Δηλώσεις Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και ΥΠΕΞ Ευ. Βενιζέλου στους Έλληνες ανταποκριτές στις Βρυξέλλες
Μετά το πέρας της Διακυβερνητικής Διάσκεψης ΕΕ-Σερβίας που
πραγματοποιήθηκε, σήμερα, Τρίτη 21 Ιανουαρίου, ο Αντιπρόεδρος της
Κυβέρνησης και Υπουργός Εξωτερικών, Ευάγγελος Βενιζέλος, παραχώρησε
συνέντευξη Τύπου στους Έλληνες ανταποκριτές στις Βρυξέλλες:
Ευ. Βενιζέλος: Βρισκόμαστε κοντά
στο τέλος μιας αρκετά πολύπλοκης πολιτικής και διπλωματικής αποστολής,
που άρχισε πριν από δέκα μέρες περίπου και κορυφώνεται αύριο με τη
συμμετοχή μου στη διάσκεψη «Γενεύη ΙΙ», που έχει συγκαλέσει ο Γενικός
Γραμματέας του ΟΗΕ για την τραγική κρίση στη Συρία.
Αύριο λοιπόν η Ελλάδα, ανταποκρινόμενη στην πρόσκληση που της απηύθυνε ο του ΟΗΕ, θα μετάσχει στο Montreux
στη διάσκεψη αυτή, προσπαθώντας να συμβάλει στην αντιμετώπιση όχι μόνο
του μείζονος πολιτικού και στρατιωτικού ζητήματος που αντιμετωπίζει η
Συρία και ο συριακός λαός εδώ και πάρα πολύ καιρό, αλλά και των
παράπλευρων επιπτώσεων για τους άμαχους.
Θα δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάγκη λήψης άμεσων μέτρων
ανθρωπιστικού χαρακτήρα, θα υπογραμμίσουμε την ανάγκη στην ενδιάμεση
φάση να γίνουν αποδεκτά και να εφαρμοστούν σοβαρά μέτρα οικοδόμησης
εμπιστοσύνης και φυσικά θα δηλώσουμε την ετοιμότητά μας να συμβάλουμε
στην επιτυχία των διαπραγματεύσεων που ελπίζουμε ότι θα αρχίσουν και θα
εξελιχθούν ομαλά, με στόχο μια κατάσταση ευρύτερα αποδεκτή στη Συρία,
που θα διαφυλάσσει την ακεραιότητα της συριακής επικράτειας και κυρίως
θα απαλλάσσει τον συριακό λαό, ανεξαρτήτως εθνοτικών ή θρησκευτικών
χαρακτηριστικών, από τον κίνδυνο του πολέμου και από την εμπειρία της
βίας που βιώνει τόσο καιρό τώρα.
Σήμερα είχαμε τη μεγάλη, θα έλεγα ιστορική ικανοποίηση να
προεδρεύσουμε ως Ελλάδα στη Διακυβερνητική Διάσκεψη που ξεκίνησε με
αντικείμενο την έναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Σερβίας με
την ΕΕ. Η σημερινή μέρα είναι μια πολύ σημαντική στιγμή της Ελληνικής
Προεδρίας, μια πολύ σημαντική στιγμή για όλη την περιοχή των Δυτικών
Βαλκανίων, ιδιαίτερα για τον σερβικό λαό, που μετά από μια πολύ μεγάλη
ιστορική περιπέτεια κάνει την οριστική στροφή προς την Ευρώπη, αλλάζει
σελίδα, και θέλουμε να ελπίζουμε ότι η σημερινή ημέρα θα σηματοδοτήσει
μια νέα κατάσταση όχι μόνο για τη Σερβία αλλά και για το Κόσοβο, καθώς
συνιστά μια πολύ έντονη υποστήριξη στη διαδικασία των συνεχιζόμενων
διαπραγματεύσεων ανάμεσα στο Βελιγράδι και την Πρίστινα.
