του Ανδρέα Παπαδαντωνάκη
Η κατάρρευση της τράπεζας θεμάτων και οι διαστάσεις που πήρε το γεγονός λόγω επιπτώσεων σε χιλιάδες εμπλεκόμενους με τις εξετάσεις, ανέδειξε το πρόβλημα της ανεπάρκειας και της πλημμελούς λειτουργίας των πληροφοριακών συστημάτων του Υπουργείου Παιδείας.
Με κυβερνοεπιθέσεις ή χωρίς, την τελευταία τριετία - και ειδικότερα από τη στιγμή η πανδημία έκανε άμεση την ανάγκη ψηφιοποίησης πολλών εκπαιδευτικών υπηρεσιών και διαδικασιών-, τα πληροφοριακά συστήματα του Υπουργείου Παιδείας δοκιμάζονται και δοκιμάζουν τις αντοχές μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων.
Η κατάρρευση της τράπεζας θεμάτων είναι μόνον η κορυφή του παγόβουνου σε μία σειρά αστοχιών στη χρήση και αξιοποίηση των ψηφιακών πόρων.
Το Νοέμβριο του 2020 με την έναρξη της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στα σχολεία καταρρέει η πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης (webex) ενώ πριν από τη λειτουργία της είχαν καταρρεύσει οι εκπαιδευτικές πλατφόρμες eme και eclass.
Στην αντιμετώπιση των προβλημάτων στην τηλεκπαίδευση (που δεν σταμάτησαν ποτέ) συνέβαλε και η αυτοοργάνωση των εκπαιδευτικών.
Με τη δημιουργία κοινοτήτων στο διαδίκτυο -με πιο χαρακτηριστική την ομάδα στο Facebook «εξ αποστάσεως εκπαίδευση» με 50.000 μέλη, 10.000 δημοσιεύσεις 110.000 σχόλια-, οι Έλληνες εκπαιδευτικοί προσπάθησαν να αντιμετωπίσουν τις δυσλειτουργίες με αλληλοϋποστήριξη σε τεχνικό, παιδαγωγικό αλλά και ψυχολογικό επίπεδο.
Τον Ιούνιο του 2021 το πρωτοεμφανιζόμενο σύστημα μετάδοσης θεμάτων στις Πανελλήνιες Εξετάσεις (ΣΑΜ) παρουσιάζει δυσλειτουργία με αποτέλεσμα την καθυστέρηση της μετάδοσης των θεμάτων σε κάποια εξεταστικά κέντρα της χώρας.
Τον Ιούνιο του επόμενου έτους καταρρέει η ηλεκτρονική πλατφόρμα του υπουργείου Παιδείας που αφορά τις εγγραφές μαθητών σε ΓΕΛ, ΕΠΑΛ και Π.ΕΠΑΛ και τις μετεγγραφές.
Ένα μήνα μετά το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΟΠΣΥΔ) αναδεικνύει τις αδυναμίες του καθώς μαζικές είναι οι διαμαρτυρίες εκπαιδευτικών για λανθασμένη η και μη καταχώριση των ακαδημαϊκών τους προσόντων.
Τα τεχνικά προβλήματα στην συγκεκριμένη πλατφόρμα δεν αντιμετωπίστηκαν με αποτέλεσμα και στη φετινή διαδικασία να είναι μαζικές οι καταγγελίες για τα τεχνικά προβλήματα του συστήματος που έχουν ως αποτέλεσμα να μην καταχωρίζονται ή να εξαφανίζονται αρχεία και να κινδυνεύουν με τον τρόπο αυτό με αποκλεισμό από τους διορισμούς ή προσλήψεις χιλιάδες εκπαιδευτικών.
Τον Απρίλιο του 2023 τεχνικό πρόβλημα παρουσιάστηκε στην εφαρμογή του Υπουργείου για την δήλωση επιλογής σχολικών μονάδων από τους υποψήφιους διευθυντές, με αποτέλεσμα πολλοί από αυτούς να μην μπορέσουν να δηλώσουν τις προτιμήσεις τους εντός της προθεσμίας.
Πιο πρόσφατο αλλά όχι και τελευταίο επεισόδιο όπως φαίνεται στη σειρά των αστοχιών, η χθεσινή κατάρρευση της πλατφόρμας για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων.
Στα παραπάνω θα πρέπει να προσθέσουμε την πάγια σχεδόν κατάρρευση του συστήματος myschool κάθε χρόνο και ειδικότερα όταν στο τέλος της χρονιάς τα σχολεία προσπαθούν να εκδώσουν αποτελέσματα. Η κατάρρευση του myschool αλλά και οι δυσλειτουργίες στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο τείνουν να γίνουν μόνιμα φαινόμενα για τα οποία δεν έχει υπάρξει καμία ουσιαστική προσπάθεια αντιμετώπισης.
Ό, τι και αν φταίει για τα παραπάνω - υποχρηματοδότηση, απουσία κεντρικού σχεδιασμού, βιασύνη και προχειρότητα στην ψηφιοποίηση υπηρεσιών-, είναι αναγκαίο έστω και στο και πέντε να υπάρξει αναβάθμιση των υποδομών, αύξηση χρηματοδότησης, ενιαία στρατηγική και κυρίως ανάληψη ευθυνών.
Οι δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου “..προφανώς εδώ θα μπορούσαμε να το είχαμε αποτρέψει. Αυτή τη στιγμή δεν είναι η Νέα Δημοκρατία στην κυβέρνηση, έχουμε μια υπηρεσιακή κυβέρνηση” αλλά και οι ανάλογες δηλώσεις της πρώην υπουργού Παιδείας “ δεν είμαι πια υπουργός! … τα προηγούμενα τρία χρόνια δούλεψε η Τράπεζα Θεμάτων” αφήνουν το μέλλον αβέβαιο και τις ευθύνες ορφανές.
esos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου