να δει την κατασταση στην οικονομικη υπηρεσια του δημου μας! φανταστητε οτι αλλοι λενε πως αντιδημαρχος οικονομικων ειναι ο γιατρος και αλλοι πως ειναι ο κυριακιδης!!!!!
δεν μιλαμε για οργανωση των υπαλληλων! ποιοι οικονομολογοι;;;;;;;;;; εψαξα το φεκ με την ενοποιηση των δημων οπου περιγραφονται ολοι οι υπαλληλοι και απο οσους ειναι λογιστικης και οικονομικων επτα-οχτω ατομα μονο 1 (ΕΝΑΣ) υπαλληλος ειναι στα οικονομικα!!!!!!!!!!! ενας γραφει τις αποφασεις του δημοτικου συμβουλιου!!!!!!!!!!

Το Προφίλ μας