Επίκαιρα Θέματα:

Παρασκευή 21 Νοεμβρίου 2025

20 χρόνια Agrenda και ένα όραμα που προηγήθηκε της εποχής του: Ο ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού από το 2005 έως σήμερα

Το 2025, η Agrenda , η εφημερίδα που ίδρυσε ο πρωτοπόρος Γιάννης Πανάγος και που που άλλαξε τον χάρτη της αγροτικής ενημέρωσης της Ελλάδας, συμπληρώνει είκοσι χρόνια δημοσιογραφικής καταγραφής της ελληνικής αγροτικής οικονομίας. Στο πρώτο της φύλλο, τον Νοέμβριο του 2005, αποτυπώνεται με εντυπωσιακή σαφήνεια το τοπίο της εποχής:
«Επιδοτήσεις αδράνειας και νέα τζάκια αγροτών»,
«Αλλάζει ο χάρτης της ελληνικής γεωργίας με την έλευση των βιοκαυσίμων»,
«Φάκελος ΚΑΠ: Μια μικρή επανάσταση θα συντελεστεί στην ελληνική γεωργία που είναι αναγκασμένη να αλλάξει σελίδα»,
«Καλλιεργήστε βίκο για καρπό και σανό»,
«Ανεβαίνει το θερμόμετρο στα αγροτικά εφόδια με το κόστος παραγωγής διαρκώς αυξανόμενο».
Δύο δεκαετίες αργότερα, μια γενιά μετά, θα έλεγε κανείς πως τα βασικά ερωτήματα παραμένουν όμοια. Οι προκλήσεις, διαφορετικές στην όψη, αλλά συχνά ίδιες στον πυρήνα τους.
Όλα παρέμειναν ίδια; Όχι όλα.
Μέσα σε εκείνο το πρώτο φύλλο, φιλοξενούταν μια συνέντευξη που αποδείχθηκε σημαδιακή. Αυτή του ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού, δια στόματος του 33χρονου τότε προέδρου του, Νίκου Κουτλιάμπα. Με φόντο τις όχθες του Αλιάκμονα, ο νεαρός πρόεδρος περιέγραφε όχι μόνο τις δυσκολίες, αλλά κυρίως μια διαφορετική διαδρομή. Μια εναλλακτική αφήγηση για το πώς μπορεί ένας αγροτικός συνεταιρισμός να σταθεί, να χτίσει άμυνες απέναντι στις ανατροπές της ΚΑΠ και να αναπτυχθεί πέρα από τις κοινοτικές ενισχύσεις.
Όπως είχε δηλώσει τότε, «το μυστικό δεν είναι σε κάποια συνταγή. Βρίσκεται στη φύση της δουλειάς μας. Καλλιεργούμε οπωροκηπευτικά – κυρίως ροδάκινο – προϊόντα που δεν επιδοτούνταν ποτέ. Η δύναμή μας βρίσκεται στην ποιότητα, την ολοκληρωμένη διαχείριση και την πιστοποίηση».
Ήδη από το 2005, ο Συνεταιρισμός του Βελβεντού ήταν πιστοποιημένος κατά AGRO 2.1 & 2.2, καθώς και EurepGAP ( πρόδρομο του σημερινού GLOBALG.A.P.). Έθετε, με απόλυτη σαφήνεια, τον ποιοτικό προσανατολισμό του, επενδύοντας στον συνδυασμό υπεύθυνης παραγωγής, εξαγωγικής εξωστρέφειας και εμπιστοσύνης του καταναλωτή.
Το σημαντικότερο όμως ήταν ότι προδιαγράφονταν ήδη οι βάσεις για αυτό που θα εξελισσόταν σε οργανωμένη Εμπορική Στρατηγική. Ο Συνεταιρισμός πραγματοποιούσε ήδη το 70% των πωλήσεών του στο εξωτερικό, ενώ με συνέπεια δούλευε πάνω στην αναγνωρισιμότητα του ονόματός του. Αυτή η στρατηγική καρποφόρησε σχεδόν μία δεκαετία αργότερα, το 2014, με την επίσημη παρουσίαση του brand Velvita® στην ελληνική και διεθνή αγορά.
Σήμερα, το brand Velvita® έχει εξελιχθεί σε ομπρέλα υψηλής ποιότητας με διεθνή απήχηση.
Velvita® και Velvita® Gold για τα 100% «κλαρίσια» ροδάκινα και νεκταρίνια,
KIKU® και KANZI® για τις premium ποικιλίες μήλων,
και το εμπορικό δίκτυο Velvis®, ως βασικό βραχίονα διανομής και συνεργασιών.
Ειδικά το «κλαρίσιο» ροδάκινο, που εφαρμόζεται πλήρως στη σειρά Velvita® Gold, αποτελεί σήμερα θεμελιώδη πυλώνα της φιλοσοφίας του Συνεταιρισμού. Η καινοτομία της άμεσης συγκομιδής και συσκευασίας στο χωράφι, βασισμένη σε μελέτη με το Τμήμα Γεωπονίας του ΑΠΘ υπό τον καθηγητή κ. Αθανάσιο Μολασιώτη, αναγνωρίζεται πια ως τεχνολογικό και εμπορικό πλεονέκτημα.
Ο Συνεταιρισμός του Βελβεντού, με την υπογραφή του ΑΣΕΠΟΠ, συνδέει την ποιότητα του προϊόντος με τη γεωγραφική του ρίζα, προβάλλοντας το Βελβεντό όχι μόνο ως τόπο παραγωγής, αλλά και ως τόπο ζωής, επαγγελματικής επιστροφής και κοινωνικής συνοχής.
Στο πλαίσιο της στρατηγικής β World 2030 – Ο Συνεταιρισμός του 2030, προχωρά σε συνεχείς επενδύσεις σε τεχνολογία, σε εταιρική διακυβέρνηση, αλλά και στην ενεργή συμμετοχή νέων επιστημόνων και παραγωγών.
Η επέτειος των 20 χρόνων της Agrenda, με τις επικεφαλίδες του πρώτου της φύλλου να παραμένουν εκπληκτικά επίκαιρες, λειτουργεί ως κάτοπτρο της στασιμότητας και ταυτόχρονα ως υπενθύμιση ότι υπήρξαν φωνές που προχώρησαν πέρα από τα προφανή.
Η περίπτωση του ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού δεν αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα, αλλά την επιβεβαίωση πως όταν υπάρχει όραμα, σχέδιο και επιμονή, ο αγροτικός τομέας μπορεί να μετασχηματιστεί, να διακριθεί και να δώσει νέο παράδειγμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το Προφίλ μας