Η Ελλάδα, η Ελληνική Προεδρία, που είχε την τιμή να
εκπροσωπήσει όλα τα κράτη της ΕΕ και να προεδρεύσει στη διαδικασία αυτή,
συγχαίρει τον σερβικό λαό και εκφράζει τις καλύτερες ευχές της για την
κοινή ευρωπαϊκή πορεία μας, όχι μόνο της Ελλάδας και της Σερβίας, αλλά
όλων των λαών των Δυτικών Βαλκανίων, φυσικά υπό την προϋπόθεση του
σεβασμού των κριτηρίων που πρέπει να πληροί κάθε κράτος μέλος και κάθε
υποψήφιο προς ένταξη στην ΕΕ κράτος.
Χθες, στο Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων, είχαμε την ευκαιρία
να συζητήσουμε και να καταλήξουμε σε συμπεράσματα για όλα τα μείζονα
ανοιχτά διεθνή θέματα. Για τη Συρία, φυσικά, ενόψει της Γενεύης ΙΙ, για
το Ιράν, ενόψει και της έκθεσης που υπέβαλε ο Διεθνής Οργανισμός
Ατομικής Ενέργειας, μιας έκθεσης που είναι θετικός οιωνός, για την
Κεντροαφρικανική Δημοκρατία, για το Νότιο Σουδάν, για την Αίγυπτο, για
την κατάσταση στις χώρες που επηρεάζονται από τη συριακή κρίση, όπως ο
Λίβανος, για την κατάσταση στη Λιβύη. Για τα θέματα αυτά ενημέρωσα μετά
την επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (την AFET), που συνεδρίασε υπό την προεδρία του Elmar Brok.
Είχα ταυτόχρονα τη δυνατότητα να παρουσιάσω στην επιτροπή
διεξοδικά τις προτεραιότητες της Ελληνικής Προεδρίας και να απαντήσω σε
μια μεγάλη και πυκνή σειρά ερωτήσεων των μελών της επιτροπής και για τα
θέματα της επικαιρότητας και για τις προτεραιότητες της ελληνικής
εξωτερικής πολιτικής, για την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, αλλά
και για τα μεγάλα θέματα που εμείς ονομάζουμε εθνικά, όπως είναι το
Κυπριακό, η κατάσταση στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο, ακόμα και
το περιβόητο ζήτημα του ονόματος της πΓΔΜ που σε ευρωπαϊκό πλαίσιο δεν
τίθεται ως τέτοιο, γιατί αυτό που έχει σημασία είναι η χώρα αυτή να
εκπληρώσει τα κριτήρια της Κοπεγχάγης, τα κριτήρια που πρέπει να
εκπληρώνει κάθε υποψήφιο προς ένταξη κράτος. Πρέπει δηλαδή να
ανταποκρίνεται στα όσα έχει ζητήσει το Συμβούλιο στα συμπεράσματά του
της 17ης Δεκεμβρίου, τα οποία στην πραγματικότητα είναι ένας
κατάλογος όρων και προϋποθέσεων που πρέπει να εκπληρωθούν προκειμένου να
ανοίξει η ευρωπαϊκή προοπτική και να αρχίσει η διαπραγμάτευση με την
ΕΕ. Ήταν νομίζω εξαιρετικά ωφέλιμη η συζήτηση αυτή, γιατί τα μέλη της
επιτροπής είχαν την ευκαιρία να ακούσουν από πρώτο χέρι τις ελληνικές
θέσεις όχι μόνο για τα ελληνικά θέματα, αλλά και για τα ευρωπαϊκά θέματα
και για τα μεγάλα διεθνή θέματα που απασχολούν την ΕΕ.
Είχε προηγηθεί, όπως ξέρετε, το ταξίδι μου στις ΗΠΑ, που περιλάμβανε τις συναντήσεις μου με τον Υπουργό Εξωτερικών κ. Kerry, τον Υπουργό Οικονομικών κ. Lew, τους Προέδρους των επιτροπών Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής και της Γερουσίας, κ.κ. Royce και Menendez, τη συνάντησή μου με τις δεξαμενές σκέψης της αμερικανικής πρωτεύουσας. Θα έχουμε την ευκαιρία και αύριο να βρεθούμε με τον κ. Kerry
ξανά, στο πλαίσιο της Γενεύης ΙΙ. Είχαμε άλλωστε συζητήσει ειδικότερα
για τα θέματα αυτά και είμαστε έτοιμοι να συμβάλλουμε στην προώθηση των
στόχων της διεθνούς κοινότητας και στην εφαρμογή των πρωτοβουλιών του ΓΓ
του ΟΗΕ.
Είχε προηγηθεί η επίσκεψή μου στο Παρίσι, οι συναντήσεις μου με τον κ. Fabius και τον κ. Moscovici, η παρουσία μου στη γαλλική Γερουσία και η παρουσίαση εκεί των θέσεων της Ελληνικής Προεδρίας. Είχαμε συζητήσει με τον κ. Fabius
την προετοιμασία της επιχείρησης στην Κεντροαφρικανική Δημοκρατία, η
οποία αποφασίστηκε χθες από το Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων. Η Ελλάδα
διαθέτει το στρατηγείο της Λάρισας για την εκπαίδευση και προετοιμασία
της αποστολής, αλλά έχει αποσαφηνίσει ότι κανένας Έλληνας στρατιώτης δεν
πρόκειται να μετάσχει σε αυτή την αποστολή.
Επίσης αποσαφηνίστηκε χθες στο Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων,
μετά και από εισήγηση της στρατιωτικής επιτροπής της ΕΕ, ότι δεν γίνεται
η επιλογή της ενεργοποίησης και αξιοποίησης των λεγομένων ομάδων μάχης,
των battle groups.
Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία, γιατί τώρα βρίσκεται σε ετοιμότητα ομάδα
μάχης, στην οποία τον προέχοντα ρόλο παίζει η Ελλάδα. Δεν κρίνεται
κατάλληλος ο σχηματισμός αυτός για να αντιμετωπίσει κρίσεις όπως η κρίση
της Κεντροαφρικανικής Δημοκρατίας, άρα η προσφορά του στρατηγείου της
Λάρισας δε συνδέεται με την ενεργοποίηση των battle groups
και, όπως είπα και προηγουμένως, αποσαφήνισα πολλές φορές ότι δεν
πρόκειται να μετάσχουν Έλληνες στρατιώτες, αλλά είναι σημαντικό για τη
Λάρισα να υποδεχτεί αυτή τη δραστηριότητα - και για την υπόλοιπη
περιοχή, αλλά και για την εξωτερική πολιτική της Ελλάδας είναι
σημαντικό.
Σε σχέση με το θέμα που απασχολεί σε μεγάλο βαθμό την κοινή
γνώμη της Κρήτης και άλλων παράλιων μεσογειακών περιοχών, το ζήτημα της
καταστροφής των χημικών όπλων της Συρίας, θέλω να θυμίσω ότι εδώ και
πάρα πολλές μέρες το Υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδας έχει αναλάβει μια
έντονη διπλωματική πρωτοβουλία προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν
υπάρχει κανένας απολύτως κίνδυνος για τη Μεσόγειο, για το περιβάλλον,
για τον τουρισμό, για τη διατροφική αλυσίδα. Είμαστε σε επαφή με τον ΟΗΕ
και τον Οργανισμό αρμόδιο για τα χημικά όπλα, τον OPCW, και κυρίως με τις χώρες που έχουν προσφερθεί να εμπλακούν στην επιχείρηση αυτή.
Όπως είχα την ευκαιρία να ενημερώσω χθες την επιτροπή
Εξωτερικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, απαντώντας σε σχετικές
ερωτήσεις, δεν πρόκειται να γίνει στη Μεσόγειο καμία καταπόντιση
χημικών απορριμμάτων που προέρχονται από την επιχείρηση καταστροφής του
χημικού οπλοστασίου της Συρίας. Αλλά, για εμάς, εξακολουθεί να είναι
προτιμότερο ακόμα και η φάση της υδρόλυσης επί του σχετικού αμερικανικού
σκάφους να γίνει εκτός Μεσογείου, που είναι κλειστή θάλασσα, και αυτό
ήταν το περιεχόμενο των επαφών που είχα με την Ιταλίδα ομόλογό μου, την
κα Emma Bonino,
καθώς η Ιταλία έχει προσφερθεί να διαθέσει ένα λιμάνι στην Καλαβρία για
τη μεταφόρτωση των υλικών, ένα λιμάνι που ειδικεύεται στη μεταφορά
ειδικών χημικών και θεωρείται εξαιρετικά ασφαλές.
Αυτό το νόημα είχε η συζήτησή μου με την κα Ashton,
η συζήτησή μου με την κα Δαμανάκη, Επίτροπο αρμόδια για την αλιεία και
τη θαλάσσια πολιτική και αυτό το νόημα είχαν οι επαφές σε επίπεδο
πολιτικών διευθυντών με το σύνολο των κρατών μελών, συμπεριλαμβανομένης
και της Πορτογαλίας που έχει προσφερθεί να διαθέσει και το λιμάνι των
Αζορών προκειμένου να γίνει η μεταφόρτωση αυτή.
Περιμένουμε να μας ενημερώσει ο αρμόδιος οργανισμός, ο OPCW,
ακριβώς για το τεχνικό μέρος της όλης διαδικασίας, ώστε να μπορέσουμε
να το αξιολογήσουμε και να αντιδράσουμε, αν παραστεί ανάγκη. Προς το
παρόν έχουμε τη διαβεβαίωση ότι η τελική καταστροφή του υλικού θα γίνει
όχι στη θάλασσα, αλλά στην ξηρά, κατά πάσα πιθανότητα στη Γερμανία, σε
απολύτως εξειδικευμένα εργοστάσια. Αλλά εμείς θέλουμε να διασφαλίσουμε
ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα και στις προκαταρκτικές φάσεις της
μεταφόρτωσης και της υδρόλυσης.
Περιμένουμε το αποτέλεσμα των επαφών μας, γιατί πρέπει και
άλλες χώρες, όπως είναι η Δανία που έχει διαθέσει σχετικό σκάφος, όπως
και μια χώρα μη μέλος της ΕΕ, η Νορβηγία, να μας εφοδιάσουν με τις
αναγκαίες πληροφορίες, και, πρωτίστως, όπως είπα και προηγουμένως, η
Ιταλία, η οποία διέθεσε το λιμάνι της – αυτή είναι μια χώρα μεσογειακή,
μια χώρα με οικολογικές ευαισθησίες ανάλογες με τις ελληνικές και άρα
είναι πολύ σημαντικό να δούμε ποια θα είναι η τελική της στάση και πώς
ακριβώς αξιολογεί τα τεχνικά δεδομένα. Άρα παρακολουθούμε το ζήτημα από
πάρα πολύ κοντά και θα κάνουμε όλες τις απαραίτητες ενέργειες.
Το ζήτημα της τρομοκρατίας απασχόλησε τις συναντήσεις μου, σε
πολύ μεγάλο βαθμό. Υπάρχει από όλους τους συνομιλητές έκφραση
εμπιστοσύνης προς τις αρμόδιες ελληνικές αρχές και αυτό είναι πάρα πολύ
σημαντικό γιατί η Ελλάδα είναι αξιόπιστος εταίρος και σύμμαχος. Δίνουμε
μια διεθνή μάχη κατά της τρομοκρατίας και κατά κάθε μορφής βίας και
οργανωμένου εγκλήματος. Η Ελλάδα έχει καταγράψει τα τελευταία χρόνια
σημαντικές επιτυχίες. Αυτές συνιστούν ένα κεφάλαιο αξιοπιστίας, το οποίο
πρέπει να το διασφαλίσουμε και να το επαυξήσουμε, πάντα με σεβασμό στο
κράτος δικαίου και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Αλλά το δικαίωμα στην
ασφάλεια είναι και αυτό ένα θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η απόδραση του Ξηρού και όσα
επακολουθούν είναι ένα ατυχέστατο γεγονός, το οποίο επιβάλλει τώρα να
επανεξετάσουμε και τη νομοθεσία και την πρακτική και βεβαίως η Ελλάδα
πρέπει, απευθυνόμενη στους πολίτες της πρωτίστως, να εμπεδώσει το
αίσθημα ασφάλειας. Όλοι καταλαβαίνουμε, προφανώς και στην Ελλάδα και την
Ευρώπη και σε όλον τον κόσμο, ότι η βία δεν συνιστά πολιτική επιλογή
και η καταδίκη της βίας και της τρομοκρατίας είναι η ομόθυμη και σθεναρή
στάση της ελληνικής κοινωνίας.
Θα έχω επίσης την ευκαιρία, αργότερα σήμερα, πριν φύγω για την
Γενεύη, να επισκεφτώ σε μια προ-παρουσίαση τη μεγάλη έκθεση που
οργανώνει η Ελληνική Προεδρία στο BOZAR των
Βρυξελλών με θέμα «Ναυτίλος». Είναι μια σημαντική δραστηριότητα των
Υπουργείων Εξωτερικών και Πολιτισμού. Χαίρομαι δε, γιατί από ό,τι
μαθαίνω, η έκθεση αυτή είναι ελκυστική, καθώς βρίσκεται στην καρδιά του
συμβόλου και του μηνύματος της Ελληνικής Προεδρίας που παραπέμπει στη
θάλασσα ως μια διαχρονική αξία του Ελληνισμού, ως στοιχείο της ελληνικής
ταυτότητας, της ελληνικότητας. Αλλά ό,τι συνιστά στοιχείο της
ελληνικότητας τώρα, κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας, είναι και
στοιχείο της ευρωπαϊκής ταυτότητας. Και όχι μόνο κατά τη διάρκεια της
Προεδρίας. Γενικά, πρέπει να είναι στοιχείο και της ευρωπαϊκής
ταυτότητας στο πλαίσιο της θεσμικής ισοτιμίας των κρατών μελών.
Δημοσιογράφος: Κύριε
Πρόεδρε, θέλω να σας ρωτήσω, αν μπορείτε να μας πείτε περισσότερα
πράγματα για τη συζήτηση με τους συνομιλητές σας ότι υπάρχει εμπιστοσύνη
στις ελληνικές αρμόδιες αρχές. Δεν υπήρξαν αιχμές, παράπονα ή έκφραση
ανησυχίας για όσα συμβαίνουν το τελευταίο διάστημα;
Ευ. Βενιζέλος: Η
ανησυχία για την τρομοκρατία είναι μια συνεχής κατάσταση. Ατυχείς
στιγμές υπάρχουν σε όλα τα κράτη του κόσμου σε σχέση με την αντιμετώπιση
της τρομοκρατίας και του οργανωμένου εγκλήματος. Γνωρίζουν όσοι
διαχειρίζονται τα θέματα αυτά με υπεύθυνο τρόπο από υπεύθυνες θέσεις ότι
χρειάζεται συνεχής ετοιμότητα. Το σύστημα είναι απολύτως
στεγανοποιημένο και δεν υπάρχει καμιά στιγμή χαλάρωσης, καμιά ατυχής
στιγμή. Εμείς δεν αποκρύπτουμε την αλήθεια. Είμαστε ανοιχτοί στη διεθνή
συνεργασία, πάντα με σεβασμό στην εθνική μας κυριαρχία, τη θεσμική μας
αξιοπρέπεια, το Σύνταγμα και τους νόμους του κράτους. Αλλά το Σύνταγμα
και οι νόμοι του κράτους επιβάλουν τη διεθνή συνεργασία για την
προστασία και κατοχύρωση της ασφάλειας όλων των πολιτών και του κοινού
αισθήματος ασφάλειας.
Δημοσιογράφος: Αιχμές υπήρξαν;
Ευ. Βενιζέλος: Αιχμές
δεν υπήρξαν. Έκφραση ανησυχίας. Σας απάντησα ότι προφανώς υπάρχει
έκφραση ανησυχίας. Εμείς πρώτοι εκφράζουμε και την κριτική μας αλλά και
την ανησυχία μας. Για αυτό έχουν κινητοποιηθεί οι αρμόδιες υπηρεσίες και
είναι ανοιχτές σε διεθνή συνεργασία ώστε να υπάρξει η μέγιστη
αποτελεσματικότητα. Αλίμονο…
Δημοσιογράφος: Κύριε Πρόεδρε, μια
ερώτηση. Είναι εκτός θέματος. Για την τρόικα. Μήπως έχετε εικόνα; Πώς
διαγράφεται αυτή τη στιγμή η κατάσταση;
Ευ. Βενιζέλος: Δεν
γνωρίζω ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα. Το χειρίζεται το Υπουργείο
Οικονομικών. Είχα την ευκαιρία να απαντήσω σε πολλές ερωτήσεις για την
τρόικα και χθες, στη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής Εξωτερικών
Υποθέσεων και είπα ότι απαντώ στις ερωτήσεις αυτές στην Επιτροπή
Εξωτερικών Υποθέσεων, γιατί ο υβριδικός θεσμός της τρόικας θέτει
ζητήματα κυριαρχίας και θεσμικής ισοτιμίας των κρατών μελών, όπως και
θέματα προστασίας του ρόλου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οριοθέτησης του
ρόλου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και γενικότερα το ζήτημα της
σχέσης Ευρωζώνης και Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στη διαχείριση των
κρίσεων.
Τώρα, μέσα από την εμβάθυνση της οικονομικής διακυβέρνησης,
μέσα από τους νέους θεσμούς της τραπεζικής ένωσης, μέσα από την εφαρμογή
του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, διαμορφώνεται ένα άλλο θεσμικό
πλαίσιο. Αλλά η αλήθεια επίσης είναι ότι αυτό το δύσκολο για εμάς
θεσμικό πλαίσιο, αυτοί οι δύσκολοι για εμάς όροι, οι πάρα πολύ σκληροί,
που οδήγησαν σε τραγικές πολλές φορές συνέπειες, που ταλαιπώρησαν και
ταλαιπωρούν τον ελληνικό λαό, που ενίσχυσαν δυστυχώς την ύφεση και
τροφοδότησαν την ανεργία, αυτές οι επιλογές – οι δύσκολες και σκληρές
επιλογές – δεδομένων των συνθηκών, ήταν οι πιο ήπιες και οι πιο ανεκτές
που θα μπορούσαν να γίνουν. Αυτή η συντεταγμένη πορεία, η τόσο δύσκολη,
είναι πολύ καλύτερη από την επιλογή της ασύντακτης χρεοκοπίας και της
συνολικής διάλυσης της Ελλάδας – οικονομικής, κοινωνικής και θεσμικής.
Άρα λοιπόν, παρότι είναι δύσκολο να πειστεί ο
ελληνικός λαός ότι αυτά δεν είναι τα χειρότερα και ότι θα μπορούσαν να
υπάρχουν πάρα πολύ χειρότερα πράγματα ως εμπειρίες, εμείς είμαστε
υποχρεωμένοι να επιμείνουμε στην εφαρμογή του προγράμματος για να βγούμε
από το μνημόνιο και την κρίση. Υπάρχουν κάποιοι που επενδύουν πολιτικά
στη διατήρηση του μνημονίου, της τρόικας και στη συνέχιση της κρίσης,
γιατί τροφοδοτούνται πολιτικά και κομματικά από την κατάσταση αυτή, που
είναι μια έκτακτη κατάσταση. Υπό κανονικές συνθήκες, δεν θα είχαν
κανέναν ουσιαστικό πολιτικό ρόλο.
Ενώ λοιπόν κάποιοι επενδύουν στο κακό σενάριο, εμείς
προσπαθούμε να φύγουμε από το αυστηρό αυτό πλαίσιο και να επανέλθουμε
στην κανονικότητα και στην ομαλότητα. Και ο σεβασμός στον ελληνικό λαό, ο
σεβασμός στις θυσίες του και στον πόνο του, και στην αγωνία του,
επιβάλλει να κάνουμε ό,τι πρέπει τώρα που είμαστε στο τέλος, για να τον
απαλλάξουμε από την πίεση και την ταπείνωση. Και την ανασφάλεια και την
αγωνία. Αλλά, ο ελληνικός λαός έχει να διαλέξει ανάμεσα σε ένα
συγκεκριμένο δύσκολο σχέδιο που τελειώνει και ένα άγνωστο ανύπαρκτο
δήθεν σχέδιο που θα ακυρώσει όλη την προσπάθεια και θα μας γυρίσει πίσω,
υπό το μηδέν. Και μάλιστα, αφού έγιναν όλες αυτές οι θυσίες, που είναι
κρίμα από το Θεό να πάνε χαμένες.
Το ζήτημα των ευρωπαϊκών θεσμών, του Διεθνούς Νομισματικού
Ταμείου, της τρόικας, θα λυθεί. Δεν πρέπει να λυθεί στις πλάτες της
Ελλάδας. Εμείς, τώρα, αξιώνουμε αναγνώριση των επιτευγμάτων, σεβασμό των
θυσιών του ελληνικού λαού, ακύρωση αυτής της άδικης συζήτησης περί του
αν η Ελλάδα μπορεί ή δεν μπορεί, περί του αν το χρέος είναι βιώσιμο ή
δεν είναι. Γιατί και το χρέος είναι βιώσιμο, όπως δείχνουν οι αριθμοί.
Και η Ελλάδα είναι βιώσιμη χώρα, φυσικά και βιώσιμη είναι και υπερήφανη
και πλούσια σε πλεονεκτήματα. Και πρέπει να φύγουμε από αυτή τη μέγγενη,
εάν θέλουμε – που θέλουμε και μπορούμε – να εφαρμόσουμε ένα
ολοκληρωμένο εθνικό σχέδιο ανασυγκρότησης. Με το βλέμμα στραμμένο στο
μέλλον.
Γιατί κάποιοι έχουν το βλέμμα στραμμένο στο παρελθόν,
προτείνουν στον ελληνικό λαό να ξαναγυρίσουμε στην κατάσταση που υπήρχε
πριν το 2009 και να ξαναβιώσουμε την εμπειρία αυτή της κρίσης και των
θυσιών, πολλαπλασιασμένη, υπό τραγικούς όρους. Γιατί δεν επικαλούνται το
νέο. Επικαλούνται την επιστροφή στο παλιό. Και κατηγορούν εμάς ως
κόμματα του παλαιού συστήματος, ενώ αυτό που προτείνουν είναι η εφαρμογή
της πολιτικής του παλαιού συστήματος. Αυτή είναι η μεγάλη και
αξεπέραστη αντίφαση που ζει αυτή τη στιγμή το ελληνικό πολιτικό σύστημα
και ο ελληνικός δημόσιος διάλογος.
Δημοσιογράφος: Κύριε Υπουργέ, ωστόσο ο κόσμος έχει κουραστεί. Μέχρι πού είστε διατεθειμένοι να φτάσετε σε αυτή τη διαπραγμάτευση;
Ευ. Βενιζέλος: Προφανώς
έχει κουραστεί ο κόσμος. Αλλά πρέπει να σας πω ότι ο κόσμος έχει
κουραστεί και σε πολλές άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και αυτό
είναι το μεγάλο στοίχημα για μια νέα πρόταση γύρω από το μέλλον της
Ευρώπης. Γιατί όλες οι χώρες τελούν, άμεσα ή έμμεσα, υπό την πίεση αυτών
των πολιτικών λιτότητας. Και δεν μιλάω για την Ελλάδα, την Πορτογαλία,
την Ισπανία ή ακόμη την Ιταλία. Μιλάω για χώρες πολύ μεγάλες, όπως είναι
η Γαλλία, η Ολλανδία. Χώρες οι οποίες εμφανιζόντουσαν ως υποδειγματικές
από πλευράς δημοσιονομικής σταθερότητας. Ακόμα και η Φινλανδία, τώρα,
εντάσσεται από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στην επικίνδυνη ζώνη. Άρα,
υπάρχει ένα πολύ σοβαρό πανευρωπαϊκό ζήτημα, το οποίο όμως – εάν θέλουμε
να είμαστε σοβαροί και συγκεκριμένοι – πρέπει να ομολογήσουμε ότι
μπορεί να λυθεί μόνο μέσα από τις προτάσεις του Ευρωπαϊκού Σοσιαλιστικού
Κόμματος, από τη συνεργασία του Ευρωπαϊκού Σοσιαλιστικού Κόμματος με το
Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, δηλαδή μέσα από τη συνεργασία των μεγάλων
ευρωπαϊκών πολιτικών κομμάτων, και όχι μέσα από περιθωριακούς διαύλους
που δεν οδηγούν πουθενά.
1 σχόλιο:
Προσωπικά διαλέγω το "άγνωστο" σχέδιο κι όχι το "συγκεκριμένο". Τι περισσότερο το πρώτο θα μας φέρει;
Δημοσίευση σχολίου